1.8 GDI konevaihto ja remppa

sv22

New Member
Liittynyt
16 Heinäkuu 2010
Täältä taitaa paras tieto tähän liittyen löytyä.

Eli alla on V40 tuolla GDI koneella, ajettu reilut 280tkm joista itse noin 150tkm. Ongelmana oli alusta lähtien se kummallinen nakutus (väittivät ominaisuudeksi), yläkerta uusittu n.90tkm sitten => ei ollut vaikutusta nakutukseen. Oire tässä ajan mittaan pahetunut, ja korjaamolla olettivat vian olevan lähtöisin ristitapista(?). Kustannusarvio sen vaihtoon n. 5000€. Myös viimeisen vuoden aikana öljyä alkanut kuluttamaan 1L/1000km, joten jotain täytyi tehdä. Ratkaisuksi hankin vähän käytetyn (n.53tkm ajetun) GDI koneen. Toivottavasti loppuviikosta saisivat kotipihaan toimitettua. Vaikka korjaamolta toki suosittelevat et äkkiä auto vaihtoon kun vielä toimii,niin 6.1L/100km keskikulutus houkuttelee pitämään tuon käyttöautona.

Sittenpä niihin kysymyksiin:

Firmasta sanoivat että moottorin takuuehtona on jakopään uusinta sekä kampiakselin etupään stefan vaihto. Jakopää/kansiremppaa on tullut tehtyä 80-luvun mersun koneisiin, et joku näkemys aiheesta on.

Miten tuo stefa vaihdetaan, onnistuuko ilman alan ammattitutkintoa?

Mitä kaikkea tuossa jakopään rempassa pitäis uusia? Sain semmosen käsityksen, että tuossa olis 2 eri kiristinrullaa? Onko vesipumppu myös vaihtolistalla? Ja tarvitaanko tuohon jotain erikoistyökaluja? Autodata on käytössä, pärjääkö niillä ohjeilla tuon kanssa?

Onko tarvike, esim. motonet, osista mihinkään vai suuntaanko suosiolla merkkiliikkeeseen?

Sen mitä foorumiin ehtinyt tutustua, se EGR kannattaa ilmeisesti suosiolla lyödä umpeen?

Olisko tuossa jotain muuta mitä kannattais uusia tai tarkistella kun kone kerran irtonaisena on?
 
Vs: 1.8 GDI konevaihto ja remppa

No itse kokeilisin moottorihuuhtelua ennenkuin alkaisin tekemään mitään radikaalia. Sitten millaisilla öjyillä olet ajellu? Niin ja se nakutus ei ole ominaisuus vaan kuuluu automaattisista venttiilivälyksen tasaajista todennäköisesti, koska ne mahtanevat olla tukossa ja sen takia tekisin tuon Forten moottorihuuhtelun, koska siinä ei ainakaan häviä mitään. Saattaapi vähentyä öljynkulutuskin, koska se voi nyt johtua jumittuneista männänrenkaista ja tuo moottorihuuhtelu voi myös auttaa siihenkin.
 
Vs: 1.8 GDI konevaihto ja remppa

Ilmeisesti uusi kone jo hankittu joten tässä jotain alkuun:

Kampiakselin stefa on muuten helppo vaihtaa, mutta hihnapyörän irrottamiseen saattaa tarvita jonkun näköistä ulosvetäjää. Vanha stefa pois esim. meisselillä kampeamalla ja uusi naputellaan vaikka sopivalla hylsyllä suoraan paikalleen.

Jakopäässä on yksi kiristinrulla ja yksi ohjainrulla. Vesipumppu pyörii myös jakohihnalla joten suotavaa vaihtaa samalla. Ei välttämättä tarvitse mitään erikoistyökaluja, autodatan ohjeilla pärjää kyllä.

Samalla kun kone on irti niin kannattaa ainakin öljyvuodot kattoa...esim. kampiakselin takastefa. Ja kytkin olis helppo uusia jos näyttää että on tarvetta.
 
