Vanteen painon vaikutus kulutukseen ja kiihtyvyyteen

Evo driver

ex. Evolution IX GSR -06
Liittynyt
11 Marraskuu 2005
Sijainti
Pohja
Olen tossa miettinyt kun laiton Eclipseen noi kesärenkaat alle niin siitä tuli ihan eri auto, kiihtyvyys huononi huomattavasti ja kulutuskin kasvoi verrattuna talvirenkaisiin. Miten paljon vaikuttaa tämä vanteen paino tähän jos esimerkiksi laittaa saman kokoiset mutta 10 kiloa kevyemmät vanteet alle? Omat vanteet ovat renkaineen hieman yli 20 kiloa kappale.
 
Vs: Vanteen painon vaikutus kulutukseen ja kiihtyvyyteen

M.V sanoi
Olen tossa miettinyt kun laiton Eclipseen noi kesärenkaat alle niin siitä tuli ihan eri auto, kiihtyvyys huononi huomattavasti ja kulutuskin kasvoi verrattuna talvirenkaisiin. Miten paljon vaikuttaa tämä vanteen paino tähän jos esimerkiksi laittaa saman kokoiset mutta 10 kiloa kevyemmät vanteet alle? Omat vanteet ovat renkaineen hieman yli 20 kiloa kappale.
No en usko, että vanteen painolla on kovin dramaattista merkitystä kiihtyvyyteen ja ainakaan siinä mielessä, että sen pers dynolla tuntis. Ja tuskinpa sillä kulutukseenkaan on kovin huomattavaa merkitystä. Merkitystä on enemmänkin renkaalla, kun kesärenkaat ovat yleensä leveämmät ja vanteet voivat olla ET:ltä pienemmät ja tulevat ulommaksi korista ja näin ollen ilmanvastus/vierintävastus kasvaa. Mitattuun kulutukseen vaikuttaa sekin jos kesärenkaat ovat kehältään suuremmat joten mittarivirhe pienenee talvirenkaisiin verrattuna eli talvirenkailla tulee kilometrejä enemmän samalla matkalla kuin kesärenkailla ja kun tankkaa ja laskee kulutuksen niin näyttää että olisi kesärenkailla kasvanut. Ja tottakai kun mittarivirhe pienenee niin todellinen nopeuskin kasvaa kesärenkailla jos ajat mittarin mukaan samaa nopeutta. Tämmöstä pohdintaa tällä kertaa.
 
Vs: Vanteen painon vaikutus kulutukseen ja kiihtyvyyteen

Kyllä se vaan huomattavasti vaikuttaa tuo vanteen paino varsinkin siihen kiihtyvyyteen. Samaten muihinkin ajo-ominaisuuksiin. Ero on tosiaankin ihan jo persdynolla huomattavissa varsinkin vähätehoisissa autoissa. Joten kannattaa miettiä vanteita hommatessa kumpi itsellä painaa kupissa enemmän. Suorituskyky vai ulkonäkö. Vai haluaako molempia. Se yleensä vaatii sitten enemmän taaloja vanteenmyyjän käteen.

Mitään kaavaa en osaa sanoa paljonko vaikkapa kilo vaikuttaa mihinkin, mutta ihan omakohtaisista kokemuksista, kun eri vanteita on autojen alla tullut testailtua, tällaiset ajatukset on jäänyt.
 
Vs: Vanteen painon vaikutus kulutukseen ja kiihtyvyyteen

Kiihtyvyyteen ja jarrutukseen vanteen/renkaan paino vaikuttaa.
Tutumpana vertauskohtana... miksi vauhtipyöriä sorvataan tai vaihdetaan kevyempiin kisa käytössä? No tietenkin että saadaan kierrosherkkyyttä.
 
Vs: Vanteen painon vaikutus kulutukseen ja kiihtyvyyteen

Rengas+vanne -yhdistelmän painolla on hirvean suuri vaikutus kiihtyvyyteen. Tottakai isompi pyöritettävä massa vaatii enemmän voimaa samaan kiihtyvyyteen.

