-06 Grandis 2.0 DI-D nykii...

Jape_79

New Member
Liittynyt
4 Toukokuu 2014
Sijainti
Varkaus
onko kenelläkään kokemusta tai ideoita voiko kotikonstein sevittää mikä mättää kun alkoi DID grandis nykimään kiihdyttäessä ja ylämäkeen vedättäessä :seina Koitin lueskella topikkeja Outtiksista ja Grandiksista mutta ei ihan vastaavaa löytynyt...

Alkaa siis nykimään niin pirusti kiihdyttäessä ja ylämäkeen vedättäessä, välillä myös tasakaasulla on havaittavissa lievää nikottelua. Vika ei ole koko aikaa päällä mutta esiintyy kuitenkin lähes jokakerta liikkeellä ollessa. Yleensä nykiminen rauhoittuu kaasua keventämällä ja aloittamalla kiihdytys uudestaan :nykii


ELM 327 adapterilla luettuna ei löydy vikakoodeja. Vika korjaantui jo hetkeksi kun vaihdoin pumppusuuttimien johtosarjan, kesti reilut 500 km jonka jälkeen vika palasi vielä pahempana kuin aikaisemmin, kerkesin tästä iloita jo toisessa topikissa http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=51716.0

Näinköhän ainoa vaihtoehto taluttaa pirssi kojaamolle testerin perään, laskun summa pelottaa jo etukäteen kun vanhoista topikeista lueskelleen jää mielikuva että korjaamolla vaihdetaan osia summassa ja toivotaan vian poistuvan jossain välissä.
 
Vs: -06 Grandis 2.0 DI-D nykii...

Omassa grandiksessa oli ostohetkellä nykimisvika päällä,tosin huomasin vasta kauppojen jälkeen :-\
Mulla oireili niin että tasakaasulla ei ongelmia,mutta kun kiihdytti niin jäätävä nykiminen päälle.
Taas ku löysäs kaasua niin nykiminen loppui.
Myyjäliikkeen piikkiin vaihdettiin ilmamassamittari,ahtopaineanturi ja kasa muitahärpäkkeitä :-[
Vika kuitenkin aina uusiutui,päättelin että kiihdytys tilanteessa ei saa polttoaineta ja päätin vaihtaa polttoainesuodattimen joka oli HUOM moottoriöljyn tukkima :eek:
Lopen paljastui viaksi tandempumppu.käsittääkseni nokka-akseli pyörittää polttoaineensiirtopumppua ja näiden välistä oli stefa ruvennut vuotamaan ja päästi polttoaineen sekaan moottoriöljyä ja tämä taas tukki suodattimen ja siitä johtu nykiminen ;)
Vaihdettiin uus tandempumppu ja suodatin.
Hintaa jäi 2011 vuonna 470e töineen.
Ensimmäiseksi vaihda polttoainesuodatin ja kato kuin mömmössä on,joutuu rälläkällä purkaan se suodatin.
Tätä vikaa etsittiin kauan... :seina
Ei anna vikakoodia.
http://aijaa.com/g9WiYz
http://aijaa.com/6RFpRI
 
Vs: -06 Grandis 2.0 DI-D nykii...

Hei,

Taisinkin jo edelliseen ketjuun tiedustella mistä piuhanvaihto sai alkunsa jne. - no tutkimattomat ovat nämäkin polut.

Ootko milloin ladannut akkua viimeksi?
Itsestä tuntuu että ylläpitolaturilla muutaman päivän tai reilun tonnin ajon jälkeen auto sekä lähtee käyntiin virkeämmin, että porskuttelee tasaisemmin.

Voi kun tuo elmi osaisi kertoa mm. tuosta egr:n aukioloajoista tms. - onko arvon raati löytänyt "hyvää ohjelmaa seurantaan?

t, Timppa
 
Vs: -06 Grandis 2.0 DI-D nykii...

Hei,

Eikö polttoainejärjestelmää/tankkia tarvinnut putsata sen kummemmin?

Siispä kannattaa aina valutella vanha suodatinta tyhjäksi, jotta näkee minkä tasoista nestettä virtaa.
Jos olis ollu webasto, niin olisi varmaan ollut sekin aika kehnossa kunnossa.

ps. mulla alkoi vuotaa paluuputken kulmaliitin(josta sitten putki nousee ylös tankkiin - onko muilla ollut moista?
Ihmettelivät timanttipajalla ongelmaa, josta sitten matkasin tarvikeliikkeeseen letkun ja liittimien hakuun - putket poikki vanhat konstit käyttöön.

t, Timppa
 
Vs: -06 Grandis 2.0 DI-D nykii...

DID-06 sanoi
Hei,

Eikö polttoainejärjestelmää/tankkia tarvinnut putsata sen kummemmin?

Siispä kannattaa aina valutella vanha suodatinta tyhjäksi, jotta näkee minkä tasoista nestettä virtaa.
Jos olis ollu webasto, niin olisi varmaan ollut sekin aika kehnossa kunnossa.

ps. mulla alkoi vuotaa paluuputken kulmaliitin(josta sitten putki nousee ylös tankkiin - onko muilla ollut moista?
Ihmettelivät timanttipajalla ongelmaa, josta sitten matkasin tarvikeliikkeeseen letkun ja liittimien hakuun - putket poikki vanhat konstit käyttöön.

t, Timppa

Ei mulla ainakaan putsattu,yli 100000 ajanu tuon vian jälkeen ja hyvin on toiminut.
 
