-00 Galantin pyöränlaakereista y.m.

Jani T

ASX Instyle, Citroën C2, Porsche Boxster S
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Tammisaari
Jeps, eli onko kukaan vaihtanut Galluun vm.-00
etupyörän laakereita tai sisempää raidetangonpäätä ???

Jos, niin mistä olette osat ostaneet ???

Tarvikeliikkeestä kyselin niin raidetangon päätä ei löytynyt muuta kuin ulompaa (siis luettelotkaan ei tuntenut) ja laakerin mukana tulee koko napa
(= kallis :mad:)

Mahtaakohan tota laakeria saada vaihdettua vanhaan napaan, vai millanen rakenne siinä mahtaa olla ???
 
Jani T sanoi
Jeps, eli onko kukaan vaihtanut Galluun vm.-00
etupyörän laakereita tai sisempää raidetangonpäätä ???

Joo raidatangon sisemmät päät on vaihdettu, alkuperäiset.

Vasemman etupyörän laakeriakin olen vähän kuunnellut että jotain tartteist kohta tehdä... Hintaa sillä ainakin kuulemma on...
 
Oliks ne raidetangonpäät kalliit?

Toi laakeri napoineen oli tarvikkeena 168€ :seina
 
Alkuperäinen laakeri makso muistaakseni 210e
ja sisäpää raidetankoon 80e "muistaakseni" :-[ pitääpä soitella
kaverille ja varmistella sille kun just vaihdettiin...
 
Joo pitänee alkaa kysymään noitakin hintoja useammasta paikasta, itse jouduin maksamaan niistä 72€ / kpl.
 
noni.. Galantissa kans pomppas katsastus. Raidetangon sisempi pää vasemmalta väljä.. 79e varaosan ovh.
Saako mistä muualta ?
 
Harri K sanoi
noni.. Galantissa kans pomppas katsastus. Raidetangon sisempi pää vasemmalta väljä.. 79e varaosan ovh.
Saako mistä muualta ?

Ihan vaan tiedoks itse kullekkin, että toi väljyys on helppo todeta esim. renkaanvaihdon yhteydessä, niin säästyy uusintakatsastukselta. Tullut tavaksi kokeilla tuo joka kerta.
 
No tuo oli aika minimaalista..kuitenki hylkäs sentakia.
Eipä tullu renkaanvaihdossa tutkittua, kun kiire oli vaihtaa kumit.
 
Ei käsittääkseni saa laakereita erikseen, vaan joutuu hommaamaan napoineen... :-\ Näin ainakin Suonenjoella merkkihuollossa sanottiin. Hinnasta en osaa sanoa mitään. Samaisessa huollossa vaihdoin pari viikkoa sitten sisemmät raidetangon päät hintaan 65 €/kpl.
 
Tarvikkeena saa laakerin ilman napaa. Hinta oli hiukan satkun pintaan. Sama laakeri löytyy 93-96 Galantista. Muistaakseni etupäässä oli muutenkin yhteneviä osia.
 
M.Nieminen sanoi
Tarvikkeena saa laakerin ilman napaa. Hinta oli hiukan satkun pintaan. Sama laakeri löytyy 93-96 Galantista. Muistaakseni etupäässä oli muutenkin yhteneviä osia.

Päteekö tuo pelkän laakerin saaminen ilman napaa myös alkuperäisosiin? Ja onko kokemusta tuon laakerin vaihdosta?
 
Alkuperäisessä on aina napa mukana.
Enkä vaihtanut itse, vaan pajalla laittovat tuollaisen tarvikkeen ilman napaa.
 
Skydiver sanoi
Ei käsittääkseni saa laakereita erikseen, vaan joutuu hommaamaan napoineen...  :-\ Näin ainakin Suonenjoella merkkihuollossa sanottiin. Hinnasta en osaa sanoa mitään. Samaisessa huollossa vaihdoin pari viikkoa sitten sisemmät raidetangon päät hintaan 65 €/kpl.

Paljon makso vaihtotyö ? sisältikö suuntauksen ?
 
Harri K sanoi
Skydiver sanoi
Ei käsittääkseni saa laakereita erikseen, vaan joutuu hommaamaan napoineen...  :-\ Näin ainakin Suonenjoella merkkihuollossa sanottiin. Hinnasta en osaa sanoa mitään. Samaisessa huollossa vaihdoin pari viikkoa sitten sisemmät raidetangon päät hintaan 65 €/kpl.

