ahtoja Galantiin... karman vortex juttua yms..

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
Tarttisin apua tossa Tungin hommassa...
eli mul o Galant e33 4G64 8valve koneella ja saporon laatikolla
mut nyt suunnitelen Rotrex ahdinta ja kysymys kuuluu:
-miten hyvin ilmamäärä mittari (sapporon) tunnistaa "ylimääräisen" ilman... boxi ei kumminkaan ymmärrä... olisko kellää vr4 ilmamäärä mittaria ja boxia?
ja sopiiko vr:n boxi suoraan gli galanttiin?
sitten... paremmat jarrutlevyt ja satulat/palat olis poikaa.. tuntuu että jarrut katoo... paris markas...
:-[
 
Re:ahtoja Galantiin...

mielenkiintoisen kuuloinen projekti sinulla... millä meinaat saada katsastettua sen?

No, asiaan: en usko että vakio ilmamäärämittari toimii kovinkaan pitkälle ahdetussa moottorissa, VR4:n eli DOHC koneisen sytkä/ruisku systeemi on aikalailla erilainen (suorasytkä), eli boksi ei kyllä mitenkään heittämällä käy E33 ruiskusysteemiien / johtosarjaan

Paremmat jarrut (napoineen) löytyvät esmes 91-92 dynamic4 Galantista (2-mäntäiset satulat) ja vielä paremmat sitten VR4 EVO Galantista -EVO jarruja ei vaan löydy oikein mistään. Ne höystettynä kevlar-katupaloilla, niin kyllä etuvetoinen pysähtyy...
 
Re:ahtoja Galantiin...

ohan se mielenkiintoinen... ja kun maahantuoja höpöttää vain pakokaasu määräyksistä... :mad:
hemm... suora sytkä... mulla ei ollu noissa sähköpiirrustuksissa mainintaa et vr olis erilainen... siks kyselin..

millanen boxi on sitte vanhemmassa turbo gallus?
sytty? ... vaihtoon koko riepu... ostaa joku a tai n ryhmäläinen... pääsee helpommalla :'(....
 
Re:ahtoja Galantiin...

Hommaa perfectpower:in lisäboxi+paineanturi niin voit heittää ilmamäärämittarilla lähintä vesilintua...
fmw@co.inet.fi on mailiosoite maahantuojalle...
sopivan boxin hinta muistaakseni lähellä 400 egee
+ paineanturi lisäksi...
 
Re:ahtoja Galantiin...

kyselenpä vain että mitenkäs sen ilmamäärämittarin vois ottaa pois käytöstä jos käyttää perfectpowerin boxia+paineanturia?
 
Re:ahtoja Galantiin...

joo toi muakin vähän kiinnostais, ilmeisesti se perfect powerin boksi muuttaa MAP anturin signaalin siten, että vakio ECU tajuaa sen?

tuohan mahdollistaisi esim. läppärunko imusarjan käytön muuten vakio ruiskussa.....
 
Re:ahtoja Galantiin...

joo näinhän se olisi, mut mulla kyllä on sellainen kutina ettei oo mitsuissa mahdollisuutta korvata map-anturilla ilmamäärämittaria ainaskaan perfect powerin boksilla, koska mitsun ilmamäärämittari on digitaalinen ja map-anturi on analoginen... ;)...että semmoista....voipi korjata jos olen väärässä.... ;D...
 
Re:ahtoja Galantiin...

Niko Päivinen sanoi
joo toi muakin vähän kiinnostais, ilmeisesti se perfect powerin boksi muuttaa MAP anturin signaalin siten, että vakio ECU tajuaa sen?

tuohan mahdollistaisi esim. läppärunko imusarjan käytön muuten vakio ruiskussa.....


Hmmm..? Varmaan jotenkin ehken noin mut mites on onko joku perehtynyt?
Sen ainakin muistaisin, et ks. lisäboxia käytettäessä suositeltaisiin korkeaohmisia(8-16) suuttimia käytettäväksi kun esim. omassani on 2.3 Ohmiset, eli vaatis suuttimien vaihdon/ tai lisävastusta nykyisiin mikäli allekirj. innostuis käyttää tollasta lisänä :(.
-Arska
 
Re:ahtoja Galantiin...

