2.8:n automaattilaatikko

HiluxMan

Member
Liittynyt
15 Helmikuu 2005
Sijainti
Petäjävesi
Minulla on nyt ollut jonkun kuukauden vm.-98 GLS automaatti. Automaattivaihteisto toimii mielestäni muuten aivan ok, mutta kiihdytyksissä tuntuu kuin luistoa olisi liikaa eli kiihtyäkseen reippaasti pitää polkaista oikein kunnolla, kevyellä kaasulla ei oikein tapahdu vauhdin lisäytymistä.
Vertailukohtana kolme edellistä automaattivaihteista bensamaasturia, Pajet -89 V6, -96 V6 ja citysellainen Rav4.
Kun momentinmuunniin lukkiutuu, meno on selaista kuin pitää.
Öljyäkin lootassa näyttää olevan riittävästi.
Eli: voiko momentinmuunnin ruveta luistamaan liikaa?
Vai onko tämä dieselautomaatin ominaisuus?
 
No vaihtaakos se edes pienempää vähän kaasua painettaessa? Mulla ei henk koht ole kokemuksia kuin jenkkien lootista lukollisella turbiinilla, onkos tuossa turbiinilukkoa?
 
Minä en tiedä mistään mitään mutta...
onko siinä tomaattilootassa eri asentoja(no ei 69) vaan talvi, sport yms toimintoja jotka voivat vaikuttaa siihen miten loota toimii.....
onko siihe tomaattiin milloin viimeksi vaihdettu öljyt, ovat kuulemma aika tärkeät tomaatin kunnollisen toiminnan kannalta. Tietty onhan niiden kitkapintojenkin oltava kunnossa.

Joskus aikoinaan siskon exällä oli jenkkilotja ja siinä luikas laatikko, ei juuri pitoa mutta imelät käryt autossa ;D ;D ;D, öljyt kun vaihtoi niin se jopa joskus toimikin...siis se loota

Ensihoitona minä koittaisin automaattilootan öljyjen vaihtoa(kannattaa muuten aikuisten oikeasti putsata lootan pohja kunnolla ja liimata sinne magneetti keräämään metallihiukkasia, toimii).

Klassisesti sanottuna, käänny automaattivaihteistoista tietävän liikeen/henkilön puoleen ja varaudu isoon laskuun ;D
 
Kokeileppas vaihtaa/vaihdattaa ne öljyt ja mielellään mitsu-liikkeessä,että tulee oikeat litkut ( mitä ne sitten ovatkaan,tuskin mitsubishi öljyä jalostaa mutta kuitenkin).
Oman 95- 2.8 tdic automaatin käytös parani oleellisesti kun öljyt vaihdettiin, kannattaa lisäksi vaihdattaa jonkun tuhannen jälkeen uudelleen koskapa kerrallahan ei tomaatin öljyt suostu kokonaan vaihtumaan.Suodatin ei ole vaihdettava , putsausta varten joutuu purkamaan hieman tukitankoja edestä että saa pohjan irti.

Laatikko tuskin on sökö, omaa käytin eräällä suomen parhaista automaattikavereista ja kunnossa totesi olevan, kertoen että kyseessä on Aisinin loota jota löytyy myös tojotista ja lexuxista ,pitäis kestää isältä pojalle jos öljyt on muistettu vaihdella. Enempi rauhallista on tosiaan meno kunnes kickdownia käyttää. Olisko tuo 2.8 turhan pienitehoinen ko lootalle.
 
Öljyt PITÄISI olla vaihdettu huolto-ohjelman mukaisesti, koskapa huoltokirjassa on asianomaiset leimat.

Laatikolle on kytkin, jossa normaali ja SPORT-asento (pitää pientä vaihdetta pidempään) ja HOLD, joka taitaa liikkeelle lähtiessä käyttää kakkosta.

Vaihtaa asiallisesti pienemmälle tilanteen vaatiessa, MUTTA silloin tuntuu meno jotenkin hyytyvän ellei tarjoa lisää kaasua. Sekin tuntuu hiukan oudolta.

Nuo öljyt voisi tietysti vaihtaa kokeeksi, tuli niitä aikoinaan noihin muihin Naperoihin vaihdeltua.
 
Juu ei tosta öljynvaihdosta haittaakaan ole. Lootan luistoa ja toimintaa on hyvä testata ajamalla noin 60/50km/h vauhtia ja siitä kun survasee tallanpohjaan niin huomaa yleensä luistaako loota tai arpooko se, jos heittää ykköselle/kakkoselle riippuen alku nopeudesta ja rupeaa kiihtymään rivakasta ja vaihdot ovat ripeitä luulis lootan olevan kunnossa. Jos taas arpoo vaihteita/vaihtaa hitaasti/luistaa on lootassa luultavammin jotain hämminkiä, mutta tuokin voi johtua vain likaisista öljyistä.

Oletkos tarkastanut onko öljyt varmasti kirkkaat ja puhtaat, näkyy yleensä hyvin tikusta ja kannattaa tarkastaa myös se öljyn määrä, sillä se vaikuttaa myös lootan toimintaan. Öljyä ei saa olla liikaa eikä liianvähän.

(jenkki lootissa) Öljy määrä tarkastetaan auton käydessä niin että jokainen vaihde käydään ensin läpi ja jätetään auto tyhjäkäynnille. Mielellään vielä niin että on ajettu pieni lenkki jotta öljy on varmasti lämmintä. Myös lukkoturbiinillinen auto voi tuntua nuhaiselta jos painaa kaasua vain sen verran että turbiinin lukko vapautuu, sillä se ei pienillä kierroksilla yleensä riitä jouhevaan kiihtymiseen. Ja kyllähän noi öljyt on mahdollista vaihtaa tuolta lootasta kokonaan, esin jenkissä ottaa jäähdyttäjän letkun irti ja ja käynnistää auton sammuttaen sen liki saman tien, näi ö-pumppu puskee myös turbiinin tyhjäksi.
 
Takaisin
Ylös Bottom