Vs: -06 Grandis 2.0 DI-D nykii...

marapasta sanoi
Omassa grandiksessa oli ostohetkellä nykimisvika päällä,tosin huomasin vasta kauppojen jälkeen :-\
Mulla oireili niin että tasakaasulla ei ongelmia,mutta kun kiihdytti niin jäätävä nykiminen päälle.
Taas ku löysäs kaasua niin nykiminen loppui.
Myyjäliikkeen piikkiin vaihdettiin ilmamassamittari,ahtopaineanturi ja kasa muitahärpäkkeitä :-[
Vika kuitenkin aina uusiutui,päättelin että kiihdytys tilanteessa ei saa polttoaineta ja päätin vaihtaa polttoainesuodattimen joka oli HUOM moottoriöljyn tukkima :eek:
Lopen paljastui viaksi tandempumppu.käsittääkseni nokka-akseli pyörittää polttoaineensiirtopumppua ja näiden välistä oli stefa ruvennut vuotamaan ja päästi polttoaineen sekaan moottoriöljyä ja tämä taas tukki suodattimen ja siitä johtu nykiminen ;)
Vaihdettiin uus tandempumppu ja suodatin.
Hintaa jäi 2011 vuonna 470e töineen.
Ensimmäiseksi vaihda polttoainesuodatin ja kato kuin mömmössä on,joutuu rälläkällä purkaan se suodatin.
Tätä vikaa etsittiin kauan... :seina
Ei anna vikakoodia.
http://aijaa.com/g9WiYz
http://aijaa.com/6RFpRI

pitääpä ekaks vaihtaa tuo suodatin, hivenen epäilyttää että ois kyseessä ois sama vika kun tämä oireilee oikeastaan pienemmillä kierroksilla välillä 1000-2000rpm. Eihän sitä kuitenkaan voi tietää jos ei koita, kunhan vaan saisi nykimisen pois...
 
Vs: -06 Grandis 2.0 DI-D nykii...

DID-06 sanoi
Hei,

Taisinkin jo edelliseen ketjuun tiedustella mistä piuhanvaihto sai alkunsa jne. - no tutkimattomat ovat nämäkin polut.

Ootko milloin ladannut akkua viimeksi?
Itsestä tuntuu että ylläpitolaturilla muutaman päivän tai reilun tonnin ajon jälkeen auto sekä lähtee käyntiin virkeämmin, että porskuttelee tasaisemmin.

Voi kun tuo elmi osaisi kertoa mm. tuosta egr:n aukioloajoista tms. - onko arvon raati löytänyt "hyvää ohjelmaa seurantaan?

t, Timppa

EDIT: lisätty linkki.
piuhan vaihtoon päädyin kun lueskelin täältä vanhoja topikkeja, -VMK-:lla oli ollut outtiksessa samat nykimis oireet ja vika oli kirjautunut johtosarjan vaihdolla, linkki keskusteluunhttp://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=50407.0 . Ffp(VAG) ja joltain ulkomaiselta VW foorumilta löysin myös keskusteluita joissa oli että volsuissa on myös ollut vikaa näissä pumppusuuttimien johtosarjoissa, ilman että välttämättä antaa edes vikakoodia.

Saattaa olla akkukin menossa, eilen kun tarkastin vikakoodeja niin adapterin kautta näytti akulle 11.3 voltin lepojännitettä, käynnissä ollessa muistaakseni näyttää latausta 13.8 voltin paikkeilla. Jospa koittaisi herätellä ekaks ylläpitolaturilla. Hyvin tämä on kuitenkin vielä startannut ja käyntiin lähtenyt.

Elmin kanssa oon käyttänyt Obd auto Doctor Pro:ta ja diagnose Your car:ia Windows luurin välityksellä. Näillä pääsee käsiksi moottorin vikanoodeihin ja näyttävät jotain anturidataa, ei kuitenkaan pääse sen syvällisemmin tutkimaan moottorin toimintoja.
 
Vs: -06 Grandis 2.0 DI-D nykii...

Svidu, ei auttanut suodattimen vaihto. Samalla tavalla nykii edelleen :seina

Aika erikoiselle vaikuttaa nuo oireet: Alle 2000 rpm ei kärsi kuormittaa konetta kun pinta kaasulla, vähänkään jos painaa reippaammin pedalia niin alkaa nykimään, kunhan kierrokset nousee päälle 2000 niin lopettaa nykimisen. Kun kierrokset on päälle 2000 niin ei nyhdä vaikka olisi lappu lattiassa ??? Ei välttämättä ihan taloudellisin tapa liikkua...

Tuohon pumppusuuttimien piuhan vaihtoon, johdon ostin timanttitiskiltä, maksoi 116€ toimituskuluineen, piti tilata muualta euroopasta kun ei ollut Suomessa yhtään paikalla.

Akku on ihan finito, startatessa putoo 9.5 volttiin jännite. Näkyy olevan mitsun alkuperäinen akku, jos vielä auton alkuperäinen niin ei ihme että menne vaihtoon. Laitoin vielä yöksi laturiin mutta eihän sitä mopollakaan moottoritielle...

