Viriosaa Colttiin

4G15 ;D kaasari varmaankin? tohon ei oikee kyllä löydy hyllystä yhtään mitään olipa sitten kassu tai ruisku.. nimimer. kokemusta on.. ::)
 
Joo, 4G15 se on. Vois harkita koneenvaihtoo vaikka
4G61:een jos löytyis vaan jostain tai sitten jonkun uudemman mitsun koneeseen
 
Kyllä löytyy, tarjonta Suomessa on vain varsin heikkoa.

Kysynnän ja tarjonnan laki tietysti määrää tässäkin ja vähän kysyttyjen osien saatavuus ja hinnat ovat yleensä tekijöitä, jotka saavat ajatukset toisaalle.

Jos 4g15 osat kiinnostavat niin laittakaa yksityisviestiä.
 
MitsuColt sanoi
Joo,  4G15 se on. Vois harkita koneenvaihtoo vaikka
4G61:een jos löytyis vaan jostain tai sitten jonkun uudemman mitsun koneeseen

Mä laitoin tohon kaasarikoneeseen aikoinaan turbon :eek:
Ihan kokeilun halusta.. Kyllä kulki.. 142hp.
Eihän sitä rekisteriin saanut, mutta mukava piestä GTI golffeja ja bemareita :D
 
MitsuColt sanoi
mikä ois paras tapa saada 4G15 :een sopivasti tehoo halvalla

"Sopivasti" ei liene yksiselitteinen käsite, mutta uskaltaisin väittää etteivät sopivasti ja halvalla kuulu samaan lauseeseen.

Laittamalla imu- ja pakopuolen kuntoon saat varmasti sen verran lisää että ajonautinto lisääntyy ja tehonlisäys tuntuu persdynossa.

Tuokaan remontti ei kovin edulliseksi tule, mutta lienee halvimmasta päästä.
 
noo sitähän vois aloittaa vaikka isommasta putkesta ja pako sarjasta+imu sarjan siistimisestä....jaaa sit vaikka kannen aukkojen porttaamisesta sekä jonkin verran isommasta korvaus kaasuttimesta,mut hintaa näille toimen piteille siunaantuu aikalailla :p
polttoaineen kulutus.......huh :eek:

jos on tuttuja joilla on sorvi hallussa niin sit siinä vähän säästäis...ja putken teko vehkeet... ;D

mutta jos näin pitkälle aiot mennä niin sittenhän koneeseen vois harkita hiukan kireempää nokkaa.pisteenä iin päälle säädöt viimeisen päälle kohdalleen niin vielä vois mennä pakokaasu testistä läpi ::)

minkäänlaista teho arviota en osaa sanoo/uskalla ;)
 
Pistetäänpä tähän ikivanhaan aiheeseeni kun ei uuttakaan jaksa tehdä.

Tuli tuossa mieleen että paljonkohan (suurinpiirtein) tulisi maksamaan Coltin turbottaminen ja olisiko siinä ylipäätään mitään järkeä. Kai sen jotenkin saattaisi lailliseksikin saada vai miten on.

No, hullulla tyypillä hullut ideat ;D
 
kyllähän tuon onnistuu turbottaa laillisesti, menee vaan aika paljo taaloja kun pitää hommata paineistettu kaasari/ruisku, teettää pakosarja (ellei hitsivehkeet kädessä pysy), kunnon ahdin (halvalla et saa kun loppuunajetun ******..), välijäähdytin... kyllähän sitä rahaa palaa...

tai jos kevyempi riittää niin voit tehdä niinkuin minä. mulle riitti vähempi ja hitsivehkeet kun on kädessä pysyny niin oman auton arvoista sen verran että vakiona autotalli lupaa 12.9sec 0-100 ja nyt pienillä viritoimenpiteillä G-tech antaa lukemia 11.0sec-11.6sec
 
Jaa-a, saas nähdä että mitä tulee tehtyä. Tekis kyllä mieli turbo Colttii. Olishan se mukava pikkusportti. Taitasi olla vaan helpompaa vaihtaa autoa
 
Harmi vaan kun Mitsulta ei oikein löydy kiinnostavia malleja. Joku Dyn-4 Galantti olisi kova peli, mutta harvassa on niitäkin. Olen ajatellut Coltin vaihtoa Nissanin Turbo Bluebirdiin, miltäs kuulostaisi tuollainen.
 
