2gen Pajero tyhjäkäyntiongelmia

cubeqtio

Mr. Cube
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Tammikuu 2009
Heip,

Elikkä Pajeroon on tullut ikävä "ominaisuus". Kylmäkäynnistyksen jälkeen (lähtee todella hienosti käyntiin oli sitten +20 tai -20c) auto käy hetken korotettua 1000rpm tyhjäkäyntiä jonka jälkeen välillä alkaa pätkimään ja kiertää vain 300rpm. Ihan kuin ei sais löpöä tai jotain muuta. Korostan, että käynnistyksessä ei ole mitään ongelmia vaan lähtee "palmun alta" tyyppisesti käyntiin ja käykin minuutin kaksi hienosti.

Autoon on vaihdettu jo polttoainesuodatin, polttoaineletku ennen suodatinta ja sen jälkeen (kumiset - ei kovia). Myös asennettu takaiskuventtiili varmuudeksi. Sama ominaisuus jatkuu yhä.

Ideoita?

Tosin tämä huono tyhjäkäynti on vain hetken (20-40sek) ja katoaa. Jos painan siinä tilassa kaasua niin kierrokset kipuvat hitaasti 1000rpm jonka jälkeen alkaa kone käydä normaalisti.
 
Vs: 2gen Pajero tyhjäkäyntiongelmia

Edelleen ongelmana tämä.

Ilmestyy satunnaisesti lämpötilasta/ajasta riippumatta.
 
Vs: 2gen Pajero tyhjäkäyntiongelmia

Ilmaa. Siellä on joku putki pasana, tankilta laippa laho. Pumpulla ja suodattimella on se tippa jolla se lähtee (hyvin) käyntiin, sitten tulee se kupla (kakistelua), ja sitten taas naftaa normaalisti. Pumpun ja suodattimen väliin kirkasta letkua hetkeksi ja ihmettemään.
 
Vs: 2gen Pajero tyhjäkäyntiongelmia

Itellä ruvennut pajero nostamaan tyhjäkäyntiä lämpimällä koneella.Kylmänä ja alle normaali lämpöjen käy normaalisti mutta lämpimänä tyhjäkäynti on yli 1000.mistähän mahtaa johtua? muuten toimii moitteitta.
 
Vs: 2gen Pajero tyhjäkäyntiongelmia

Jos googletatte kaikki sen 2.8 pumpun kuvat niin näette siinä pumpun alla sellaisen kylmäkäynnistin tai mikä lie laitteen niin siitä tod näk johtuu.. K.o häristyksen funktiota en vielä ole selvittäny ..
 
Vs: 2gen Pajero tyhjäkäyntiongelmia

Minulla vastaavanlaisia onkelmia 300000km kohdalla, pumpun päässä stefanvaihto niin ongelma veks, kustansi noin 500 €. :driver
 
Vs: 2gen Pajero tyhjäkäyntiongelmia

överkalix sanoi
Minulla vastaavanlaisia onkelmia 300000km kohdalla, pumpun päässä stefanvaihto niin ongelma veks, kustansi noin 500 €. :driver
Komppaan tätä.Itellä kans stefan vaihto eessä.Ite stefa ei montaa ekua kustanna vaan jonkin verran työläs homma.Rupianki sen vaihtaan jahka pääsen lomalle helemikuun puolella.
 
Vs: 2gen Pajero tyhjäkäyntiongelmia

överkalix sanoi
Minulla vastaavanlaisia onkelmia 300000km kohdalla, pumpun päässä stefanvaihto niin ongelma veks, kustansi noin 500 €. :driver

Mulla 317 tkm mittarissa ja samankaltaisia ongelmia. Taitaa olla tasalaatuista tavaraa. Ikävän tyyris homma kyllä...
 
Vs: 2gen Pajero tyhjäkäyntiongelmia

Kyllä teidän kelpaa kun on tilaa hääriä sielä pellin alla....
Toista se on Delican nokalla..
 
Vs: 2gen Pajero tyhjäkäyntiongelmia

patukka sanoi
Itellä ruvennut pajero nostamaan tyhjäkäyntiä lämpimällä koneella.Kylmänä ja alle normaali lämpöjen käy normaalisti mutta lämpimänä tyhjäkäynti on yli 1000.mistähän mahtaa johtua? muuten toimii moitteitta.

