-89 , 2.5TDIC pajeron 2vaihde rusahtaa

V

Vige

Guest
Terve kaikille!

Olen uusi "pajerolainen" ja olisi heti kysyttävää asiantuntijoilta.

Ajossa(hidastuksessa) kun tipauttaa kolmoselta kakkoselle kuuluu satunnaisesti rusahdus. Rusahdus kuuluu todennäkösemmin silloin, kun vaihtaa nopeasti. Samoin silloin, kun alkaa himmaileen motarilta valoihin(vauhtia enemmän).

Jos vaihtaa maltillisemmin ääntä ei kuulu, samoin hitaammassa kaupunkiajossa. Samanlaisen äänen saa satunnaisesti kuuluun neloselta kolmoselle vaihdettaessa, mutta pahin on kakkonen.

Kun ny vielä tarkemmin muistelen, niin rusauksen saa kyllä kuuluun liikkeelle lähdössä kun vaihdetaan ykköseltä kakkoselle.

Ajossa laatikko ei murise eikä jurise.

Meneekö kytkimen huonon irroituksen piikkiin vaiko laatikon kulumiseen. Vapaa liike kytkimellä 3-5cm, Autolla on ajettu 440tkm. Huoltokirjasta bongasin jakolaatikon öljyiksi Mobilube 1 SHC 75W-90.

----
3 päivää ja vielä toimii :)
 
Vs: -89 , 2.5TDIC pajeron 2vaihde rusahtaa

Eiköhän liene vaihdelaatikon synkronoinnin kulumisen piikkiin enemmänkin kuin kytkimeen viittavaa. Korjauksena lootaremppa (uudet synkrorenkaat, laakerointi), ihanan halbaa 8)
Noh, jos vaan vähän rutisee ja vaihteet menee muuten päälle, niin kyllä sillä vielä ajelee. Öljynvaihdolla saattaa hiukan parantua, tai sitten ei (millonkas noi Mobilit on kirjan mukaan vaihdettu?). Tod.näk. rutina tosin pahenee ja vaihteiden kytkentä vaikeutuu, kun kelit taas kylmenee...

-Ville
 
Vs: -89 , 2.5TDIC pajeron 2vaihde rusahtaa

Redlinen öljyjä varmaan suosittelisin.. tai no ainekin omassa mitsussa.. käy ne varmaan pajerookin.. hävis pienet "rusahtelut" ;D :peukku
 
Vs: -89 , 2.5TDIC pajeron 2vaihde rusahtaa

Kiitoksia vaan tiedoista. Ajattelinkin että tuskin tästäkään halvalla selvitään :) Ilmeisesti laatikko on senverran monimutkanen, ettei kannata ite lähtee kokeileen..

Mobileilla on ajeltu 3,5tkm ( aikas uudet siis).


-VR-
 
Vs: -89 , 2.5TDIC pajeron 2vaihde rusahtaa

Itse ostin pajeron reilu kuukausi sitten ja vaihteet rusahteli yköseltä kakoselle ja kakoselta kolmoselle vaihdettaessa.
Vaihdoin laatikkoon uudet öljyt, Pb shx-m 75 W 90. Uusilla öljyillä ajettu nyt 1200 km ja rusahtelut tyystin kadonneet.
 
Vs: -89 , 2.5TDIC pajeron 2vaihde rusahtaa

karppinen sanoi
Itse ostin pajeron reilu kuukausi sitten ja vaihteet rusahteli yköseltä kakoselle ja kakoselta kolmoselle vaihdettaessa.
Vaihdoin laatikkoon uudet öljyt, Pb shx-m 75 W 90. Uusilla öljyillä ajettu nyt 1200 km ja rusahtelut tyystin kadonneet.

Mikäs on kyseisen öljyn valmistaja? kokeilin googlettaa tota tyyppiä mutten saanu mitään järkevää aikaseks.

-VR-
 
Vs: -89 , 2.5TDIC pajeron 2vaihde rusahtaa

Hups. Sehän olikin Bp. Siis Bp Energear shx-m 75W-90.
Eli British Petroleum on öljyn valmistaja
 
Vs: -89 , 2.5TDIC pajeron 2vaihde rusahtaa

Ok, tänks!

