Uutta pajeroa vanhan tilalle

Pvata

Member
Liittynyt
28 Heinäkuu 2011
Sijainti
Joensuu
Kävi nyt niin että uskollinen -89 3.0 pajero tuli tiensä päähän katsastusmiehen tarkkaavaisuuden ansiosta. Hyvin jo monta vuotta minua palvelleena, talvella lämmin kesällä viileä pajero sai sen verta kivan listan että en taida enää tuota ruveta laittamaan, vaikkakin osat kustantaisi alle 200e mutta kun vieraalla hitsuuttaminen on turhan kallista.

mutta asiaan.

Uudeksi kulkineeksi arvelin ostaa 94-97 väliin tupsahtavan 3.5l bensa pajeron automaatilla. Vähän jo haullakin koitin ettiä mutta ei liiemmin löytynyt tietoa. Kiinnostaisi tietää mitä noista kannattaa tutkia osto tilanteessa ja onko jotain tyyppivikoja jotka helppo tarkastaa. Muutakin juttua/vertailua tuon 3.0l ja 3.5l padan väliltä että olisiko sitten kuitenkin tuota pienempi kone vaihtoehto.

Diesel mallit jonin verran kanssa kiinnostaa mutta niissä ongelmana kova vero minun kilometreille, pakettiautona liian vähän paikkoja ja vähemmän automaatila tarjolla ja kun se ilmastointikin pitäisi olla kun siihen tuon vanhan kanssa on niin tottunut.

Ehkä vielä kolmantena voisi kysyä että onko tollaselle tsi miehelle tarkoitetulla raadolla mitään arvoa ja minkälaista? Ajostahan toi jäi suoraan ja vähän yllättikin kun syynäs niin tarkkaan joka kohdan, eli kait tosta ois vielä hitsaus taitoiselle autoa tai jos joku tartteee tollasia varaosiksi.
 
Vs: Uutta pajeroa vanhan tilalle

Täällä ilmottautuu autosta kiinnostunut tsi mies... Joensuun seudulla vaikutan ;)


Tapatalk@iPhone
 
Vs: Uutta pajeroa vanhan tilalle

-94 -97 on jo sen ikäinen, että ruosteet pitää tutkia tarkkaan. Aivan samaan tapaan kuin ykköskoppaisestakin. Takarunko erityisen tarkkaan, taka-akselin edestä koko matka taakse asti. Polttoainesäiliö + putket kandee vilkuilla samalla. Kakkoskorisessa pitää muistaa myös se, miten hienosti muovilevikkeet kätkee ruosteita....

Jos itse olisin ostamassa V6 Pajeroa, niin 3.5 SOHC 24V olisi tod. näk. valintani. 3.0 on alunperinkin vähän "väärä" moottori painavaan maasturiin: suhteellisen pieni, ja samalla lyhytiskuinen. 3.5 tuo jo lisää tilavuutta, ja on pidemmällä iskulla sopivampi moottori painavaan autoon. 3.5 konetta on myös DOHC kansilla, mutta itse lähtisin ehkä SOHC koneen ostoon: yksinkertaisempi jakopää, ja muutama heppa huipputehosta on vaihtunut parempaan alavääntöön = taas se, mitä painava auto (erityisesti automaatilla) kaipaa.
 
Vs: Uutta pajeroa vanhan tilalle

Nuo ruoste ongelmta on tuttuja jo tästä -89 pajerosta, ja niitä onkin vuosien saatossa laiteltu lähes joka katsastukseen.

onkos tämä -94-97 väliin sattuva 3.5l juurikin sohc kone? kun muistelen vaan että tähän väliin sattuva 3.5l olisi reilu 200hp kone kun -98 jo palataan alle 200hp. sitten on vielä tämä gdi kone ja tämäkö on sitten dohc kone?

Minäs vuonna pajero muuttui itsekantavalle, oliko kenties vuosi 2000, noita kun saa suhteellisen edullisesti. muistelen vaan jostain kuulleenni/lukeneeni että ensimmäiset itsekantavan oli turhan "löysiä" koriltaan.

Huonosti myynnissä noita 3.5l pajeroita tällä hetkellä varsinkin tuohon ikä haarukkaan, joutunut jo katselemaan muitakin vaihtoehtoja mm. fordin exlporeria, gran cherokeeta ja chevyn tahoe, mutta kulutushan näissä sitten jo taas hiukan reilumpi.
 
Vs: Uutta pajeroa vanhan tilalle

Totta, niin se näyttäisi (pienen guuglettelun jälkeen) olevan: 3.5 SOHC tulee vasta -98.

http://www2.pajeroclub.com.au/forum/showthread.php?t=24264

Quite right, and if that isn't enough variety, there are 12-valve and 24-valve 6G72 3.0s.