Huomasin että laittamalla puhaltimen kolmos asentoon kierrokset palaa normaaliksi ja joskus kun antaa tarpeeksipitkään käydä paikallaan niin palaa kierrokset normaaliin ilman mitään konsteja. Tänään tyhjäkäynnillä kirrosmittari tippui nollaaan.Annoin vähän kaasua niin alkoi taas toimia normaalisti. mistähän voisi johtua? muuten auto toimii normaalisti.
 
Vs: 2gen Pajero tyhjäkäyntiongelmia

patukka sanoi
Huomasin että laittamalla puhaltimen kolmos asentoon kierrokset palaa normaaliksi ja joskus kun antaa tarpeeksipitkään käydä paikallaan niin palaa kierrokset normaaliin ilman mitään konsteja. Tänään tyhjäkäynnillä kirrosmittari tippui nollaaan.Annoin vähän kaasua niin alkoi taas toimia normaalisti. mistähän voisi johtua? muuten auto toimii normaalisti.

Näköjään kun ajanut auton normaalilämpöiseksi niin nuo kirrokset nousee tyhjäkäynnillä.Mutta jos auton sammuttaa ja käynnistää uudestaan niin kierrokset ei ole enää yli tonnissa.. mistähän mahtaa johtua? :seina
 
Vs: 2gen Pajero tyhjäkäyntiongelmia

Siinä pumpun kyljessä on se härpätin jonka tehtävänä on nostaa kierroksia kun kone on kylmä.Siellä kiertää neste myös ja ompa siihen hiukan sähköjäkin sotkettu.Tuossa omassa naperossa rupes temppuileen myös nostaen kierroksia vaikka kone oli lämmin.Käänsin vain sitä pientä tankoa 180 astetta joten ei vaikuta enään mihinkään.Nyt olis stefanvaihto pumppuun meneillään aika loppusuoralla oikeastaan.Vielä syyläri ,kuuleri ja liemet koneeseen niin sais savuja kokeilla että loppuko ne ilimavaivat joita sähkösiirtopumpulla olen koittanut peitellä.Hyvin se tuolla ylimääräisellä pumpulla on muuten toiminut mutta rupes meneen naftaa voitelun sekaan jo niin vauhdilla että öljyt piti vaihtaa lähes viikottain!!!Oli se vanha stefa kovettunut koppuraksi.
 
Vs: 2gen Pajero tyhjäkäyntiongelmia

Jatkoa edelliseen: Nyt toimii !!! Olihan tuo stefanvaihto aika työläs homma mutta nyt ei enään tarvi sähköpumppua kaveriksi.Tohimpa veikata että monet ilimavaivat ja käyntihäiriöt johtuu juurikin tuosta pumpun perästefasta.
 
Vs: 2gen Pajero tyhjäkäyntiongelmia

czf sanoi
Jatkoa edelliseen: Nyt toimii !!! Olihan tuo stefanvaihto aika työläs homma mutta nyt ei enään tarvi sähköpumppua kaveriksi.Tohimpa veikata että monet ilimavaivat ja käyntihäiriöt johtuu juurikin tuosta pumpun perästefasta.

Mulla on pikapuolin sama homma edessä, haluatko valaista vähän tarkemmin minkälainen homma se on?
 
Vs: 2gen Pajero tyhjäkäyntiongelmia

No ensimmäiseksi akku irti,sitten kuuleri.Seuraavaksi syylärin ympäriltä muovinen tuulenohjain löysälle.Nyt pääsee käsiksi syylärin tyhjennyshanaan.Sitten ylävesiletku irti.Seuraavaksi tuulenohjaimen alaosasta irroitetaan ensin irtosuikale(kiinnitetty klipseillä--ei tarvi työkaluja) jotta tuo kyseinen osa mahtuu nousemaan pois.Tuulettajan siivet pois ( 4kpl 12mm kannalla kiinni vesipumpun siivapyörässä.Nyt on hyvin tilaa ottaa alavesiletku syyläristä irti.Sitten irroitetaan syylärin yläkiinnikkeet ja semmonen ohut muovilista joka peittää johtosarjaa.Syyläri ei ole alhaalta kiinni joten voi nostaa nyt pois.Sitten öljypumppu irti ( ylempi irtomutikka jakopään kotelossa ).Sitten ilmastointilaitteen remmin kiristinpyörä irti ,sen takaa löytyy yksi syöttöpumpun kiinnityspulteista.Tässä vaiheessa kannattaa pyörittää moottori ykk:aan merkit löytyy kampiakselin siivalta ja moottorista.Nyt kun tuo öljypumppu on irti näkyy syöttöpumpun käyttöpyörän hampaita.Terävällä pistepuikolla merkki tuohon käyttöpyörälle ja jakopään koteloon jotta ajoitukset saa entiselleen.Sorry mutta nyt täytyy välillä lopettaa.Jatkan tästä kunhan ehdin.
 