Paljon makso vaihtotyö ? sisältikö suuntauksen ?

Tuo hinta on pelkän osan hinta, eli ei sisällä työtä tai suuntausta. Raidetangon päiden vaihto tehtiin 165tkm huollon yhteydessä ja samalla vaihdeltiin paljon muutakin. Kulmat tsekattiin tietenkin samalla.
 
Ohoh!  :eek: Eiköhän nuo varaosanumerot ole samoja, joten luulisi olevan oikea...  ??? Tuolla hinnalla kannattaa kyllä ottaa heti talteen!
 
Onko muuten hankala vaihtaa raidetangon sisempi pää itse, tietysti täytyy sit säätää ohauskulmat. Auto oli viime vuonna merkkihuollossa 190e yksi sisempi raidetanko + työt.. Niin toi 29e Virosta kuulostaa kyllä hyvältä, miten tilaaminen sieltä onnistuu?

Laitan varmaan takacamberit kuntoon laipoilla saman aikaan. Mahtaako 40-50mm olla oikea paksuus kun auto on madallettu 40mm?
 
Raidetangon pään vaihto on helppoa itsekin. Ei tarvi irroittaa edes ulompaa päätä. Enite vaikeuksia teettää vain avaimen mahtuminen sinne ja saaminen vääntöasentoon se sitten siellä.

45-50mm laippojen paksuudeksi? :eek:
 
Oho! piti kyllä olla 4-5mm :-[
No hyvä sit kokeilen itse vaihtaa sitä, kyl varmaan jollain tavalla saa avaimen mahtumaan sinne.
 
Katsot vielä että kierrettä jää näkyville saman verran, niin ei ole niin kiire viedä suuntaukseenkaan :)
mitankin voi ottaa ennen ja jälkeen...
 
Ei taida riittää 4-5 mm vielä oikaisemaan cambereita. Omassa (myös 40mm madallettu) tarvittiin 7 mm:n verran prikkoja, jotta camber saatiin optimiin eli -1.0 astetta. Todennäköisesti tarvitset myös originaalia pitemmät pultit, jotta paketti kestää prikkojen laiton jälkeen. Laippojen teolle ei ole varsinaista tarvetta kestävyyden takia - prikoilla saat tehtyä saman yhtä hyvin ja helpommin. Prikoilla ne on korjattu tehtaallakin tehtyihin madalluksiin.
 
Harri K sanoi
Skydiver sanoi
Prikoilla ne on korjattu tehtaallakin tehtyihin madalluksiin.

Mulla oli laipoilla kylläkin tehty...

Sitten korjaan sanojani. :) Muistelin sinun puhuneen prikoista siellä tukivarren alla. No joka tapauksessa, prikoilla kestää hienosti. Tietysti jos haet prikoilla vahvuuden ja teet sitten sen mukaan laipat, niin onhan se sitten ainakin viimeisen päälle tehty. :peukku
 
Tuosta galantin pyöränlaakerista. Omaani jouduin vaihtamaan vasemman etu laakerin, ja se tulee alkuperäisenä navan kanssa ja hintaahan oli mukavat 228 eskoa pitkän tinkimisen jälkeen. On muuten suunniteltu nuo etulaakerit aivan päin v.t.ua!! Kaikki paska pääsee suoraan laakerin stefan päälle lentämään, ja siinä kun se aikansa pyörii niin tietäähän sitä lopputuloksen!! Sanoivat merkkihuollossa että laakerit noin 200000tkm ajoa ja vaihto!! Ja on kohtuu helppo myös itse vaihtaa.
 
No nyt on raidetanko vaihdettu, oli kyllä aika helppo operaatio :)
Laitoin myös 7mm verran prikkoja mutta pitää kyllä olla pidemmät pultit. Ei taida vaan olla ihan standardin mukaiset 10mm pultit, ainakin on hienommat kierteet(UNF?). Vai onko se joku tuumakoko?
 
Vieläkö muuten pyörii 225/45R17 noiden prikkojen laiton jälkeen,kun menee lähellä kaarta jo muutenkin ???
 