Jos ei kellään enää hyviä ideoita niin ei kai auta kun taluttaa auto merkkiliikkeeseen testeriin, jos sieltä vaikka joku viite viasta löytyisi :-\
 
Vs: -06 Grandis 2.0 DI-D nykii...

Kuinkahan tuo egr oikeasti pelaa - voisiko olla niin että tasakaasulla matalilla kierroksilla egr venttiili on auki ja ilmaläppäkone kääntää ilmansyöttöä pienemmälle eli tulee imu jolloin otetaan savua sisään egr:n kautta.
Täydellä kaasulla taas egr venttiili on kiinni, läppä auki ja meno maistuu.

Voisiko tuo läppäkone olla menossa rikki tai ainakin jumittaa aiheuttaen happivajetta - eli ei olisi varsinaisesti rikki, mutta köhii.
Silloin kun läppä menee rikki, niin (yleensä) läppä jää auki ja sulake palaa - ainakin mulla käynyt kahdesti näin.
 
Vs: -06 Grandis 2.0 DI-D nykii...

DID-06 sanoi
Kuinkahan tuo egr oikeasti pelaa - voisiko olla niin että tasakaasulla matalilla kierroksilla egr venttiili on auki ja ilmaläppäkone kääntää ilmansyöttöä pienemmälle eli tulee imu jolloin otetaan savua sisään egr:n kautta.
Täydellä kaasulla taas egr venttiili on kiinni, läppä auki ja meno maistuu.

Voisiko tuo läppäkone olla menossa rikki tai ainakin jumittaa aiheuttaen happivajetta - eli ei olisi varsinaisesti rikki, mutta köhii.
Silloin kun läppä menee rikki, niin (yleensä) läppä jää auki ja sulake palaa - ainakin mulla käynyt kahdesti näin.

Käytin ahtoputken irti ennen ilmaläppää/EGR venttiiliä. Ei vaikuttaisi jumivan läppä, liikkuu sormin herkästi kiinni (tuntuu asentomoottorin vaste) ja palautuu myös nopeasti ilman apuja auki asentoon. Meneekö tuo vikaantuessaan ihan kokonaan juntturaan? Sulakkeet konehuoneen puolella oli myös ehjät. Alla paras kuva jonka sain ilmaläpältä otettua, hieman öljyinen, läpän taakse ei juurikaan nää onko kovin karstoittunut.

Ei ollut mitään vaikutusta silläkään kun irroitin ja tulppasin EGR venttiililtä alipaineletkun, samaan tapaan alkoi nykiä kuin venttiilin toimiessa. Vikakoodin antoi tästä kokeilusta mutta ei sytyttänyt moottorinhäiriö valoa :)

No, otin jo myyjä liikkeeseen yhteyttä ja samalla kertaa varasin ajan testeriin paikalliselle Mitsu korjaamolle. Ainoa että tällä kylällä oleva yksi ja ainoa Mitsu-spesialisti on kesälomalla ja eka vapaa aika meni ensiviikon torstaille :seina Tuskallisen pitkä viikko edessä, ei edes arvaa lähteä kesäreissulle kun ei tiedä jos jättää välille...
 

Liitetiedostot

  • WP_20140625_004.jpg
    WP_20140625_004.jpg
    166.1 KB · Lukukerrat 1,156
Vs: -06 Grandis 2.0 DI-D nykii...

Hienoa!

6 päivää aikaa testeriin ja alkaa nykiä kokoajan vaan herkemmin, lisäksi pari kertaa röpötteli tänään tyhjäkäyntiä kolmella pytyllä, silti ei anna vikakoodeja :seina Saas nähdä pääseekö ajamalla korjaamolle vai mennäänkö lavetilla, mitäpä sitä ehjää autoa korjaamaan :-\ Onneks kaskoon sisältyy sijaisautopalvelu...
 
Vs: -06 Grandis 2.0 DI-D nykii...

paljon ajettu? onko jakopää tehty milloin ja missä? suuttimienkäyttönokkahan ajotetaantuolta jakopäästä. on ehdottoman tärkeää vaihtaa ne pienet lukituspultit nokkaakselien pyöriin.
tuo läpääkotelo voi aiheuttaa myös tuollast vaivaa,pääsee ahtoputkista öljy sinne piirilevyyn mistä mittaa läpän asennon. takerteleva vnt siivikkö voi myös tehdä vastaavaa oiretta.
tandem pumput yleensä kyllä jaksaa tuotaa sen 6-13bar esipaineen vaikka vuotavatkin öljyä läpi. pitääkö alipaineen ohjausrasia ylimääräistä ääntä?
aika paljon nuissa on mahdollisuuksia. testerillä voi vielä katsella suuttimien korjausarvoja,sekä tietysti egr ja "kaasuläpän" toimintaa. sekä ahtopaineen ohjausta.
 
Vs: -06 Grandis 2.0 DI-D nykii...

MitsuT sanoi
paljon ajettu? onko jakopää tehty milloin ja missä? suuttimienkäyttönokkahan ajotetaantuolta jakopäästä. on ehdottoman tärkeää vaihtaa ne pienet lukituspultit nokkaakselien pyöriin.
tuo läpääkotelo voi aiheuttaa myös tuollast vaivaa,pääsee ahtoputkista öljy sinne piirilevyyn mistä mittaa läpän asennon. takerteleva vnt siivikkö voi myös tehdä vastaavaa oiretta.
tandem pumput yleensä kyllä jaksaa tuotaa sen 6-13bar esipaineen vaikka vuotavatkin öljyä läpi. pitääkö alipaineen ohjausrasia ylimääräistä ääntä?
aika paljon nuissa on mahdollisuuksia. testerillä voi vielä katsella suuttimien korjausarvoja,sekä tietysti egr ja "kaasuläpän" toimintaa. sekä ahtopaineen ohjausta.