Vs: 2gen Pajero tyhjäkäyntiongelmia

Siis hetkonen, koskeeko tämä 2,8l turboa (4M40) konetta?

Omassa ainakin se pumppu suoraan siinä koneen vieressä/päällä ja saa suht pienellä vaivalla irti.. vai olenko väärässä?
 
Vs: 2gen Pajero tyhjäkäyntiongelmia

No joo jatketaanpa.Siis 2.8 koneesta kyse.Seuraavaksi suutinputket irti ja tietysti letkut,kaasuvaijeri,sähköpiuhat pois edestä.Pumpun alta yksi kiinnityspultti 14mm kannalla ja loput pultit jakopään puolelta niin sitten onkin pumppu kourassa.SOPIVALLA ULOSVETÄJÄLLÄ käyttöpyörä ja sen kiila irti.Ei missään tapauksessa kiilaamalla pyörän ja rungon välistä!!! Hellävaroen vanha stefa pois ettei tule vaurioita pumpun runkoon tai akselille.Hoonasin kevyesti akselin pinnan vesihiomapaperilla (karkeus 1000 ).Uusi stefa paikalleen runsaan vaseliinin kera ja käyttäen ohutta muovipussinsuikaletta "siltana"ettei kiilauran terävät reunat tärvele stefaa heti kättelyssä.Sopivaa putkepätkää tai pitkää hylsyä apuna käyttäen naputellaan perille.Sitten vaan palikat takasin paikalleen.Voi tuon homman ehkä vähemmälläki purkamisella tehä,mutta mun piti samalla vaihtaa ilm.laitteen remminkir.laakeri ja remmit sekä pesin syylärin sisältä ja päältä.Olipahan tilaa touhuta.Tänä aamuna oli meilläpäin pakkasta 15 ast. ja väänsin Pajen käymään ( ei ollu roikannokassa ) ja kyllä oli mukavan kuulosta kun ei yhtään rykinyt eikä yskähdellyt mitä aiemmin teki .
 
Vs: 2gen Pajero tyhjäkäyntiongelmia

Kiitos selkeistä ohjeista. Täällä myös kylmänä rykivä 2.8 ja korjailtu on jo tankinlähdöt sekä vaihettu letkut, joten luultavasti sama täällä edessä :nykii
 
Vs: 2gen Pajero tyhjäkäyntiongelmia

Ei kestä kiittää.Toivottavasti tästä apua muillekkin.Tuon stefanvuodon voi varmistaa seuraavasti: Kirkasta letkua PUMPUN PALUULINJAAN,jos kuplia käydessä---stefa sökö.Pätee vain jos kaikki muut ilmavuodot eliminoitu.Nyt testiajoa takana n.400 km tuolla omalla pajella stefanvaihdon jälkeen ja kyllä toimii sitten hienosti !
 
Vs: 2gen Pajero tyhjäkäyntiongelmia

czf sanoi
Siinä pumpun kyljessä on se härpätin jonka tehtävänä on nostaa kierroksia kun kone on kylmä.Siellä kiertää neste myös ja ompa siihen hiukan sähköjäkin sotkettu.Tuossa omassa naperossa rupes temppuileen myös nostaen kierroksia vaikka kone oli lämmin.Käänsin vain sitä pientä tankoa 180 astetta joten ei vaikuta enään mihinkään.Nyt olis stefanvaihto pumppuun meneillään aika loppusuoralla oikeastaan.Vielä syyläri ,kuuleri ja liemet koneeseen niin sais savuja kokeilla että loppuko ne ilimavaivat joita sähkösiirtopumpulla olen koittanut peitellä.Hyvin se tuolla ylimääräisellä pumpulla on muuten toiminut mutta rupes meneen naftaa voitelun sekaan jo niin vauhdilla että öljyt piti vaihtaa lähes viikottain!!!Oli se vanha stefa kovettunut koppuraksi.
Onko 2.5 motissa samanlainen systeemi,kun yritin katsella tuota "tankoa" mutta en huomannut? jos on niin missäkohdassa tarkalleen on? ja kun olet pumpun purkanut niin tiedät varmaan tarvitseeko purkaa muuta tieltä kun kuuleri, kun vuotaa hieman nestettä ylävesiletkun liitoksesta kannen etuosasta.? näköjään tiiviste siinä välissä ja hieman kastelee sitä.
 