Mitäs ihmeellistä tuossa rotrex-ahtimen asennuksessa on? sapporon kone ei ole vähäpäästöinen ja eiköhän jos käyttää gti:tä vertailuajoneuvona, niin 150hn*1.2=180hv riitä ylärajaksi tehoille, ainakin katsastuksen ajaksi. Mitä ihmeellistä tosta rotrex-ahtimessa on? eiköhän tuo mene katin lisäämisellä katsastuksesta läpi.
 
Re:ahtoja Galantiin...

no sehän siinä just on ihmeellistä: jos kanta-auto on vähäpäästöinen ja se Sapporon kone ei ole (ainakaan ahdettuna) -voipi olla että pelkkä katin lisääminen ei riitä....

Mr. ahto: jospa se p-p:n boksi juurikin muuttaa analogisen signaalin digitaaliseksi?

Voisko joku nyt sanoa miten asia oikeesti on? ;D
 
Re:ahtoja Galantiin...

ei smt 6 osaa kääntää analogi signaalia 0-5v ~110-180hz taajuudeksi.

Ellei sitten käytä sitä nos venttiili lähtöö jotenkin että siitä lähtisi vaadittava taajuus eri "kaasunpolkimen", eli map anturin signaalin mukaan.
 
Re:ahtoja Galantiin...

Ainakin poistimme yhdestä bmw:stä(325) läppämallisen ilmamäärämittarin, ja rupes toimimaan ja käymään paremmin ja tasaisemmin..

pistin sille maahantuojalle kirjallisen kysymyksen siitä singnaalin muuttamisesta ja vastausta odottelen ja kerron kun saan jotain faktaa.
 
Re:ahtoja Galantiin...

Läppämallinen ilmamäärämittari on käytännössä muuttuva resistanssi eli potentiometri, jota ilmavirta kääntää. Taajuutta tuottava Karman-Vortex tyyppinen mittari on aivan eri asia. Mitsun Karman-Vortexista tulee ulos taajuustietoa. En ole koskaan kokeillut paljonko maksimitaajuus ajossa on, mutta tyhjäkäynnillä se taisi olla alle 100 Hz. PC:n 12 CM tuulettimen aiheuttamalla ilmavirtauksella pääsin yli 160 Hz taajuuteen. Täydellä kuormalla maksimikierroksilla ahto tapissa puhuttaneen joistain kilohertzeistä. Mittari ajaa signaalia vain alaspäin eli ECUssa on ylösvetovastus jolla saadaan signaali nousemaan ylös. Vastusarvosta riippuu pyöristyykö signaalin nousureuna vai ei. Periaatteessa pulssisuhde on kuitenkin 50%.

Toki tällaista taajuustietoa voi tuottaa jonkun muun tiedon pohjalta, mutta en osaa sanoa voiko sitä tehdä kyseisellä boksilla. Joka tapauksessa läppämallinen mittari ja MAP anturi ovat paljon lähempänä toisiaan koska molemmat ovat resistansseja jotka muutetaan vastusjaon avulla jännitteeksi ja niitä luetaan ECU:n prosessorin A/D muuntimella. Käytännössä näiden välillä muuttamisessa lienee kyse vain signaalin skaalaamisesta koska se on jo valmiiksi saman tyyppistä. Karman-Vortexin taajuustietoa ECU lukee prosessorin ajastimen avulla tai niin minä ainakin sitä lukisin jos ECUa olisin tekemässä.
 
Re:ahtoja Galantiin...

Hmmm... joo hinnan nähden pitänee unohtaa toi rotrex...
mut nyt olis hakusessa oikee tbo... onks kellää ylim.?

ja ja sit sopiiko 16v kansi tohon 4g64 lohkoon? tohon 8v kanteen ei saa mitään kivaa ei nokkaa peltisarjaa...
tai en ainakaan löydä... AAPUUVA! osoitteita?

sitte menee läpi pelkällä katin lisäämisellä... mut pitää olla pakokaasu mitttaus / teho paperit... ja niinku tos ennemin oli et 180hv noin... jos menee yli 200hv pitää olla 2mäntä satulat mur mur... mistäs semmoseksi muuttuu...
 
Re:ahtoja Galantiin...

map-anturista vielä sen verran että itselläni on paikoillaan 3 bar sellainen, tosin olen heittänyt kaasuläpän asentotunnistimella sitä vesilintua ;D...
 
