vannepultit

  • Viestiketjun aloittaja viherpiipertäjä
  • Aloituspäivämäärä
V

viherpiipertäjä

Guest
Sattuisiko jollakin olemaan -90/-91 Lancerissa sellaiset 14" olisko 5-puolaiset alumiinivanteet mitsun logolla? Ei hajuakaan ovatko merkkiliikkeestä vai mistä lie siunaantuneet. Tyyli on semmoinen softline tjsp. Sanoivat rengasliikkeessä, että talvella peltivanteessa olleet pultit (ruuvit?) ovat aivan vääränlaiset eivätkä istu vanteeseen. En saanut mitään muitakaan pultteja enkä oikein käsitä mistä voisin oikeanlaisia ruveta etsimään. Peltivanteeseen taitaa sopia kartiokantaiset pultit ja nämä ovat vielä koreasti kromatutkin - alkuperäisetköhän mahtavat olla. Elikkä minkähänlaisia pultteja noiden vanteiden kanssa olis tarkoitus käyttää?

PS. tai siis muttereistahan taitaakin olla kysymys:)
 
Aluvanteisiin tarkoitettujen pulttien/mutterien kartion muoto on erilainen (äkkiseltään muistaisin että "syvempi" eli terävämpi) kuin peltivanteisiin tarkoitetuissa, eli "kontaktipinta" aluvanteen ja pultin välissä on leveämpi.

Voit mennä rengasliikkeeseen tahi johonkin autotarvikeliikkeeseen ja ostaa sieltä alumiinivanteisiin tarkoitetut mutterit, siellä kyllä tiedetään mitä tarkoitat :)

Ihme ja kumma ettei rengasliike tarjonnut niitä jo kun asioit heidän kanssaan jos kerran kuitenkin osasivat neuvoa moisesta asiasta ???
 
Tämä ei sitten ole mikään sääntö. Useissa autovalmistajan alkuperäisissä aluvanteissa käytetään samoja pultteja/muttereita kuiin peltivanteissakin. Tarvikevanteet ovat asia erikseen, niissä on usein erilaiset pultit/mutterit.

Mitsusta en muuta tiedä, mutta ainakin -81 mallisessa Lancerissani alkuperäiset aluvanteet ja peltivanteet tulevat kiinni samoilla pulteilla.

Joillain merkeillä tosin on erikoisempiakin muttereita aluvanteissa. Esimerkkinä Ford, jossa "irrallinen" kartio-osa pyörii pultin/mutterin akselin ympärillä eikä vanteen vastakartiossa.
 
vahvistan tämän, multa löytyy fordista tälläiset pultit jotka käy pelti ja fordin omiin aluvanteisiin.
 
Ehkä ei sääntö mutta mitsuissa on mulla ollu aina, alkaen 87 mallin farkku lancerista, eri mutterit pelti ja aluvanteille samoten kun oli Ford Focuksessa joka mulla oli hetken aikaa ;)

Mutta tää on vaan mun käsitys että on aika yleistä että alu ja peltivanteille on omat pultit/mutterit
 
Yleisestisanottakoon että jokusen vanteen olen laittanunna autoon ja autojakin ollut jo jokunen kymmenen..

eli normaalisti peltivanne kiinnitetään pultteihin muttereilla jotka ovat ns. pallovasteiset, ja yleensä avoimet mutterit.

Alumiini vanteet taasen aina kartiovasteisin mutterein.

jos hankkimissanne vanteissa ei standardi kartioura tai mutterisyvennys niin vanteiden mukana tulee aina niille yksilölliset mutterisarjat..
 
Molmis sanoi
Yleisestisanottakoon että jokusen vanteen olen laittanunna autoon ja autojakin ollut jo  jokunen kymmenen..

eli normaalisti peltivanne kiinnitetään pultteihin muttereilla jotka ovat ns. pallovasteiset, ja yleensä avoimet mutterit.

Alumiini vanteet taasen aina kartiovasteisin mutterein.

jos hankkimissanne vanteissa ei standardi kartioura tai mutterisyvennys niin vanteiden mukana tulee aina niille yksilölliset mutterisarjat..

Amen to that :peukku
 
Takaisin
Ylös Bottom