-00 GDI Gallu narisee aina vaan

janimy

New Member
Liittynyt
19 Joulukuu 2012
Eli murheen kryyni on -00 GDI Galant joka narisee ku vanha hetekka. Kaikki pallot ja puslat on käyty läpi. Missään ei ole löysää ja kaikki on rasvattu niin maan perusteellisesti, mutta narina vaan ei lähde mihinkään :seina Mikä p**k**e tota ny oikein riivaa? Narina tulee ainoastaan kun kääntää rattia hyvin hitaasti ja pienen liikkeen ja hitaassa vauhdissa/paikallaan.
 
Vs: -00 GDI Gallu narisee aina vaan

ei näy ulos, ei tunnu, mut kuivat ovat. joka injektioneulalla ensiapua sisään tai uutta palloa ni loppuu narinat.
 
Vs: -00 GDI Gallu narisee aina vaan

Suosittelen uutta palloa myöskin. Näistähän on useammastakin alapallot pettäny kokonaan vaikka on juuri hiljan myös leimattu auto. Se ei vaan tunnu että on väljä :mad:
 
Vs: -00 GDI Gallu narisee aina vaan

No on tuo kyllä ihan vatun perseestä noita ruveta summan mutikassa yksitellen vaihtaan. Menee vatusti tonneja. Yksi tosin on jo vaihdettu, kun oli väljä. Eli huonolla tuurilla joutuu vielä vaihtamaan 3 tukivartta ja vielä raidetangonpäät siihen päälle :seina
 
Vs: -00 GDI Gallu narisee aina vaan

Sama vika rahikaisella..

Onko ne motonetin tukivarret oikeasti niin susia kun sanotaan? Millainen takuukäytäntö niissä on? Kovasti edullinen hinta houkuttelisi, mutta toisaalta Ad:ltä saisi 100 ekua kipale.. En vain osaa erottaa tukivarsissa laatumerkkiä muiden seasta..

Rockautosta saisi edullisesti varaosia mutta tullit, alvit ja rahdit tekee oman pikku bonuksen hintaan.. Ja sielläkin valmistajien kirjo on kattava...
 
Vs: -00 GDI Gallu narisee aina vaan

CatodiuM sanoi
Sama vika rahikaisella..

Onko ne motonetin tukivarret oikeasti niin susia kun sanotaan? Millainen takuukäytäntö niissä on? Kovasti edullinen hinta houkuttelisi, mutta toisaalta Ad:ltä saisi 100 ekua kipale.. En vain osaa erottaa tukivarsissa laatumerkkiä muiden seasta..

Rockautosta saisi edullisesti varaosia mutta tullit, alvit ja rahdit tekee oman pikku bonuksen hintaan.. Ja sielläkin valmistajien kirjo on kattava

ON...yläpallot on kestäneet mutta sekä pitkistäis että poikitais paskaks alta aikayksikön...vimeisimmässä pitkitäisvarressa sisempi puslankumi on ratkennut alle 5000km.....ps.ennen motonetin reissua kävin piruttain Viikin Mekonomenissa ja siellä lupasivat toimittaa tilauksesta vuorokaudessa alkuperäisen varren hintaan 167€ myyjä ei jostain syystä tykännyt kun sanoin tolla merkillä haen saman motonetistä 79€ ja aikaa menee vain tunti.....
 