Re:ahtoja Galantiin...

onkos kellää tietoa DTA viri boxista?
vai mikä olis paras tapa saada edullisesti ohjel.lastu ja ahdin tohon mun riepuun? no niin ideoita ja linkkejä! ;D
 
Re:ahtoja Galantiin...

http://www.mitsubishiclubfinland.net/keskustelu/index.php?board=15;action=display;threadid=1490

DTA ruiskusta olen kuullut aikanaan, että se on halpa ostaa, fiksu ruisku, mutta joudut säätämään itse sen koska monikaan virityspaja ei (vielä?) osaa säätää sitä. Olen harkinnut itsekin ja seuraan tilannetta.

Ja koneen ahtamisesta ja ruiskusta: halpaa keinoa tehdä HYVÄÄ ahdettua konetta EI OLE. Minun mielestäni. Paras hinta-laatusuhde lienee Mitsun vakio ruisku-turbo koneissa, halpa nyt on sitten niidenkin kohdalla aika mielipide hommeli.....
 
Re:ahtoja Galantiin...

Voittee kuulemma unohtaa noi taajuus jutut koska ilmamäärämittari toimii 5V jännitteellä jota muunnellaan, ja mappi ajaa saman asian..

imuroikaa vaikka piruttain SUOMENKIELISET asennus ohjeet netistä!

www.perfectpower.com
 
Re:ahtoja Galantiin...

Holset sanoi
Voittee kuulemma unohtaa noi taajuus jutut koska ilmamäärämittari toimii 5V jännitteellä jota muunnellaan, ja mappi ajaa saman asian..

imuroikaa vaikka piruttain SUOMENKIELISET asennus ohjeet netistä!

www.perfectpower.com

Usko jo että mitsuissa ilmanmäärämittari antaa taajuutta.

Perfect powerilta ei löydy suomenkielisiä ohjeita boxiin.
 
Re:ahtoja Galantiin...

mr ahtopaine sanoi
map-anturista vielä sen verran että itselläni on paikoillaan 3 bar sellainen, tosin olen heittänyt kaasuläpän asentotunnistimella sitä vesilintua ;D...

all right..3 barin mappi se pitää "miestenlaitteissa" ollakin ;), mut milläs härvelillä sä sit sille ecu:lle sen läpän asennon juoruut?
 
Re:ahtoja Galantiin...

siinäpä se onkin kun mää en enää sitä läpän asentoa enää eculle juorua..koska kaasuläpän asentotunnistinhan on potentiometri 0-5v eli sama kuin map-anturissa, niin käytän sitä mappia kuormantunnistimena, ja mullahan on sitten se perfect power jolla voin jonkin verran muuttaa suuttimien aukioloaikoja ja sytytystä...
 
Re:ahtoja Galantiin...

nooh, niinpä tietenkin ;), sulla on kuiteskin ilmamäärämittari siinä ohessa mut ei varmaan enään käärmänvorteksi.....?
 
Re:ahtoja Galantiin...

on siellä se karman vöörteksi mut isompi vain evo kolomosesta....lisäksi tarttee tietty tietää mitä muuttaa vakio arvoista ja sehän onnistuu tällä....
http://mmcd.meditprofi.ru/
 
Re:ahtoja Galantiin...

katos,katos siinäpä näyttäs olevan ratkaisu kuka haluaa räplää ton orggis-ilm.määrä zydeemin kans ;D.
Hattua nostasin jos olis päässä kun oot noin paljon viittinyt puuhata ton Smt/ käärmänvorteksin keskenään sovittamisen kans :). Edelleen vahvistuu itselläni käsitys siitä jos lähden omassani siihen leikkiin, et lähtee toi orggis ilm.määrä systeemi puis, niin laitan samantien vähän enemmän rahaa kiinni ja ostan jo heti vähän sivistyneemmän Map-manipuloitavan järjestelmän jo tässä aikaisemminkin mainostamistani valmistaja-brändeistä ;D. Lähtee siinä sivussa sit jarruttamasta se käärmänvorteksi sieltä imupuolelta koska mitään muutahan se ei tee kuin jarruttaa ;D.
-Arska
ps. eikä taida paljon rahallisesti tänäpäivänä olla edes paljon kalliinpaakaan.
 