Mulla on ollu luupää turbo ja itelle ei siitä jääny kun hyvää sanottavaa, meni vaihtoon perheen kasvettua, muuten ajaisin sillä varmaan vieläkin. Siitä saa helposti irti lisää tehoja, paineet voi tuplata ilman että tarttee koneelle mitään muuta tehdä. Ja yllättävän pirteä on niin isoks lahnaksi :)
 
Katelin täältä Colttiin Galantin konetta, tuo toiseksi alin vaikuttaisi lupaavalta. Olisiko moisen istuttaminen Colttiin aivan mahdotonta ja mitä muuta pitäisi uusia, jarrut ja vaihdelaatikko ainakin.

Toinen vaihtoehto on että hankkis autovahinkokeskuksesta jonkinlaisen kolariauton, vaikkapa Carisman
 
Jasse sanoi
Mulla on ollu luupää turbo ja itelle ei siitä jääny kun hyvää sanottavaa, meni vaihtoon perheen kasvettua, muuten ajaisin sillä varmaan vieläkin. Siitä saa helposti irti lisää tehoja, paineet voi tuplata ilman että tarttee koneelle mitään muuta tehdä. Ja yllättävän pirteä on niin isoks lahnaksi :)

Kaverilla on tuollainen turbo luupää ja rahaa sillä on siihen oston jälkeen palanut varmaan 4 - 5 tuhatta euroa. Mutta onhan siitä tuning tulossa ja islanninponeja löytyy noin 200.
 
Niin kuin aikaisemmin sanoin, niin mulla oli samanlaisessa Coltissa Turbo tekniikka.. Todella helppo tehdä, mutta kilpiin et sitä saa. Osta jostain 1.8l tekniikka, esim lancer space star tai joku 88-92vm.

Turbon itse otin vanhasta 1400 turbo coltista.
Männät vain ei kestä vakio 1.5l myllyssä..
jos teetät esim wisecot, niin sitten kestää vehkeet.
 
Ootko varma ettei tota turbotettuna saisi lailliseksi? Onkos vakiokoneessa muuten kaikki kestävää mm. vaihteisto, kytkin ja muu voimansiirto?
 
kyllä luulis muuten että saa lailliseksi.. kun tohon ei päde mikään "ei-saa-ahtaa-jälkikäteen" kriteeri niin sopivalla tekniikalla ja pienillä paineilla ja kunnon jarruilla.. miksei saisi?

Voimansiirrosta mulla on paljon sanottavaa :seina ruiskusta vakiona löytyvä KM201 vaihteisto ei kestä oikein kunnolla.. (en ole katkera, tai sitte mulla oli maanantai kappale ;D) mutta ratkaisin sen vaihtamalla KM206 vaihteiston joka löytyy juurikin tuosta kaasutinmallisesta 4G15. siinä ei ole turhia prikkoja ja kaiken maailman aluslevyjä yms ja tuntuu kestävän raakaakin rääkkiä :)
 
Jos turboa tähän haen niin en mitään kovin suurta hanki (vai pitäisikö :-\ ) ja pikkuahdot katsastukseen niin voisi mennä läpi. Kierroskone ainakin tulisi, vaikka kyllähän tämä nyt jo ottaa mittarin tappiin 8)

Pitääkö muuten jarrujen päivityksen yhteydessä pistää ABS -järjestelmä, kun 1,6 :ssa sellainen kai oli.

Vihdoinkin jotain hyvää tässä autossa, jos vaihteisto kerran kestää.
 
suosittelen pientä ahdinta :) kamulla on Hyundai scoupe turbo, 1.5 litrainen 12venttiilikannella varustettu menijä jossa on mandariinin kokoinen ahdin ;D mutta lähtee kyllä uskomattoman alhaalta vetämään ja olisiko ollu niin että puoli kiloa se ahtaa parhaimmillaan.. ja välijäähdytintäkään ei ole.

mutta eikös siinä GTI coltis ollu absit ja 1.6 140hevosvoimainen kone? eli mikäli sen vertailumalliksi ottaa niin absia vaan kehiin..
 
nyt se kaks tonninen paikallaan. eilen otettiin tyypit. kyllä kerkii.pitää varmaan katsastaa 1.6 et menee vakio jarruilla läpi.
 
pitihän sitä sinne kokeilla hyvin kulkee. kytkimen painelaakeri vaan paskana.se korjataan tulevan viikon aikana.vähän vaatii vielä hieno säätöö mut hyvin se lähtee
 
pystyiskö tohon 1.3 litran colttiin vaihtaa 1.5 litrasen ilman mitään jarrupäivitystä? kattelin japan motorin sivuilta 800 eur tommonen 1.5litran kone :)
 
Tietääkseni on samat jarrut kummassakin, peruslevyt edessä ja rummut takana. Jos 1.6 :een haluaa vaihtaa niin silloin tarvii jarrutkin päivittää.
 
itse kokeilisin sellasta että peltisarja+putki,kannen avartaminen/porttaaminen,hiukan kireempi nokka,säädettävä nokkapyörä,korvaus kaasari mekaanisella 2 kurkulla+suodatin. 8)
ja että joku moottori guru säätää koneen penkissä kohdalleen,pitäis tuntua persauksessa/lompakossa,mutta en usko että että olisi turboa kalliimpi rojekti.
 
