2.4GDI ja öljynkulutus

galant gdi

Grandis AT
Liittynyt
29 Toukokuu 2005
Gdi Gallun omistajat.
Onko teillä kokemusta öljyn kulutukseta.
Ostin tämän gallun 2 viikoa sitten ja se kyllä syö öljyä n.5dl/1000 km. vai kannattaako sitä pitää ylä rajassa ??? Ajettu kylläkin 230tkm
kertokaa kokemuksia,mikä neuvoksi :-\
Öljy on mobil 0w-40
T:entinen carisman omistaja joka ei syö öljyä...
 
Re: öljyn kulutus galant gdi -99

Forumilla taisi kerran joku mainita että GDI söi öljyä, mutta ainakaan minun ei ole tarvinnut ikinä lisätä, joten siitäkään miksi söisi noinkin paljon öljyä ei tieoa ainakaan minula ole.
 
Re: öljyn kulutus galant gdi -99

Myxi sanoi
Forumilla taisi kerran joku mainita että GDI söi öljyä, mutta ainakaan minun ei ole tarvinnut ikinä lisätä, joten siitäkään miksi söisi noinkin paljon öljyä ei tieoa ainakaan minula ole.

Sama täällä. Ei ole tarvinnut lisätä kertaakaan.
 
Re: öljyn kulutus galant gdi -99

Ihan alussa Saksantuonnissa tuntui että ois kuluttanu, muttei kuluta enää. :)
 
Re: öljyn kulutus galant gdi -99

Meikäläisen -99 Gdi oli sen verran hörpännyt että 10tkm vaihdon jälkeen nippa nappa tikun kärki kastui..
 
Re: öljyn kulutus galant gdi -99

Kannattaiskohan kokeilla jotain muuta ööliä? Ja tuollaset lirut on aivan turhia paljon ajettuihin motteihin kokeile nyt edes jotain 5-10w ja merkilläkin on joskus merkitystä.

Varsinkaan kesällä on aivan turhaa ajella öljyillä joissa tuo kylmä viskositeettikin on nuin pieni. Enkä kyllä talvellakaan ole ikuna ainakaan itse tarvinnut mitään 0 kylmä viskositeetin ööliä, kyllä se kymppikin piisaa vallan hyvin.
 
Re: öljyn kulutus galant gdi -99

Mobilit o mitsuissa yleisesti ollu sellasia etteivät ainakaa mun autossa "pysy sisäl".
Subarut ei käytä kait ollenkaa mobilia ku ei sovi sille koneelle,vaika pitäs.
 
Njaah, jostain muistaakseni joskus muinoin kuulin et GDi saakin kuluttaa hieman öljyä - vai koskiko tuo pelkästään bokseria ? Vai kenties molempia.. noh joka tapauksessa.

Btw täällähän oli jo toinen ko. asiaa käsittelevä topicci.
 
Re: öljyn kulutus galant gdi -99

Itsellä 1.8 gdi carisma ajettu 105 t.
Mobilin rally formulaa kului reilu litra  15 000 km aikana. Nyt kokeillaan toisella merkillä ja alan vaihtamaan 7500 välein.
 
Re: öljyn kulutus galant gdi -99

Itselläni ei tosin ole kokemusta gdi koneista,mutta mulla V6 koneessa ollut uudesta saakka 0w-40 Mobilit ja nyt on jo ajeltu 250tkm eikä hupene kyllä milliä enempää vaihtovälillä.Yhden ainoan kerran kokeilin 5w-50 mobilia ja vaihdoin takas entiset öölingit kun venat nakutteli myös lämpimänä.Vaihto välistä muuten:vaihdan aina 10tkm välein.
 
Re: öljyn kulutus galant gdi -99

Mun lanttuun ei oo tarvinnu lisätä öljyä vaihtovälillä.
 