Vs: 2gen Pajero tyhjäkäyntiongelmia

patukka sanoi
Onko 2.5 motissa samanlainen systeemi,kun yritin katsella tuota "tankoa" mutta en huomannut? jos on niin missäkohdassa tarkalleen on? ja kun olet pumpun purkanut niin tiedät varmaan tarvitseeko purkaa muuta tieltä kun kuuleri, kun vuotaa hieman nestettä ylävesiletkun liitoksesta kannen etuosasta.? näköjään tiiviste siinä välissä ja hieman kastelee sitä.
Valitettavasti tuon 2.5:en tekniikasta ei mulla juurikaan tietoa ole.Eroa on kuitenkin aika paljon kun toisen jakopää on remmillä ja toinen( 2,8 )ketjulla.Vesiletkun kiinnityslaipan tiivistyksen voi tehdä asiaan tarkoitetulla silikoonilla esim. Permatex No.89103.Kaasuvivun läheisyydestä sitä tankoa kannattaa haeskella semmonen mutikka pumpun kyljessä ja tanko törröttää suoraan eteenpäin päässä 90 ast. mutka ja oikein toimiessaan vetää kaasua isommalle kylmänä.
 
Vs: 2gen Pajero tyhjäkäyntiongelmia

Noniin oma ongelma ratkes.

Tankista tulevat letkut (heti siinä kannessa) olivat aika haperassa kunnossa. Noh, asia korjattu.

Samalla saksanmaalla asennettu "hiukkassuodatin" downpipestä "katosi".
 
Vs: 2gen Pajero tyhjäkäyntiongelmia

cubeqtio sanoi
Noniin oma ongelma ratkes.

Tankista tulevat letkut (heti siinä kannessa) olivat aika haperassa kunnossa. Noh, asia korjattu.

Samalla saksanmaalla asennettu "hiukkassuodatin" downpipestä "katosi".

Valehtelin. Ei ratkennutkaan. Sama ominaisuus tuli yhä, mutta huomattavasti loivempana. Viimeinen vika oli 2 sylinterin suurin. Aukeutui omia aikojaan ja lorotti. Nyt vaihdettu ja on uutta puhtia koneessa. Nyt toimii hienosti. Esim 3 pv -15c pakkasesta laakista käyntiin kerran hehkuttaen.
 
Vs: 2gen Pajero tyhjäkäyntiongelmia

Itse ajattelin tehdä tieteellisen testin lyödä tankkiin RVS syöttöpumppuaineen. Katsotaan mitä tapahtuu. Vai tapahtuuko mitään.
 
Vs: 2gen Pajero tyhjäkäyntiongelmia

nokonzok sanoi
Itse ajattelin tehdä tieteellisen testin lyödä tankkiin RVS syöttöpumppuaineen. Katsotaan mitä tapahtuu. Vai tapahtuuko mitään.

Tieteellinen testi on alkanut. Laitoin eilen aineet tankkiin ja ohjeiden mukaan ajelin / pidin konetta käynnissä rapiat pari tuntia. Tänään aamulla oli ensimmäinen tulikoe. Normaalisti on tässä viime aikoina sammunut joka aamu 3-5 kertaa ennen kuin on alkanut toimimaan. Tänään ei sammunut kertaakaan, vaikka hieman kakistelikin. Ohjeen mukaan käsittely on "täydellisesti suoritettu" muutaman sadan kilometrin ajon jälkeen. Jatketaan seurantaa.
 
Vs: 2gen Pajero tyhjäkäyntiongelmia

Mitä sen RVS aineen pitäisi pumpulle (tiivisteille?) tehdä? Ts. mitkä on myyntipuheet purkin kyljessä.
 
Vs: 2gen Pajero tyhjäkäyntiongelmia

Niko Päivinen sanoi
Mitä sen RVS aineen pitäisi pumpulle (tiivisteille?) tehdä? Ts. mitkä on myyntipuheet purkin kyljessä.

http://www.rvs.fi/products/page15.html

Kunnostaa ja optimoi :)

Itse suhtaudun hyvin skeptisesti näihin lisäaineisiin, mutta RVS:n moottorin käsittelyaineella savutus vähentyi todella radikaalisti, joten kyllä ne jotain tuntuu aikaan saavan. Tältä en odottanut oikeastaan mitään, mutta ainakin ensivaikutelma on lupaava. Katsotaan mitä tapahtuu. Ei se vieläkään siinä pisteessä ole, että rempalta välttyisi jos ei tästä parane.
 
