3.2 DID 2000 käynti ongelma

possu

New Member
Liittynyt
7 Maaliskuu 2008
Hei!

Mistä lähtisi liikkelle, auto käy tyhjäkäyntiä huonosti (välillä käy hyvin), eli välillä tuntuisi käyvän vajaalla. kun laittaa vaihteen päällä alkaa pätkimään enemmän ( automaatti) Pölläyttää mustaa savua kun pätkii..

Virhe koodit ahtopaine anturi ja polttoainepumppu.
Anturi putsattu, oli hieman tukossa. ERG putsattu ja tuntuisi liikkuvan. Polttoainepumppuun en ole koskenut, onko sille missä antureita?

Tasaisella kaasulla kulkee hienosti mutta kihdyttäessä hieman pätkimistä.

Onko ideoita, sain pajalle ajan vasta heinäkuun puoleen väliin...


Marko
 
Vs: 3.2 DID 2000 käynti ongelma

Nyt olisi erg tukittu, ei haluttua vaikutusta.
Eikö kenelläkään ole mitään idoita?
Pumppu vikaa ilmoitti mutta en usko siihen kun välillä toimii, ja kun koneessa on kierroksia ei ongelmia.
Väliilä moottorin vika valo syttyy ja kone alkaa yskimään sankkaa savua, vaikka sammutta ja käynnistää se ei apua. välillä ei edes käynnisty.
3 autonkatos täynnä savua kun alkaa yskiin, eli sitä tosiaan tulee. Millä saisi selville johtuuko pätkiminen siitä ettei saa ilmaa vai siitä ettei saa polttoainetta (käsipumppu kovana eli ei vuotaisi putket)?

Joudunko tosiaan odotteleen heinäkuun puolelle että saan auton pajalle :seina
 
Vs: 3.2 DID 2000 käynti ongelma

niinno, en tiiä kuinka kalliita nuo osat ovat mitä ilmoittaa vialliseksi mut jos niistä nyt lähtis liikkeelle ja vaihtais ne? tuo ahtopaine anturi kun vaikuttaa jo vissiin syötön määrään noissa uudemmissa. eli liikaa kakkua=tukehtuu=ei aine pala kunnolla=pätkimistä=savua, jos pumpusta ei tulis tarpeeks ainetta niin ei savuttaiskaan..
 
Vs: 3.2 DID 2000 käynti ongelma

Paljonko ajettu?
Oletko tarkistanut jakopään ettei ole se tyyppi vika? Ja että ketju ei ole hypänny..
 
Vs: 3.2 DID 2000 käynti ongelma

275 tkm ajettu, jakoketju ei pidä ääntä eli ei rallata joten tuntuisi oudolta jos olisi hypännyt pykälä.
Kaveri katsoi eilen ja epäili vian olevan ilmapuolella.
Vuotoa ei löytynyt suihkuteltiin autopilottia konehuoneeseen, eikä vaikutusta.
Polttoainepumppu on aika kallis vaihtaa vain kokeeksi.
täytyy melkein saada kone mittareihin kiinni että näkee saako liikaa vai liian vähän.
Ongelmat ovat luultavasti antureissa tai alipaine ventiileissä, näin epäili enemmän autoista ymmärtävä.
Imukanavan läppäkään ei aina totellut kaasua. mutta vaikka lähti liikkumaan käynti ei muuttunut.
 
Vs: 3.2 DID 2000 käynti ongelma

Tiedätkö onko syöttöpumpun johtosarjaan tehty muutoksia jonkun toimesta? Evry-modeja, boxeja yms. ja siellä olisi nyt kontakti häikkää. Ainakin polttoaineen lämpötilan ja syötön takaisinkytkennän signaalien häiriöt aiheuttaa todella rankkaa savutusta, karkeaa käyntiä (joka kuulostaa kolmella käymiseltä) ja sen koneen vikavalon syttymisen. Aikas useasti nuo mukavat tsi kolvaukset on väkerretty siihen syöttöpumpun kyljessä olevan johtosarjan pikaliitin paketin lähistölle, jossa ne heiluu koneen mukana. Heiluva huono liitos/kontakti vois selittää tuon ajoittaisen esiintymisenki.

Ilmahommasta tuli mieleen, kun siinä suuttimien ylivuotoputken ja pumpun välissä on vajaan kymmenen sentin pätkä polttoaineletkua, joka voi myös aiheuttaa salakavalaa ilmavaivaa. Tosin vikasi ei kuulosta siltä, tuo paluupuolen ilmavaiva kun aiheuttaa lähinnä kevyttä nykimistä tasaisessa ajossa. Vaikka kyseessä on ylivuotoletku, niin se meneekin tankin sijasta takaisin pumpun imupuolelle. Sen pieneen alipaineen takia letku ei välttämäti vuoda ulospäin, vaikka ilmaa lävitsensä päästäisikin, joten sitä ei välttämättä ihan helposti huomaa. Tuon kaltaisen nykimisen takia on jopa pumppujakin vaihdettu ja vika on totta kai korjaantunut samalla, koska ko. letkunpätkäkin on samalla vaihtunut uuteen.

