Vuotava öljypumpunkotelo ja öljynpaineen säätö

mki

Member
Club Member
Liittynyt
18 Syyskuu 2006
Sijainti
Äänekoski
Löyty 4D56:sta pitkään vaivannu öljyvuoto, ja tod.näk aiheuttajakin. Hakuakin yritin käyttää mutta öljynylipaineesta oli hyvin vähän juttua...

Elikkä "naamataulusta" alaosa vuoti vesipumpun alta. Uusin aiemmin kaikki tiivisteet koneen keulasta, ja mystinen vika vaan jatkui. Pari kertaa sain vuodon olevinaan pois, mutta se palas joka kerta kun konetta voimakkaammin kierrätti (pitäis ottaa savut katastusta varten). Mylly on nyt ollu ilmassa kolme kertaa, ja jakopää levällään 8 kertaa Joulun jälkeen :seina

No, loppu päätelmä oli että kone nostaa liian korkeet öljynpaineet. Tästä innostuneena suodattimen jalkaan virittelin mittarin.... koneessa kylmänä 750rpm --> 6bar paineet, yli tonnin kun nosti niin 7bar ??? ??? maksimi kierroksia ei hirviiny edes kokeilla, ku oli pneumatiikka tarpeista tuo mittarin viritys...

Otin paineventtiilin tulpan auki, tulpan alle laitoin kaks kupari rikkaa elikkä jouselle tuli tilaa lisää n. 4mm, paineet putos kylmänä 4 baariin, kun anto käydä lämpimäks, niin paineet putos 2.25 bar (siis tyhjäkäynnillä).
pyyhkäsin jousesta n.3mm pois (käytännössä puoltoista kierrosta, jousen mitta 45mm --> 42mm) , ja jätin toisen rikan pois niin paineet putos 2 baariin.....

Onko kellään ollu vastaavaa murhetta? Ja miten tuo paineen säätö olis pitäny hoitaa... noin niinku asiallisesti??
 
Vs: Vuotava öljypumpunkotelo ja öljynpaineen säätö

Tietysti ensin pitää kysyä tuon mittauksen osalta kuinka luotettavalla mittarilla mittasit. Muutenhan lopputulos onkin mennyt pieleen pahimmassa tapauksessa. Vuodoista voi tietysti kyllä päätellä, että ylipainetta olisi ollut. Toinen kysymys koskee moottoriöljyn viskositeettia ja missä lämpötilassa tuo "kylmäkoe" suoritettiin. Ilmeisesti öljyn lämpökin pitäisi kai mitata?

Itse säätäminen tässä moottorissa on minulle tuntematon, enkä ole tuollaista "prikkasäätöä" niissä harvoissa moottoreissa tavannyt. Yleensä säätö (jos on) tehdään jousivoimaa ohivirtausventtiilissä muuttamalla, joten periaate sinulla on ilmeisesti oikea. Tietysti olisi hyvä tietää moottorin öljynpaineen säätöarvot - saattoi ehkä mennä alemmas kuin piti :-\. Vertailun vuoksi Volvo 740 GLT 16V: öljynpaine kierroksilla 5 - 7 baaria.

Itse suoritin pätkäpajeron 2,6 litran bensakoneessa jakopään sisuskalujen vaihtotyön, jossa öljypumppukin kävi osina.
Pumpussa suoritin tasohionnan pelilasin päällä 1500 vesihiomapaperilla molemmille puoliskoilla, joiden väliin ei tule tiivistettä. Samalla asensin lisämittariston: öljynpaine, moottorin lämpö, volttimittari. Nämä edustavat mittarisarjaa jotka autossa omasta mielestäni pitäisi näytää numeerisisa lukemia eikä korvata esim merkkivalolla. Tosin tässä tapauksessa tyydyin käyttämään Bilteman "halpissarjaa" ;D.

