30kk:n ja 60kk:n ruostetarkastukset

Viimi

New Member
Liittynyt
26 Kesäkuu 2003
Hei,
Onko teillä kokemusta Mitsubishin takuuseen kuuluvasta ruostetarkastuksesta? Mitä sen käytännössä pitäisi sisältää? Paikallinen huolto totesi, että vetävät spay-purkista ainetta paljaisiin kohtiin alustassa ja ehkä joihinkin koteloihin. Kun kyselin miten kauan kyseinen toimenpide kestää, vastaus oli noin tunti!? Alustaa ei siis pestä/anneta kuivua. Vähän kummastuttaa kun ulkona on -20 astetta pakkasta ja alustassa koko talven suolakertymät! Luottamusta ei herättänyt myöskään se, että huollossa eivät tienneet miten varsinaisissa ruostesuojauksissa käytettävät aineet (Tectyl, Finikor, Dinitrol jne.) reagoivat tarkastuksessa ruiskittavan aineen kanssa, jos kunnon ruostesuojauksen teettää tuon tarkastuksen jälkeen.
 
ei missään nimessä eri merkkisiä aineita sekasin :seina
saattaa liuottaa sitä "alkuperästä" suojaa/massaa...

ja jos suojaus tehdään tunnissa se on oikeestaan hyödytötä :seina enemmän vain haittaa..

ja joka syksy ei kannata massata... kotelo suoja ainetta joka on samaa sarjaa alkuperäisen massan kanssa ja sillä kotelot & paljaat pinnat..
sillä yleensä jos massataan usein jää sitä kuraa ja kosteutta hautumaan sinne väliin ja pohja entinen, vaikka kuin olis sintty kori :seina

jos huolto ei osaa asiaa tai tulee tunne että nyt menee pieleen niin kysellä ja varmistella muilta oikein suojaukseen erikoistuneilta yrityksiltä mikä on oikee tapa.

kertomuksesi mukaan olis laittanut jotain kotelo suojaa vain paljaisiin pintoihin, se on ihan hyvä mutta pitää olla varma että ei liuota sitä alkuperästä massaa/suojaa..

tämä siis mun kokemus suojauksesta :-[
 
Ohjeet käsittelyyn on seur:
Alusta pestään esim. painepesurilla kohtuullisella paineella ja sopivalla suuttimella jolla päästään auton alle nostamatta autoa ylös, samoin lokasuojien sisäpuolet. Annetaan kuivua muutama tunti. Pohjasta paikataan ne paikat josta massa on kulunut pois, ei siis koko pohjaa ruiskuteta. Alustan koteloihin ruiskutetaan koteloaine, samoin luukkuihin, oviin, etulokasuojan sisään, etupään koteloihin. Aikaa menee se tuntinen, koko hommassa yksi työpäivä.
Toimenpide on asiakkaalle ilmainen, ainoastaan alustapesu veloitetaan, luokkaa 30€.
 
No höh.
:mad:
Miksikähän ihmeessä minulle kerrottiin merkkiliikkeen huollossa että käytännössä noita ei enää nykyään tehdä ollenkaan ja niinpä minunkin auton suojaus jäi tekemättä 60 kk kohdalla!
:mad:
 
Oisko ollu kysymys uudesta Mitsu-liikkestä?
Voi myös olla että käsittelyt on unohtunu koska ennen auton omistajalle tuli muistutus käsittelystä, nykyään ei tule, pitää itse huolehtia että käsittelyt tulee tehtyä, aivan samoin kuin huollotkin tulee muistaa itse tilata.
 
Tilanne oli sellainen viime kesänä että katselin auton papereista että silloin olisi ollut aika tehdä juuri tuo 60 kk käsittely. Huoltoa merkkihuollosta varatessa mainitsin asiasta jolloin minulle sanottiin ettei niitä enää tehdä käytännössä ollenkaan merkkihuolloissa. Jostain syystä en sen kummemmin kyseenalaistanut vastausta vaan oletin että niitä ei enää siis tehdä merkkiliikkeissä.

Pitäisikö tehdä joku reklamaatio Vemicille tai kyseiselle merkkihuollolle jos minua on johdettu harhaan ja sen takia ruostesuojaus on tekemättä. Ei se ainakaan paranna auton ruostesuojausta...

Ja kyseisessä huollossa on merkkihuolto ollut kauan.
 
Et ole jäänyt paljostakaan paitsi! Käytin autoni tässä tarkastuksessa ja voin todeta, että jos olet koskaan kurkistanut autosi alle, olet kyseisen tarkastuksen tehnyt.  :peukku Eipä siis kannata kyseistä tarkastusta teettää. Alustaa ei todellakaan pestä tai kuivata, saati sitten että olisivat ruiskuttaneet koteloihin mitään. Huollossa vain todettiin, että kannattaa käyttää kunnon ruostesuojauksessa.

Oikeastaan tuo pelkkä tarkastus oli helpotus! Mahtaisi nyt olla talven suolat hyvässä jemmassa, jos pohjaa olisi sellaisenaan paikkailtu. Kuulemma joskus asiakkaan tyytyväisyyden takaamiseksi ruiskivat vähän pohjaa. Ohje on tullut Mitsun maahantuojalta. Sain työjohtajasta niin amatöörimäisen kuvan, että miten ihmeessä hän on autoalalle joutunut! Onneksi huollon puolella oli jo osaavampaa otetta. Jäin vaan vähän miettimään, kuinka monta Mitsua jo taivaltaa muhiva aikapommi kuljettajan istuimen alla...

Ps. Nyt onkin mukava aika alkaa täyttämään Mitsubishin asiakastyytyväisyyskyselyä.  ;)
 
En ole mitsukoritakuuasiantuntija, mutta mitä olen manuaaleja lueskellut niin jollain merkillä tua tarkastus saattaa sisältää vain silmämääräisen tarkastuksen sen puolesta että ei ole havaittavissa pahoja kiven iskemiä joista kannattaisi asiakasta huomauttaa. ->korjauta kärry ennen ku se on laahoo käsiin.
Siis kuitenkaan kaikki autoilijat eivät noita autojaan kovin tarkkaan jaksa ihmetellä.

Samoin kun jos mitsulla olisi jokin koritakuu??, niin sen myös sen piiriin kuuluvat asiat tulis zekattua.

Myös nuo ainekset joita käyttävät korjaamolla ovat aikas varmasti diilattuja via maahantuoja korjaamolle, ja he joutuvat käyttämään valmistajan hyväksymiä/ suomessa myytäviä tuotteita jotka vastaavat edellisiä...
joten tuskin aiheuttavat mitään vaurioita auton korinsuojauksille.
Milläköhän korjaamolla olisi varaa suihkutella aineita autojen pohjiin joilla lähtis entisetkin massat asiakkaiden autoista..

Joten en usko että on syytä pelkoon aineiden asalta. Ja toihan on vain yksi huoltoon kuuluva tarkastus monien muiden lisäksi.
 
Takaisin
Ylös Bottom