4g63 öljypunppu

welpe

Pajero TD IC -89
Liittynyt
20 Huhtikuu 2003
Sijainti
Heinola
Morjenttes!

Levisi tuossa mitsu galantista vesipumppu ja eihän siinä auttanu ku uuden vaihtoon ryhtyä. Ok ei siinä mitään, purettiin osia poies tieltä kunnes oli vesipumppukin viimein irti. (nokan sun muitten ajotusmerkit laitettiin tietty kohdalleen). Sitten tuollanen nokkahihnakirja ilmoitti, että öljypumpulla on joku tarkisturreikä/sulkutulppa josta pitäisi katsoa, että öljypumppu on oikeassa asennossa (epäkeskopumppu). Missä tämä tämmönen tarkistusreikä mahd on?

-welpe
 
vastasinkin jo welpelle.

öljypumpun rattaassa, samoin kuin kampiakselissa ja nokka-akseli(e)n rattaissa on ajoitusmerkit, joiden pitää olla paikoillaan samaan aikaan. Ja tietenkin sen toisen TP akselin pitää myös olla jakohihnaa laitettaessa oikeassa asennossa, se kun pyörii öljypumpun rattaan kautta.
 
Kokeilin muuten mielenkiinnosta viime viikonloppuna tätä ajoitusjuttua. Ainakin 4G63 varakoneessani poranterä menee sisään tarkistusaukosta silloin kun ratas itsekin haluaa pyörähtää merkin kohdalle. Oikea kohta on siis vain joka toinen rattaan kierros johtuen siitä, että tasapainoakseli pyörii välityksen kautta. Väärässä asennossa akseli pyrkii pyörähtämään pois merkin kohdalta.
 
"ast" puhuu siis TASAPAINO akselista ja siihen liittyvästä tarkistusaukosta. Voisiko tuo "welpen" tarkoittama reikä olla nyt se? Vai onko jakopään kopassa joku luukku josta näkee ö-pumpun ajoitusmerkit?

Oliko se muuten niin, että silloin kun öljypumpun merkki on kohdallaan, niin TP akselin "puolikuu" on akselin alapuolella? Meneekö se poran terä silloin sinne LOHKON KYLJESSÄ olevaan TP akselin asennon tarkistus reikään?
 
Eipä kai siinä öljypumpussa mitään muita ajoitusmerkkejä ole. Tuo tapasainoakseli on mielestäni ainoa mahdollisuus. Ehkä nimitys on jossain yhteydessä hämäävästi siksi kun molemmat pyörivät saman rattaan kautta?

Taisi tosiaan olla niin, että ajoitus on oikea kun puolikuu on alaspäin -> paino vetää ajoitusmerkin kohdalleen. Joka toinen kierros tasapainoakselin paino on ylöspäin ja ratas tahtoo karata ajoitusmerkin kohdalta itsekseen kun paino pyrkii pienimpään energiapotentiaaliin eli alaspäin.
 
joo siis samalla ö-pumpun merkillähän ne, tavallaan, ajoitetaan, minua hämää vaan kun welpe puhuu öljypumpusta ja tarkistusreiästä..... minä puhun siis öljypumpun merkeistä ja TP akselin tarkistus reiästä; kaikki siis kuitenkin liittyvät toisiinsa (welpelle tiedoksi, jos tämä threadi meni vähän sekavaksi) :)
 
Kone on sohc. Onko tossa koneessa sitten 2 tasapainoakselia?

kun katsotaan konetta kuljettajanpuolelta:

vasemalla tasapainoakseli
keskellä kampiakseli
oikealla öljypumppu?
ylhäällä nokkapyörä

Ilmeisesti tuota konetta on joku joskus rassannut, koska mikäli kasaan koneen laittaen kaikki ajoitusmerkit kohdalleen, se ravistaa niin, ettei meinaa amalgaamit pysyä suussa. Sitten kun kääntää sitä oikeanpuoleista (öljypumpun) pyörää tarkoituksella pieleen (mitä se oli alunperinkin), niin käynti tasoittuu melko tasaseksi. Eli ajoitusmerkillä en sitä voi kohdistaa. Eli onko se tarkistusreikä koneen takapuolella, ja jos on, niin missä?

-welpe
 
Niin siis se nokkahihnakirja tiesi kertoa, että se oikeanpuoleinen olisi öljypumpun käyttöpyörä

-welpe
 
Sillä oikeanpuoleisella pyörällä pyörii myös toinen tasapainoakseli öljypumpun lisäksi. Sen välityssuhde on sellainen, että tasapainoakseli on oikeassa asennossa vain joka toisella hihnapyörän kierroksella. Sinulla se on sattunut juuri siihen väärään asentoon vaikka merkit ovat kohdallaan ja siksi täristää. Moottorin takana pitäisi olla 12 mm(?) tulppa lohkon kyljessä josta kun tökkää vaikkapa poranterää lohkoon sisälle, niin se ei mene kuin yhdessä asennossa sinne senttiä syvemmälle. Silloin kun menee pitäisi ajoitusmerkin olla oikeanpuoleisessa pyörässä kohdallaan ja tasapainoakselin ajoituksen oikea. Pyörääkään ei voi kovin paljoa kääntää kun poranterä lukitsee tasapainoakselin paikalleen.

Tarkistusaukon tulpan huomaa melko helposti. Tasapainoakselin kotelo näkyy selvästi moottorin valussa ja se tulppa sijaisee siinä.

P.S. Älä tiputa sitä poranterää öljypohjaan asti :)
 
Takaisin
Ylös Bottom