Vs: -00 GDI Gallu narisee aina vaan

janimy sanoi
Kun ei oo niissä. Kuten sanottu, kaikki pallot tutkittu.
Ai niin unohdin mainita...minulla on niin sanottu 3 päivän kirous katsastuksessa...profiilisa oleva lude 3 päivää katsastuksesta takalaakeri leikkasi kiinni ilman varoitusta.....toyota corolla vetari 3 päivää.....seat cordopa takalaakeri 3 päivää rengas 5 cm ulos korista oli muuten hienoa vaihtaa marraskuussa keskellä liikennettä Huopalahdentiellä.....-93 galant kuskin poikitaisvarsi pallo pois kupista ja rengas taittu alle onneksi tapahtui 20 vauhdissa hetkeä myöhemmin olisi vauti ollut 120 ja mamma ajoi ja yllätys ylätys 3 leimasta......-95 galant leimasta läpi ja välittömästi tallille ilman mitään kolinaa MUTTA pitkittäistukivarren pallossa 5-10mm väljyyttä joka tuli ilmi vain vartta alaspäin vetäessä purkuraudalla
 
Vs: -00 GDI Gallu narisee aina vaan

janimy sanoi
No on tuo kyllä ihan vatun p*rseestä noita ruveta summan mutikassa yksitellen vaihtaan. Menee vatusti tonneja. Yksi tosin on jo vaihdettu, kun oli väljä. Eli huonolla tuurilla joutuu vielä vaihtamaan 3 tukivartta ja vielä raidetangonpäät siihen päälle :seina
kuka käski summamutikassa kaikki vaihtaa? Sanottiin aika selvästi etä alapallo. Tästä on juttua foorumilla ennenkin.

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=33810.0

ja haulla löytyy kaikkee:
moro.kuvailemasi oire siitä että kiihdytettäessä ohjaus vetää vaikka oikealle ja taas jarrutettaessa vasemmalle johtuu erittäin todennäköisesti väljistä etummaisista alapalloista.

jos renkaat ilmassa yrität kokeilla niistä välystä isolla meisselillä tukivarren ja olka akselin välistä niin ei varmasti tunnu välystä koska iskarin alapää on kiinni tässä tukivarressa joten enempää se ei alas päin jousta.
mutta rengas kun on ilmassa niin kokeileppas ottaa renkaan alta kiinni ja nosta ylös päin takuu varmasti huomaat jos välystä on.saa nostaa voimaa käyttäen Wink

ja onha sulla 13v vanha auto, kyllä siihe jo puslia saakin vaihtaa. Ja galantissa nimenomaan "joutuu" vaihtaan.
Nimimerkki: 02-galant ja -97vr4 omistaneena.
 
Vs: -00 GDI Gallu narisee aina vaan

Harri K sanoi
kuka käski summamutikassa kaikki vaihtaa? Sanottiin aika selvästi etä alapallo. Tästä on juttua foorumilla ennenkin.

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=33810.0

ja haulla löytyy kaikkee:
ja onha sulla 13v vanha auto, kyllä siihe jo puslia saakin vaihtaa. Ja galantissa nimenomaan "joutuu" vaihtaan.
Nimimerkki: 02-galant ja -97vr4 omistaneena.
Jaa ettei summan mutikassa? Siellä kun on niitä alapalloja yhteensä 6 kappaletta (kaksi tukivartta + raidetanko per puoli), että mikähän niistä on sit just se ku narisee? Jos ei kerta tarvi summanmutikassa vaihtamaan...
 
Vs: -00 GDI Gallu narisee aina vaan

CatodiuM sanoi
Sama vika rahikaisella..

Onko ne motonetin tukivarret oikeasti niin susia kun sanotaan? Millainen takuukäytäntö niissä on? Kovasti edullinen hinta houkuttelisi, mutta toisaalta Ad:ltä saisi 100 ekua kipale.. En vain osaa erottaa tukivarsissa laatumerkkiä muiden seasta..

Rockautosta saisi edullisesti varaosia mutta tullit, alvit ja rahdit tekee oman pikku bonuksen hintaan.. Ja sielläkin valmistajien kirjo on kattava...

Ei ole! Edellisessä Galantissa ollut jo yli 5vuotta Motonet alapallonivel, eikä ole vikaa.
Sitten taasen, kun ostin paikallisesta varaosaliikkeestä toiselle puolelle puolta kalliimman, niin kesti alle 2vuotta.

