Vs: 6bolt vs 7bolt
Niko Päivinen sanoi
Niissä on hyvinkin paljon eroa: alakerta, kansi, imusarja, anturointi.
http://www.4g63turbo.com/tech/eclipse-6bolt-swap.html
Linkistä saa jotain käsitystä eroista ja swapin työmäärästä. Jonkin verran hommaa on, ei mene ihan heittämällä.
Tuohan käsittelee hieman erilaista swappia. Käsitin että nyt oltaisiin vaihtamassa koko konetta (jopa miltei kaikkine apulaitteineen), jolloin käytännössä merkkaa lähinnä moottorinkannakkeiden sijainti (pitäisi olla samoissa paikoissa tai ainakin lähellä) ja voimansiirron yhteneväisyydet (käsittääkseni sekä 6bolt että 7bolt on sama vahdelaatikko, joten pitäisi senkin puolesta sopia).
(Edit: Olihan siellä alempana myös "block and head swap" juu. Se siis onnistuu tuonkin mukaan inhimillisen pienin muutoksin.)
Jos taas kysymys oli sillä silmällä, että meneekö 6bolt ja 7bolt osat heittämällä ristiin niin siinä sitten muuttujia riittääkin. Läheskään kaikki ei todellakaan mene.
Lohkoissa on eroa. Yleisin 6bolt swappi on juuri tuo että 7bolt turbosta vaihdetaan koko alakerta 6-pulttiseen, jolloin crankwalkin uhkalta vältytään. Kannessakin on eroa, mutta ne on toisiinsa sovitettavissa. Muistaakseni nokka-akselin anturin vahtamisen jne taitaa vaatia. Päivisen linkissä lienee aika kattavasti kerrottu tämäkin asia, itse en jaksanut koko artikkelia lukea.
DSMtunersista:
1G 6 bolt head: Large runners, 1G thermostat housing, and 12mm Head bolt Holes
1G 7 Bolt head: Large runners, 1G Thermostat housing, and 11mm Head bolt holes
2G Head: Smaller runners, 2G thermostat housing and 11mm, head bolt holes.
...eli 1g:n tapauksessa ainoa ero olisi kannenpultin reikien koko.