4G63T: ahdot ei nouse

Spezzi

Dieselvoimaa
Liittynyt
23 Huhtikuu 2003
Sijainti
Uusimaa
Hyvää viikonalkua, Mitsu-ystävät!

Meillä oli perjantaina pienimuotoiset kerhotalkoot, joiden topikkina oli tutkia 4G63T-konetta ja siinä kiinni olevaa autoa (Galant Turbo 1987 - sama tapaus, kaverini auto, josta laitoin myynti-ilmoituksen Myydään-palstalle pari viikkoa sitten).

Ko. auto on seisonut joitakin vuosia, sitten kaverini osti sen ralliautoaihioksi, mutta korin kunnon vuoksi (muuten siisti, mutta pohja tosi pehmeä) ei lähtenyt sitä enää laittamaan. Kaverini ei ollut ajanut autolla sen kummemmin, totesi vain sen käyntikuntoiseksi.

Nyt perjantaina koolla oli Mitsu-tietämystä enemmänkin. Totesimme porukalla, että kone käy periaatteessa ihan OK (autosta saamieni tietojen mukaan se oli teknisesti hyväkuntoinen), mutta ahtopaineet eivät vain nouse. Ajolenkillä takapuolituntumalla suorituskyky oli ehkä jotain 1,3-litraisen vaparin luokkaa.

Ahdin pyörii kyllä hyvin; katkenneesta pakoputkesta kuuluu iloinen vinkuna.

Hukkaporttia epäilimme ensimmäisenä. Avasimme ahtimesta pakopesän kannen ja totesimme hukkaportin sulkeutuvan ainakin silmämääräisesti arvioiden riittävän tiiviisti.

Kun irrotimme ahtimelta ruiskusuutinrungolle menevän paineputken (oli muuten tosi säälittävän kokoinen mehupilli...) ja käytimme konetta ilman ko. putkea, ahtimen painepuolen lähdöstä kyllä tuli ilmaa käsin kokeiltuna ainakin jonkin verran. Ilmeisesti sen tuotto on kuitenkin niin alhainen, että se ei kykene muodostamaan tarvittaavaa ylipainetta eli siis ahtamaan.

Jos turbokone ei ahda, niin yleensä vikamahdollisuudet ovat juuttunut hukkaportti, haljennut paine- tai pakopuolen pesä, vuotava paineputki tai muuten mekaaniseti viallinen ahdin (jos autossa ei ole mitään sähköistä ahtopaineen ohjausjärjestelmää, kuten tässä ilmeisesti ei näytä olevan). Hukkaportti toiminee ja vuotoja ei näyttäisi olevan - onko siis ainoa jäljellä oleva vaihtoehto se, että ahdin on rikki? Ei kai kuskin jalkatilan kohdalta poikki oleva pakoputki voi vaikuttaa asiaan ainakaan näin dramaattisesti (puuttuva vastapaine)?

Kiitos vinkeistä etukäteen!
 
Pakoputken ei pitäisi vaikuttaa asiaan, jos se ei ole taipunut ja mennyt pahasti lyttyyn. Turbo hyötyy siitä mitä vähemmän vastapainetta sen jälkeen putkistossa on. Jos putki on kasassa niin sitten syy voi olla siinä.

Pyöriikö ahdin kevyesti imupuolelta pyöritettynä? Onko paljon klappia? Siivet ehjän näköiset?

Hukkaportin voisi vetää kokonaan kiinni vaikkapa rautalangalla ja kokeilla varovasti isolla vaihteella pieniltä kierroksilta alkaako ahto nousemaan vai ei. Tällä eliminoidaan kaikki hukkaporttiin liittyvät viat jos läpästä ei suorastaan paloja puutu.
 
Kiitos, Ast, ajatuksistasi ja muillekin sanattomasta myötätunnosta! :)c

Tutkimme eilen illalla kahteen mieheen auton omistajan kanssa ko. laitosta. Löysimme vielä muutaman alipainevuodon imusarjasta, jotka tukimme, mutta niillä ei ollut asiaan vaikutusta. Ilmanpuhdistin tarkistettiin silmämääräisesti ja kopistelemalla; sen ei pitäisi ahdistaa ainakaan näin paljoa. Samalla tutkittiin myös silmämääräisesti ja sormeilemalla ahtimen painepuolen siipipyörä. Välystä siinä oli, mutta pahempiakin on nähty.

Alun perinhän autosta tarkistettiin seuraavat asiat:

- hukkaportti sidottiin kiinni rautalangalla
- hukkaportin kotelo avattiin ja varmistettiin, että hukkaportin läppä todella menee kiinni ja pysyy kans
- ahtimelta imusarjalle menevän paineputken tiiviys varmistettiin silmämääräisesti ja kiristimiä tiukkaamalla

En keksi enää muuta selitystä kuin sen, että ahdin on mekaanisesti niin kulunut, ettei se jaksa kehittää riittävää painetta eikä tuottoa.

Muistuttaisin vielä, että auto ja sen tekniikka on myytävänä - joko osina tai kokonaan. Peruskone, kansi jne pitäisi olla hyvässä kunnossa, sitten siinä on mm. ABS-järjestelmä täydellisenä, absilliset navat ympäri, turbon jouset ja iskarit, moottorinohjausjärjestelmä (perimätiedon mukaan virisoftalla), kattoluukkuyksikkö jne. Anyone interested...?
 
Niin, ahtimessa saa olla klappia tosi paljon, pollyttää öljyä ja pakopesä halki ja silti ahtaa kierroksilla( siipi irti ????)
 
nyt voi tulla kaukaa haettua, mutta muistelen joskus lukeneeni cordian tapauksessa että siinä on joku turbo fail-safe system.. (ja ei hajuakaan miten tuo toimii), mutta muistaakseni se toimi jotenkin että se bypassas turbon?!? ??? (voi olla ihan huuhaataki, näin siinä vain luki siinä esitteessä) onkos tästä kellään mitään faktaa, vai onko tuo "fail-safe" vaan se että seokset mega-rikkaalle ja se on siinä? mut esitteessä oli näin "Cordia Turbo's built-in failsafe system automatically shuts down the entire turbo system in the unlikely event of trouble, the system still allows you to drive even turbo system off" (mut tällöihän suorityskyky olis varmaan melko heikko), mut jos joku tietää mikä juttu toi o niin kertoopi.. mut ei se varmaan tuosta oo kii? ja eihän tuota tiedä onko tuommosia ees galantissa, mut just my 2 cents.

(ja ei, se failsafe systeemi EI ole hukkaportti vaan käsittääkseni joku mekaaninen sydeemi)
 
Kiitos Puhakalle ja Ichibonolle ajatuksista ja kommenteista!

Tässä turbo-Galantissa ei siinä ahtimen lähimaisemissa ole mitään muita härpättimiä kuin se hukkaportti ja sitä käyttävä painesylinteri, eli mitään ahtimen hajoamisen varalta rakennettua mekaanista ohitusjärjestelmää ei sieltä löytynyt.

Siitä ahtimen ilmansaannista: tutkailin ilmanpuhdistinta vain silmämääräisesti, en muuten. Täytyy kokeilla ottaa putsari veke ja ajaa ilman sitä. Ja ihan varoiksi - täytyy vielä varmistaa, että koko ilmanotto (putsarilta ulkoilmaan päin) on kunnossa, ettei siellä ole trasselitukkoa tms!!!
 
kyllähän se sen merkki on että ahtimessa on laakerit väljät jos se kovin vinkuilee eikä ahda...mites jos koetat antaa sille ronttosta niin kasvaako vingunta...???
 
Takaisin
Ylös Bottom