Tuosta mallisarjan alkupään alipaineohjatusta kaasuläpästä en kyllä osaa sanoa miten sen kuuluisi käyttäytyä. Itelle tutummassa Euro3 mallissa egr ja kaasuläppä toimivat sähköservoilla, joten toiminta voi olla muutenkin erilaista?
 
Vs: 3.2 DID 2000 käynti ongelma

Tietääkseni ei ole mitään muutoksia tehty.
Olen yrittänyt käydä johtojen liitokset läpi.
Vein auton jo tänään pajelle. Aika on vasta 3.7, mutta voivat katsoa aikaisemmin jos on aikaa.
Ilmoittelen mitä sieltä löytyy, kun vika selviää.
 
Vs: 3.2 DID 2000 käynti ongelma

Hei!

Auto ollut pajalla jo pitkään (juhannuksesta asti).
Vika oli pumpussa, samalla vaihdettiin ketju ja kiristin.
Pumpun oli hajoittanut vesi ja kura. kuravettä oli päässyt tankkiin tankin täyttöputken kautta. (suodatin vaihdettu vuosittain, joten nopeasti on tullut suodinkin täyteen niin että sitä on päässyt pumpulle asti)
Täyttöputki oli ruostunut niin että siitä pääsi kura läpi. Eikä kuulemma ollut ensimmäinen...
Uusi putki jouduttiin tilaamaan japanista, suomesta ei löytynyt.

Kannattaa tarkistaa täyttöputken kunto, tälle remontille tulee hintaa niin paljon että köyhää hirvittää. (Tarvikkeet yli 4000€)
Tänään pitäsi saada auto taas käyttöön.
 
Vs: 3.2 DID 2000 käynti ongelma

possu sanoi
Kannattaa tarkistaa täyttöputken kunto, tälle remontille tulee hintaa niin paljon että köyhää hirvittää. (Tarvikkeet yli 4000€)

Tähän vois vielä lisätä, että jos syöttöpumppu on edelleen kunnossa ja löytää autostaan reikäisen täyttöputkihässäkän, niin kannatta siivota tankki.

Tavallaan yllättävänkin pitkään se kuumasinkitty putkihässäkkä pitää pintansa siellä kompostissa, olot korroosiolle on aika mehevät. Itse kun fiksailin omasta ne putket, niin hentonen maalikalvo oli kesinyt jo pois, mutta galvanointi oli nippa nappa pitänyt vielä pintansa. Osat sai niskaansa kevyen hiekkapesun ja Temacoat GPL-S + RM 40 epoksit.
 

Liitetiedostot

  • Tankkausputki.jpg
    Tankkausputki.jpg
    196.3 KB · Lukukerrat 2,362
Vs: 3.2 DID 2000 käynti ongelma

Täälläkin rupes pajero käymään kolmella ja savuttaa. Ensimmäinen epäilykseni tietenkin että suodatin täynnä möhnää, ja sen vuoksi pumppu sökö. Irroitin suodattimen, ja vähän oli pohjalla hiekan murusia, ei siis mitenkään täynnä tai mielestäni edes mitenkään liikaa. Täyttöputket tarkastin puoli vuotta sitten, ja oli ne ruosteessa, mutta ei mitenkään loppu vielä silloin ainakaan. Onko näissä ollut mitään muuta joka voisi vaikuttaa tuohon käymiseen? moottorin vikavalon sytytti silloin kun tuo vika tuli päälle, mutta kun virrat käytti pois, niin valo sammui, eikä ole sen jälkeen syttynyt, vaikka ajoin auton kotipihaan (15km) 3-sylinterisenä..
 
Vs: 3.2 DID 2000 käynti ongelma

jeppis sanoi
Onko näissä ollut mitään muuta joka voisi vaikuttaa tuohon käymiseen? moottorin vikavalon sytytti silloin kun tuo vika tuli päälle, mutta kun virrat käytti pois, niin valo sammui, eikä ole sen jälkeen syttynyt, vaikka ajoin auton kotipihaan (15km) 3-sylinterisenä..

Huohottaako kovasti öljyntäyttökorkista?

Itselläni aikanaan yks asia johti toiseen, kun joku apina oli tinannut evryt suoraan syöttöpumpun pikaliittimen juureen. Se tinan kovettama johto sitten katkesi tärinästä ja tietty vielä silloin kun lappu oli lattiassa ;D.