Mittarissa on 191 tkm, auto tuotu edelliselle omistajalle Italiasta pari vuotta taaksepäin joten todellisista kilsoista ei täyttä varmuutta. Huoltokirjassa merkitty hihnan vaihto tehdyksi Italiaanojen toimesta 118 tkm kohdalla kolme vuotta sitten. Leiman perusteella vaihto tehty Mitsun huollossa.

Meinasin että olisin taluttanut uudestaan hihnan vaihtoon kunhan pääsee yli 200 tkm, jos ei nyt sitten ilmene ensi viikolla tarvetta uusia aikaisemmin. Ei kannata vissiin sitten hihnaa vaihdattaa monimerkkikorjaamolla vaikka väittävät vaihdon onnistuvankin? En usko että siellä noita lukituspultteja paljoa vaihdellaan...

Ahtopaineet ei oikeastaan heittele moottorin nykiessä, ahdot tasaiseen jotain 0.7-0.9 luokkaa kun nykiin, siipien jumittaessa paineet heittelisi varmaan reippaammin?

Eli "kaasuläppä" vikaantuessaan vaan herkeää toimimasta oikein saadessaan öljyä eikä välttämättä jumita?

Polttoainesuodattimen vaihto ei auttanut oireeseen ollenkaan, tandemin painetta en ole mitannut. Luulisi ennemmin nykivän yläkierroksilla jos pumpun tuotossa olisi sanomista? Oire katoaa kokonaan kun pääsee yli 2000 rpm kierroksille....

En ole huomannut että alipaineen ohjausrasia olisi sen ihmeemmin ylimääräistä meteliä pitänyt.

Pitääpäs pyytää vielä tarkastamaan kaikki nuo ylläolevat asiat testeriin viedessä, nokkien ajoituskin sekä hihnan kunto varmaan myös samalla hyvä tarkastaa. Vaikka asiaan vihkiintynyt huoltomies varmaan tsekkaa nuo kaikki em asiat ilmankin.
 
Vs: -06 Grandis 2.0 DI-D nykii...

Juu toi nykimis oire johtuu monesti tuosta "kaasuläppä" kotelosta. Tuosta akselin ja holkinvälistä pääsee ahtoputkissa oleva öljy sinne "kaasuläpän" koteloon,jolloin asento tieto ei välity enään eculle oikein. Tuo läppähän on vain sammutusta tehostamassa ja egr toimintaa tehistamassa. Mut jos se esim on puoliks kiinni siinävaiheessa ku pitäs olla auki,niin varmasti käy huonosti tai nykii.
Juu kyllä merkkihuolossa osaavat tsekata oikeat asiat :) itellä ei mitsuista ole kokemusta,mutta tuosta moottorista ja sen sähköistä kyllä tuolta vag puolelta.

Mutta on hiton potentiaalinen moottori kun sen sielunelämään pääsee vain sisälle ;)
Ja ylimääräiset osat karsii poies.
 
Vs: -06 Grandis 2.0 DI-D nykii...

MitsuT sanoi
Juu toi nykimis oire johtuu monesti tuosta "kaasuläppä" kotelosta. Tuosta akselin ja holkinvälistä pääsee ahtoputkissa oleva öljy sinne "kaasuläpän" koteloon,jolloin asento tieto ei välity enään eculle oikein. Tuo läppähän on vain sammutusta tehostamassa ja egr toimintaa tehistamassa. Mut jos se esim on puoliks kiinni siinävaiheessa ku pitäs olla auki,niin varmasti käy huonosti tai nykii.
Juu kyllä merkkihuolossa osaavat tsekata oikeat asiat :) itellä ei mitsuista ole kokemusta,mutta tuosta moottorista ja sen sähköistä kyllä tuolta vag puolelta.

Mutta on hiton potentiaalinen moottori kun sen sielunelämään pääsee vain sisälle ;)
Ja ylimääräiset osat karsii poies.

Jostain lueskelin et VAG bkd koneeseen ois olemassa läppäkotelo jossa nuo sähkökilkkeet on käännetty putken yläpuolelle ja näin öljy ei menis sinne sisälle. Onkohan tuo "bolt on" osa tähän bsy koneeseen?

Mites noita "ylimääräsiä" osia Sais karsittua ilman että ne vaikuttaa koneen toimintaan negatiivisesti?
 
Vs: -06 Grandis 2.0 DI-D nykii...

Pirssi vietti tänään merkkiliikkeessä piuhan päässä lähes 2 tuntia, käytiin asentajan kanssa koeajolla ja ajoivat toisen asentajan kanssa lenkkiä testeri kiinni. Asentajan mukaan testeri ei näytä autossa olevan mitään vikaa :seina Totesi sentään että eihän se kuitenkaan toimi niin kuin pitäisi, en siis kuitenkaan kuvittele omiani...

