Vs: -83 pajeron kytkin ei irroita kunnolla

khonkonen

New Member
Liittynyt
9 Lokakuu 2007
Änkeän saman otsikon alle, kun asia koskee kytkintä pajerossa. Tosin vuosimalli on vanhempi eli -83. Ongelma on kytkimen irrottamisen puute. Eli paikaltaan ei tahdo saada vaihteita, varsinkaan ykköstä silmään, ja kun sen houkuttelemalla saa päälle pyrkii pajero liikkeelle. Auton liikkuessa, ei ole minkäänlaista ongelmaa saada mitä tahansa vaihdetta päälle. Nestekytkin ei ole minulle vanha tuttu, eli eikö siellä tosiaan ole mitään säätöä? Voisikohan ilmaus sitten auttaa vai onko muita ideoita?
 
Kannattaa tietty tutkia, että poljinsylinteri ja kytkinsylinteri toimivat kunnolla. Ilmaaminen auttaa vain jos ne ovat ehjiä.
 
Toisaalta vois toi kytkin olla totaalisen loppu.
Auttaako yhtään kytkimen pumppaaminen? Jos ei, niin mars varaosakauppaan kytkinpakettia hakemaan...
 
Kytkimen liikettä voi säätää jos on oikein paljon tyhjää polkimessa. Siellä polkimen päässä on ainakin monessa autossa säätö, mutta jos säädät niin kytkinpolkimen pitää painua lattiaan asti ja jätä sinne kuites pieni "tyhjä" sinne yläpäähän.

Tuo kytkimen irrottamattomuus viitais johonki ylimääräiseen kykimessä asetelman ja levyn välissä. Yleensä sieltä löytyy levyn jousi tms. Luultavasti oire pahenee pikkuhiljaa ja loppujen lopuksi et enää saa autoa pysähtymään tai vaihteita päälle auto käynnissä.
 
Jep. Minulla oli tuollaisia oireita, ja kuinkas ollakaan... kytkin aivan loppu. Jouset paskana...
Ja kuinka hassua, kaikki väljä mikä tuntui olevan perässä niin simsalabim ja väljät hävis kytkimen laiton jälkeen...
Elikkäs pinnat liikku suhtessa keskiöön...
 
Juu sylinterit toimii hyvin, eikä tunnu oikeen mihinkään jäävän "tyhjää liikettä", eli todennäkösesti se kytkin on sit loppu. Kytkinpolkimen liike on hyvä ja ottaa oikeassa kohdassa, mut ei vaan irrota tarpeeksi.
 
Loppuun kulunut kytkinlevyhän aiheuttaa luistamista yleensä. Eli hajonnu se on. Kannattaa purkaa ennen kuin ostat uudet osat jos et välttämättä halua koko pakettia uusia. Saatat selvitä pelkällä levyn vaihdollakin. Toki onhan uusi aina uusi (ja hintakin on sen mukainen)
 
No mutta jos sen kytkimen auki ottaa, niin kannattaa laittaa sinne koko paketti.
 
Kyllä, jos sen aukasee ni sinne laitetaan kaikki painelaakeria myöten. Ei tässä nyt sentään ihan nollabudjetilla mennä.. :)
 
No tietty samaa vauhtiahan menee kampiakselin takapään stefakin jos ei oo tietoa kuinka vanha se on.
 
njoo. ois kai se tietty huomattu tuo kytkinkin jos tuo stefa ois just vaihettu.. Ooppelivanhustani vain muistelin niin tuli mieleen tuommonnenkin vaihtoehto et vois olla kone irti ja siel on vasta vaihettu stefa.. Kävi nimittäin moottori pois aika tihiään. Milloin mistäkin syystä.

Anteeksi kun sotken autot ja ooppelit :-[
 
minulla ilmeni samanlainen ongelma mutta hieman lisää oireita. eli aluksi kytkin ei vain irroittanut kunnolla mutta jatkoin ajamista ja ilmasin kytkimen jos vika olisi siinä, ei auttanut ja nyt tuli erikoinen ilmiö kun käyttää autoa paikallaan tyhjäkäynnillä kytkin pohjassa. koko auto alkaa resonoimaan ja täristämään ihan keleesti. missähän vika? ajaessa ja kierroksilla se ei tärise mutta paikallaan ja tyhjäkäynnillä. kun kytkimen painaa pohjaan tärinä lisääntyy. ja sitten vielä jos joku kertoisi minälainen homma on vaihtaa laatikon etutiiviste?
 
Luulis sen silmälaakerin pettävän aika nopeesti jos se on jumissa ja kyktin on pohjassa vaihde päällä. Mutta mahdollista kai sekin on ja kohta onkin iso vika jossain :(

Laatikon etutiiviste on ihan simppeli homma. Kun saat koneen/ laatikon irti niin painelaakeri ja kytkinhaarukka viel pois ja sitten pääseeki jo käsiksi siihen pikariin missä se stefa on. Kaikki pultit vain auki ja se koko systeemi irti. Näin ainaki pajeron "pikku" laatikossa ja landruisereissa. Taitaa olla kyllä aika monessa muussakin vehkeessä.

Niin joo. Kannattaa laskia laatikosta öljyt pois ennen kuin aukasee tuon etustefan. On paljon siistimpää ja öljyt saa suurinpiirtein muuallekkin kuin pitkin tallia.
 
kiitoksia vastauksista. hyvä huomio muuten tuo laatikkoöljyn poislaskeminen. ostin sitten kaikki osat sinne uusiks ettei tarvitse enää sitä aukaista. olisi pitänyt silloin aikoinaa kaikki vaihtaa kun startinkehän vaihdoin.
 
nyt on sitten vaihdettu kaikki kytkin osat silmälaakeri mukaanlukien myös kampiakselin takatiiviste ja laatikon stefat vaihdettu. Tärinät hävisi ja kytkin irroittaa niinkuin pitää myös laatikko toimii hyvin. Mutta kysymys kuuluukin, kuinka paljon laatikon laakerissa saa olla väljää ennen kuin se kannattaa vaihtaa. laatikossa tuntui pieni välys laakerissa kun laatikko oli irrallaan ja kytkin akselista heilutti. mistä huomaa kun välystä on liikaa? onko laakeri remotti kuinka paha rasti, räjätyskuvat löytyy mutta ei niistä oikein saa käsitystä homma laajuudesta.
 
Takaisin
Ylös Bottom