Hokasin että autoni huoltokirjasessa puhuttiin nimenomaan jakolaatikon öljyistä eikä vaihdelaatikon öljyistä. Mobilit on siis vaihdettu jakolaatikkoon. Vaihteistoöljystä en siis tiedä.

Vaihdelaatikkoon menee kuitenkin omat öljynsä, meneehän sinne.. :-[ En ole viä kerenny hommaan huoltokirjaa, enkä muutenkaan ole maastureiden kanssa pelaillu :)

Enivei, noita öljyjä vois tarjota laatikkoon jos vaan löytyy suhkoht Tampereen läheltä.

-VR-
 
Vs: -89 , 2.5TDIC pajeron 2vaihde rusahtaa

Itse laitoin vaihde, etuperä ja jakolaatikkoon kaikkiin saman öljyn. Tiedä sitten miten olisi kuulunut laittaa.
Takaperässä on Bp Energear shx-ls 75 W-90.

Mut kyllä sillä öljyllä on merkitystä vaihdelaatikon toimintaan. Eilen otin motskarin ekaa päivää ajoon. Kun ajoin ensin koneen lämpöseks, vaihteet toimi loistavasti, niin kuin aina ennenkin. Sitten vaihdoin Castrolin öljyt koneeseen ja ajolle niin ei perkele, ei tahdo saada kakoselta kolmoselle eikä kolmoselta neloselle.

Tai tiedähän sitä en johtuuko öljystä mut kummasti vika ainakin öljynvaihdon aikana ilmaantui...
 
Vs: -89 , 2.5TDIC pajeron 2vaihde rusahtaa

Tuolla omalla TDIC -90:llä on ajettu kohta 550tkm samalla laatikolla ja itse olen niistä ajanut vajaan vuoden aikana n. 25tkm. Samaa ongelmaa on tuossakin laatikossa, eli kylmällä laatikolla kakkonen rusahtaa. Kaksoiskytkimen poljennalla vaihteet saa kylmänä helposti päälle, eikä tuota tarvii poljeskella kuin sen ensimmäisen 5min. ajon aikana.

Talvipakkasilla normaaliöljyt menevät niin kankeaksi, että tein offipalstalta löytyneen vinkin mukaisesti ja lantrasin laatikkoöljyt litralla hydrauliikkaöljyä ja sit vielä lisäsin pari desiä X1R:n lisäainetta öljyn sekaan. Auton ajoin n. 20cm korkeiden pukkien päälle kallelleen ja laitoin öljyä täyttöroppuun asti. Mitsun laatikot kestää huomattavasti paremmin, kun sinne laittaa muutaman desin enemmän öljyä, kuin mitä on alunperin tarkoitettu.

Määräänsä enempää ei noitakaan laatikoita voi pelkillä öljynvaihdoilla elvytellä.

Laatikon laakerisarja maksaa Tamgearsilla n. 100€.
Lisäksi neulalaakeri kytkinakselin ja pääakselin jatkoskohtaan 16,97€.
Ehdottomasti vaihdettava, vaikka se ei tuohon laakerisarjaan kuulukaan!!!
Täydellinen tiivistesarja 66,82€ ja
2-vaiht. synkronirengas keraamisella pinnoituksella 44,72€.

Siinä olisi laatikkoon menevät osat. Osien mukana tulee laatikon räjäytyskuvat, joilla vähänkään tekninen kaveri kyllä osaa myös kasata sen laatikon... ;D

Lisäksi kannattaa vaihtaa kytkinpaketti 143,82€,
moottorin kampiakselin takapään stefa 6,39€ ja
kytkinakselin silmälaakeri vauhtipyörään 7,36€.

Ei mitään ihan halpaa lystiä, kun pelkkään laatikkoon menee vähintään n. 400€:n osat. Kätevä kaveri tietysti ensin tutkii laatikon ja ostaa vain välttämättömät tarvikkeet. Esim. pelkillä neulalaakerilla, synkronirenkaalla ja tuubilla tiivistesilikonia saa laatikosta ihan käyttökuntoisen. Jos siis itse tekee omaan autoonsa. "Täyskunnostetut" vaihtolaatikotkin maksaa yli tonnin... :eek:

Vauhtipyörän hammaskehän ja starttimoottorin koneiston tarkastaminen/vaihtaminen kannattaa huomioida tässä vaiheessa. Jos molemmat joutuu uusimaan, niin osiin palaa helposti 300€...

