3000 gt vr 4 veto suhde

jamppa

Member
Liittynyt
6 Syyskuu 2003
juu elikkäs tossa yksi kaveri mietiskelee uutta autoa ja kiinnostaisi tietää mikä on 3000 gt vr 4:n veto suhde eli paljon etupää ja taka pää vetää ???
 
olen hiljaa kun en tiedä... :nykii arvelisin olevan sen 50-50 kuten muissakin mitsun jatkuvissa 4wd malleissa... (vr4 galant, evo1-3) yms...
 
Mitsu sanoi
Taakse 55% eteen45% takana lukko edessä ei :driver

Löytyi tälläinen teksti ;D
Mitsubishi promotional and technical literature either implies or states that torque is split 45/55 front/rear when the car is being driven down the road. This is clearly not true under normal driving conditions and here are the reasons why.

Suomeksi sanottuna siksi noin ettei "puske metsään" :-*
 
"This is clearly not true under normal driving conditions and here are the reasons why."

-eli kaveri sanoo että vetosuhde EI ole 55-45, ja valmistautuu kertomaan miksi... onko loppu tekstiä tai linkkiä?

Voiko viskolukolla saada muun kuin 50-50 suhteen?

Tuo 55-45 kuulostaa jotenkin mainospuheelta...
 
Onhan se loppu tekstikin ja useissa paikoissa mainitaan tuo 45-55 suhde eli en sitä "hatusta" tempassut
Linkki
 
In summary, the claimed 45/55 front rear torque split for the AWD 3000GT/Stealth only applies when the VCU is not limiting differential rotation rates and 1) the transfer case is removed so that center output shaft can rotate at a different rate than the front output shaft, 2) the front wheels are slipping and so rotate slightly faster than the rear axles, or 3) the car is just beginning to move (analogous to either the carrier or sun gear being locked). Once the car is moving and there is the same traction at all wheels, torque is split evenly (50/50) between transfer case and front differential.
 
Eli sama lyhkäisesti suomennettuna jos joku ei lontoota tajunnut:

Auton liikkuessa normaalisti tasaisesti ja pitävällä pinnalla, nelivedon etu/taka jako on 50/50, kun taas jos etupyörät pyörivät nopeammin (liukkaalla, puskee), siirretään nopeasti momenttia etupyöriltä pois ja takapyörille lisää että jakosuhteeksi saadaan vähintään 45/55, jotta auto olisi mahdollista saada takaisin hallintaan. Menikö ees sinnepäin? ::)
 
tuota juuri tarkoitin: vetosuhde on viskossa (aina) 50-50 KUNNES jompi kumpi akseli sutii, jolloin visko "lukittuu" ja voimaa kulkee pitävämmällä akselille enemmän (koska se pystyy välittämään voimaa enemmän). Kun akseleiden pyörimisnopeus on tasaantunut, jako on taas 50-50.

Sitä en tajua miten tonnarin visko muka tajuaa kumpi puoli on etu ja kumpi taka, eiköhän se työnnä voimaa pitävämmälle akselille ja thats it... ehkä tuossa oli vaan valotettu viskon toimintaa tilanteessa, jossa etupäässä on (tällä kertaa) huonompi pito?
 
Uudemmissa malleissa (muistaakseni gen2&3) vetosuhde voi olla maksimissaan 40-60, gen1:ssä tuo 45-55. Eli uudemmat ovat vielä hieman "takavetoisempia", mikä minusta aika tarpeeton muutos. Gen1 autokin riittävän liukkaalla/raskaalla kaasulla kyllä alkaa käyttäytyä yliohjaavasti.



MetalMan_ sanoi
Eli sama lyhkäisesti suomennettuna jos joku ei lontoota tajunnut:

Auton liikkuessa normaalisti tasaisesti ja pitävällä pinnalla, nelivedon etu/taka jako on 50/50, kun taas jos etupyörät pyörivät nopeammin (liukkaalla, puskee), siirretään nopeasti momenttia etupyöriltä pois ja takapyörille lisää että jakosuhteeksi saadaan vähintään 45/55, jotta auto olisi mahdollista saada takaisin hallintaan. Menikö ees sinnepäin?  ::)
 
Vs: Re: 3000 gt vr 4 veto suhde

Niko Päivinen sanoi
tuota juuri tarkoitin: vetosuhde on viskossa (aina) 50-50 KUNNES jompi kumpi akseli sutii, jolloin visko "lukittuu" ja voimaa kulkee pitävämmällä akselille enemmän (koska se pystyy välittämään voimaa enemmän). Kun akseleiden pyörimisnopeus on tasaantunut, jako on taas 50-50.
Tosin Mitsuissa on käytetty keskiviskon yhteydessä usein jotain muutakin, jolla voidaan saada vetosuhde halutuksi. Pajeroissahan on ollut planeettapyörästöä, ja sen avulla voimanjako on saatu takapainotteiseksi 67-33 ja tuo voimanjako nimenomaan silloin kun ei olla luistossa. Luistaessa visko voi kiristyä sitten sinne 50-50 tuntumaan.
Niko Päivinen sanoi
Sitä en tajua miten tonnarin visko muka tajuaa kumpi puoli on etu ja kumpi taka, eiköhän se työnnä voimaa pitävämmälle akselille ja thats it... ehkä tuossa oli vaan valotettu viskon toimintaa tilanteessa, jossa etupäässä on (tällä kertaa) huonompi pito?
No siten, jos siinä on samantyyppinen jokin muukin apulaite, ei visko yksin, kuten Pajeron tapauksessa.
 
Takaisin
Ylös Bottom