All 6G72 Pajeros in Australia used the SOHC 12-valve motor. The Magnas from mid-96 on used the SOHC 24-valve motor, but by then the Pajero had a 6G74. The US 6G72 Monteros in the mid-90s also got the 24-valve motor. Mitsubishi also did several DOHC 24-valve 6G72s, including MIVEC and twin-turbo versions, but they were used in sports cars.

All 6G74 Pajeros are 24-valve, but there are SOHC and DOHC versions of those too. The NJ and NK 6G74s got the DOHC, the NL got the SOHC.

Ja aussien NL Pajero on = 1997-2000. Kaippa ne koneet muuallakin menevät suurin piirtein noin..
 
Vs: Uutta pajeroa vanhan tilalle

Tuli tuossa varattua 3.5l -95 pajero, mutta nyt askarruttaa myynti ilmoituksessa maininta säädettävästä alustasta. Myyjän mukaan sisältä voi säätää korkeutta, itse en ole moiseen ennen törmännyt ja kiinnostaakin että onko miten vika herkkä, miten kallis korjata ja voiko järjestelmän korvata tavallisella jos joskus hajoaa.
 
Vs: Uutta pajeroa vanhan tilalle

Ei sieltä korkeutta voi säätää vaan jäykkyyttä, jos se on alkuperäinen systeemi. Kallis verrattuna tuon ikäisen auton hintaan. voi korvata tavallisilla iskareilla.
 
Vs: Uutta pajeroa vanhan tilalle

Kyllä kattoisin vähän uudempaa tilalle. Tuon ikäisessä saattaa olla ihan yhtä suuret työt edessä kun siinä sun vanhemmassa varmaan jo läpeensä tutussa autossa. Tietysti motivaatio voi olla hetken korkeammalla uuden tuttavuuden kanssa vähän niin kuin uuden heilankin kanssa ;)
 
Vs: Uutta pajeroa vanhan tilalle

Pvata sanoi
muistelen vaan jostain kuulleenni/lukeneeni että ensimmäiset itsekantavan oli turhan "löysiä" koriltaan.

Niin, eihän näissä mene edes ovet kiinni muutakun tasamaalla ;D Nyt olet lukenut netistä tämänkin.

No oikeastihan asia ei tietenkään ole noin. Gen3:n vääntöjäykkyys kasvoi 300% verrattuna edelliseen malliin ja korirakenne on pysynyt pitkälti samana myös nelosessa.

Offroad mönkimisen kannalta kasvanut jäykkyys ei välttämättä ole ollut hyvä asia.
 
Vs: Uutta pajeroa vanhan tilalle

Jahas, päivää raadille.

Taloudessa olisi maasturin hankinta akuutti. Vahvin vaihtoehto on Jeepin 02-06 mallin Cherokee. Lähinnä kompromissina tilojen, maasto-ominaisuuksien ja ennen kaikkea hinnan suhteen.
Toisaalta, on tullut silmäiltyä vähän Pajavasaroitakin, varsinkin tuo Gen3 mielyttää silmää kovasti. Ongelmana näissä on vain se että auto pitäisi veropolitiikan takia olla bensa ja noita 3.5 GDI koneita ei paljon ole myynnissä eikä ainakaan halvalla. Eikä niitä saa Saksastakaan halvalla.
Auto olisi 3 auto taloudessa ja tulisi rymy mutta ehdottomasti ei offi käyttöön. Sen takia kymppi on ehdoton hintakatto, mielummin jopa liikaa.

Nettiautossa tms. on muutamia 7-8k€ 3.2did pajeroita tosin niillä on mittarissa +400tkm. Eli kahden pikkuauton kilometrit ja melkein yhden isonkin.

Eli kysymys kai kuuluu, mitä Gen3 Pajero kestää? tai mistä se noilla kilometreillä todennäköisemmin hajoaa "kalliisti"
Alustan, rungon, korin tms. mekaniinkan remontit ei pelota, vaikka rakentaisi joka kulman uudelleen osat ei paljon yli tonnin rockautosta tai milneriltä ole, mig löytyy valmiiksi öljytynnyrin kyljestä saa peltiä ja motonetistä pakkelia..
Mutta turbo, lohko, sylinteriputket, kansi, vaihdelaatikko, jakolaatikko.. sitten rupeaa kuulostamaan kalliilta, eikä noihin rempppoihin oma osaaminen riitä.

Uskaltaako tuollaista ostaa?
 