Huomasi parhaiten 74hv corollassa kun heitin vakiovanteiden (4.5x13") tilalle 5.5x13" legendaariset kromimangelssit. Kiihtyvyys huononi todella paljon ja autosta tuli semmoinen vähän vaivalloisen raskas ajaa. Takaisin vakiovanteisiin niin herkistyi kummasti.

Laskikohan joku että 1kg pois vanteesta vastaa noin 4kg painon vähennystä korista noin kiihtyvyysmielessä. Ja tämä toki per rengas...

Tässä yksi syy miksi itse en mene autoissani yli 17" rengaskoon. Pysyy rengaskulut että paino vielä järjellisen rajoissa.
 
Vs: Vanteen painon vaikutus kulutukseen ja kiihtyvyyteen

Vanteen ja renkaan painolla on todellakin vaikutusta kiihtyvyyteen ja hidastuvuuteen. Aivan samoin kuin vauhtipyörän painollakin, kuten Imperio jo totesi. Renkaan painossa on vielä se ongelma, että se on aina ulkokehällä. Renkaan halkaisijalla on luonnollisesti kokonaisvälitystä pidentävä vaikutus, mutta samalla se vaikuttaa myös jarrujen toimintaan: säteen kasvattaminen lisää vipuvartta napaan nähden.

Painon lisäksi myös renkaan kuvioinnilla ja rungon rakenteella on vaikutusta erityisesti kiihtyvyyteen, renkaiden vierintävastuksissa on uskomattomia eroja. Nimim. isommat renkaat Pajerossa = + 2 litraa satkulla ja tuntui niistä vähistäkin hepoista karkasi 10 laitumelle.

(Mutta on ne niiiin paljon paremmat lumellaja metsässä ;D)
 
Vs: Vanteen painon vaikutus kulutukseen ja kiihtyvyyteen

No omassa autossani en huomannu vanteen merkitystä kiihtyvyyteen ainakaan pers dynolla, kun kesä- ja talvirenkaat olivat samankokoiset ja kesärenkaissa oli aluvanteet ja talvirenkaissa orkkis peltivanteet. Sitten kun vaihdoin isommat kesärenkaat eli niihin tuli leveyttä lisää sekä ulkokehä kasvoi, niin silloin huomasi kiihtyvyyden heikentyneen.
 
Vs: Vanteen painon vaikutus kulutukseen ja kiihtyvyyteen

MitsuMi sanoi
No omassa autossani en huomannu vanteen merkitystä kiihtyvyyteen ainakaan pers dynolla, kun kesä- ja talvirenkaat olivat samankokoiset ja kesärenkaissa oli aluvanteet ja talvirenkaissa orkkis peltivanteet. Sitten kun vaihdoin isommat kesärenkaat eli niihin tuli leveyttä lisää sekä ulkokehä kasvoi, niin silloin huomasi kiihtyvyyden heikentyneen.

Ne aluvanteet ja peltivanteet voivat olla lähes saman painoiset. Aluvanteet eivät välttämättä ole kevyemmät. Monet halppis vanteet jopa huomattavasti peltivanteita painavammat. Leveä kumi painaa enemmän mitä kapeampi ja myös vierintävastuksessa voi olla eroa.
 
Vs: Vanteen painon vaikutus kulutukseen ja kiihtyvyyteen

Mulla on talvi ja kesärenkaiden ero 4" ja voi sanoa että yksi kesärengas painaa yhtä paljon kuin kaksi talvirengasta.
Ja jos tämä mitä Biim kirjoitti että 1 kg pois vanteen painosta vastaa 4 kg pois korin painosta pitää paikkansa niin se tarkoittaishan että kun laitan kesä renkaat alle niin olisi sama kun kuljettaisin 160 kg painoa talvirenkaiden kanssa :-\
 
Takaisin
Ylös Bottom