Vs: 2gen Pajero tyhjäkäyntiongelmia

cubeqtio sanoi
Valehtelin. Ei ratkennutkaan. Sama ominaisuus tuli yhä, mutta huomattavasti loivempana. Viimeinen vika oli 2 sylinterin suurin. Aukeutui omia aikojaan ja lorotti. Nyt vaihdettu ja on uutta puhtia koneessa. Nyt toimii hienosti. Esim 3 pv -15c pakkasesta laakista käyntiin kerran hehkuttaen.

Ja taas valehtelin. Ongelma palasi. Nyt vaihtoehtona enää syöttöpumpun stefa tai suodatinjalka.

Suodatinjalka ohitettu nyt pienemmällä suodattimella. Ainakin aamulla lähti erittäin hienosti käyntiin. Vielä toinen testi ja jos ei köhi niin suodatinjalan vaihto. Olis astetta halvempi kuin stefan vaihto..
 
Vs: 2gen Pajero tyhjäkäyntiongelmia

Kuullostaa tutulta, letkuja ja tankin lähöt uusittu ja aina tuntuu korjaantuneen kunnes yks kaks taas nykii ja yskii käynnistäessä. Hommasin heittokellon tarkoituksena pumpun ennakon tarkistus. Sit varmaan stefan kimppuun. :seina
 
Vs: 2gen Pajero tyhjäkäyntiongelmia

nokonzok sanoi
http://www.rvs.fi/products/page15.html

Kunnostaa ja optimoi :)

Itse suhtaudun hyvin skeptisesti näihin lisäaineisiin, mutta RVS:n moottorin käsittelyaineella savutus vähentyi todella radikaalisti, joten kyllä ne jotain tuntuu aikaan saavan. Tältä en odottanut oikeastaan mitään, mutta ainakin ensivaikutelma on lupaava. Katsotaan mitä tapahtuu. Ei se vieläkään siinä pisteessä ole, että rempalta välttyisi jos ei tästä parane.

Testiä jatkettu. RVS:llä tilanne parani aivan oleellisesti, mutta ei lopulta kuitenkaan niin paljon, etteikö remontti olisi edessä. Uskoisin tällä kokemuksella, että heti ensioireiden jälkeen käytettäessä antanee vähintäänkin jatkoaikaa. Jotain se aivan selkeästi tekee ja rehellisesti sanottuna en uskonut, että olisi edes näin selvästi havainnut vaikutusta.
 
Vs: 2gen Pajero tyhjäkäyntiongelmia

nokonzok sanoi
Tänään aamulla oli ensimmäinen tulikoe. Normaalisti on tässä viime aikoina sammunut joka aamu 3-5 kertaa ennen kuin on alkanut toimimaan. Tänään ei sammunut kertaakaan, vaikka hieman kakistelikin.


Ei sunkaan kelien lämpiäminen osunut juuri testin alkamis ajankohtaan ;D?
 
Vs: 2gen Pajero tyhjäkäyntiongelmia

Mizushima sanoi
Ei sunkaan kelien lämpiäminen osunut juuri testin alkamis ajankohtaan ;D?

Itseasiassa melkeinpä päinvastoin. Kylmässä tuntuu ongelma olevan kylläkin aavistuksen pahempi, mutta päivittäistä heittelyä on sen verran, että tuntuu kuun asennon ja muiden vastaavien atribuuttien vaikuttavan yhtä paljon. Niin ikään täydellä tankilla ainakin tuntuisi olevan vähemmän ongelmaa kuin tyhjällä. Pysyn kannassani, että RVS pienensi ongelmaa selvästi, mutta ei suinkaan poistanut sitä.

Sain tänään aikaiseksi kurkata tankin lähdöt ja polttoainelinjat auton alla. Yllättäen tankin lähtö oli melkoisen hapero ja itseasiassa aavistuksen kosteakin. Paluu oli täysin kuiva. Löysin myös toisen kosetan kohdan putkista. Maahan asti ei mitään tipu, mutta selvästi tuoretta "hikoilua" oli havaittavissa. Rätillä pyyhkäisin ja haistelukoe vahvisti dieseliksi. Kuvat alla.

