3000gt/gto kytkimen ilmaus ja ongelma

savihousu

Member
Liittynyt
12 Helmikuu 2005
Sijainti
Kerava
Tämä ei ole enää itselläni ongelma, mutta tuumasin tänne asiasta kirjoittaa, josko joku muu selviäisi omasta savotastaan hippusen helpommalla.

Lähtötilanne; kytkinletku porsi pari viikkoa sitten stadin keskustassa keskellä risteystä, hieno fiilis tööttien soidessa lykätä tämmöstä kääpiöautoa jalkakäytävälle. Onneksi läheisellä ABC:lla oli bisse-ja siiderihyllyjen välissä purkki jarrunestettä. Sen verran sai pysymään painetta, että kotiin pääsi.

No teetinpä uuden letkun hydromarketissa kun ei orkkisletkua heti olis samalle päivälle saanut. Letku vaihdettiin ja aloitettiin ilmaaminen. Ensin vedettiin alipaineella dampperin ruuvista ja sitten työsylinterin ruuvista, ei vaikutusta, poljin tuntuma 0. Ilmattiin perinteisesti pumppaamalla, ei tulosta. Tätä harrastettiin n.3h ja 1,5 litraa nestettä.

Pari päivää tuumataukoa ja seuraavaksi ylipaineella. Kartiokumitulppa ja autonventtiili siitä läpi ja kompuralla n. 1bar painetta. Molemmista ruuveista systemaattisesti ja pari pulloa litkua, ei tulosta, jossain on ilmaa, mutta ei tule pois.

Tässä välissä aloin epäilemään hydromarketin letkua ja tilasin Pakkaselta uuden 3kgt letkun, joka tulikin jo seuraavana päivänä!

Vaihdoin letkun ja taas uusiksi, ei tulosta.

Yhteensä viitenä päivänä pari kolme tuntia kerrallaan tuota pusattiin, kunnes alkoi tuo dampperi epäilyttämään. Sehän on pieni kammio, jonka tehtävä on reguloida nesteen määrää, joka siirtyy polkimen liikkeellä eteenpäin, eli tavallaan pehmentää polkimen tuntumaa. No kun tarpeeksi surffaili, niin pojat on niitä jenkeissä poistelleet ja olleet tyytyväisiä parantuneeseen poljintuntumaan. Samallahan siitä linjasta poistuu tuo säiliö ja mahdollinen ilmalukko.

No tuossa nyt aamusella purin dampperin putket ja yhdistin pääsylinterin suoraan työsylinteriin teräspunosletkulla, ilmasin alipaineella työsylinterin nipasta (toista nippaahan ei enää tässä vaiheessa olekaan) ja ekalla kokeilulla ilmauksen jälkeen poljin oli kivikova, ei yhtään velttoa eikä epämääräistä. Älyttömän hyväntuntuinen. Sitten vaan auto nippuun ja tulille ja tehostimen kanssa ihan yhtä hyvän tuntuinen. Irrottaa n. puolivälissä kuten kuuluukin. Eikä mitenkään liian jäykkä, toki hieman jäykempi kuin dampperin kanssa.

Sellainen varoituksen sana vielä, että joku oli tällä tavoin saanut pääsylinterinsä porsimaan, mutta se oli ollut ko. systeemissä viimeinen "vanha osa" eli ei vaan kestänyt lisääntynyttä vastusta, kun teräspunosletku ei joustanut, työsylinteri oli tikissään ja kytkin oli vaihdettu karumpaan. Eli kunnossa olevan pääsyltyn pitäisi tämä kestää.
 
Takaisin
Ylös Bottom