Re: öljyn kulutus galant gdi -99

Onko kenelläkään tietoa mitä öljyä valmistaja suosittelee?Ohjekirja ei kyllä merkistä,saati sitten tarkasta viskotiteetistä anna selvyyttä.Noista jutuista vaan saa sellaisen kuvan,että jokaisen auto on "tottunut" johonkin tiettyyn öljyyn. :driver
 
Re: öljyn kulutus galant gdi -99

Minun GDI Gallussa öljyn kulutus vaihtelee melko reilusti riippuen mitä öljyä käyttää. Laittovat jonkun huollon yhteydessä 0-30 Longlife Castrollit, mutta niiden pitkäikäisyyttä ei voinu kehua :D. Eivät viihtyneet minun Gallun motissa kovin kauaa. Castrollia ainakin meni reilusti 6dl 2000 kilsalle. 5w40 shell ultra heliksit ovat jotenkuten pysyneet sisällä ja sitä saa myös 5 litran kannuissa, mutta nyt on testissä valvolinen max lifet. Olen myös huomannu, että monien öljyjen suhteen kyseisessä autossa on semmonen ilmiö, että kun öljyt menevät riittävän mustaksi niin sitte alkaa öljyä menemään. Saattaa hyvinkin mennä uusilla öljyillä 3000 km ettei syö yhtään ja sen jälkeen alkaa kulumaan kiihtyvällä tahdilla.  :seina
 
Re: öljyn kulutus galant gdi -99

Minulle kertoiltiin joskus tuolta öljypisteeltä, että GDI koneelle olis oikein erikseen sitä varten kehitettyä öljyä. 10W-30 se olis ollut. Olen häntä kyllä arastellut. Tähän asti olen ajellut Castrol 0W-40:llä. Minullakin öljyä kyllä katoaa koneesta, mutta se johtuu todennäköisesti öljyvuodosta, joka siinä todettiin. Auto onkin menossa lääkäriin elokuussa.

Onkohan kellään muuten parempaa tietoa tuosta GDI koneen öljystä?
 
Re: öljyn kulutus galant gdi -99

Vanadium sanoi
Onkohan kellään muuten parempaa tietoa tuosta GDI koneen öljystä?

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=5377.msg36984#msg36984
 
Re: öljyn kulutus galant gdi -99

ja kumpaakaan GDI öljyä ei kyllä mistään löydy hyllystä, tilaamalla vois saada.
 
Re: öljyn kulutus galant gdi -99

Ainaki Tampereen Shelli oli valmis tilaan 20litran pöntön heti jos vain joku haluaa.
 
Re: öljyn kulutus galant gdi -99

kapsu sanoi
ja kumpaakaan GDI öljyä ei kyllä mistään löydy hyllystä, tilaamalla vois saada.
Sen tiedän varmuudella, että Öljypisteellä (Oilpoint) sitä on kyllä saatavilla. Tiedän siksi, koska minulle on sitä tyrkytetty ennenkin sieltä. Sitä, että onko kyse Castrolin vai Shellin öljystä en tiedä.
 
Re: öljyn kulutus galant gdi -99

Sekä Castrolilla (Castrol Performance GDI 10W-30
) sekä Shellillä on tosiaan vartavasten GDI-moottoreihin (Mitsut ja Volvo) valmistama öljy. Itse tilasin tota Castrolin öljyä tänään 5 litraa - sitä saa litran pöniköissä Osaset-ketjun liikkeestä (Turusta ainakin). Maksoi 13 € litra. Samasta liikkeestä olisi saanut Shellin vastaavaa: Shell Helix Plus AH 10w-30, hinta noin 14 € litra. Luin liikkeessä noiden öljyjen tuoteselostelaput ja oli molemmissa tosiaan Mitsun suositukset GDI-moottoreihinsa. Ko. öljy mm. pitää GDI-koneen puhtaana, vähentää öljynkulutusta ja päästöjä (GDI:tä varten oma lisäaineistus).
 
Re: öljyn kulutus galant gdi -99

Eipäs saanutkaan Castrolia, mutta Shellin vastaavaa öljyä tuli. Ostin heti 5 litraa (13 € litra). Ko. Osaset-ketjun liike (Takuuosa Oy, Sairashuoneenkatu 24, 20101 Turku, puh. 02 230 7111) osti ihan varastoon niitä litran purkkeja. Sieltä sitä nyt ainakin saa ihan hyllystä :)
 
Re: öljyn kulutus galant gdi -99

ristor sanoi
Eipäs saanutkaan Castrolia, mutta Shellin vastaavaa öljyä tuli. Ostin heti 5 litraa (13 € litra). Ko. Osaset-ketjun liike (Takuuosa Oy, Sairashuoneenkatu 24, 20101 Turku, puh. 02 230 7111) osti ihan varastoon niitä litran purkkeja. Sieltä sitä nyt ainakin saa ihan hyllystä :)
Kiitokset Ristorille salapoliisityöstä! Itsekin olen hätistellyt useampaakin liikettä täällä Helsingissä päin. Katsotaan mikä on tulos. Jos ei ala tapahtua, niin soittelen tuonne Turkuun sitten.
 