Pocuk:ia lukiessa oireet täsmää todella hyvin pumpun tiivisteeseen, mutta voiko ongelma kuitenki olla näissä haperoissa putkissa? Korjattavahan ne toisaalta on joka tapauksessa. Mietin vain kannattaisiko kertaheitolla tehdä hieman isompi remontti vai mennä pala kerrallaan. Kannattaako putket uusia nimenomaan putkella vai ajaako letku ihan saman asian? Äkkiseltään kuvittelisin operaation olevan aika paljon helpompi letkulla.

pajero1.jpg


pajero2.jpg
 
Vs: 2gen Pajero tyhjäkäyntiongelmia

Meillä menee nyt hyvin pian Delica pumppu remppaan että loppuu tuo taniminen....

kaikki samat oireet on ku muullakin porukalla..

tiivistesarjakin on hommattuna valmiiksi... ::)

ku vaan osais päättää sitte nestepään koon.....
 
Vs: 2gen Pajero tyhjäkäyntiongelmia

Jahvetti sanoi
Meillä menee nyt hyvin pian Delica pumppu remppaan että loppuu tuo taniminen....

kaikki samat oireet on ku muullakin porukalla..

tiivistesarjakin on hommattuna valmiiksi... ::)

ku vaan osais päättää sitte nestepään koon.....

Kattelin, että maailmalta saisi kunnostettuja pumppuja n. 400 euroon toimitettuna. Onko järkeä vai koostuuko suurin riesa nimenomaan irroittamisesta, ajoituksesta yms? Mihin ajattelit pumpun viedä vai teetkö itse?
 
Vs: 2gen Pajero tyhjäkäyntiongelmia

Jahvetti sanoi
Meillä menee nyt hyvin pian Delica pumppu remppaan että loppuu tuo taniminen....

kaikki samat oireet on ku muullakin porukalla..

tiivistesarjakin on hommattuna valmiiksi... ::)

ku vaan osais päättää sitte nestepään koon.....

olikos se sähköohjattu pumppu?

kun mun mielestä tuollaseen sais laitettua kyllä 2,5 pumpunkin.... ajoitus merkit vaan vähän teetättää töitä....

edit: kun näyttää ihan 2.3TD galantin pumpulta ulkoisesti :D
 
Vs: 2gen Pajero tyhjäkäyntiongelmia

Mr mmc sanoi
olikos se sähköohjattu pumppu?

kun mun mielestä tuollaseen sais laitettua kyllä 2,5 pumpunkin.... ajoitus merkit vaan vähän teetättää töitä....

edit: kun näyttää ihan 2.3TD galantin pumpulta ulkoisesti :D

Omien tutkimusten perusteella ainakin Pajerossa on pumppu vaihtunut jossain kohtaa vuotta 1997. Uudemmassa ilmeisesti jo jonkin verran elektroniikkakin mukana.
 
Vs: 2gen Pajero tyhjäkäyntiongelmia

Jos ei muoviputkea saa laitettua niin se kupariputki ketää kyllä pajeron eliniän siellä. letkuhan se olisi helpoin mutta ei niin esteettinen. ts. orkkis tukiin putki helpompi.
 
Vs: 2gen Pajero tyhjäkäyntiongelmia

Noko:

Se pumpun stefa on varmasti hyvä veikkaus, tuntuu olevan aika yleinen vika, mutta kyllä nuo putketkin kannattaa jossain vaiheessa vaihtaa. Putkeen voi tulla ilmaa sisään niin pienestä vuodosta, että siitä ei juuri tule nestettä ulos (=veemäisiä löytää). Kuvan vuoto on jo sen verran railakas, että ehdottomasti putki vaihtoon. Tosin, tuo vuoto voi olla paluuputkessa, jolloin se ei juuri käyntihäiriöön vaikuta. Mutta anyways, aika samanikäisiä nuo putket käytännössä on, sama uusia molemmat.

Ja aika rapealta tuo tankin lähtökin vaikuttaa.
 
Vs: 2gen Pajero tyhjäkäyntiongelmia

nokonzok sanoi
Kattelin, että maailmalta saisi kunnostettuja pumppuja n. 400 euroon toimitettuna. Onko järkeä vai koostuuko suurin riesa nimenomaan irroittamisesta, ajoituksesta yms? Mihin ajattelit pumpun viedä vai teetkö itse?
Itte aattelin purkaa irti ja kuskata jossai diesel pajalla...
Jos nyt sitte ei tuu hankittua juurikin tuollaista sun mainitsemaa kunnostettu pumppua...
Sitte se olis vaan vaihto hommia...
 
