Windriderin Mitsubishi Galant Sigma -77 projekti

Windrider

New Member
Liittynyt
10 Helmikuu 2009
Tervehdys! :)

Elikkä Galant Sigman "entisöintiprojekti" pyörähti muiden kiireiden hidastamana vihdoinkin käyntiin. Lyhyt alustus projektille löytyy tuolta:http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=25575.0

Ensimmäiseksi purin enimmät verhoilut pois ja otin bensatankin ja taka-akseliston pois. Näky peräpäässä on aika lohduton, ruostetta riittää. :-\ Tankki sentään oli hyväkuntoinen ja kelpaa ruosteenpoiston ja maalauksen jälkeen autoon takaisin. Autoon on näköjään hiljattain (90-luvulla?) vaihdettu tehdasuusi takatukivarsi ja -jousi kuskin puolelle, Mitsubishi Genuine Parts-tarra erottuu vielä himmeänä tukivarressa. Toinen tukivarsi onkin sitten aivan mätä. :seina

Takaiskaritkin vaikuttivat uusilta ja hyväkuntoisilta ja muutenkin auto antaa itsestään hyvin huolletun vaikutelman, bensaputket mm. uusittu, öljyt vaihdettu vielä 2000-luvun puolella, vaihteisto vaihtaa niinkuin pitääkin jne. Tekniikkapuolelle ei paljon muuta tarvitse tehdä kuin perushuoltoa. :peukku

Eli projektin pääpaino on nyt peltitöissä, tavoitteena on saada kori hitsattua kesän aikana ainakin perästä B-pilareihin asti.

Kuvia:

projekti alkaa...
http://kuvablogi.com/nayta/2047870/
takaosaa purettuna:
http://kuvablogi.com/nayta/2047850/
http://kuvablogi.com/nayta/2047849/
taka-akselisto:
http://kuvablogi.com/nayta/2047872/
http://kuvablogi.com/nayta/2047881/
pohjaa:
http://kuvablogi.com/nayta/2047847/
http://kuvablogi.com/nayta/2047851/
http://kuvablogi.com/nayta/2047869/
http://kuvablogi.com/nayta/2047882/
http://kuvablogi.com/nayta/2047848/
tankki:
http://kuvablogi.com/nayta/2047873/
sisältä:
http://kuvablogi.com/nayta/2047871/

yleislinkki kuvasivulle:http://kuvablogi.com/blog/16922/2/

Keskustelua täällä!:http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=28535.0
 
Vs: Windriderin Mitsubishi Galant Sigma -77 projekti

No niin, pari viikkoa peltitöitä on nyt takana. Takaiskarin kiinnityspiste alkaa vähitellen hahmottua kuskinpuolelle, vaikka vielähän tuossa on hiukan laittamista. On myöskin ruostetta vielä heti vieressä. :-\ Homma jatkuu...

Tankista löytyi sittenkin pieni reikä. On kylläkin täyttöputken vieressä aikalailla tankin yläosassa, eli tuskin paljoa haittaa. Ajattelin maalata tankin POR-15:sella, varmaankin menee tukkoon jo sillä.

Uutta peltiä:
http://kuvablogi.com/nayta/2086279/
http://kuvablogi.com/nayta/2086280/

Lisää kuvia:
http://kuvablogi.com/blog/16922/2/
 
Vs: Windriderin Mitsubishi Galant Sigma -77 projekti

Vaikka päiväkirjan päivittely onkin jäänyt väliin, niin projekti etenee!

Viikkoa vaille vuosi meni peltitöissä, mutta nyt se on hitsattu ;D. Aika tavalla tulikin saumaa, tämän jälkeen mikään muu auto ei tunnu enää yhtään mädältä... ::) Onneksi löytyi sentään paremmat ovet, vaikka kyllä niihinkin kaikkiin joutui uudet pohjat hitsaamaan. 0,8mm pellissä ei tarvitse kummoista kukkaa olla, kun se on jo puhki. :-\ Maalausta kokeilin piiloon jääviin paikkoihin luukkujen sisäpuolelle, oviaukkoihin jne. Pintavärin veto saanee kyllä jäädä automaalaamon tehtäväksi.

Teknisesti auto alkaa olla kunnossa, jarrut on kunnostettu, samoin alusta, pakoputkisto. Moottoripuolellahan ei paljoa rempattavaa ollutkaan, osien puhdistelua lähinnä. Kardaanin tukilaakeripulmaan löytyi yllättäen ratkaisu omasta varaosahyllystä kun BMW 3-sarjan laakeri sopi tilalle (pienellä modauksella). Vaihteistööljyn suodatin pitäisi vielä metsästää, niin tekniikkapuoli olisi valmis.