Re: öljyn kulutus galant gdi -99

Oli joku Helsingistäpäin jo "joutunut" tilaamaan ko. Shellin GDI-öljyä em. Turun liikkeestä - onko tämä niitä ainoita paikkoja, josta sitä saa?  ;) Itse olen kyseiset öljyt jo vaihtanut koneeseen, ja kyllä käy pehmeästi  8) Täytyy seurata kulutusta...
 
Re: öljyn kulutus galant gdi -99

Eikö tuota kyseistä shellin öljyä todellakaan saa 4 tai 5 litran kannuissa?  ??? Tuohan on aivan törkeän hintaista kun on 13€ litra.  :eek: Long life öljyt eivät ole edes merkkiliikkeissä noin kallista.   :seina
 
Re: öljyn kulutus galant gdi -99

Ei saa ei. Litran kannuissa tai sitten 20 litran. Ja sit tietysti tynnyrin :) Ei se nyt törkeän kallista mun mielestä ole, on kuitenkin spesiaaliöljy ja vielä niin pienelle joukolle autoja. Lisäks noissa öljynvaihto-aikaa-varaamatta pajoissa ne ottaa kuitenkin vähintään ton 13 € litra jos sieltä jotain öljylaatua ostaa.
 
Re: öljyn kulutus galant gdi -99

galant gdi sanoi
Gdi Gallun omistajat.
Onko teillä kokemusta öljyn kulutukseta.
Ostin tämän gallun 2 viikoa sitten ja se kyllä syö öljyä n.5dl/1000 km. vai kannattaako sitä pitää ylä rajassa ???

No nyt piti ensimmäisen kerran lisätä öljyä, kun kokeilin 15 tkm vaihtoväliä, 13 tkm ajettu tavallista raskaammalla kaasujalla niin tikku oli minimissä. Täytynee vastaisuudessa vaihtaa öljyt taas puolet tiheämmin niin ei tartte lisäillä ;)
 
Re: öljyn kulutus galant gdi -99

Oulussa kävin tänään shellin huoltamolla ja aikovat ottaa selville tuosta gdi öljystä. Meinasivat shellillä ettei pitäisi olla mitään ongelmia sen tilaamisen suhteen. Meinasin hommata kerralla 20 litran kannun jos sen saisi litrahinnaltaan selkeästi halvemmalla. :peukku
 
Re: öljyn kulutus galant gdi -99

GDI rules sanoi
Oulussa kävin tänään shellin huoltamolla ja aikovat ottaa selville tuosta gdi öljystä. Meinasivat shellillä ettei pitäisi olla mitään ongelmia sen tilaamisen suhteen. Meinasin hommata kerralla 20 litran kannun jos sen saisi litrahinnaltaan selkeästi halvemmalla.  :peukku

Voisitko kertoa tarkemmin tämän shellin sijaintia? Voisin itsekin ostaa kannullisen, jos tilaavat.
 
Re: öljyn kulutus galant gdi -99


Voisitko kertoa tarkemmin tämän shellin sijaintia? Voisin itsekin ostaa kannullisen, jos tilaavat.
Juu. Se on Haapalehdon Shell huoltamo Oulussa.
 
Vs: 2.4GDI ja öljynkulutus

Oma 2,4 GDI syö kans öljyä, 7500km välein oon öljyt vaihtanut ja sen aikana saa litran lisätä. Meinaa eilen kun tarkistelin niin oli alamerkin alapuolella öljyn pinta, perhana kun olis tajunnu katsoa ennen ja jälkeen radallakäynnin öljypinnan tason.
 
Vs: 2.4GDI ja öljynkulutus

Jr- sanoi
perhana kun olis tajunnu katsoa ennen ja jälkeen radallakäynnin öljypinnan tason.