Vs: 2gen Pajero tyhjäkäyntiongelmia

Mr mmc sanoi
olikos se sähköohjattu pumppu?

kun mun mielestä tuollaseen sais laitettua kyllä 2,5 pumpunkin.... ajoitus merkit vaan vähän teetättää töitä....

edit: kun näyttää ihan 2.3TD galantin pumpulta ulkoisesti :D
Kyllä aika jumppa on soveltaa tuohon 2.5 pumppu...
Ja ei tässä ainakaa oo mitää ylimääräistä sähköä...
 
Vs: 2gen Pajero tyhjäkäyntiongelmia

Mr mmc sanoi
olikos se sähköohjattu pumppu?

kun mun mielestä tuollaseen sais laitettua kyllä 2,5 pumpunkin.... ajoitus merkit vaan vähän teetättää töitä....

edit: kun näyttää ihan 2.3TD galantin pumpulta ulkoisesti :D

Oma on 97 sakelandian tuonti. Ei mitään lisäsähköjä.
 
Vs: 2gen Pajero tyhjäkäyntiongelmia

Täällä päässä tehty jakopumpun remontti eli stefa vaihdettu. Itse tekemällä ajattelin säästää ja nyt oli jo kolmannen kerran jakopumppu pois paikaltaan koska jako ei tahtonut mennä paikalleen. Kampiakselin siivassa on kelvottoman pieni merkki ja kaksi merkkiä pumpun kaavelissa ja kumpikaan remonttimies ei muistanut mihin kohtaan se loppupeleissä laitettiin. Noh anyway nyt on jako melko lähellä oikeaa eli varmasti ollaan oikealla hampaalla. Ongelma on ettei pallero tahdo käydä tyhjäkäyntiä eikä pienillä kierroksilla. Vasta korkeilla kierroksilla tuntuu olevan kaikki mukana. Ajotuksen hienosäätö ei tahdo vaikuttaa muuta kun ääripäissä milloin kone lakkaa vastaamasta kaasuun.

Oliskohan kyseessä suutin ongelma ? Korkeilla kierroksillä kiertää suht hyvin tosin sauhuttaa mustaa savua.
Pumppua laittaessa takaisin huomasin että päittäis välyyttää pumpun vetoaksellissa on noin millin luokkaa. Onko se normaalia ?

Onko muuten hyvää vinkkiä noin ilman mittakelloja toin ajotuksen tarkistukseen ?

Vinkki 5000. Kannattaa ostaa motonetistä lyhyt 14mm räikkä lenkki jolla saa sen pumpun taka kannakkeen pultin pois kaikkein helpoiten. Kai siihen oikeen joku työkalukin on.

Ja se pannu oli 2,8.
 
Vs: 2gen Pajero tyhjäkäyntiongelmia

Woodchip sanoi
Täällä päässä tehty jakopumpun remontti eli stefa vaihdettu. Itse tekemällä ajattelin säästää ja nyt oli jo kolmannen kerran jakopumppu pois paikaltaan koska jako ei tahtonut mennä paikalleen. Kampiakselin siivassa on kelvottoman pieni merkki ja kaksi merkkiä pumpun kaavelissa ja kumpikaan remonttimies ei muistanut mihin kohtaan se loppupeleissä laitettiin. Noh anyway nyt on jako melko lähellä oikeaa eli varmasti ollaan oikealla hampaalla. Ongelma on ettei pallero tahdo käydä tyhjäkäyntiä eikä pienillä kierroksilla. Vasta korkeilla kierroksilla tuntuu olevan kaikki mukana. Ajotuksen hienosäätö ei tahdo vaikuttaa muuta kun ääripäissä milloin kone lakkaa vastaamasta kaasuun.

Oliskohan kyseessä suutin ongelma ? Korkeilla kierroksillä kiertää suht hyvin tosin sauhuttaa mustaa savua.
Pumppua laittaessa takaisin huomasin että päittäis välyyttää pumpun vetoaksellissa on noin millin luokkaa. Onko se normaalia ?

Onko muuten hyvää vinkkiä noin ilman mittakelloja toin ajotuksen tarkistukseen ?

Vinkki 5000. Kannattaa ostaa motonetistä lyhyt 14mm räikkä lenkki jolla saa sen pumpun taka kannakkeen pultin pois kaikkein helpoiten. Kai siihen oikeen joku työkalukin on.

Ja se pannu oli 2,8.
[/quote

Ajotukset taitaa olla vähän nyt pielessä.Omat merkit purkuvaiheessa ensiarvoisen tärkeitä.Päittäis vai pystyvälystä ?
 