Kerran ehti rykäseen ja vikavalo syttyi mutta yks mäntä kerkes antautumaan. Kohtuullisen nopeasti moottorinohjaus kuitenkin reagoi eikä tullut enempää silppua ;D. Ja kotiin ajelin kanssa kolmella pytyllä, komean savun saattelemana.

Joskus oon maininnutkin täällä, että niitä muiden tekemiä evryjä kannattaa tarkistella.

Pistetään vielä kuva muistoksi :).
 

Liitetiedostot

  • 4M41 piston.jpg
    4M41 piston.jpg
    101.3 KB · Lukukerrat 1,554
Vs: 3.2 DID 2000 käynti ongelma

Noniin, autoa vähän tarkemmin ehditty tutkimaan, ja tosiaan melko kovaa huohotti öljykorkista ja näytti olevan runsaasti öljyä imusarjassa ja muissakin imu-puolen osissa. Autosta on nyt kansi irti, mutta vielä ei mitään selvää vikaa löytynyt. täytyy alkaa nostelemaan mäntiä reijistä, josko sieltä löytyis jotain. Konetta käsin pyritellessä tuntui että kolmosessa ei olisi ollut kunnollisia puristuksia. Tutkitaan lisää kun jaksetaan. ::) Mitään selvää vian aiheuttajaa ei ole tiedossa.
 
Vs: 3.2 DID 2000 käynti ongelma

tietääkö kukaan sanoa saako näistä järkevästi öljypohjaa irti koneen ollessa paikoillaan? Vai onko järkevintä nostaa koko mylly pois, kun ainakin kolmosen mäntä pitää saada käteen. :eek:
 
Vs: 3.2 DID 2000 käynti ongelma

jeppis sanoi
tietääkö kukaan sanoa saako näistä järkevästi öljypohjaa irti koneen ollessa paikoillaan?

Järkevästä tiedä mutta saa sen öljypohjan alakautta pois. Se öljyn pinnankorkeusanturi on aika herkkä hajoamaan, kannatta ottaa tieltä pois.
 
Vs: 3.2 DID 2000 käynti ongelma

näköjään sai irti. oli sielä kolmosen männässä halkeama ja siinä reikä kupin seinämällä. onkohan näihin tarjolla olevat tarvikemännät käyttökelpoisia? luultavasti uusin kaikki nyt samalla. rikkoontumisen syy ei vieläkään selvillä. ::)
 
Vs: 3.2 DID 2000 käynti ongelma

jeppis sanoi
Täälläkin rupes pajero käymään kolmella ja savuttaa. Ensimmäinen epäilykseni tietenkin että suodatin täynnä möhnää, ja sen vuoksi pumppu sökö. Irroitin suodattimen, ja vähän oli pohjalla hiekan murusia, ei siis mitenkään täynnä tai mielestäni edes mitenkään liikaa. Täyttöputket tarkastin puoli vuotta sitten, ja oli ne ruosteessa, mutta ei mitenkään loppu vielä silloin ainakaan. Onko näissä ollut mitään muuta joka voisi vaikuttaa tuohon käymiseen? moottorin vikavalon sytytti silloin kun tuo vika tuli päälle, mutta kun virrat käytti pois, niin valo sammui, eikä ole sen jälkeen syttynyt, vaikka ajoin auton kotipihaan (15km) 3-sylinterisenä..
jeppis sanoi
näköjään sai irti. oli sielä kolmosen männässä halkeama ja siinä reikä kupin seinämällä. onkohan näihin tarjolla olevat tarvikemännät käyttökelpoisia? luultavasti uusin kaikki nyt samalla. rikkoontumisen syy ei vieläkään selvillä. ::)

Minulla tuli samat oireet -03 Pajeroon aj. 250...
Veto loppu ja vikamoodissa varikolle, mustan pilven saattelemana.
Mitkä männät laitoit ja mitä muuta meni vaihtoon?
Ei ole vielä päästy tutkimaan, mutta oireet ovat kyllä samat :seina
 
Vs: 3.2 DID 2000 käynti ongelma

Ilman kattia veti hyvin ja nykiminenkin hävisi, kun tuon MAP filtterin puhdisti.
Mutta kun turboa ruvettiin tutkimaan, oli siinä selvä välys ja päästänyt öljyä putkeen ja tukkinut vielä katin...
Mikä onkaan sitten rikkonut turbon, joku pieni pala mennyt ilm. läpi.



 
Vs: 3.2 DID 2000 käynti ongelma

Tuolta näytti turbon siivet, jotain pientä ja kovaa on mennyt läpi:

 
Takaisin
Ylös Bottom