Nythän sulla on mahdollisuus taas heti maanantaina ku tuut Ahveniston radalle pöristelemään. ;)
 
Vs: 2.4GDI ja öljynkulutus

Katsokaa nyt ettei jakopää tms vuoda, äkkiä hävittää öljyä sitäkautta. Tutkailkaa myös pöllähdyksiä startasessa yms ilmiöitä. Öljyjä kannattais tarkkailla usein t: nimim joka v*tun auto vieny öljyä :peukku
 
Vs: 2.4GDI ja öljynkulutus

mystinengalant sanoi
Katsokaa nyt ettei jakopää tms vuoda, äkkiä hävittää öljyä sitäkautta. Tutkailkaa myös pöllähdyksiä startasessa yms ilmiöitä. Öljyjä kannattais tarkkailla usein t: nimim joka v*tun auto vieny öljyä :peukku

Ei ainakaan tossa katoksessa oo auton alla öljyä, mutta tosiaan joskus käynnistäessä ja autolla nopeesti kiihdyttäessä huomaa et pakoputkesta tulee mustaa sauhua. Onko sitten GDI:n ominaisuus vai jokin vika?
 
Vs: 2.4GDI ja öljynkulutus

Jr- sanoi
Ei ainakaan tossa katoksessa oo auton alla öljyä, mutta tosiaan joskus käynnistäessä ja autolla nopeesti kiihdyttäessä huomaa et pakoputkesta tulee mustaa sauhua. Onko sitten GDI:n ominaisuus vai jokin vika?


Ainakin eräs GDI päästää mustat sauhut kun hetkellisesti antaa kenkää, tai näin olen ainakin observoinut sivusta. ;D Öljyn savu on yleensä vähän semmosta sinisen harmaata.

Noin pientä kulutusta ei tosiaankaan huomaa vuodon ollessa kyseessä lammikkona, pitäis tutkia auton alta esim jakopään tienoo yms. On hyvin mahdollista että sieltä joku stefa pikkasen falskaa. Siellä pitäis olla aivan kuivaa.

Öljylaatukin voi vaikuttaa. Esim joku männänrengas voi aiheuttaa tuon, en jaksa uskoa että venttiilinohjurin kumit on lopussa.
 
Vs: 2.4GDI ja öljynkulutus

Liskojussi sanoi
Onko normaalia, että n.100thkm ajettu gdi-kone syö oljyä n. 1L/3000km (3.3dl/1000km)?

Kyseessä on 2.4L GDI (2000).

Sama ikäinen auto ja sama kulutus löytyi myös täältä Mobil:n 0W-40. Vaihdoin tuossa kuukausi sitten Castrol:n 0W-30 ja kulutus on laskenut huomattavasti. Kuukauden aikana tullut 800kilometriä...
 
Vs: Re: 2.4GDI ja öljynkulutus

Liskojussi sanoi
Hmm...

Olen tässä miettinyt, että voisiko vika olla esim. kuluneissa männänrenkaissa (nopeasti kuluvaa ainetta)?
Huollossa epäilivät venttiilivarsien kumeja, mikä minusta tuntuu hieman arvelluttavalta - moottori kun ei tuprauttele savumerkkejä.
Lisäksi pisti silmään jo auton hankinnan yhteydessä mittatikkuun raavitut merkkiviivat (minun mielestäni). Lie edellinen omistaja ollut tietoinen asiasta?

Mittatikun merkkien välihän on 1 litra ja myllyyn menee 3.8L öljyä?

:seina
No mitä tulee tuohon öljytilavuuteen ja mittatikun merkkien väliin, niin öljytilavuus on 4,3 litraa ja merkkien väli on noin 6 dl eli keskimääräistä pienempi. Mullakin kulutti aikaisemmin öljyä, mutta tein moottorihuuhtelun ja vaihdoin öljyn Teboilin täyssynteettiseen diamond 5W40 ja on tippunu kulutus aika huomattavasti :peukku. Koneella ajettu 222 tkm, joten en usko männänrenkaiden kulumiseen vielä 100 tkm yhteydessä. Jumissa ne voi kylläkin olla ja sen takia öljyä kuluu.
 
Vs: 2.4GDI ja öljynkulutus

7500km vaihtovälillä ei oo tarvinnu koskaan lisäillä.

EDIT: yhdistin vanhat viestiketjut tähän samaan
 
Vs: 2.4GDI ja öljynkulutus

Onkos kukaan koittanut Valvolinen Maxlife 5W-30 2.4GDi:ssä? Pitikö useinkin lisäillä?
 
Takaisin
Ylös Bottom