Öljyä.Ja reilusti....

Napalukko

Mitsu Pajero TD IC, L200
Liittynyt
6 Syyskuu 2003
Sijainti
Lahti
No mikähän sille nyt sitten tuli?!  Viime viikolla hokasin, että Pajero jättää kaupan pihassa alleen mustia pieniä tippoja melkein koko keulan leveydeltä. Eilen tunkkasin laturin alapultin kiinnitystä tsekatakseni(kiitos pojat vinkistä)auton ilmaan, ja kallistuessaan pohjapanssariltä tuli oikein norona sitä tavaraa. Jostain se nyt on yht´äkkiä alkanut puskea koneesta öljyä ulkopuolelle. Saamarin pohjapanssari, kun estää näkemästä kunnolla. Kai se on taas vedettävä haalarit päälle... Ei hetken rauhaa... :(
 
Tarkista ensin turbon paluuletku ja se letkunpätkä mikä menee öljypohjaan. Myös öljynjäähdyttimen petkut/putket ovat noin massiivisen vuodon todennäköisiä aiheuttajia.
 
Joo, noistahan se on varmaan aloitettava. Jostain takapuolelta se tulee, koska päältä katsoen ei näy mitään pahaa vuotokohtaa. Ihan kuin se tiputtelisi vain kuumana. Pidempään seistyään se ei tiputa enää. Ainakaan jäjistä päätellen.

Harmi kun "Hinesista" ei löydy kuvia noista öljyvedoista tuolla koneen takana ja alaosassa. Kun olis edes kuvat turbon öljylinjojen vedoista, mutta ei oo netissäkään. Bensakoneesta on kuvia ihan eri tavalla tarjolla.
 
en nyt haluaisi pelotella, mutta kampiakselin stefa (jos pullahtanut paikoiltaan) käyttäytyy juuri noin: koneen käydessä öljyä tulee kytkinkopasta ämpärikaupalla, mutta sammuksissa vuoto lakkaa.... ja muista sitten tutkia myös se turbon PAINEputki..
 
Niko Päivinen sanoi
en nyt haluaisi pelotella, mutta kampiakselin stefa käyttäytyy juuri noin: koneen käydessä öljyä tulee kytkinkopasta ämpärikaupalla, mutta sammuksissa vuoto lakkaa....

No, itse asiassa tätähän minä olen vähän pelännytkin, kun muiden vastaavia oireita olen tutkinut. Ainoa mikä puhuu tätä vastaan, on se että tämä vuoto tuli niin yht´äkkiä. Vaikka kai se voi tuolta kampuran päästäkin ykskaks tulvia. Täytyy viikonloppuna tsekata nuo helpot kohdat ensin ja toivoa, että vika olis siellä.

Jos se menee kampuran stefan vaihtoon, niin lootanhan joutuu irrottaan yms. Onko kellään vinkkiä Lahden seudulla sellasesta pajasta, joka näitä tekee hyvin? Itsellä ei ole mahdollisuutta moiseen hommaan.
 
Kannattaa tarkastaa alipainepumpulle tuleva öljyletku, se painepuolen. Vaikuttais vähän sen tyyppiseltä vialta.
 
Nonni! Tein eilen katselmusta, eli panssarit pois ja ajoon. Heti ajon jälkeen suurin noro tulee koneen edestä, Jakopään alemman suojakotelon alta, eli vaatimattoman tulkintani mukaan se on kampuran etupään stefa(?), joka fuskaa pahiten. Toki koneen takaakin on kosteeta, mutta se on ollut aina. Venakopan takapään tiivari on edellisen omistajan toimesta sellainen silkkarisotku, että sieltä tihkuu myös. suoraan koneen taakse. Hassua muuten, että kun venakoppa vuotaa, se vuotaa aina hankalimmasta paikasta, eli aivan takapäästään?! Samalla hokasin, että kone tihuttaa glykoliakin, eli lohkiksen juuresta tulee pisaroita noin kymmenen sekunnin välein tippoina. Tuo onneton vuoti heti asennettuani sen vuosi sitten, sitten sain sen tiiviiksi, mutta tuntuu lämmityskauden alettua hermostuneen taas. Se on pahassa paikassa öljytikun takana, tikkua ei kehtaa ottaa pois, koska lämppärin vuotaessa reilummin, menee neste suoraan tikun reiästä öljypohjaan, joka taas tietää öljynvaihtoa liian aikaisin. Toisaalta tuo vesivuoto on helpottava tieto, koska nesteen katoamisesta olen syytellyt orastavaa kansivikaa. Mutta suurin probleemi on siis tuo kampuran etustefa, jos se nyt siellä vika on ???. Stefan vaihto vaatisi jakohihnojen poiston yms. Jaa-a, uskaltaakohan itse ruveta mokomaan. Toisaalta kohta pitäs päästä muutaman sadan kilsan työmatkalle tuolla vehkeellä, eli on valittava joko riski remontoidessa, tai riski lähteä vaan ajamaan tuolla öljylähteellä... Oho, tulipa taas turistua :eek:
 
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=3798.0

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=3946.0

<- lue molemmat, niistä pitäisi ilmetä pahimmat kompastuskivet.

Äkistään tulee mieleen ainakin se, että se alahihnapyörä voi olla jumissa ja vaatii siis matalan ulosvetäjän. Venakoppa taas vuotaa takapäästään, koska siellä on se "puolikuu", jota ei edes tule kaikkien yläpään tiivistesatsien mukana, mutta se ei maksa paljoa Mitsubishillakaan... samaten tarviketiiviste voipi olla liian matala tiivisteuraan, jolloin sitä joutuu korottamaan liimalla hieman....
 
Kiitos tipeistä! Noilla se menee jos on mennäkseen.

"Hauskaa", että olet huomannut saman homman siitä konepellin haasta. Itselläni on päälaessa kolme veristä naarmua, ennen kuin opin, että jotain "stilettiin" siihen on laitettava pehmusteeksi. Tohinoissaan kun ei ikinä muista varoa...
 
Takaisin
Ylös Bottom