Ffp:n foorumilta lueskelin että VAG moottoreista suutin viat on paikallistaneet yleensä suuttimien isoista korjausarvoista. Kun pyysin että voisiko tarkastaa nuo korjausarvot josko niissä olisi heittoa niin hetken päästä väitti ettei mitsun testerillä nää noita arvoja!!! Ffp:n foorumia kun lukee niin joka toisella VW:n omistajalla tuntuu olevan Vagcom tms. testeri josta nuo arvot näkee, pääsisiköhän tuolla mitsun tietoihin käsiksi ???

Koittivat kysyä neuvoa Mitsun teknisestä tuesta, tukihenkillö (ainoa Suomessa???) on lomalla vielä 14. päivään asti, ei auta kun ajella röpöttelevällä ja nykivällä autolla sinne asti ja sitten uusi yritys :seina

Viallisen akun sentään paikallistivat, sekin on jokin erikoisuus, normaalia 100 Ah akkua lyhempi ja matalampi, 235 euroa vaihdettuna :nykii
 
Vs: -06 Grandis 2.0 DI-D nykii...

Edelleen korjaamolle pääsyä odotellessa...

Tyhmiä kyselen kun ei ole juurikaan aikaisempaa kokemusta dieseleistä. Koittaa itsekkin arvuutella mistä tuo pirun nykiminen voi oikein johtua. On melkein oltava jokin mekaaninen vika koska testeristä ei sähköpuolelta mitään epäilyttävää edellisellä kertaa löytäneet.

Kuinka tuo oirehtii jos esim tandem pumppu ei jaksa tuottaa riittävää painetta alle 2000 rpm kierroksilla? Jos pumppu on antautumassa tai sitten suuttimet vuotaa liikaa läpi paluupuolelle ???

Nykiminen tuntuisi perstuntumalta sille ettei saa syystä tai toisesta riittävästi tavaraa. Tätä tukisi kenties sekin teoria kun dieselithän tuppaa käymään kuumalla kelillä rikkaammalla, ainakin mitä nyt monista topikeista lueskellut että lastutetut yms vehkeet sauhuaa voimakkaammin juuri kuumemmilla keleillä. Eilen oli Savon suunnalla ajotietokoneen mukaan 27 astetta lämmintä ja tuolloin kärsi kiihdytellä jo melkein 1/2 kaasulla ennen kun moottori alkoi köhiä, muutenkin alakierroksilla kaasuun vastaavuu oli huomattavasti parempi kun viileämpinä päivinä. Voiko tuota ruiskutuksen riittävyyttä todeta mitenkään? Bensa vehkeissä lambda arvo kertoo jo paljon ja ecu:kin seuraa/korjaa säätöä tuon arvon, hiilimonoksidin sekä jännöshapen suhteessa. Diesel ei taida "haistella" sen enempää pakokaasusta palotapahtumaa? Jos siis suutin aukee ja sulkeutuu ilman häiriöitä niin moottorin ohjaus on tyytyväinen eikä mitään vikakoodeja tule vaikka moottori kävisikin niin laihalla ettei seos joka tahdilla syty?

Saa heitellä ihan villejäkin teorioita, auto menosa maanantaina heti aamusta pajalle niin voisi antaa idean tynkää sinnekkin jos eivät itse ole tulleen asiaa sen enempää miettineeksi.

Taitaa mennä laturikin vielä vaihtoon, minun tuurilla maksa paljoakaan tuollainen 140 amppeerinen laturi :seina Kun laittaa reilummin sähkö härpäkkeitä päälle niin ei jaksa pitää edes kierroksilla kun 12.9V latausta. Ei kestä uusi akkukaan kovin pitkään jos jatkuvasti alijännitteellä latauksen puolesta...
 
Vs: -06 Grandis 2.0 DI-D nykii...

Jape_79 sanoi
Edelleen korjaamolle pääsyä odotellessa...

Tyhmiä kyselen kun ei ole juurikaan aikaisempaa kokemusta dieseleistä. Koittaa itsekkin arvuutella mistä tuo pirun nykiminen voi oikein johtua. On melkein oltava jokin mekaaninen vika koska testeristä ei sähköpuolelta mitään epäilyttävää edellisellä kertaa löytäneet.

Kuinka tuo oirehtii jos esim tandem pumppu ei jaksa tuottaa riittävää painetta alle 2000 rpm kierroksilla? Jos pumppu on antautumassa tai sitten suuttimet vuotaa liikaa läpi paluupuolelle ???

Nykiminen tuntuisi perstuntumalta sille ettei saa syystä tai toisesta riittävästi tavaraa. Tätä tukisi kenties sekin teoria kun dieselithän tuppaa käymään kuumalla kelillä rikkaammalla, ainakin mitä nyt monista topikeista lueskellut että lastutetut yms vehkeet sauhuaa voimakkaammin juuri kuumemmilla keleillä. Eilen oli Savon suunnalla ajotietokoneen mukaan 27 astetta lämmintä ja tuolloin kärsi kiihdytellä jo melkein 1/2 kaasulla ennen kun moottori alkoi köhiä, muutenkin alakierroksilla kaasuun vastaavuu oli huomattavasti parempi kun viileämpinä päivinä. Voiko tuota ruiskutuksen riittävyyttä todeta mitenkään? Bensa vehkeissä lambda arvo kertoo jo paljon ja ecu:kin seuraa/korjaa säätöä tuon arvon, hiilimonoksidin sekä jännöshapen suhteessa. Diesel ei taida "haistella" sen enempää pakokaasusta palotapahtumaa? Jos siis suutin aukee ja sulkeutuu ilman häiriöitä niin moottorin ohjaus on tyytyväinen eikä mitään vikakoodeja tule vaikka moottori kävisikin niin laihalla ettei seos joka tahdilla syty?