Vaihdelaatikon irrotusta vaikeuttaa alapalkin kiinnityspulttien ruostuminen. Hitsaushommien takia koitin alapalkkia irti, mutta niin olivat rungossa olevat pultit umpiruosteessa, että kaasuhitsillä piti lämmittää punaiseksi, ennenkuin pultit lähtivät irti. Vaseliinia kierteisiin, niin saa seuraavalla kerralla helpommin auki...

Kasausvaiheen jälkeen kannattaa ehdottomasti rasvata kaikki rasvanipat kardaaneista, ohjausnivelistä ja tukivarsista...
 
Vs: -89 , 2.5TDIC pajeron 2vaihde rusahtaa

[quote author=Vige]
...
Hokasin että autoni huoltokirjasessa puhuttiin nimenomaan jakolaatikon öljyistä eikä vaihdelaatikon öljyistä. Mobilit on siis vaihdettu jakolaatikkoon. Vaihteistoöljystä en siis tiedä.

Vaihdelaatikkoon menee kuitenkin omat öljynsä, meneehän sinne.. [/quote]

Etuperään, vaihdelaatikkoon ja jakolaatikkoon käynee yleisesti ottaen GL4(5) luokan 75W-90 vaihteistoöljyt. Takaperään käy GL- ja viskositeettiluokitukselta sama, mutta PITÄÄ olla lukkoperäöljy (yleensä löytyy "LS" kirjaimet liemen "nimestä").
Itse vaihdoin Valvolinen 75W-90 Durablend nimiset litkut kaikkiin laatikoihin paitsi takaperään, jonne meni Mobilube1 SHC-LS 75W-90. Ei tuo Valvoline ainakaan ihmeitä tehnyt hiukan nahkealle vaihtamiselle...Kaikki voimansiirtoöljyt kun vaihdat, niin tavaraa menee sitten about 8 litraa.

-Ville
 
Vs: -89 , 2.5TDIC pajeron 2vaihde rusahtaa

NIIIIIII ja tervetuloa foorumiin! Täältä löytyy ihan järettömästi tietoo kaikesta näihin vehkeisiin (ja moneen muuhunki) liittyen. Kannattaa käyttää tota 'haku' toimintoa. Jeejee.

neppi
 
Vs: -89 , 2.5TDIC pajeron 2vaihde rusahtaa

Kiitokset taas kaikille vastanneille. Täältä löytyy näköjään asiantuntevaa porukkaa.

1tkm päästä olis koneen öljynvaihto tulossa, samalla kertaa täytyy vaihtaa perä-ja laatikko öljyt. Katotaan sitten mihin vaihtoehtoon päädytään. Kerron sitten kokemukset miten vaikutti.

Laatikon tutkimisen jätän suosiolla kesälomille, jos siihen mennään. Ihan lauantain projektia siitä ei viitti ottaa ;D
Eteen voi tulla myös kytkimen kunnostus (ei tosin ihan varmaa vielä). Se selviää kun vedetään ensin hevostraikkua perässä ja katotaan kuinka pitää :) Kauniimpi osapuoli oli sitämieltä että kytkinpetaali tuntuu kevyeltä josta sitten epäiltiin kytkimen pitävyyttä..Liityneekö asiaan ollenkaan.

Enivei, kohta vaihdetaan suvikummit kuitenkin alle. Tilauksessa on DOTZIn uudet peltivanteet, eihän sitä palkintoheppoja millään tavis pajeron peltikiekoilla kuskata ;D

-Ville-
 
Vs: -89 , 2.5TDIC pajeron 2vaihde rusahtaa

m,

ja koska olet vasta hankkinut ko. auton, kannattaa vaihtaa jakopään kilkkeet (mikäli ei ole 180% varma edellisestä vaihtajasta/vaihdosta): hihnat, rullat ja mahdoliisesti samalla vaivalla stefat etupäähän (tahtoo ruveta tihkumaan). Katsele eri hakusanoilla tältä foorumilta eri vinkit (mm. silikoonin käyttö kardaanin etupään stefan kanssa! [itsellänikin ei pitänyt ilman silikoonia :( ] yms.)

ja kun aikaa /mielenkiintoa niim kannattaa tarkistaa ruiskun ajoitus, raasvata kaikki (19?) rasvanippaa, apusimpukan kunto/kiristys jne....

t:eko_mies
 
Vs: -89 , 2.5TDIC pajeron 2vaihde rusahtaa

Terve!

