2.8tdic öljyvuodon paikannus ja korjaus

korbimotors

Manuaali 3.0 V6 24valve -95 pätkä
Liittynyt
20 Elokuu 2008
Sijainti
Salla
Tuossa ostin tuommosen 2.8tdic -98 pajeron ja kaikinpuolin pirun siisti ja kun konehuonettakin katsottiin ostohetkellä niin aivan kuin uudessa autossa :) Huolestutti suorastaan ;)
No ajelin auton kotiin ja parin päivän päästä katsoin, että tippoja tullut maahan ja kurkkasin auton alle niin pohjapanssari oli öljy ryysteessä ihan mukavasti. Sillon heti tuon ajomatkan jälkeen kun ajoin kotiin n.200km ei ollut tullut vielä sillon pohjapanssari öljyinen. Liekkö oli omistaja putsannut sen hyvin ennen kauppoja..
Nyt ajellu varmaan kohta 2000km ja öljytikkua katsonut aika-ajoin niin nyt oli jo vaeltunut pinta tikussa eli moottori öljyä tuo luultavimmin on kun on niin mustaakin.
Konehuonetta jos katsoo pellin alta suoraan niin jokapaikka on tosi tosi puhdasta eli jostain alempaa se vuoto tulee. Vois olla myös venttiilikopan tiivisteen puolikuu moottorin takaosassa josta vois vuotaa. Mitä muita paikkoja tuossa konetyypissä vois olla mahdollisia vuotavia kohtia? Itse öljypohja? Vai miten koneen takaosassa oleva kampiakselin stefa? Jos tuo stefa vuotaa niin minkälainen työmaa on saada vaihdettua kyseinen stefa? Kone pitä varmaan nostaa pois? Ja pitääkö tuossa 2.8 koneessa ottaa kansikin pois jos nuita etu ja takapään stefoja vaihtaa tuohon koneeseen?
 
Vs: 2.8tdic öljyvuodon paikannus ja korjaus

En juuri kyseisestä koneesta tiiä mut ei takapään stefan kans ainkaan tarvi kantta pois ottaa, tuskin etupäänkään. Jakopään kyllä joutuu purkamaan. Kumpi tuntuu helpommalta, ottaa kone pois vai laatikko. Öljypohjan tiiviste tai ihan roppukin voi vuotaa jos ei tiivistettä vaihdettu.
 
Vs: 2.8tdic öljyvuodon paikannus ja korjaus

Nyt on kone pesty kunnolla ja otin panssarin pois niin annoin käydä niin ei menny kauaa niin jo alkoi näkymään vuotoa ja yhdestä nurkasta vuoti itse öljypohja. Näytti että joskus ennenkin käytetty irti koska näky olevan mustat silikoonit tursollaan..
Onko tuo minkälainen homma ottaa pois öljypohja tuosta 2.8 koneesta? Näytti ainaki nopeasti katsottuna aika kivan ahtaalta paikalta.. Hyviä vinkkejä öljypohjan irroitukseen otetaan vastaan. En äkkiseltään edes löytänyt mistään firmasta koko uutta öljypohjan tiivistettä. Vai meniskö ihan silikonilla kun kunnolla puhdistaa pinnat ja kiristää siihen 7Nm pultit.
 
Vs: 2.8tdic öljyvuodon paikannus ja korjaus

Motonetistä korkkitiivistettä ja veistelet siitä :) tiivistepintojen puhtaus ja suoruushan ne on tärkeimmät tekijät. Tiivisteliimaa en ihan varauksetta suosittele, varsinkaan silikoniperustaista.
 
Vs: 2.8tdic öljyvuodon paikannus ja korjaus

Samat murheet täällä myös. Kirjoittele havaintoja jos ja kun vuodot on korjailtu!
 
Vs: 2.8tdic öljyvuodon paikannus ja korjaus

Kaikkiin Mitsun öljypohjiin ei ole olemassakaan tiivistettä (ainakaan tehtaalta lähtiessä), vaan jotkut on tarkoitettukin kasattavaksi pelkällä liimalla. Sellaisissa öljypohjissa on tasopinnassa sellainen ura liimaa varten -kuten 4M40 koneen manuaalin kuvissakin näyttäisi olevan:

http://www.mitsubishi-motors.kiev.ua/Manuals/Engine/pwee9409/11A.pdf

Eli tuskinpa siihen öljypohjaan tulee tiivistettä mistään löytymäänkään, eikä siihen ole mitään järkeä sellaista ruveta turaamaan IMHO. Liimaa siinä joutuu käyttämään joka tapauksessa tuon uran takia.
 
Vs: 2.8tdic öljyvuodon paikannus ja korjaus

Kannattaa käyttää laadukasta moottorisilikonia noissa, esim Kent. http://www.tooloutlet.fi/fi/Tuotteet/Voitelu/Voitelulaitteet/Rasvapuristimet/203/Tiivistesilikoni+Kent+Sili+Gasket+2+200ml/2373?offset=15
 
Vs: 2.8tdic öljyvuodon paikannus ja korjaus

Mutta ei ole kukaan vielä vastannut, joka olis käyttänyt 2.8:sta öljypohjan pois että mitä kaikkea se vaatii sen irroittamiseen? Koneen nostoa kenties?? poikittaispalkkia..?? mitä kaikkea...
 