Vs: 1.8 GDI konevaihto ja remppa

S@mi sanoi
Ilmeisesti uusi kone jo hankittu joten tässä jotain alkuun:

Kampiakselin stefa on muuten helppo vaihtaa, mutta hihnapyörän irrottamiseen saattaa tarvita jonkun näköistä ulosvetäjää. Vanha stefa pois esim. meisselillä kampeamalla ja uusi naputellaan vaikka sopivalla hylsyllä suoraan paikalleen.

Jakopäässä on yksi kiristinrulla ja yksi ohjainrulla. Vesipumppu pyörii myös jakohihnalla joten suotavaa vaihtaa samalla. Ei välttämättä tarvitse mitään erikoistyökaluja, autodatan ohjeilla pärjää kyllä.

Samalla kun kone on irti niin kannattaa ainakin öljyvuodot kattoa...esim. kampiakselin takastefa. Ja kytkin olis helppo uusia jos näyttää että on tarvetta.


Nokan stefa saattaa myös vuotaa. Nokan ja kampuran stefat on mitsuissa suht samaa kamaa mallista riippumatta ja mielellään hommattava mitsulta, tarvikkeena saa mutta eivät ole niin varmoja. Sen ruuvarin kanssa kannattaa olla varovaisena kun tuhoaa sitä vanhaa stefaa. :)
 
Vs: 1.8 GDI konevaihto ja remppa

Uus kone tosiaan jo pihassa, siitä pitäis lähteä rakentamaan. Aikoinaan kun tuon ostin, nakutusta koetettiin hoitaa forte-käsittelyllä -> ei juuri apua. Silloin noin 90tkm sitten kun venttiilinnostimet uusittiin niin totesivat että kone joskus ennenkin avattu ja kuulemma pari nostinten öljyreikää onnistuttu sohlaamaan tiivisteliimalla umpeen, epäilivät tätä ongelmien aiheuttajaksi. Silloinkin tais se kampiakselin stefa vuotaa, oli öljyssä jakoremmi ja ei ollut enää kaukana katkeamisesta. Öljyä ei ole ulkospäin tullut eikä nesteisiin vuotanut, mitsulta sanoivat et katalysaattori polttaa sen riittävän tehokkaasti et ei savuta. Noita männän renkaita itekin epäillyt öljyn katoamisen syyksi.

Tuskin nuo stefat enää tässä konkurssissa tuntuu, joten laitetaan vaihtolistalle se takapääkin, jos se yhtä helposti vaihtuu. Edellisestä moottorirempasta tuli opittua sentään sen verran et paljon helpompi olis osat uusia silloin kun kone on pöydällä eikä sen jälkeen kun sen pellin alle tunkenut.

Huoltokirjassa ei kytkimen vaihdosta ole mitään mainintaa, ja tuolla kytkimellä nyt ainakin se 6v ja 150tkm ajettu, vaihtoon menee sekin. Tuo vaan nyt on vähän onneton tapaus noiden osien suhteen kun tuollanen sekasikiö on, mahtaneeko tuohon mennä se carisman kytkinkin? Vaikka kone on ihan täysin sama, niin volvolla noissa näyttäis kuitenkin olevan omanlaisensa osanumerointi. Ja ne poijaat on tuon osahinnoittelunsa suunnitelleet niin ettei sieltä viitsi mitään ees kysyä. Viime rempassa korjaamo otti osat volvolta, ja jälkikäteen kysyin mitsubishi liikkeestä mitä niillä ois maksanut, hintaeroksi tuli n 400€.

Ja kiitoksia vastauksista, jos tällä kertaa sais koneen kerralla laitettua kuntoon :D
 