Saa heitellä ihan villejäkin teorioita, auto menosa maanantaina heti aamusta pajalle niin voisi antaa idean tynkää sinnekkin jos eivät itse ole tulleen asiaa sen enempää miettineeksi.

Taitaa mennä laturikin vielä vaihtoon, minun tuurilla maksa paljoakaan tuollainen 140 amppeerinen laturi :seina Kun laittaa reilummin sähkö härpäkkeitä päälle niin ei jaksa pitää edes kierroksilla kun 12.9V latausta. Ei kestä uusi akkukaan kovin pitkään jos jatkuvasti alijännitteellä latauksen puolesta...

Ootko kattonu ettei tuossa läppäkotelossa ole öljyä? Se voi joskus olla ettei anna vikaa,mut on kuiten väärässä asennossa ajoittain....
Kovin on liikkeessä huonot testerit jos ei suuttimien korjausarvoa näe.. Toki tuo mitsun vikadiaknostiikka voi olla vielä niin aataminaikusta verrattuna saksalaisiin.
Ylimäärästä voi esim alkaa karsia egr systeemistä ja katalysaattorista.
Parantaa vakionakin moottorin toimintaa. Toki egr poistaminen vaatii ohjelman peukalointia.
Katin poistolla saat pakopaineita pienemmäksi.
 
Vs: -06 Grandis 2.0 DI-D nykii...

MitsuT sanoi
Ootko kattonu ettei tuossa läppäkotelossa ole öljyä? Se voi joskus olla ettei anna vikaa,mut on kuiten väärässä asennossa ajoittain....
Kovin on liikkeessä huonot testerit jos ei suuttimien korjausarvoa näe.. Toki tuo mitsun vikadiaknostiikka voi olla vielä niin aataminaikusta verrattuna saksalaisiin.
Ylimäärästä voi esim alkaa karsia egr systeemistä ja katalysaattorista.
Parantaa vakionakin moottorin toimintaa. Toki egr poistaminen vaatii ohjelman peukalointia.
Katin poistolla saat pakopaineita pienemmäksi.

Olin laiska ja en purkanut läppäkoteloa muuten kun kurkkasin sisään ahtoputken puolelta. Tuo kotelo pitää siis avata sieltä missä sähköosat on ja putsata siellä (mahdollisesti) oleva öljy pois? Aukee ilmeisesti ilman isompaa väkivaltaa...

En ole aiemmin uskonut "ihmeparantumisiin", eilen illalla oli taas 27 astetta mittarissa ja auto toimi juuri kuten pitikin, ei minkäänlaista nykimistä millään kierroksilla vaikka olisi kiihdytellyt lappu lattiassa :nykii

No, äsken kävin starttaamassa vaimolle ja lapsille auton valmiiksi että pääsevät käymään jätskillä valmiiksi viileällä autolla, röpötteli hetken aikaa tyhjäkäyntiä rumasti kolmella pytyllä :seina Tyhjäkäynti asettui vasta kun pyöritti jonkin aikaa isommilla kierroksilla... Pitää varmaan käydä testilenkki illemmalla pyöräyttämässä. Saa nähdä huvittaako purkaa koteloa itse vai pyydänkö avaamaan samalla kun vien uudestaan huoltoon.

Tuli sitten tilattua viikonloppuna itselle Autocomin cdp testeri, Cars, Trucks& generic ohjelmistolla jatkon varalle. Tuolla pitäisi päästä lähes jokaiseen autoon vikadiagnoosia tekemään ja lukemaan ecun parametreja, myös abs yms systeemeistä :peukku
 
Vs: -06 Grandis 2.0 DI-D nykii...

Purin sitten kotelon ihan mielenkiinnosta. Vähän oli päässyt öljyä sisään, bräkleenilla putsailin öjlyt pois. Kantta on mahdoton saada uudestaan tiiviisti kiinni kotikonstein kun ei ole viilapenkkiä jossa puristaa kansi kiinni kun naputtelee reunoja taas kiinni. Haitanneekohan tuo ???

On aika näköinen kanssa tuo EGR venttiili :eek:

Anyway, auto toimii nyt kuten pitää, valohoito auttoi :peukku On tietysti putsattu tuo läppä mutta ei tiedä oliko vika siinä. Jos ei uusi vikaa viikonloppuna niin mitenhän tuon selittää huollossa ;D
 

Liitetiedostot

  • WP_20140709_006.jpg
    WP_20140709_006.jpg
    174.4 KB · Lukukerrat 1,029
  • WP_20140709_005.jpg
    WP_20140709_005.jpg
    126.7 KB · Lukukerrat 1,186
Vs: -06 Grandis 2.0 DI-D nykii...