Mulla ei o vaihdettu kertaakaan niitä taaempia. Vain etumaiset.
 
Vs: -00 GDI Gallu narisee aina vaan

janimy sanoi
Jaa ettei summan mutikassa? Siellä kun on niitä alapalloja yhteensä 6 kappaletta (kaksi tukivartta + raidetanko per puoli), että mikähän niistä on sit just se ku narisee? Jos ei kerta tarvi summanmutikassa vaihtamaan...

Testaamallahan se selviää. Eikös sen narinan puolen saa aika helposti selville jo korvakuulolla ja sitten vaan sen puolen etummaisen alatukivarren palloa kun testaat, niin sanoisin melko varmasti, että bingo. ;)
 
Vs: -00 GDI Gallu narisee aina vaan

Skydiver sanoi
Testaamallahan se selviää. Eikös sen narinan puolen saa aika helposti selville jo korvakuulolla ja sitten vaan sen puolen etummaisen alatukivarren palloa kun testaat, niin sanoisin melko varmasti, että bingo. ;)
On useamman kerran ja useamman miehen voimin yritetty selvittää ja kuulostella, että mistä tulee, vaan ollaan kai sitten kaikki täysin kuuroja ja sokeita, kun ei ole saatu paikallistettua, jotta mistä ääni tulee...
 
Vs: -00 GDI Gallu narisee aina vaan

Mulla poistui narina kun vaihoin kuskinpuolen etummaisen alatukivarren...oli aika selkeä tapaus sillä kumissa oli ollut reikä jo ties kuinka kauan (paha sanoa historiasta kun auto vasta hetken itsellä ollut)
 
Vs: -00 GDI Gallu narisee aina vaan

Suosittelen lämpimästi autoilijan stetareiden hommaamista, se misä on metallikärki ni voi kuunneella mistä kohi rasahtaa painamalla metallia vasten. Sillä paikallistaa myös moottorin sivuäänet jne.

Sillä sai myös laakerin kahinat selville mitä käsi ei vielä jousesta huomaa tahi kuule paljaalla korvalla. :peukku

Eli kyse tän näköisestä kapistuksesta: http://kauppa.motonet.fi/images/app/7/big/765035.jpg
 
Vs: -00 GDI Gallu narisee aina vaan

Tänään tuli taas rassattua, mutta eihän se nyt just tänään suostunut narisemaan ollenkaan... Löytyi sieltä nyt kyllä kuitenkin sellasta, että kuskipuolen raidetangon pää oli hieman löysä. Vain hieman, tuskin havaittavissa. Sekään ei ilmennyt vasta, kun irroitti nivelen tukivarresta. Tuli se nyt sitten vaihdettua uuteen. Toivottavasti olis ollu siitä se narina... En vielä käynyt ajelemassa, että katsotaan, hävisikö se.
 
Vs: -00 GDI Gallu narisee aina vaan

Tokkos tuota narinaa sais paikallistettua sillai et yks kerrallaan rasvaa noita niveliä ja kun loppuu ni syyllinen löytyny ja se vaihtoon? Toki sen pitää ensin yleensäkin narista että pystyy...
 
Vs: -00 GDI Gallu narisee aina vaan

Bazeeba sanoi
Tokkos tuota narinaa sais paikallistettua sillai et yks kerrallaan rasvaa noita niveliä ja kun loppuu ni syyllinen löytyny ja se vaihtoon? Toki sen pitää ensin yleensäkin narista että pystyy...

No, se on nyt vähän myöhästä, kun alkutekijöiksi rasvattiin jokainen nivel :) Ei auttanut. Täytyy tänään käydä vähän kylillä kuulostelemassa, että oliko se tuo raidentangonpää. Jos ei, niin jatketaan vaihtelua. 2 palloa vaihdettu ja 4 jäljellä :)
 
Vs: -00 GDI Gallu narisee aina vaan

janimy sanoi
Jaa ettei summan mutikassa? Siellä kun on niitä alapalloja yhteensä 6 kappaletta (kaksi tukivartta + raidetanko per puoli), että mikähän niistä on sit just se ku narisee? Jos ei kerta tarvi summanmutikassa vaihtamaan...