Joko on tietoa tuosta pultin mallista ja minkäköhän pituinen pultti pitäisi olla jos laittaa 7mm verran prikkoja?Joutuuko muuten ottamaan jousen ja vaimentimen pois kun pistää nuo prikat,kun ei viitsisi enää purkaa jousien vaihdon jälkeen ::)
 
Otin yksi alkuperäinen mukaan kun kävin ostamassa ja muistaakseni ne oli just 10x1,25. Jos laitat 7mm prikkoja niin varmaan 7mm verran pidempi pultti on ihan sopiva.
Prikkojen laittaminen onnistuu kyllä ilman että otat jousen pois. Sit käy vielä helpommin jos vaan ruuvaat alkuperäispultitit auki sopivasti niin että jää tilaa prikoille. Sit otat yks pultti pois ja laitat prikat ja uus pultti jne. Oli paljon vaikeampi saada takaisin kun ensin otin kaikki alkuperäiset pultit pois ennenkuin rupesin laittamaan prikat ja uudet pultit.
 
Anderz puhuu asiaa... Eli juuri näin. Mitään ei tarvitse purkaa tieltä pois. Äläkä tosiaan ota kaikkia pultteja kerralla pois, vaan laita yksi kerrallaan.

Yksi pieni kysymys: Olet siis ilmeisesti testannut, että sinulla camber asettuu kohdalleen 7 mm prikkapaksuudella vai laitoitko sen verran ja tarkistutat määrän nelipyöräsuuntauksessa?
 
Kiitoksia neuvoista :) En ole vielä laittanut prikkoja.Tarkoitus oli että jos olisi joutunut purkamaan enemmänkin,niin olisin laittanut ne 7mm ihan summassa jousten vaihdon yhteydessä ja vienyt sitten nelipyöräsuuntaukseen.Nyt viisaampana kiitos teille jousien vaihdon jälkeen nelipyöräsuuntaus ja siinä yhteydessä sitten passataan sopiva prikkamäärä  :driver
 
andyman sanoi
Kiitoksia neuvoista :) En ole vielä laittanut prikkoja.Tarkoitus oli että jos olisi joutunut purkamaan enemmänkin,niin olisin laittanut ne 7mm ihan summassa jousten vaihdon yhteydessä ja vienyt sitten nelipyöräsuuntaukseen.Nyt viisaampana kiitos teille jousien vaihdon jälkeen nelipyöräsuuntaus ja siinä yhteydessä sitten passataan sopiva prikkamäärä  :driver

Tuossa järjestyksessä se kannattaa tehdä. Osuupahan sitten kerralla kohdalleen. Se ei edes yleensä tee ihmeellistä lisäkustannusta nelipyöräsuuntauksen lisäksi.
 
jamppu_ sanoi
paljo suunnilleen kustantaa nelipyöräsuuntaus?esim dynamic-4 galanttiin?

50-80e. Riippuen riittääkö pelkkä etupään säätö. Takapään säätö tehdään yleensä tuntityönä.
Viime viikolla 4wd 3000gt:hen teetätin täällä Tampereella ja maksoi 57e mittaus jokaisesta sekä etupään säätö.
 
Yhden pyöränlaakerin olen 00 Galluun vaihtanu ja hinta oli 120€ tarvikkeena. Sisemmät raidetangonpäät maksavat 86€ kpl alkuperäisenä kun tarvikkeena ei niitä saa ainakaan Oulusta ja ulommat 30€ kpl alkuperäisenä ja tarvikkeena 20€ kpl. Etuiskarit 220€ molemmat yhteensä alkuperäisenä eli Kybbiläiset. Siinäpä kaikki mitä alustapajatusta oon kyseiseen autoon tehny reilun 170 tkm aikana.  :-\
 
Myxi sanoi
Jani T sanoi
Jeps, eli onko kukaan vaihtanut Galluun vm.-00
etupyörän laakereita tai sisempää raidetangonpäätä ???

Joo raidatangon sisemmät päät on vaihdettu, alkuperäiset.

Vasemman etupyörän laakeriakin olen vähän kuunnellut että jotain tartteist kohta tehdä... Hintaa sillä ainakin kuulemma on...

Huomasin tämän ilmoituksen ja onpa aika metka juttu että GDI Gallusta mullakin on vaihdettu juuri tuo vasemman puoleinen etupyöränlaakeri muut laakerit ovat ihan OK. Mikähän mahtaa juuri kyseistä laakeria nakertaa.  ???
 