Vs: 2.8tdic öljyvuodon paikannus ja korjaus

2,5tdic koneeseen ainakin pystyy vaihtamaan kampiakselinkin kone ja poikittaispalkki paikallaan. Tiedän koska kyseinen operaatio on käynnissä parastaikaa :)
Nyt jo takaisin kasaan menossa, seuraavaks jakopää ja kytkin paikoilleen :peukku
Öljypohjaa irrottaessa piti pohjaa ensin raottaa jotta pystyi irrottamaan öljyn imuputken ja sit mahtu pohja pois.
 
Vs: 2.8tdic öljyvuodon paikannus ja korjaus

Ei muuta ku ö-pohjan pultit auki ja kokeilemaan. Ite en oo ottanu mut luulisin että mahtuu.
 
Vs: 2.8tdic öljyvuodon paikannus ja korjaus

Tuli tällä viikolla vaihdettua ko autoon tiivistemassat öljypohjaan. Pohja mahtuu pois kun irroittaa etuperää kannattelevan palkin (4pulttia+2etuperässä), jolloin perä tippuu sen verran että pohja mahtuu tulemaan pois. Ilmeisesti öljypohjan suojana olevan "panssarin" jätin suosiolla pois koska en nähnyt sille mitään virkaa. Kannattaa varautua räikällä ja useampi pituisella jatkovarrella niin saa öljypohjan pultit auki ja momentilla takaisin kiinni.
 
Vs: 2.8tdic öljyvuodon paikannus ja korjaus

Se öljypohjan suojaava panssari vaikuttaa muuten talvikeleillä isoilla pakkasilla melko lailla öljyn lämpötilaan ;)
 
Vs: 2.8tdic öljyvuodon paikannus ja korjaus

shishkebab sanoi
Tuli tällä viikolla vaihdettua ko autoon tiivistemassat öljypohjaan. Pohja mahtuu pois kun irroittaa etuperää kannattelevan palkin (4pulttia+2etuperässä), jolloin perä tippuu sen verran että pohja mahtuu tulemaan pois. Ilmeisesti öljypohjan suojana olevan "panssarin" jätin suosiolla pois koska en nähnyt sille mitään virkaa. Kannattaa varautua räikällä ja useampi pituisella jatkovarrella niin saa öljypohjan pultit auki ja momentilla takaisin kiinni.

Minkäslaiset massat tuli laiteltua sinne? Ja onko pitänyt tiivistykset? Niin tietää itsekkin että millaiset sinne laittaa.
 
Vs: 2.8tdic öljyvuodon paikannus ja korjaus

korbimotors sanoi
Minkäslaiset massat tuli laiteltua sinne? Ja onko pitänyt tiivistykset? Niin tietää itsekkin että millaiset sinne laittaa.

Pitkään arvoin motonetissä että minkä otan. Päädyin kalleimpaan siinä toivossa että myös pitäisi. Eli tämä kysessä: http://motonet.fi/fi/tuote/602307/Permatex-Right-Stuff-tasotiiviste-210ml Samaan syssyyn pitää vaihtaa kansipahvi ja se on nyt työn alla joten en tiedä vielä pitääkö öljyt sisällä vai ei. Todennäköisesti menee ensi viikonloppuun että saa auton taas nippuun, pitää sitten raportoida uudelleen
 
Vs: 2.8tdic öljyvuodon paikannus ja korjaus

shishkebab sanoi
Pitkään arvoin motonetissä että minkä otan. Päädyin kalleimpaan siinä toivossa että myös pitäisi. Eli tämä kysessä: http://motonet.fi/fi/tuote/602307/Permatex-Right-Stuff-tasotiiviste-210ml Samaan syssyyn pitää vaihtaa kansipahvi ja se on nyt työn alla joten en tiedä vielä pitääkö öljyt sisällä vai ei. Todennäköisesti menee ensi viikonloppuun että saa auton taas nippuun, pitää sitten raportoida uudelleen

Nuo mäskit tuli eilen laiteltua öljypohjaan. Olipahan savottaa taas kerrakseen... Oli pikkusen lujassa kiinni tuo pohja, hyi hyi.. No lähti se sieltä pois vähän mutkilla mutta sai ihan suht koht hyvin väänneltyä ja tapulteua ennalleen. Hinkkasin pinnat viimisen päälle puhtaaksi ja hiomapaapperilla vielä silottelin lopuksi pinnat. Ainakin eilisen ajojen jälkeen on pysynyt kuivana paikat, saa nähdä kauanko..
 
Vs: 2.8tdic öljyvuodon paikannus ja korjaus

korbimotors sanoi
Nuo mäskit tuli eilen laiteltua öljypohjaan. Olipahan savottaa taas kerrakseen... Oli pikkusen lujassa kiinni tuo pohja, hyi hyi.. No lähti se sieltä pois vähän mutkilla mutta sai ihan suht koht hyvin väänneltyä ja tapulteua ennalleen. Hinkkasin pinnat viimisen päälle puhtaaksi ja hiomapaapperilla vielä silottelin lopuksi pinnat. Ainakin eilisen ajojen jälkeen on pysynyt kuivana paikat, saa nähdä kauanko..

Joo, tiukassa oli. Paras keino tuntui olevan kestävällä mattoveitsellä edestä lohkon ja öljypohjan väliin ja sit vasaralla koputella saumaa eteenpäin. Kun n.40% saumasta oli "leikattu" niin lähti vetämällä alaspäin pohja lopulta irti.

Itsellä ollut myös nyt ajossa kaksi päivää, eikä ainakaan vielä öljyläikkiä auton alla....
 
Takaisin
Ylös Bottom