-89 2.6 Pajero, sähköt kateissa

Eddieboy

Mitsubishi Pajero 2.6
Liittynyt
29 Elokuu 2012
Sijainti
SALO
Elikäs.. -89 Bensa Pajero

Apustarilla mökille ja siellä taas startattiin liikkeelle apukaapelilla.
Ajettu normisti ja startannut normaalisti muutamat reissut
Jätti kuiteskin taas kauppareissulla ja apustartilla käyntiin
Ilmeisemmin akku loppu, koska ei ladannut laturissa (mittari ei heilahtanut lataamaan)
Ostettu uusi akku, joak ladattu 1vrk ennen käyttöönottoa
Virrat yhä kateissa koko pajerosta..siis ei starttaa, ei valoja ei mitään...

Mikäs vika se tämmöinen on?

:eek:


EDIT: laitetaan auton tiedot vielä otsikkoon
 
Vs: -89 2.6 Pajero, sähköt kateissa

Miltäs auton oman laturin latausjännite näyttää auton käydessä?
 
Vs: -89 2.6 Pajero, sähköt kateissa

Yleismittari, kohtalaisen saa jo parilla kympillä, halvan jo muutamalla eurolla, melkein mistä vaan marketista. Lähes museoikäisen auton omistajan ns. pakollisia varusteita.
 
Vs: -89 2.6 Pajero, sähköt kateissa

Ensin tarkistaa onko siellä akussa höökää, sitten rupeaa etsimään muualta. Esim. johtosarjan ISOISTA sulakkeista, akkujohdoista, akkukengistä.

Eihän Pajerossa vaan ole vakiona niitä surkeita peltisiä akunkenkiä? Jos on, niin tarkista ne. Ei olisi eka kerta kun sellainen on poikki.
 
Vs: -89 2.6 Pajero, sähköt kateissa

Aloita autossa akun napajännitteen mittauksella. Yleismittarissa asento 20 V. Jos jännite on lukemissa 12,7 - 12,8 V akku on ilmeisesti täydessä varauksessa. Ellei ole, ota miinusnapa irti ja varaa akku. Latausaika riippuu varaajan tehosta ja siitä kuinka alhainen jännite oli akussa. Voi viedä vuorokauden tai 4A:n varaajalla jopa kaksi vuorokautta. Voit mitata napajännitettä siinä varauksen aikana miten tilanne kehittyy, mutta siitä ei oikeastaan voi vielä mitään päätellä.
Kun akku on sitten varattu, voit mennä pellin alle mittari taas tuossa 20 V asennossa, panna napakenkä (-) kiinni ja katsoa sitä "pääsulakerasiaa". Siinä on etupinnassa tekstiä "minne sähkö mennee" ja siihen tulee kolme johdinta. Voi vetää sen kannen pois ylöspäin nostamalla, että pääset mitaamaan. Miinusnapa johonkin kohtaan siinä vasemmassa lokasuojassa maattopisteeseen ja + navan piikki sinne tulopuolen johtimiin "väliinpistona". Kaikista pitäisi tulla tuo sama napajännite jonka sait akusta. Sulakkeet saat tarkistetuksi mittaamalla ne "toisen puolen" jännitteet. Ellei jännitettä tule, vikaa on napakengissä tai "johdot poikki". Tarkista kojelaudan vasemmasta päästä olevasta sulakerasiasta tuleeko sinne virtaa samalla tavalla kuin tuolla pääsulakkeissa. Samalla näet ovatko sulakkeet ehjät, koska mittaus on helpointa irrottamalla yksi sulake kerrallaan ja katsoa irtosulakkeesta vastusmittausasennossa "mennekö sähkö läpi".
Loppu onkin sitten mittarilla kokeilua minne sähkö menee ja minne taas ei. Jatkossa tulee tarkistaa auton latausjärjestelmä, mutta se onkin jo toinen tarina. ;)
 
Vs: -89 2.6 Pajero, sähköt kateissa

Melko monasti kaikkien sähköjen kadotessa on kyse akun liitoksista tai maadoituksesta tai itse akusta. Ensimmäiset tarkistettavat siis aina silloin.
Nuo päävirtasulakkeet ovat heti seuraavina sekä virtalukko.

Itselläni katosi kerran sähköt täysin -96 mallisesta diisselipajerosta. Silloin vika löytyi startin vierestä kulkevasta johtosarjasta jossa oli muutamia johtoja mennyt oikoseen, oli vain tullut aika täyteen tärinässä. Johtimien kuoret olivat murtuneet ja sitten osittain kadonneet. Meni oikein jonkin verran aikaakin (ja hermoja) ennenkuin osasin etsiä oikeasta paikasta.
 
Takaisin
Ylös Bottom