Vakionopeussäädin

MMC4ever

Galant stw -98, 2*Celeste ST-78, Space Star -02
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Laitila
Onko kellään tietoa vakionopeussäätimistä? Galanttien GLS varusteluunhan kuuluu sellainen vakiona. Mittariston takaa löytyy kuulemma joku nopeuden mukaan vaihtuva pulssi Lanceristakin, mutta toi Gallen säädin ei kuulemma silti sovi suoraan Lankkuun. Mitäköhän eroa tuossa sitten on?
Olen kysynyt HELL-kamalta, mutta täysin selvää vastausta en saanut. :(
 
Joo, nopeusmittarin takana on sellainen pyörivä rumpu jonka vieressä on reed-kytkin joka aukeaa ja sulkeutuu rummun magnetismin vaikutuksesta.
...ei ole varmaan kaukana totuudesta.

Jos malli on se täysin sähköinen joka on mm 88-89 e33 Galanteissa niin kun laittaa katkaisimet jarrulle ja kytkimelle sekä johdotuksen niin luulisi pelittävän.
 
Hmmm... Siis onko siellä vain joku kytkin vai tuleeko johonkin nastaan "jännitepiikkejä"?
Jos siellä on vain tuollainen kytkin niin siihen olisi varmaan kytkettävissä yleismallinenkin säädin.
Sellainen nimittäin löytyy, mutta se vaatisi tuollaiset magneetit johonkin akselille ja tunnistimen siihen viereen kertomaan nopeuden. Enkä oikein tiedä mihin ne laittaisi. :)
Nehän voisi sitten jättää virittämättä ja ottaa nopeustiedon mittariston takaa. :D
 
No tulikos tästä projektista valmista?

Onko muuten Mitsun vakionopeussäädin kuinkakin fiksu laite? Eli pitääkö nopeuden esim ylämäessä jääräpäisesti väkisin ihan tasaisena, vai salliiko pienen nopeuden laskun kuormituksen kasvaessa ja toisaalta nousun alamäissä? Eihän tuo tietysti säästäisi kovinkaan montaa sataa bensalitraa....

On nimittäin suunnitelmissa rakentaa tuollainen kutakuinkin yleispätevä ohjausyksikkö, joka toimisi järkevästi. Onhan noita valmiinakin, mutta hinnat ovat myös melkoisia. 500 euroa :eek: säätimestä on aika paha?
 
kyllä se pitää nopeuden tasaisena ala- ja ylämäissäkin, mutta eikö se ole sen tarkoituskin ???

Oikein ...tuttaa ajaa se päällä jonkun Ladan perässä, kun ne hyytyy ylämäkiin, koko ajan saa olla napauttamassa sitä cruisea jarrulla pois päältä....
 
Onko muuten Mitsun vakionopeussäädin kuinkakin fiksu laite? Eli pitääkö nopeuden esim ylämäessä jääräpäisesti väkisin ihan tasaisena, vai salliiko pienen nopeuden laskun kuormituksen kasvaessa ja toisaalta nousun alamäissä? Eihän tuo tietysti säästäisi kovinkaan montaa sataa bensalitraa....
Oman kokemuksen mukaan toi on ihan fiksu peli se galantin säädin kun kiihdyttää ylämäessä ja hiljentää alamäessä. Suurin miinus siinä on kun siinä E15 säätimessä ei ole painikkeita jolla saisi nopeutta nostettua tai laskettua hieman. Ehkä tästä syystä on omalla kohdin käyttö jäänyt minimaaliseksi.
 
Ja viimeinen nopeus jää muistiin. Voit sillä sitten kiihdyttää jos jostain syystä joudut vaikka motarilla himmailemaan.
 
Niinpä, vaan ei ole tietoa siitä kuka klubilainen omisti ne -92-96 Lancerin sähkökaaviot, joista saattaisi selvitä tuo nopeustiedon laatu.
Ja tuo säädin, joka minulla on asennusta odottamassa on tarvike-mallia. Jos saisi noita tietoja tuosta mittariston takaa löytyvästä nopeustiedosta, sekä Galanttien säätimistä, niin voisi sellaista säädintä alkaa vaikka purkamoilta kyselemään.
 
Siellä mittarin takana on reed-rele. Sen koskettimet menee auki-kiinni-auki-kiinni...sitä nopeammin mitä magneettinen nopeusmittarin rumpu pyörii. Luultavasti sille syötetään jotain tasaista ja sitten se sen pulssittaa.
 
Selviö, mutta silti väittivät Helkamalla, ettei Galantin säädin sovi Lanceriin. Miksiköhän ei?
 
Oiskohan se näitä varaosanumero juttuja. Toiminta saattaa olla samanlainen mutta käyttökytkimet erinäköisiä.

