2.0 GLSi keinuvivuston momenteista vielä

P

Peter

Guest
Elikkä ostin tuossa -90 vuosimallia olevan galantin 2.0 GLSI ja vikoja siinä näyttäis olevan enemmän kuin laki sallii :(. Yksi venttiilinnostin naputtaa ja ei Forte auttanut joten vaihto edessä. Ajattelin itse ne vaihtaa ja löysin kyllä momentit täältä foorumilta (Keinuvivuston momentti on 19-20 Nm ja venttiilikopan 5-6 Nm), mutta jäi vielä mietityttämään, että nuo momentit on varmaan kylmästä koneesta, joten tarviiko enää jälkikiristää kun kone on kuumana? Korjausoppaan mukaan nokka-akseliin tai jakopäänhihnalle ei tarvi tehdä mitään, eli pelkän keinuvivuston saa nostaa pois? Ja jos joku on kyseisen remontin itse tehnyt, niin kaikki vinkit on tervetulleita.
 
Minähän noita momentteja kyselin ku oli tarkotus just tuo nostimien (=venttiilivälysten tasaajien) vaihto tehdä, mutta olikin liikkeessä sitten niin halpa että teetätin siellä (tunnin homma).

Mutta näin se liikkeessä tehtiin:

Koppa auki, vivuston pultit löysälle, muutaman millin verran, ei siis auki asti koska muuten voi tulla ongelmia nokkapyörän ja - akselin kanssa. Seuraavaksi vain nostelee joka nokan yksi kerrallaan ylös ja muljauttaa välistä vanhan nostimen pois ja uuden tilalle. Kannattaa vain katsoa että se mötikkä muljahtaa paikoilleen sujuvasti ettei jää puoltiehen "jumiin".

Sitten vain noilla momenteilla pultit takaisin kiinni ja pyöräytät konetta käynnistämättä pari kertaa. Ja tosiaan mitään jälkikiristystä mulle ei ainakaan mainittu, kone oli lämmmin remppaa tehdessä.
Nakutus kuuluu tosi kovana pari ekaa minuuttia kun ilma poistuu joka raosta ja voitelu tasaantuu uusille nostajille. Yhtäkkiä nakutus kuitenkin häviää sitten ja remontti on onnistuneesti suoritettu ;)
 
Kiitän vastauksista. Nyt on osat hommattu ja yritän ne tuossa ens viikon alussa vaihtaa...
 
Takaisin
Ylös Bottom