Mittaukset näyttävät ainankin moottorin lämmön ja volttien osalta oikein, mutta öljynpaineen osalta "käytetylle moottorille" tunnetun tehtaan tarkoittama öljy antaa kylmänä lukemaa "tapissa" eli maksiminäyttö 7 baaria. Kun moottori on käyntilämmin, lukema putoaa tyhjäkäynnillä 2,8 baariin ja teholukemilla 5 - 6 baariin. Ilman tarkistusmittauksia arvelisin mittarin näyttävän kuitenkin oikein. Öljynkulutuskin on mielestäni normaali.
 
Vs: Vuotava öljypumpunkotelo ja öljynpaineen säätö

En lähtisi pudottelemaan öljynpaineita. 6-7 baria kylmällä öljyllä kuulostaa normaalilta. Mulla vuoti öljyfilsun jalassa ollut paineanturi. Anturissa ollut abiko ja johto öljyyntyi. Paineanturin sisällä oleva kalvo ei ole ikuinen.
 
Vs: Vuotava öljypumpunkotelo ja öljynpaineen säätö

Tuollainen 7bar paine tuntuu kyllä aika kovalta. ::)

Esim mersun diiseleissä öljynpaineen maksimi on rajattu 5bar.
Ja kuumana tyhjäkäynnillä riittää tehtaan mukaan 0.3bar paine.
ja 3000kierroksella täytyy löytyä 3bar.

Noihin verrattuna paineet kuullostaa lämpimänä normaaleilta. Mutta kierroksilla saattaa tosiaan jokin tiiviste antautua jos paine oikein nousee.
 
Vs: Vuotava öljypumpunkotelo ja öljynpaineen säätö

Lämmin kone! 4d56.
-tyhjäkäynnillä 0,5-1,5 bar
-3000rpm 3,0- 5,0 bar

Minulla oli tuollainen 2.5td Pajero yli 15 vuotta ja ajossa paineet n,3bar.

Mitsun huoltoneuvonnasta saat tietää oikeat paineet!
 
Vs: Vuotava öljypumpunkotelo ja öljynpaineen säätö

Öljynpaineeseen vaikuttaa tilanteesta riippuen moni tekijä. Toisaalta nuo kaksi minulla viimeksi ollutta autoa "pitivät stefansa", vaikka paineet kylmänä käynnistettäessä olivatkin 7 baarin luokkaa. Tietysti olisi hyvä tietää mitä moottorinvalmistaja haluaisi sen olevan. Tuo Volvon arvo on valmistajan mielipide Eaton-typpiselle pumpulle ja ainoa "säätö" mitä Mitsun 4G54 moottoriin tein, oli tuo pumpun tiivisteettömien puolikkaiden tasohionta.
 
Vs: Vuotava öljypumpunkotelo ja öljynpaineen säätö

herkko sanoi
Lämmin kone! 4d56.
-tyhjäkäynnillä 0,5-1,5 bar
-3000rpm 3,0- 5,0 bar

Minulla oli tuollainen 2.5td Pajero yli 15 vuotta ja ajossa paineet n,3bar.

Mitsun huoltoneuvonnasta saat tietää oikeat paineet!

No joo, vaikuttais olevan tolpillaan..... mittaus suoritettiin Wikan bourdonkaarella, en kalibroinu sitä, kun en olis saanu missään sadan metrin pylvästä vettä (ammatin puolesta tää puoli on varmistettu).... suodattimen jalasta oli aijemmin halki kierteet anturista, korjattu...

öljykellohan on ½barin katkasurajalla, joten kaikki sen yläpuolella pitäis valmistajan mielestä olla ok.
ja sillä paineella öljyn pitäis nousta liki 6m korkeelle, kanteen ei oo ku ½metriä :)

Ja "kylmät" olosuhteet oli +5°C autotallista 5W-40 täysynteettisillä Teboilin öljyillä

Mut öljyvuoto on tän päivän ajelujen perusteella loppuneet :driver
Kiitän kommenteista :peukku
 
Takaisin
Ylös Bottom