Tollai kävi mulle pyörännopeusanturin kanssa. Väittivät Helkamalla että missään muussa ei ole samanlaista kuin Sigmassa mutta 3 vuotta vanhemman Galantin anturi meni hienosti heittämällä paikoilleen ja toimii ihan niinkuin pitääkin.
 
Niko Päivinen sanoi
E3 säätimessä on myös nopeuden kasvatus mahdollisuus.... 8)

En ole löytänyt omasta gallustani muuta kuin nopeuden laskun cruisen ollessa kytkettynä eli sen kytkimen päässä oleva painike vähentää nopeutta noin 1,6km/h aina yhdellä painauksella ???
 
Onhan siinä tuo nopeuden kasvatus viikseä kääntämällä ja nopeuden tiputus nappia painamalla, tippuu kutakuinkin tuon 1,6km/h joka painalluksella.

Ja itelläni ainakin ylämäkiin mennessä sallii jonku 4 km/h tiputtaa vauhtia ja alamäissä taas voi helposti antaa 10 km/h yli. Mutta eipä tuo vakionopeussäädin mäkisille teille ole tarkoitettukaan.

Mutta mitenkäs muilla, lähteekö säädin päälle milloin vaan painamalla kerran nappia? Mulla pitää olla joko tasakymmenluku vauhtia tai sitten kolme kertaa pitää painaa sitä nappia ???
 
Kyllä sitä, ainakin mulla, joutuu pitämään nappia tuhottoman kauan pohjassa, ennen kun cruise lähtee päälle... ja hermot... ;D

Eki
 
Kokeileppa tehdä niin että päästät kaasun ja näppäät kaasua snadisti ja sitten painat hetken vain cruisen nappia... Niin olen ite sitä aina käyttänyt
 
eikös muuten ole normia, että muisti cruisessa säilyy vaan auton käynnissä oloajan, tai kunnes sen vääntää muuten pois?
Vai pitäiskös sen muistaa viimeinen asetus vaikka auton sammuttaa..
 
Kyllä muisti katoaa kun cruisen kääntää pois tai sammuttaa auton. ainakin näin yleensä
 
Tohon päälle laittamiseen ;D Niin mulla ainakin saa painaa älyttömän kauan ennenkuin se nappaa sen päälle. Kaikkia konsteja on kokeiltu, mutta voi tietenkin olla kayttäjässä vika

Uudessa galantissahan se menee päälle vaan hipaisemalla, mutta vakionvarusteena sitä ei löydy ainakaan glx:ssä ::)
 
Joo sama on meillä subessa, menee päälle heti kun kerran "näpsäyttää"... mutta onhan herkästi kehitystä tapahtunu 10 vuodessa... ;D

Eki
 
juu ei munkaan ex galantilla tarvinnu kun sekunnin pitää sittenkun se nappas.,,, "kaasu pois,kaasua, kaasu pois kaasua ja nappi pohjaan sekunniks" ja sit toimi ;D
 
Kummalllista, minulla se toimi e33 gallussa niin kuin sen kuvittelisikin toimivan, eli kääntää ensin viiksestä virran säätimeen päälle, ja sitten painoi viiksen päästä jonka jälkeen nopeus pysyy... Ei siinä tarvinut mitään kikkoja...

Jos en ihan väärin muista niin käyttöohjekirjassa kerrottiin että pitää antaa olla 10 sekuntia (?) päällä ja vasta sen jälkeen lukita nopeus viiksen päässä olevalla napilla...
 
Joo, mäkin muistelin tota 10 sekkaa, mut eilen testailin niin kun paino nappia ja laski neljään niin rupes jo toimii... eli oon varmaan koittanu pitää liian kauan sitä nappia pohjassa... oliskohan sen seurausta että koittaa ottaa uudestaan sitä päälle tai jotain.. tiedä sitten mutta ei sitä tosiaan tarviikkaan pitää sitä "puolta tuntia" pohjassa... ;D

Eki
 
Tänään kokeilin kun aamulla menin sitä temen taktiikkaa ja heti nappas ;) Täytyy testailla vielä.. Joo ei parane painaa liian pitkään ja antaa olla sen vähänaikaa on asennossa ennenkuin rupee painaan päälle ;D
 
Mullaki on ongelmia cruisen kanssa ja syyksi löysin kytkinpolkimen kuluneen "tassun" eli cruisen anturi on kuluttanut kolon siihen polkimen lämiskään ja näin ollen cruise luuli että poljen kytkintä eikä suostunut aina toimimaa ja töyssyistäkin meni pois päältä
 
Muistakaa muuten ensiksi tarkastaa jarruvalopolttimot jos cruise lakkaa toimimasta, ei kuulemma pelaa jos yksikin palanut ;)
 
Takaisin
Ylös Bottom