MitsuT sanoi
Ootko kattonu ettei tuossa läppäkotelossa ole öljyä? Se voi joskus olla ettei anna vikaa,mut on kuiten väärässä asennossa ajoittain....
Kovin on liikkeessä huonot testerit jos ei suuttimien korjausarvoa näe.. Toki tuo mitsun vikadiaknostiikka voi olla vielä niin aataminaikusta verrattuna saksalaisiin.
Ylimäärästä voi esim alkaa karsia egr systeemistä ja katalysaattorista.
Parantaa vakionakin moottorin toimintaa. Toki egr poistaminen vaatii ohjelman peukalointia.
Katin poistolla saat pakopaineita pienemmäksi.

Nyt kun auto toimii suurinpiirtein niin kuin pitää niin voisin ajatella ecun uudelleen ohjelmointia. Samalla saa tuosta EGR:ää rukattua. En tiedä uskaltaako ihan kokonaan pistää kiinni ettei tule ongelmia moottorin lämpenemisen suhteen talvella. Kun ei ole polttoainekäyttöistä lisäämmitintä olemassa :seina

Onkos tuo katti keraamisella kennolla? Mietin vaan kun jos innostuu tuota käpälöimään että tekisikö uuden downpipen vai heläyttääkö katista sisäkalut pihalle...

Vielä kun keksisi miksi välillä käynnistyksen jälkeen röpöttää kolmella pytyllä, antaa sinistä savua ja haisee voimakkaasti dieselille. Käynti tasoittuu kun pyörittää vähän aikaa isommilla kierroksilla. Hehkuja nyt ei tietysti olisi pahakaan homma mitata.
 
Vs: -06 Grandis 2.0 DI-D nykii...

Auto pelannut kohta pari tuhatta kilometriä kuten pitää :driver Pitääköhän tuo "kaasuläppäkotelo" normaalisti auton ollessa sammuksissa virrat kuitenkin päällä meteliä? Huomasin että omassa kulkineessa ainakin "viheltää" aika kovasti samalla kun tutkiskelin uutta ilmestynyttä ominaisuutta:

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=52555.0

Pitääköhän roudata kohta takaisin italian pojille :seina
 
Vs: -06 Grandis 2.0 DI-D nykii...

No voi sun #¤%!! :seina

Auto pelasi 7000km niin kun pitää, nyt vika palasi entistä pahempana. Tuli putsattua kaasuläppäkotelo ensin tuloksetta. Vaggilaisten foorumia aikani lueskeltua päätin laittaa paluulinjaan kirkkaan letkun että näkisi tuleeko sieltä ilmaa, ja tulihan sitä enemmän kun dieseliä.

Ei auta kun alkaa varaamaan aikaa suuttimien tiivisteen vaihtoon, josko se tuo sama olisi kummitellut aiemminkin :nykii

https://www.youtube.com/watch?v=kQ-DNI0Np8s&feature=youtu.be
 
Vs: -06 Grandis 2.0 DI-D nykii...

Ja sehän se vika oli, suuttimen O-renkaat horii ilmaa ohi, samalla löytyi lisää vikaa :seina On nimittäin ihan huolella päässyt suuttimet elämään kannessa ja kaikkien suuttimien rungot hieroutunut pas%¤!#i :seina Pitää kait hetken uusilla tiivisteillä mutta odotettavissa vian uusiminen...

Timanttitiskin hinta suuttimelle 1700€/kpl ja kun joku toinen hinta minkä kaivoi niin vielä 1000€/kpl, ei pajoa naurata :nykii

Nyt taitaa riittää minulle tämän laitteen kanssa pelleily, harmi sinänsä kun muuten hyvään autoon on valikoitunut moniongelmainen moottori... Taidan käydä vaihteeksi vaikka V70 koeajoon, kai sinne takapenkille mahtuu 3 turvaistuinta? Saa nähdä mille Ruotsalainen maatalouskone vaikuttaa auringon nousun maan pelien jälkeen..
 

Liitetiedostot

  • HPIM0988.JPG
    HPIM0988.JPG
    216.1 KB · Lukukerrat 949
Vs: -06 Grandis 2.0 DI-D nykii...

jos suutin on on irti niin se pilaa kannen. Koska kansi alumiinia ja suutin terästä.
Tossa kuvassa näkee kun tiiviste on vuotanut,niin syönyt ton suuttimen rungon.
Ihan normaalin näkönen suutin. Pinta vain rikkonainen. Silloin jos suutin on pilalla niin tosta kirkkaasta holkista puuttuu puolet jota en ainAkaan kuvan perusteella havaitse.
1.9 moottorin ongelmia nuo suuttimen irtoamiset,kun niissä suutin on vain yhdellä pultilla holkki kiinnityksellä.
 
Vs: -06 Grandis 2.0 DI-D nykii...

MitsuT sanoi
jos suutin on on irti niin se pilaa kannen. Koska kansi alumiinia ja suutin terästä.
Tossa kuvassa näkee kun tiiviste on vuotanut,niin syönyt ton suuttimen rungon.
Ihan normaalin näkönen suutin. Pinta vain rikkonainen. Silloin jos suutin on pilalla niin tosta kirkkaasta holkista puuttuu puolet jota en ainAkaan kuvan perusteella havaitse.
1.9 moottorin ongelmia nuo suuttimen irtoamiset,kun niissä suutin on vain yhdellä pultilla holkki kiinnityksellä.