Heartbreaked sanoi
Tietääkseni on samat jarrut kummassakin, peruslevyt edessä ja rummut takana. Jos 1.6 :een haluaa vaihtaa niin silloin tarvii jarrutkin päivittää.

1.5sessa i-mallissa edessä jäähdytetyt levyt, 1.3ssa ei, mutta tässähän oli ilmeisesti kysymys kaasutinmallista :)
 
joo kaasarimallista kyse :) aattelin että hoitaisin tohon sen 1.5 litrasen ja siihen sitten vähän piristystä...jos vaikka veis ammattimiehen kutittelemaksi
 
Kunnon turpo vaan ja dynopaperit pienillä ahdoilla konttorille niin saattaa mennä läpi. Eiku konttorille kysymään, jotta käykö, jos ei , niin seuraavalle... ;) Ja asia paperille!
Onhan noita saatu läpi.
Vanhoja autoja kylläkin.
Kaikki ei aina muista, että ahtimen laitto rinnastetaan koneenvaihtoon. toiko se nyt sen 20% tai jotain...
 
On joskus käynyt mielessä koneenvaihto Colttiin. Eli jarrut pitäisi ainakin päivittää. Taakse rumpujen tilalle pitäisi levyt sovittaa, onko tuo vaikea homma? Eteen ei varmaankaan ole kovin monimutkaista, kun kerta levyt on siellä jo alunperin, mutta pitäähän niillekin kai tehdä jotain?
 
Tosta tulikin mieleen että kannattaa tutustua www.4g61t.org ja sieltä kaivaa semmonen kansio kun 4G15 archives

löytyy mm. suoraan romikselta saatavat "erikois" osat, isommat jarrut yms..

yllättävän paljon saa erilaisia osia toisista mitsuista.. :)

Nyt B1tch on tehnyt mulle säädettävän nokkapyöränkin tohon omaan katiskaan, kuhan tässä lumet sulaa niin aletaan mittailemaan arvoja 8)
 
No pistetään samaan ketjuun.

Itellä on kans 4G15 Lanceri. Suuri öljyn kulutus ja tehottomuus viestittävät koneen väljyydestä.
Mitkä koneet käyvät tähän värkkiin?
1.6 Cordian ja Galantin kaasari koneet ovat kiikarissa. Pitääkö jarrut jo 1.5 -> 1.6 vaihdoksessa vaihtaa?
 
Uppia taas pitkästä aikaa tähänkin topicciin..

Tänään on sitten Eskun kanssa saatu tuloksia lisää kaikille puoltoistalitrasen mosan viilaajille  ;D Paras ja jopa hinnaltaan edullisin bolt-on palikka irtoaa 50mm läppärungon muodossa Esim. Hyundai sonata 2.0i stä.

omaan pirssiin tommosen vippasin, suoraan käyvät liittimet, yms. tyhjäkäynti toimii normaalisti, alipaineletkut ja muut hilkkeet sopivat suoraan alkuperäisten paikalle ja tehoreservejä on käytettävissä runsaasti enemmän ja kaasuun vastaavuus on aivan omaa luokkaansa.

nyt on tosin auto pienoisessa säätelyvaihteessa ton nokkapyörän ja muiden modien osalta, koetan päästä kellottamaan miten tommonen vaikuttaa "lähes" vakiomoottorissa. Oma arvio ois että koneesta sen 5hv sais lisää kun saa sytkän osumaan kohdalleen.  8)

ja tosiaan, levytkin on mahdollista saada taakse ILMAN akselin vaihtoa (noin teoriassa/käytännössä muttei kadulla kokeiltuna) kun hivenen käyttää voimakonsteja originaaliin taka-akseliin. sen sanon että laillista se ei ole mutta ne kyllä sinne saa..
 
Axu sanoi
Kyllä rummut on vaan paremmat takana!

onhan ne helpommat huoltaa ja noin muuten mutta kyllä se on jotenkin hirvittävän näköistä kun 16" tahi 17" vanteen takaa pilkottaa lievästi punaista tommosen kupisen rummun myötä, ellei jopa niin että sitä rumpua edes näy sen vanteen keskiön takaa..

oma mielipide: ulkonäkösyistä levyt paremmat, tuskin alle 130hv tehoilla tarviikaan levyjä taakse, pysähtyy varmasti noillakin..
 
Takaisin
Ylös Bottom