älä sekota alapalloja ja raidetangon päitä keskenään.kaikista kun ei puhuta alapalloina.

tälläsena tarkennuksena,voi sekottaa monia. alapallot alapalloina,raidetangon päät raidetangon päinä ;)
 
Vs: -00 GDI Gallu narisee aina vaan

mikko412 sanoi
älä sekota alapalloja ja raidetangon päitä keskenään.kaikista kun ei puhuta alapalloina.

tälläsena tarkennuksena,voi sekottaa monia. alapallot alapalloina,raidetangon päät raidetangon päinä ;)

Niin ja tossa galantissahan on yläpallojakin ;) ;D

On muuten himmeen moninivelinen etutuenta näin nissanitehtaan tuotteisiin verrattuna :p ...mutta on tuossa muutakin ekstraspesiaalia perus riisikippoihin verrattaessa :)
 
Vs: -00 GDI Gallu narisee aina vaan

törmäsin tänään minulle ainakin uuteen tilanteeseen
niin kuin muualla mainitsin edessä kuskin puolella jarru laahaa tai ainakin niin luulin
hiljaa jarruttaessa kuulosti kuin levy osuisi johonkin ääni oli "pätkittäistä rohinaa" kovassa jarrutuksessa ei mitään ja kovan jarrutuksen jälkeen ääni oli pitkään poissa.
levy kiilsi,palat kunnossa joten etiäpäin sano Mannerheim.......
ei väljyyttä palloissa vaikka kuin väänsi,lenki käteen ja siitä huolimatta vääntelemään pallojen muttereita......
poikittaistukivarren kartio paikoillaan MUTTA avatessa pallo pyörii......kierteet loppu 1-2mm liian aikaisin eikä näin ollen mutteri vedäkkään pallon kartiota loppuun asti......
 

Liitetiedostot

  • tukivarsi.jpg
    tukivarsi.jpg
    259.5 KB · Lukukerrat 741
Vs: -00 GDI Gallu narisee aina vaan

Woi ny PERJANTAI! Taas se narisee. Eli ei tullu kuntoon vieläkään. Ja taas kömmittiin auton alla ja ei vaan helvetissäkään muka löydy narinan aiheuttajaa. Vähän rupee palaa hihat :seina

Siinä samalla vielä tuli uusi ihmetyksen aihe, kun huomasin auton ollessa käynnissä, että kun käänteli ratista niin tyhjäkäynti seilaa... Jos tasaisesti käänteli rattia edes takaisin, niin tyhjäkäynti nousi johonkin 900rpm ja joskus heitti hetkeksi jopa johonkin 1200rpm. Mikähän hitto sekin sitten on, vai onko jokin ominaisuus?
 
Vs: -00 GDI Gallu narisee aina vaan

Etummainen alimmainen...sama kuin em. kuvassa oleva.
Alapalloja tuolla on 4kpl vain tietääkseni... ja niistä se narina on.

Tai sitte on iskarin yläpään laakeri vainaa. Pura ni kyllä se löytyy. Ei ne heiluttelemal löydy aina.
Eikä nämäkää ikuisia ole, tarvii niitä vaihdella.
 
Vs: -00 GDI Gallu narisee aina vaan

Ite en joutanut, mut ukko tossa tänään katto iskarin yläpäät ja tuumas että kun oli avannut sitä yläpään mutteria että niistä tuli just se sellanen narina mitä tosta on kuulunut. Oli laittanut sitten sinne kumiosiin ja joka paikkaan öljyä niin maan perusteellisesti ja oli narinat hiljentynyt. Koitetaas, jos vaikka nyt hiljenis... Huomenna on pitempi matka tiedossa, joten kai se siinä pitäis selvitä.
 
