Hyvää viikonalkua, Mitsu-ystävät!
Meillä oli perjantaina pienimuotoiset kerhotalkoot, joiden topikkina oli tutkia 4G63T-konetta ja siinä kiinni olevaa autoa (Galant Turbo 1987 - sama tapaus, kaverini auto, josta laitoin myynti-ilmoituksen Myydään-palstalle pari viikkoa sitten).
Ko. auto on seisonut joitakin vuosia, sitten kaverini osti sen ralliautoaihioksi, mutta korin kunnon vuoksi (muuten siisti, mutta pohja tosi pehmeä) ei lähtenyt sitä enää laittamaan. Kaverini ei ollut ajanut autolla sen kummemmin, totesi vain sen käyntikuntoiseksi.
Nyt perjantaina koolla oli Mitsu-tietämystä enemmänkin. Totesimme porukalla, että kone käy periaatteessa ihan OK (autosta saamieni tietojen mukaan se oli teknisesti hyväkuntoinen), mutta ahtopaineet eivät vain nouse. Ajolenkillä takapuolituntumalla suorituskyky oli ehkä jotain 1,3-litraisen vaparin luokkaa.
Ahdin pyörii kyllä hyvin; katkenneesta pakoputkesta kuuluu iloinen vinkuna.
Hukkaporttia epäilimme ensimmäisenä. Avasimme ahtimesta pakopesän kannen ja totesimme hukkaportin sulkeutuvan ainakin silmämääräisesti arvioiden riittävän tiiviisti.
Kun irrotimme ahtimelta ruiskusuutinrungolle menevän paineputken (oli muuten tosi säälittävän kokoinen mehupilli...) ja käytimme konetta ilman ko. putkea, ahtimen painepuolen lähdöstä kyllä tuli ilmaa käsin kokeiltuna ainakin jonkin verran. Ilmeisesti sen tuotto on kuitenkin niin alhainen, että se ei kykene muodostamaan tarvittaavaa ylipainetta eli siis ahtamaan.
Jos turbokone ei ahda, niin yleensä vikamahdollisuudet ovat juuttunut hukkaportti, haljennut paine- tai pakopuolen pesä, vuotava paineputki tai muuten mekaaniseti viallinen ahdin (jos autossa ei ole mitään sähköistä ahtopaineen ohjausjärjestelmää, kuten tässä ilmeisesti ei näytä olevan). Hukkaportti toiminee ja vuotoja ei näyttäisi olevan - onko siis ainoa jäljellä oleva vaihtoehto se, että ahdin on rikki? Ei kai kuskin jalkatilan kohdalta poikki oleva pakoputki voi vaikuttaa asiaan ainakaan näin dramaattisesti (puuttuva vastapaine)?
Kiitos vinkeistä etukäteen!
Meillä oli perjantaina pienimuotoiset kerhotalkoot, joiden topikkina oli tutkia 4G63T-konetta ja siinä kiinni olevaa autoa (Galant Turbo 1987 - sama tapaus, kaverini auto, josta laitoin myynti-ilmoituksen Myydään-palstalle pari viikkoa sitten).
Ko. auto on seisonut joitakin vuosia, sitten kaverini osti sen ralliautoaihioksi, mutta korin kunnon vuoksi (muuten siisti, mutta pohja tosi pehmeä) ei lähtenyt sitä enää laittamaan. Kaverini ei ollut ajanut autolla sen kummemmin, totesi vain sen käyntikuntoiseksi.
Nyt perjantaina koolla oli Mitsu-tietämystä enemmänkin. Totesimme porukalla, että kone käy periaatteessa ihan OK (autosta saamieni tietojen mukaan se oli teknisesti hyväkuntoinen), mutta ahtopaineet eivät vain nouse. Ajolenkillä takapuolituntumalla suorituskyky oli ehkä jotain 1,3-litraisen vaparin luokkaa.
Ahdin pyörii kyllä hyvin; katkenneesta pakoputkesta kuuluu iloinen vinkuna.
Hukkaporttia epäilimme ensimmäisenä. Avasimme ahtimesta pakopesän kannen ja totesimme hukkaportin sulkeutuvan ainakin silmämääräisesti arvioiden riittävän tiiviisti.
Kun irrotimme ahtimelta ruiskusuutinrungolle menevän paineputken (oli muuten tosi säälittävän kokoinen mehupilli...) ja käytimme konetta ilman ko. putkea, ahtimen painepuolen lähdöstä kyllä tuli ilmaa käsin kokeiltuna ainakin jonkin verran. Ilmeisesti sen tuotto on kuitenkin niin alhainen, että se ei kykene muodostamaan tarvittaavaa ylipainetta eli siis ahtamaan.
Jos turbokone ei ahda, niin yleensä vikamahdollisuudet ovat juuttunut hukkaportti, haljennut paine- tai pakopuolen pesä, vuotava paineputki tai muuten mekaaniseti viallinen ahdin (jos autossa ei ole mitään sähköistä ahtopaineen ohjausjärjestelmää, kuten tässä ilmeisesti ei näytä olevan). Hukkaportti toiminee ja vuotoja ei näyttäisi olevan - onko siis ainoa jäljellä oleva vaihtoehto se, että ahdin on rikki? Ei kai kuskin jalkatilan kohdalta poikki oleva pakoputki voi vaikuttaa asiaan ainakaan näin dramaattisesti (puuttuva vastapaine)?
Kiitos vinkeistä etukäteen!