Laitan tästä uuden topicin keskusteluun " pajero kesäkuntoon" koska laatikko asia lienee jo käsitelty ja uusia kysymyksiä on jo ilmaantunut :)

kts.topic PAJERO KESÄKUNTOON
 
Vs: -89 , 2.5TDIC pajeron 2vaihde rusahtaa ja muutakin

Noni,

Vaihdelaatikkoon vaihdettu uudet öljyt. Mobil 75/90 täysynteettiset, hävisikö rusahdus..ei kokonaan mutta laatikko toimii pehmeemmin. Laatikossa oli jotkut ATF/lootaöljy coktailit, melkoselta luirulta vaikutti. Kannattaako notkeuden kustannuksella säästää voitelussa? Luulis että nykyset täyssynteettiset on talvellakin suhtkoht notkeet.

Sain meneen öljyä semmosen 3.2l, kun nokka oli 15cm maasta ylhäällä.

Jossain tapahtu kuitenkin parannusta. Rasvasin alustan / voimansiirron kaikki nivelet ja akselit. Siitä seurauksena ihmeellinen "murina/jurina" kiihdytettäessä ylämäkeen ja jyrkässä käännöksessä hävisi(takavedolla ajettaessa). :) Rasvaus tapahtui jo ennen laatikkoöljyjen vaihtoa.

-VR-
 
Vs: -89 , 2.5TDIC pajeron 2vaihde rusahtaa

Mäki vaihdoin eilen laatikkoon öljyt. Pistin kolme litraa semmosta V.A.G. -konsernin Transporterin "ongelmalaatikoihin" tarkotettua öljyy. Parani kummasti, vaik ei rutinat ihan kadonneetkaan. Oliki aika kuraa se, mitä sieltä pois laskin.

Onhan se niin kai vissiinki, että mikä tahansa öljy toimii paremmin, kuin se ijänkaiken lootassa pyöriny veden, saven ja synkroonirenkaanpalasten sekasotku...

Innolla jään oottelemaan pitkänjuoksun tuloksia. Ainaki merkittävä osa ulinoista hävis.

neppi
 
Vs: -89 , 2.5TDIC pajeron 2vaihde rusahtaa

Minulla laatikko korjautui kun laiton automaattilaatikkoöljyt sisälle. Hyvin on toiminut ja kakkonen menee nykyään hyvin päälle. Pajero vm 90 ajettu 470 tmk ja alkuperäinen laatikko. öljyt vaihdan laatikkoon 50 tmk välein.
 
Vs: -89 , 2.5TDIC pajeron 2vaihde rusahtaa

neppi sanoi
Onhan se niin kai vissiinki, että mikä tahansa öljy toimii paremmin, kuin se ijänkaiken lootassa pyöriny veden, saven ja synkroonirenkaanpalasten sekasotku...

Hyvin puhuttu! Toissapä kävin shoppaamassa L200 askiin ja perään uutta liukastetta. Edellisten laiton ajankohdasta ei mitään havaintoa; voi olla mitä vain 50-300 tkm välillä ...

Askissa pyörinyt nyt RVS:t 400 kilsaa, perään en saanut vielä laitettua. Pihinä "säästin" ja laitoin 2/3 liemestä askiin ja loput perään kun muistan. Pullo prkl kun on sen 50 euroa kappale... Jotain rajaa törsäämisessäkin :)

Ostin siis liukasteet. RedLinet oli mielessä mutta hintalappu oli liikaa: 4 litraa a 20 euroa on enemmän kuin tekee mieli maksaa. Ostin sitten about halvinta mineraalia vaihteistoon ja saman valmistajan synteettistä perään.Olikohan Mobilin mobilube jotain-jotain. Kai se on tyhjää parempi...

Vaihteenvaihdon sujuvuudesta ja rutinoista on paha sanoa yhtään mitään; vaihdekepin paikallaan pitävä härdelli on hitsaamalla ja vasaroimalla laitettu "kuntoon"; välillä on 1+2 ja 5+R kateissa... Ei kellään ois moista ehjää härdelliä myydä?
 
Takaisin
Ylös Bottom