Vs: Uutta pajeroa vanhan tilalle

Nua kilometrirajat on nykyään hiaman muuttunu nykyöljyjen vuaks. Jos on käytetty noita oikeesti hyviä öljyjä ja viä ajallaan nin kyyllähän auto 400tkm ov viä ihan kelpo.
Jostain luin että nykyautolla noin yleisesti 800-1000tkm ilman isompia remontteja ov viä ihan mahku normikäytös, mutta ku ei voi tiätää minkälaises tai kuinka rajus käytös auto on ollu aiemmin.
Raskaalla pualella milmukin kilometreis on ihan kelpo viä. Juu ja se matka on pitkä ajamalla.

Perusajatuksena on että kyä äänestä kuulee, ajossa tuntee ja yleisilmeestä näkee kuin on huallettu ja piretty.
 
Vs: Uutta pajeroa vanhan tilalle

vaikka rakentaisi joka kulman uudelleen osat ei paljon yli tonnin rockautosta tai milneriltä ole
Ei ole vielä tullut Pajen osia tuolta Rockautosta tilattua, mutta muita osia sitäkin enemmän, lähinnä tuohon kesäkulkupeliin, aikamiehen iässä olevaan Chevroletiin. Nissanin lambda -anturi sensijaan oli "pakko" ostaa kun maksoi kokonaiset 15 euroa (malli delphi). Merkkiliikkeen varaosatiskiltä mies sanoi originaaliosan maksavan 205 euroa kyseiseen sunnyyn...
Sadantuhannen välein kuulemma tarttis happianturikin vaihtaa.
 
Vs: Uutta pajeroa vanhan tilalle

Sen verran on taas suoritettu karsintaa, että Jeeppi ja diiselit putoaa pois. Pajeroon varmaan sitten lähdettävä.
Harmi vain kun noita bensamyllyjä on kohtuu vähän markkinalla.

Mitenkäs tuo Pajero Sport 02 ja 04 3.0V6 malleja olisi jonkun verran myynnissä. Kone ei liene herkkä kuin jollekkin venttiilin "tiivisteille" ja vaihtokin näytti kohtuuvaivalla kotona tehtävältä.
Mitenkäs tuo nelivetopuoli. Tekniikka perustuu ilmeisesti Gen2 Pajeroon. Mutta olikos näitä erilaisilla nelivedoilla? ainakin erillaisia vaihdekepin päitä näkyy kuvissa.
 
Vs: Uutta pajeroa vanhan tilalle

Riippuu mihin käyttöön olet autoa ostamassa, nimittäin tuo sport on kuin galant sisältä eli matalat jakkarat. Omassa käytössä karsiutui sen takia pois kun joutuu edes takas pomppimaan kyytiin niin näytti hiukan hankalalta, auto muuten ehkä paremman näköinen.

Huomenna pitäis mennä yhtä 3.5l gen2 pajeroa koeajamaan, tänään lähti entinen pihasta pois, vähän yllätti kysyntä kun vielä pitkin iltaa tullut soittoja, mutta ilmeisesti toimivat halvat kiinnostaa metsäautoiksi. Sinällään vähän harmittaa kun toi oli teknisesti ok ja vieläpä ilmastoinnilla ja nyt se menee rekkaamattomaksi leluksi. :(
 
Vs: Uutta pajeroa vanhan tilalle

Pvata sanoi
Riippuu mihin käyttöön olet autoa ostamassa, nimittäin tuo sport on kuin galant sisältä eli matalat jakkarat. Omassa käytössä karsiutui sen takia pois kun joutuu edes takas pomppimaan kyytiin niin näytti hiukan hankalalta, auto muuten ehkä paremman näköinen.

Huomenna pitäis mennä yhtä 3.5l gen2 pajeroa koeajamaan, tänään lähti entinen pihasta pois, vähän yllätti kysyntä kun vielä pitkin iltaa tullut soittoja, mutta ilmeisesti toimivat halvat kiinnostaa metsäautoiksi. Sinällään vähän harmittaa kun toi oli teknisesti ok ja vieläpä ilmastoinnilla ja nyt se menee rekkaamattomaksi leluksi. :(

oli kyl niin harmi kun ei pystynyt tuota "pelastamaan" :-\
 
Vs: Uutta pajeroa vanhan tilalle

Ratkes tääkin murhe. Sportti tuli.

Nyt auton hommaamisen jälkeen yks oleellinen kysmys.. Mistä luettelosta pitää varaosia hakea L200 vai Pajero vai mikä.
Tää vaikuttas jotenkin olevan hieman sekasikiö.
Jenkki yms sivustoilla on challengerit ja monterot erikseen. Mutta esmes motonetissä ei.
 
Takaisin
Ylös Bottom