Vs: 1.8 GDI konevaihto ja remppa

S@mi sanoi
Vesipumppu pyörii myös jakohihnalla joten suotavaa vaihtaa samalla. Ei välttämättä tarvitse mitään erikoistyökaluja, autodatan ohjeilla pärjää kyllä.
Tuo mahtanee olla visiin Volvon omaa designia, kun minä olen ymmärtänyt, että kaikissa Mitsun GDI koneissa pyörii vesipumppu samalla hihnalla laturin kanssa ja jakopää pyörii omalla hihnalla. Tuohon kytkimeen sen verran, että onko tuossa Mitsun vai Volvon laatikko? Jos on Mitsun laatikkokin, niin mahtanee silloin mennä myös Mitsun kytkinkin siihen. Nyt kun sitten laitat koneen, niin, että se ei nakuta enää, niin ala vaihtamaan öljyt vähintäänkin 10 tkm välein ja tee moottorihuuhtelu noin 40-50tkm välein, niin ei tarvi enää tasurijumppaa alkaa harrastelemaan. Itsellä mulla on GDI Galantti ja se on ollu uudesta asti. En oo kertaakaan tasureita vaihtanu eikä vielä ollenkaan naputtele ja kilsoja alkaa olemaan liki 270 tkm. Silloin takuuaikana kun käytin määräaikaishuolloissa, niin öljyt vaihdoin 7500km välein ja nyt kun teen huollot siihen itse, niin olen vaihdellu öljyt 10tkm välein. Mitsun suositus GDI koneisiin on 7500 km välein öljyn vaihto. Nyt kun olen tukkinut EGR:än pois pelistä, niin ovat pysyneet öljytkin pitempään kirkkaina.
 
Vs: 1.8 GDI konevaihto ja remppa

Paikalliseen mitsu liikkeeseen soittelin, ja täytynee vielä hieman miettiä mistä osia kattelee, pelkkä hihna 107€ :eek: Vesipumppu yli 200€ ja rullat lähes 100€ kappaleelta. Kun taas motonetissä hihna 35, kiristin 30, ohjuri 20 ja vesipumppu 35€. Stefat 39 ja 17, motonetiltä huomattavasti vähemmän.. On osilla tietysti laatuero, mutta hintaero alkaa olla jo melko suuri. Vielä en ole ehtinyt kattoa kummalla remmillä vesipumppu pyörii, mutta suosittelivat sen vaihtoa koska se ei kuulu takuun piiriin. Japanmotorsilta siis tuon koneen hankin.

Öljyinä alkuun käyttänyt normi 5w40 ja viime vaihdosta lähtien katoilun vuoksi 10w40, vähän hillinnyt öljyn katoamista.

Tämä moottorinvaihto kokemus kun nyt on tähän mennessä pelkästään vanhemmista takavetoisista, niin miten tuo moottorin irrotus itessään, kannattaako irrottaa jo nostaa suoraan laatikkoineen vai erottaa nämä toisistaan jo konehuoneessa?
 
Vs: 1.8 GDI konevaihto ja remppa

Ei välttämättä kannata sieltä mätänetistä ostaa vaikka merkkitiskin osa olisikin kallis, jostain muusta varaosaliikkeestä voi löytyä laadukkaampaa tavaraa. Mätänetin rojut on ok silloin kunhan varmistaa tiskillä että osa on asiallinen..
 
Vs: 1.8 GDI konevaihto ja remppa

sv22 sanoi
Tämä moottorinvaihto kokemus kun nyt on tähän mennessä pelkästään vanhemmista takavetoisista, niin miten tuo moottorin irrotus itessään, kannattaako irrottaa jo nostaa suoraan laatikkoineen vai erottaa nämä toisistaan jo konehuoneessa?

En nyt Volvon kohdalla ole ihan varma, mutta tod.näk.helpoiten tuo onnistuu ottamalla kokopaketti apurunkoineen ym. pois ala kautta.
Ainakaan Lancerissa ei kone-vaihdelaatikko paketti tule ylä kautta pois.
 
Vs: 1.8 GDI konevaihto ja remppa

Noi carismat ja volvon 40-sarjalaiset on sillä rellun laatikolla järjestään kaikki, eli pitäs sinne mennä sama kytkin molempiin..

Noita nakutus ongelmaisia on tullut melko lailla vastaan ja joitakin tapauksia oon kuullu että on männän päälle kerääntynyt yksinkertaisesti niin paljon karstaa että venttiili ottaa kosketuksen siihen karstakerrokseen ja tästä syystä naputtelee..
 
Vs: 1.8 GDI konevaihto ja remppa

GDI mallissa on myös carismoissa AINA Mitsun oma laatikko ja sillä ei ole mitään tekemistä rellun kanssa. Rellun laatikko on 1.6 malleissa ja faceliftin yhteydessä siihenkin tehtiin isoja muutoksia.
 
Takaisin
Ylös Bottom