Vs: -00 Galantin pyöränlaakereista y.m.

Alkoi eilen illalla töihin mennessä oikea etupyöränlaakeri jurnuttamaan ja takaisin tullessa vielä enemmän.Varsinkin vasemmalle kääntyessä resonoi niin että tuntuu jopa kaasupolkimessa asti.Uskaltaako tuolla vielä ajella siihen asti että saa hommattua ajan huoltoon,vai aletaanko suosiolla hommaamaan laina-autoa?
 
Vs: -00 Galantin pyöränlaakereista y.m.

Kuulostaa kyllä sellaiselta, että mahdollisuus laakerin särkymiseen/hirttämiseen kasvaa kilometri kilometriltä. En ainakaan suosittele yhtään ylimääräistä ajoa.
 
Vs: -00 Galantin pyöränlaakereista y.m.

Jep laakerit varattu tarvikeliikkeestä (napoineen) ja ovat 155€ kpl.Ajan sain vasta keskiviikoksi,joten joutuu kengittämään sukulaisten menopelejä sen aikaa ;D

Edit:päätin siis vaihtaa molemmille puolille samointein varmuuden vuoksi,niin eipähän jää sit myöhemmin välille :peukku
 
Vs: -00 Galantin pyöränlaakereista y.m.

Kokemuksella voin sanoa et oli fiksu veto ottaa molemmat. Mulla meni ensin vasen ja vaihdatin vaan sen ja sit meni puolentoista kuukauden päästä oikea :seina.
 
Vs: -00 Galantin pyöränlaakereista y.m.

Huoh..Nyt on molempien etupyörien laakerit sitten vaihdettu ja kyllä on taas mukava ajella kun on auto hiljainen.Töitä meni tunti per puoli ja kukkaroa joutui raottamaan 97€.Kiitokset Kuopion A+ huoltoon :driver
 
Vs: -00 Galantin pyöränlaakereista y.m.

Tere! Mulla kans porsimasa molemmat pyöränlaakerit edestä. Mitä sisältyy motonetin laakerisarjaan joka maksaa 88€ kpl? Ei ole ilmeisesti napoja mukana ja mistä ostitte tarvikkeena?
 
Vs: -00 Galantin pyöränlaakereista y.m.

No, Nyt on tilattu molemmat pyöränlaakerit napoineen, raidetangon ulko/sisäpäät, etuiskunvaimentimet hintaan 478€ yhteensä. Perjantaina alkais vaihtohommat ja toiveissa olisi, että etupään ronklatus loppuisi.
Laakeri kestivät 299100 kilometriä ja auto on Galant 2.0 vm 1998
Mitä ilmeisemmin pyörien suuntaus olisi syytä suorittaa operaation jälkeen?
 
Vs: -00 Galantin pyöränlaakereista y.m.

Aikalailla samoissa metreissä minullakin meni:n.270000km. joten hyvinhän ne kestää.

edit:Aina kannattaa tehdä pyörien suuntaus ohjausnivelten vaihdon jälkeen:tulee halvemmaksi loppupelistä,kun ei mene renkaat väärien kulmien takia :peukku
 
Vs: -00 Galantin pyöränlaakereista y.m.

vasen etupyöränlaakeri uusittu alle viikko sitten,hintaa oli 97e ja vaihto aikaa meni 2 tuntia..oli vetari hiukan tiukassa sekä itse napa olka-akselissa.mut nyt on hiljaista kabiinissa :peukku

saakos tarvikkeena muuten käsijarru kenkiä??
 
Vs: -00 Galantin pyöränlaakereista y.m.

Kyllä löytyy käsijarrukengät tarvikkeena.Omani ostin savon dieselistä :peukku

edit: http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=16066.msg102941#msg102941
 
Vs: Re: -00 Galantin pyöränlaakereista y.m.

MitsuMi sanoi
Huomasin tämän ilmoituksen ja onpa aika metka juttu että GDI Gallusta mullakin on vaihdettu juuri tuo vasemman puoleinen etupyöränlaakeri muut laakerit ovat ihan OK. Mikähän mahtaa juuri kyseistä laakeria nakertaa. ???

Äsken kun katsastin Galanttia niin edessä vasemmalla välystä ja oon sitä kuunnellutkin tässä ajossa että hiukan ääntää. Muissa laakereissa ei vikaa.
 
Takaisin
Ylös Bottom