Meinaatko että tuossa on ruonko kuitenkin vielä ok? Ei nimittäis vielä vika poistunut, aamusella töihin ajellessa röpötteli taas rumasti tyhjäkäyntiä ja nyki ylämäkeen vedättäessä :nykii

Sitä ne verstaallakin ihmettelivät että miten tuo suutin on noin hieroutunut vaikka kiinnitys on kahdella pultilla... Vielä on tietysti mahdollista että tandemi ei tee riittävää painetta, jospa tuon mittaisi vielä ennen kun antaa Grandikselle niskalaukauksen :-\
 
Vs: -06 Grandis 2.0 DI-D nykii...

Mulla oli yhet rungot vielä huonommat ja niihi päivitettiin race kärjet,joilla ajoin 70tkm.
Mul on yhet suuttimet ylimääräset jos haluut niitä koittaa??
 
Vs: -06 Grandis 2.0 DI-D nykii...

Pitää kattoo jos mittais ensin tandemin paineet, ei viittis huvikseen kokeilla kun pelkää työ tiivisteen vaihdolle oli timanttitiskillä 419.74 euroo :nykii Ite tekisin jos olisi paikka ja aikaa, vaan kun puuttuu molemmat :seina
 
Vs: -06 Grandis 2.0 DI-D nykii...

MitsuT sanoi
Mulla oli yhet rungot vielä huonommat ja niihi päivitettiin race kärjet,joilla ajoin 70tkm.
Mul on yhet suuttimet ylimääräset jos haluut niitä koittaa??

Hei,

onko suuttimet missä kunnossa ja paljonko haluat niistä? Jos kauppoihin päästään ja löytyisi vielä ohje keinujen säätöön niin olisin todella kiitollinen :peukku
 
Vs: -06 Grandis 2.0 DI-D nykii...

Jape_79 sanoi
Meinaatko että tuossa on ruonko kuitenkin vielä ok? Ei nimittäis vielä vika poistunut, aamusella töihin ajellessa röpötteli taas rumasti tyhjäkäyntiä ja nyki ylämäkeen vedättäessä :nykii

Sitä ne verstaallakin ihmettelivät että miten tuo suutin on noin hieroutunut vaikka kiinnitys on kahdella pultilla... Vielä on tietysti mahdollista että tandemi ei tee riittävää painetta, jospa tuon mittaisi vielä ennen kun antaa Grandikselle niskalaukauksen :-\

Vastailenpa taas itse itselleni... Suuttimien tiivisteiden ja tandempumpun vaihdon jälkeen näytti ensin ettei vika korjaantunut, taisi kuitenkin tapahtua sama kun viimeksi eli "ihmeparantuminen". Muutaman päivän meno on taas maistunut nykimättä ja tyhjäkäyniäkin käy niin tasaiseen kun pumppari nyt voi käydä :driver Tämän episodin aikana tuli muuten todettua ettei V70 takapenkille mahdu yhtäaikaa kahta turvaistuinta ja kaukaloa...

Jospa käytihäiriöt olisi viimein lopullisesti selätetty, aika näyttää :)
 
Vs: -06 Grandis 2.0 DI-D nykii...

Vastailenpa tässä itse itselleni...

Meni sitten hermot tuohon kun auto on "kunnossa" vaikka ei olekkaan, välillä vika päällä ja välillä ei :seina Ei jäänyt enää vaihtoehdoksi kun suuttimet ja siihen jumppaan ei enää huvittanut lähteä, niinpä Grandis vaihtui farmari mallin diesel Mondeoon :nykii Ei ainakaan äkkiseltään huonompaan suuntaan mennyt, tilaa ei tietysti ole niin paljoa mutta riittävästi kuitenkin, lisäksi nyt muutama viikko on menty ilman että on tarvinnut miettiä missä se vika voisi olla ja paljonkohan remontti maksaa :peukku
 
Vs: -06 Grandis 2.0 DI-D nykii...

Jape_79 sanoi
Vastailenpa tässä itse itselleni...

Meni sitten hermot tuohon kun auto on "kunnossa" vaikka ei olekkaan, välillä vika päällä ja välillä ei :seina Ei jäänyt enää vaihtoehdoksi kun suuttimet ja siihen jumppaan ei enää huvittanut lähteä, niinpä Grandis vaihtui farmari mallin diesel Mondeoon :nykii Ei ainakaan äkkiseltään huonompaan suuntaan mennyt, tilaa ei tietysti ole niin paljoa mutta riittävästi kuitenkin, lisäksi nyt muutama viikko on menty ilman että on tarvinnut miettiä missä se vika voisi olla ja paljonkohan remontti maksaa :peukku

Onnea uudelle autolla ja ei kun kovaa ajoa.
Ihan vain kuriositeettina kysyn, että vaihdettiinko autoosi koskaan pumppusuutinten johdinsarjaa?
 
Vs: -06 Grandis 2.0 DI-D nykii...

Argento sanoi
Onnea uudelle autolla ja ei kun kovaa ajoa.
Ihan vain kuriositeettina kysyn, että vaihdettiinko autoosi koskaan pumppusuutinten johdinsarjaa?

Kiitos, kiitos :driver Juu, ensimmäisenä vaihdettiin tuo johtosarja, vika katosi n 500km ajaksi jonka jälkeen palasi... Aina kun aikansa vikaa etsittiin ja putsattiin/vaihdettiin osia niin vika katosi joksikin aikaa ja sitten rumba alkoi aina alusta, ei sitten riittänyt enää mielenkiintoa tuohon vian metsästykseen :-\
 
Takaisin
Ylös Bottom