Vs: -00 GDI Gallu narisee aina vaan

janimy sanoi
Woi ny PERJANTAI! Taas se narisee. Eli ei tullu kuntoon vieläkään. Ja taas kömmittiin auton alla ja ei vaan helvetissäkään muka löydy narinan aiheuttajaa. Vähän rupee palaa hihat :seina

Siinä samalla vielä tuli uusi ihmetyksen aihe, kun huomasin auton ollessa käynnissä, että kun käänteli ratista niin tyhjäkäynti seilaa... Jos tasaisesti käänteli rattia edes takaisin, niin tyhjäkäynti nousi johonkin 900rpm ja joskus heitti hetkeksi jopa johonkin 1200rpm. Mikähän hitto sekin sitten on, vai onko jokin ominaisuus?

Kierrokset nousee ohjaustehostimesta johtuen, ihan normaalia.
 
Vs: -00 GDI Gallu narisee aina vaan

Vihdoinkin VOITTO! :peukku Nyt se selkis. Äsken tulin pieneltä reissulta ja nyt se narisi paikallaankin niin helvatusti, että sain paikallistettua. Ihan päivän selvästi oikea yläpallo se on mikä narisee. Tuntui nyt ihan selvästi käteenkin, kun toinen piti kädellä siitä kun toinen käänsi rattia. Täytyy laittaa siis toi yläpallo vaihtolistalle. Ilmeisesti se joutuu vaihtaan koko tukivarsi...
 
Vs: -00 GDI Gallu narisee aina vaan

Kyllä sen pelkän yläpallonkin minun mielestä voi vaihtaa, ainakin 2g Eclipseen on vaihdettu (lukkomutterihylsyn unohduttua vieläpä renkaan ollessa koko suorituksen ajan paikallaan) ja samat ylätukivarret siinä on.

Mutta eipä se koko ylätukivarsikaan maailmoja maksa:
http://alvadi.ee/fi/kataloog/varuosa/77501/13716
 
Vs: -00 GDI Gallu narisee aina vaan

Joo, saishan sen vissiin pelkän pallonkin vaihdettua, mutta itse olen siinä käsityksessä, että se on prässätty kiinni ja ei mulla ole tossa rivarin autokatoksessa just nyt prässäys vehkeitä, joten kai se joutuu vaihtaan koko tukivarsi.
 
Vs: -00 GDI Gallu narisee aina vaan

Ei sitä prässillä Eclipseenkään vaihdettu, mutta sen tarkemmin en osaa sanoa kun itse samaan aikaan touhusin muuta.
 
Vs: -00 GDI Gallu narisee aina vaan

pitää sit muistaa kun vaihdetaan peltiseen varteen pelkkä pallonivel että se saattaa irrota aika helposti kesken ajon ellei sitä A joko pistehitsillä varmisteta tai todella järeä ja tiukka lukkorengas kaulalle.

ja laittakaa sinne uuteen niveleen kun se on irrallaan vähän öljyä niin ei heti väljisty. ;)
 
Vs: -00 GDI Gallu narisee aina vaan

Ei vaihdeta palloa. Koko varsi vaihtuu... kunhan saa sen huomenna.
 
Vs: -00 GDI Gallu narisee aina vaan

EEIIIIIII PERKELE!!!!!! :seina :seina :seina Aina vaan narisee. Nyt taitaa mennä vaihtoon kuskin puolen ylätukivarsi. Paljon se narina väheni, mutta hiukan vielä tulee ja kuskin puolelta vaikuttais tulevan. Ei tota helvetin koslaa ole vissiin huollettu ollenkaan ikinä ja ne saa nyt vaan ihan suosiolla vaihtaa joka vitun tukivarren tuonne eteen... No, autot on....
 
