-95/-96 Pajeron ylivaihdevika

kauno

New Member
Liittynyt
25 Heinäkuu 2012
Elikkäs hommasin auton (Mitsu pajero 2800 automaatti vm. -95)noin 4kk sitten ja pian ilmeni vaihteissa vikaa. Elikkäs vaihtelee välillä vähän rykimällä vaihteita, ylivaihde toimi aluksi jotenkuten mut kokoajan mennyt huonompaan suuntaan. Eli kylmänä toimii jotenkin mut muutaman kilsan ajon jälkeen alkaa humpaamaan tuota ylivaihdetta pois päältä ja takaisin päälle..näin menee melko pitkään mut sitten pitemmän päälle harvoin yrittää enää koko ylintä vaihdetta. Humpaaminen saattaa olla pahimmillaan 2 sekan välein...ja sit saattaa mennä muutama sata metriä ja taas vaihtaa sen pois...kickdownin säädöllä ei vaikutusta tähän humpaamiseen kun olen kokeillut säätää vaijeria.

Kun ostin auton...huomasin jälkeen et oli askissa liikaa öljyä...litran verran liikaa :) eli särkenyt jotain...ok, vaihdoin purkuaskin, niin paremmin toimii vaihteet mut samallain humpaa tuota ylivaihdetta.
Epäilen nyt et voisko olla jossain sähköpuolella tuo vika...eli voisko olla vaihteiston ohjainboksissa jotain vauriota/ väsymistä? Ja voisiko vika olla ylivaihteen releessä?

Vaihteiston liittimet olen käynyt läpi ja putsannut mut ei vaikutusta.

Ongelmana on nyt et olisiko kellään tietoa et missä toi TCU on ko. autossa...eli ottasin irti ja huollattasin sen...ja olisiko järkeä huollattaa tai ainaskin tarkastuttaa samalla ECU?

Käsittääkseni tämä vaiva on ollut melko yleinen..ei niinkään pajerossa vaan noissa henkilömalleissa vai olenko ymmärtänyt väärin?
Eli olisiko jollain neuvoa et mistä lähtisin hakemaan noita bokseja?
 
Vs: -95/-96 Pajeron ylivaihdevika

joo elikkäs löytyi nuo kapistukset...tcu oli kuskin puolella polkimien yläpuolella ja ruiskutuksen ecu vänkärin puolella oven etupuolella muovikatteen takana. Nyt vaan tietäs et minne laittaa...finnwaresytemsille vai onkos jotain muuta järkevää? pelottaa vaan et tuleeko pian takaisin kun ei ole autoa käytössä oikein, niin joutuu käveleen ;)
 
Vs: -95/-96 Pajeron ylivaihdevika

Meneeköhän tuo TCU vikatilaan sen 3-4 arpomisen jälkeen? Eli kun seuraavan kerran se jättää kokonaan sen nelosen pois, ja pysähdyt sammuttamatta autoa ja lähdet liikkeelle niin lähteekö kolmosvaihteella?

Coltti teki / tekee? nimittäin samaa, senkin jälkeen kun vaihdoin ne nelosvaihteen kitkalevyt laatikkoon. Ennen vaihtoa nelonen kyllä saattoi mennä päälle mutta luisti niin maan perusteellisesti ja öljyt oli pikimustat.

Epäilin itsekkin TCU:ta syylliseksi, mutta vähän aikaa sitten huomasin että tuli sillon talvella laitettua remontin yhteydessä liikaa öljyä laatikkoon, ilmeisesti ei saanut ajettua lodjua tarpeeksi lämpimäksi luotettavaa tarkastusta varten. Nyt ei ole hetkeen tuota 3-4 arpomista esiintynyt ylimääräsen öljyn poistamisen jälkeen. :)

Tuossa vielä aikaisempi ketju liittyen aiheeseen, jos siitä on jotain hyötyä:
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=37171.0
 
Vs: -95/-96 Pajeron ylivaihdevika

Ei pitäisi olla öljynpinnasta kyse kun olen monessa tasossa kokeillut. Ja on mitsun omat öljyt askissa. Käyttää normaalisti muita vaihteita vaikka humpailee sitä ylivaihdetta...ei mene vikatilaan missään vaiheessa. Vaikuttaa vaan niin sähkövialta tuo homma...mut ongelma kun finnware servicesin äijä meinas ettei tuo pajerossa oleva aisinin vaihteiston ohjausboksi ole niin löyhä kuin mitsun oma eli epäili et onkohan siellä vikaa kun ei ollut yhtäkään vielä tullut huoltoon/korjaukseen tähän mennessä.

Vaihteisto on välillä sellainen et kierrätyttää ennenkuin vaihtaa noita pienempiäkin vaihteita ja sit kun kierrätyttää niin saattaa rykäistä sen päälle. Mut tuolla kickdownin säätämisellä ei ole merkitystä.
Ai niin ja sit suuressa nopeudessa(85-100kmh) vedätyksellä kuuluu matala möyrästys justiin tuosta laatikon seuduilta ja kun kaasun löysää, niin heittää möyrästämästä. Ä
 
Vs: -95/-96 Pajeron ylivaihdevika

Ja ääni samanlainen kuin olisi kardaani epätasapainossa, mut katoaa kun löysää kaasun.
pitänee varmaan käyttää jossain mut2 lukijassa et löytyykö vikamuistista mitään. Epäilen et on jokin anturi- tai ohjausboksivika.
 
Vs: -95/-96 Pajeron ylivaihdevika

Onko laatikon vika selvinnyt? Ostin samanlaisen pajeron vm96 ja huomasin että se arpoo kahta vaihdetta moottoritienopeuksissa. Vaihtelee välillä tosi tiuhaan. Ostin auton tosin liikkeestä, jolla jonkinnäköinen vastuu asiasta, mutta en haluaisi purkaa kauppoja. Oliko niin, että on sähkövika. Itsellä ois laatikkoöljyjen vaihto muutenkin edessä.
 
Takaisin
Ylös Bottom