Öljypumppu palasina

Team 1000

Member
Liittynyt
4 Toukokuu 2004
Sijainti
Äänekoski
Kuvat kertovat paljon:
http://koti.mbnet.fi/cr250/Galant/2006/%f6ljypumppu.jpg
http://koti.mbnet.fi/cr250/Galant/2006/%f6ljypumppu2.jpg
http://koti.mbnet.fi/cr250/Galant/2006/%f6ljypumppu3.jpg

Noin pääsi käymään meidän kisadiesel hirviössä ???

Onko kellekkään käynyt vastaavaa ja mikähän tuon hajoitti. Mitään järkevää syytä ei nimittäin löytynyt. Täydestä vauhdista kemoran pitkällä suoralla katosi öljynpaineet.

Harmi vaan kun hajosi 24h kisassa 18-tunnin kohdalla.
 
Aika pahan näköstä,leikkasko kone.?

Aikoinaan metallin käyneenä sanoisin että teräksen väsyminen liian kovan kuormituksen vuoksi..
 
Kiertokankien laakerit meni kaikki ja ahtimen laakeritkin taisivat ottaa hieman siipeensä. Jakopään koppa meni paskaksi. Kampiakselin stefasta tuli romua läpi ja hankasi hihnapyörään. Varulta vaihtoon meni myös runkolaakerit ja koko kampura. Muuta ei toivottavasti käynyt.
 
Todella kohtalon ivaa että viritetyssä moottorissa jolla ajetaan rankkaa kisaa hajoaa jotain mikä ei suoranaisesti joudu virityksestä kovemmalle rasitukselle (paitsi tietysti öljynlämmöt voivat nousta vähän ja keskimäärin suurempia kierroslukuja käytetään kuin arkiajossa). ???
 
Olikos Gallussa öljynpainemittari, vai pelkkä valo? Mietin, että jospa öljynkierrosta olisi hajonnut jotain, joka nostaa paineen pumpulla korkeammaksi, ja rasittaa näin pumppua enemmän?

Toisaalta kyseessä voi olla ihan normaali kuluminen yhdistettynä koviin lämpötiloihin ja kierroslukuihin. Kun pumpulla välykset kasvavat pikkuhiljaa, niin eiköhän tuota kehääkin rasita pientenkin välysten kautta syntyvät iskut. Ja ensimmäinen halkeaman alku kun on syntynyt, niin sitten voi tapahtua vaikka tuo..

Ja noin yleisellä tasolla nestepumppujen osia rasittaa kavitointi, nesteen hetkellinen höyrystyminen ja nesteeksi palaaminen, mutta se on kaiketi enemmän keskipakopumppujen ongelma? Eikä öljy kai höyrysty juuri missään olosuhteissa.... no, tietysti jos öljyn seassa on dieseliä tai muuta, niin se voi aiheuttaa ongelmia.
 
Näinköhän voisi olla mahdollista että olis kulkeutunut
tai irronnut joku ylimääräinen "roska" hampaiden väliin,
suodattimen pitäis tietysti se estää mutta kaikkihan
tuntuu olevan mahdollista,on esimerkiksi tullut vastaan
aika tukkeisia imusiivilöitä,no ehkä ei teillä...?
 
Ainahan se on mahdollista mutta aika oudolta sekin kuullostaisi kun moottorilla kerettiin kumminkin jo ajaa 18-tuntia kisaa ja edellisenä iltana noin 50 kierrosta testiä. Järjellä ajatellen oikeastaan ainut mahdollisuus on kyllä se että pumpun väliin meni jokin roska. Toisaalta taas voiko niin pieni roska mikä menee imusihdin läpi tuhota pumppua ::)
 
Oisinpa kyllä sitä mieltä, että sihtistä on tullu metallia läpi. Jos ei sitten ole joku valumöykky irronnut sihtin ja pumpun väliltä?
 
Takaisin
Ylös Bottom