Vs: -00 GDI Gallu narisee aina vaan

No mulla on otsikon mukainen kulkine jolla taivaltanu 13v ja nyt 310 tkm. Kiihdyttässä pieni klok ääni tuli takimmaisista etualatukivalsista. Sitten narina tuli etummaisista alatukivarsista. Sitten kun kuulu klok ääni ajettua korotettuun suojatiehen kohtisuoraan, niin se kuulu, kun edessä kierejoussi ei ollut jousilautasella siinä hahlossa kiinni. Sitten jos alkaa kuulumaan kahisevaa ääntä niin ensimmäisenä tsekkaamaan kuskinpuolen etupyöränlaakeria. Tähän mennessä vaihtanu 2 kertaa kuskinpuolen etupyöränlaakerin ja kaikki muut alkuperäisiä ??? Niin ja jos sulla on mahdollisuus ajaa mukulakivikatuja, niin sivu ikkuna auki ajettaessa jos kuuluu helinää omasta autosta, niin etuiskarit paskana. Mulla on helppoa tehdä Galanttiin katsastushuolto Oulussa kun pyöräyttää mukulavakivi katuja kuskin sivuikkuna auki kuulostelee autoa. No Tamperelaisilla vielä helpompaa, kun ajelee Hämeenkatua sivuikuna auki. Se on kyllä niin karu katu, että siinä hajoo ehjätkin autot ;D
Kallistuksenvakajan koitanluut, kun katsastuksessa sanoivat että alkavaa väljyyttä. Samoin oli raidetankojen päissä alkavaa väljyyttä katsastuksessa aikoinaan. No yhteenvetona ainoat narisevat olivat etummaiset alatukivarret, mutta ohessa omakohtainen kokemuspaketti noista etupään hilppeistä.
 
Vs: -00 GDI Gallu narisee aina vaan

No mulla ei ole kuin 159tkm mittarissa, mutta eihän se mitään meinaa. Ja vaihdettuhan jo on kuskin puolelta takimmainen alatukivarsi (kolahti kiihdytyksessä) ja raidetangonpää (aivan aavistuksen löysä) ja nyt sit tuolta vänkärin puolelta toi ylätukivarsi (narinaa). Löysäähän tossa ei enää ole missään, se on kyllä tutkittu. Kun tuo ylätukivarsikaan ei ollut tippaakaan löysä. Se vaan narisi ihan perkeleesti. Toi narina siinä vaan vaivaa.

EDIT: Olis muuten kestänyt paikallisesta timanttitiskistä yli 2 viikkoa saada toi ylätukivarsi. Onneks Motonetista sai seuraavaks päiväks. Oli muuten MOOG-merkkinen ja maksoi 89€... Sitä vaan, että että yhdessä toisessa paikassa sama merkki maksoi 142€ ja olis tullu vielä lähetykulut päälle. Toi MOOG ei taida olla ihan niitä paskimpia tarvikeosia...? Et kyllä sieltä Motonetistä saa ihan kunnon osia. Ei niitä aina tartte merkkiliikkeestä hakea isolla rahalla.
 
Vs: -00 GDI Gallu narisee aina vaan

Itte kävin kuunteluttamassa paikallisella korjaamolla kys. narinaa ja epäilivät yläpään laakeria.. Siitä huolimatta vaihdoin omaan G:hen kaikki alatukivarret eteen ja loppui narina ja nitinä..

E: Tosiaan jos se etupää myös kolisee nimismiehenkiharoissa niin siellä on (suurella todennäköisyydellä) etummainen alapallo kuivana ja siitä johtuu myös nitinät..
 
Vs: -00 GDI Gallu narisee aina vaan

No, mulla se narina loppu, kun vaihdoin tuon oikean ylätukivarren. Välillä kyllä vielä mateluvauhdissa ja jos kääntää rattia hyvin hitaasti, niin vasen puoli vähän narahtelee, mutta on toistaiseksi ollut niin vähäinen "riesa", että en ole jaksanu vielä vaihtaa.
 
Takaisin
Ylös Bottom