Vs: 2gen Pajero tyhjäkäyntiongelmia

Pariin kertaan varmistettu et merkit on nyt kohdillaan. Lähtee melko hyvin käymäänkin ja käy tyhjäkäyntiä jotenkin mutta ilman yhtä sylinteriä. Huomasin et kun ykkösen suuttimen putki on auki ei käynti muutu yhtään. Putsasin suuttimen mut tästä ei ollut apuja. Tämän jälkeen vaihdoin suuttimia 1 ja 2 välillä ja ongelma jäi silti näämäs ykköspyttyyn eli jotain hämärää on nyt syöttöpumpussa. Tarkistin myös suuttimen putken liitoksen syöttöpumpun päästä.

Pumpus oli päittäisvälyttä. Ratas meni melko lähelle pumpun kaavelia kun siitä paino kevyesti. 280 tkm on ajettu kyseisellä vehkeellä ja varmaan 200 tkm saksan paanoja et oliskohan toi pummpu jo väljä. Mene ja tiedä mut jottain tars tehdä. Saiskohan ne diesel pajalla loihdittuu kuntoon toin pumpun ? Vai onko tässä kohtaa järkevintä hankkii käytetty pumppu ?
 
Vs: 2gen Pajero tyhjäkäyntiongelmia

Woodchip sanoi
Pariin kertaan varmistettu et merkit on nyt kohdillaan. Lähtee melko hyvin käymäänkin ja käy tyhjäkäyntiä jotenkin mutta ilman yhtä sylinteriä. Huomasin et kun ykkösen suuttimen putki on auki ei käynti muutu yhtään. Putsasin suuttimen mut tästä ei ollut apuja. Tämän jälkeen vaihdoin suuttimia 1 ja 2 välillä ja ongelma jäi silti näämäs ykköspyttyyn eli jotain hämärää on nyt syöttöpumpussa. Tarkistin myös suuttimen putken liitoksen syöttöpumpun päästä.

Pumpus oli päittäisvälyttä. Ratas meni melko lähelle pumpun kaavelia kun siitä paino kevyesti. 280 tkm on ajettu kyseisellä vehkeellä ja varmaan 200 tkm saksan paanoja et oliskohan toi pummpu jo väljä. Mene ja tiedä mut jottain tars tehdä. Saiskohan ne diesel pajalla loihdittuu kuntoon toin pumpun ? Vai onko tässä kohtaa järkevintä hankkii käytetty pumppu ?
Kokkeilikko pyörittää konetta ykkösen suutinputki kokonaan irti että tuleeko ainetta ?Vai pitäiskö tutkia ko.sylinteriä onko esim.venttiileissä hämärää.
 
Vs: 2gen Pajero tyhjäkäyntiongelmia

Ainetta näyttä tulevan mut en tiä onko painetta riittävästi. Oliskohan nostaja jääny jumiin kun noi öljyt hiukan laimeni kun meni dieseliä öljytilaan. :seina Seuraavaks täytyy varmaan mitata puristuspaineet.
 
Vs: 2gen Pajero tyhjäkäyntiongelmia

Kävikö kaikilla ennen remonttia?Kannattaa ne paineet tosiaan mitata niin saa faktatietoa sylinteristä.
 
Vs: 2gen Pajero tyhjäkäyntiongelmia

En nyt saanu sellasta mittaria käsiini mutta avasin venttiilikoneiston kannen ja laittelin noi jakomerkit taas kerran kohdalleen ja näyttäis siltä että nokka-akseli ajotus on noin 20 asteen ennakossa ykk merkin kohdalla ??? Koko ketjuun tai rattaisiin ei koskettu koko remontissa joten olisko mahdollista jos konetta on pyöritetty väärään suuntaan että nokka-akselin ajotus on mennyt pieleen ?
 
Vs: 2gen Pajero tyhjäkäyntiongelmia

2.8 kone on sellanen että jos ketjun asennus vaiheessa tai yleensäkin pyörittää konetta väärään suuntaan
ketjun kiristin laukee jollain tavoin ja kansiremonttia on tiedossa muutamien satojen kymmenien km jälkeen...

näin ainakin työkaverin 2.8 2gen pallerossa, josssa kansirempan jälkeen 350km ja kansi remonttin...

kiristin antanut periksi kun konetta pyöritetty väärään suuntaan...
 
Takaisin
Ylös Bottom