Puuttuvia osia on löytynyt aika hyvin. Kiertelin kesän/syksyn 2009 aikana purkaamoilla etsimässä osia ja löytyihän niitä: puskureita, listoja, maski, sisustan osia, ehjä tuulilasi, apulaitteita, kaikkea pientä "sälää". Paras löytö taisi olla oikeanlaiset ovipahvit. Autooni kuuluvaa verhoilun väri/kuosi yhdistelmää ei ole saanut kuin ilmeisesti kahtena vuonna kolmen eri ulkovärin kanssa ja pelkästään kalleimpaan GLX-malliin. :nykii Vaasan lähellä sijaitsevasta purkaamosta löytyi kuitenkin toinen samanlainen ja -värinen GLX AT, josta purin ehjän, puhkomattoman oviverhoilusarjan ja vähän muutakin... :)

Voiton puolella siis jo ollaan, mutta ihan ei täksi kesäksi taida ehtiä ajoon :(. Vielä on kaikkia pieniä yksityiskohtia kunnostettavana sadoittain ja maalaus tietysti vielä. Tältä auto näyttää tällä hetkellä:http://kuvablogi.com/nayta/2732548/

Tuolta löytyy muutamia uusia kuvia projektista:http://kuvablogi.com/blog/16922/2/
 
Vs: Windriderin Mitsubishi Galant Sigma -77 projekti

Vähän on odoteltu lauhempia kasausilmoja, mutta jotain on silti saatu aikaankin. :) Vanteet tuli myös maalaamosta ja uusin renkain varustettuina laitoin ne auton alle. Ovilaseja ja koristelistoja on sitten tullut kiinniteltyä, niin ja maski sekä etupuskuri.

kuvia:
http://kuvablogi.com/nayta/2888581/
http://kuvablogi.com/nayta/2888582/
http://kuvablogi.com/nayta/2888583/

Yksi pieni pulma hiukan mietityttää tällä hetkellä: Maalausta varten purkaessa lasinpyyhkijöiden akselien runko-osat murenivat rikki (ks. kuva http://kuvablogi.com/nayta/2888584/) :( Eihän kellään sattuisi olemaan ehjiä tuollaisia? Vai löytyisikö korvaavat osat jostain yleisemmästä mitsun mallista, seuraavan korimallin galantissa ja 1. korimallin lancerissa ja coltissa näyttäisi pyyhkijät tulevan suht. samassa kulmassa pellin läpi kuin sigmassa? Pikkujuttu sinänsä, mutta aika työläs, jos joutuu modaamaan pyyhinsysteemit jostain muusta autosta.
 
Vs: Windriderin Mitsubishi Galant Sigma -77 projekti

moi!!! toi on mun vanha galantti.ostin sen vuonna 2000 kuolinpesästä ja sillä oli ajettu sillon n.180tkm.hieno peli tulee sulle tosta.
 
Vs: Windriderin Mitsubishi Galant Sigma -77 projekti

Päivitystä...

...eli viime viikolla sitten lopultakin auto palasi rekisteriin! Katsastus meni läpi huomautuksitta, mitä nyt vähän valoja säädeltiin. Rekisteröintivuodeksi tarkentui 1979 ja koko mallinimi papereiden mukaan on 4D Colt Galant Sigma 2000GLX-A. Olikin sitten komeaa kalustoa katsastusaseman hallissa, kun viereiselle nosturille sattui samaan aikaan -79 Accord ;D...

Hauska yksityiskohta katsastukseen liittyen oli, että katsastaja muisti aikanaan v. 2000 laittaneensa tämän saman auton ajokieltoon, ehkä jarruvian vuoksi (eli ilmeisesti edellisen kerran, kun tätä on yritetty katsastaa). Nyt hän sai sitten laittaa sen takaisin rekisteriin :). Väliin vain mahtui visiitti hylkyautovarikolle sekä muutama vuosi kuusen alla...

Nyt on ensimmäiset 250km ajoa takana, huomioita:

-mukava, miellyttävä ajettava
-laatuvaikutelma erinomainen, mitään nitinöitä tms. sisustasta ei kuulu! Ohjaamon melutaso muuten kohtuullinen, ulospäin tosin aika pahaääninen vehje ;)
-polttoaineen kulutus luokkaa 10-11 litraa sadalla, tosin käy liian rikkaalla (päästöt CO 3,75 HC 296 ,pitäisi olla CO 2,5 HC 500)
-pitkään seisseessä autossa kaikki karsta lähtee liikkeelle moottorista ja muualtakin. Jäähdytinneste on jo aika ruosteista kuraa, samoin bensansuodatin alkaa 250km:n jälkeen olla jo tukossa. Nesteiden / suodattimien vaihto on edessä pian...
-suorituskyky on riittävä, joskaan ei ripeä ;) Muuten kiihtyy hyvin, mutta puolikaasulla ennen laatikon pienemmälle vaihtoa on havaittavissa pieni "tyhjä kohta" (ehkä kaasarin 2. kurkun avautuessa?). Vaatinee säätöä & puhdistusta.

Remonttiakin joutui tekemään heti, kun vesiventtiili petti alkoi roiskia jäähdytinnesteitä kuskin jalkatilaan. Kaikkia vikoja ei huomaa ennen kuin vasta ajossa moottori lämpimänä :-\... No, uudet tiivisteet venttiiliin ja toki taas pysyy nesteet sisällä.
 
Takaisin
Ylös Bottom