Re:ahtoja Galantiin...

no joo tuli smt:n kans säästettyä väärässä paikassa, ja olishan se pitäny tietää että karkaa mopo käsistä noiden tehojen suhteen, smt:n osto hetkellä oli teho tavoite 250hp ja se oli hinnan lisäksi yksi syy sen hankintaan..kyllä se hyvä laite on jos meinaa 100 hevosen lisäystä turbokäytössä ottaa....mutta tässä mielestäni paras vaihtoehto mitsuihin, jos meinaa tehon kaipuu tulla ;D...
http://www.aempower.com/product_ems.asp
 
Re:ahtoja Galantiin...

mr ahtopaine sanoi
no joo tuli smt:n kans säästettyä väärässä paikassa, ja olishan se pitäny tietää että karkaa mopo käsistä noiden tehojen suhteen, smt:n osto hetkellä oli teho tavoite 250hp ja se oli hinnan lisäksi yksi syy sen hankintaan..kyllä se hyvä laite on jos meinaa 100 hevosen lisäystä turbokäytössä ottaa....mutta tässä mielestäni paras vaihtoehto mitsuihin, jos meinaa tehon kaipuu tulla ;D...
http://www.aempower.com/product_ems.asp


Noh, nyt veit jalat suustani.. ;D. Toi AEM on mullakin ollut mielessä, saataskohan me kohta joku kimppatilaus aikaseks? Pari muutakin VR4/ Eclipse Tbo omistajaa messiin ;). En tiedä onko suomenniemellä vielä kukaan noista dynopajoista säädelly tommosta? Mut silti ajan kanssa niin varmaan sais futaa. Viimeksi kun kattelin niin ks. brändin hinta Galluun oli n. 1600 dollaria, nythän taala on aikas hyvässä kurssissa euroon nähden.
Mä oon just tavallaan ajatellut sen noin, et se kuuluisa mopo karkaa varmasti käsistä joten mieluusti heti oikea zysteemi kehiin.
-Arska
 
Re:ahtoja Galantiin...

e15mitsubishi sanoi
En tiedä onko suomenniemellä vielä kukaan noista dynopajoista säädelly tommosta? Mut silti ajan kanssa niin varmaan sais futaa. Viimeksi kun kattelin niin ks. brändin hinta Galluun oli n. 1600 dollaria, nythän taala on aikas hyvässä kurssissa euroon nähden.
-Arska

http://www.pro-mo.info/mainpage.html

tuolta repo niminen mies kuulemma saattas tietää
 
Re:ahtoja Galantiin...

Ne suomenkieliset asennus ohjeet on sinne kyl tulossa jos ei ollut siellä vielä, se on fakta, tietysti riippuu siitä millon perfect power päivittää sivujaan..
 
Re:ahtoja Galantiin...

nyt on tullu uus kotimainen vekotin tatech tai joku semmonen,juttelin jollain messuilla sen tyypin kaa ja muistaakseni hinta ei ollu mikään ihan tähtitieteellinen.
ja ominaisuuksia pitäs olla enempi ku esim hestekissä?
jos jollain löytyy täsmällisempää infoo ni valaskoon.
 
Re:ahtoja Galantiin...

Tää nyt on tälläst "juoruu", mut kaveri puhui et 1600€ sekin ois maksanu. Kokeiluun ois päässy mukaan vähän halvemmalla, kuten 1100€. Mut tää tieto oli jo aikaa sitten...
Kuulemma oli sellasii ominaisuuksia, että ku ohjelma oli vissii windows-pohjainen, niin pystyy hiiren kans siirrellä käppyröitä "paremmille kohdille". Esim. lambdan signaalii pysty vetelee hiiren avulla, jopa vaihto tilanteessa, josse se nyt sattuu menee väärälle alueelle. Jos verrataan tätä nyt esimerkiksi dynoon, jossa ajat vain nelos-vaihdetta käyttäen, etkä voi nähdä vaihto tilanteen tuomaa muutosta arvoihin... Tiiätte kyl...
 
Re:ahtoja Galantiin...

SappGsrTbo sanoi
Tää nyt on tälläst "juoruu", mut kaveri puhui et 1600€ sekin ois maksanu. Kokeiluun ois päässy mukaan vähän halvemmalla, kuten 1100€. Mut tää tieto oli jo aikaa sitten...

Kerro toki lisää jahka saat infoo, missä pelissä se oli
kiinni? Onko mitsuihin?ja jos on niin mihinkä?
Käyttö kokemuksia? yms...


Miksei muiltakin merkeiltä... esim: AEM, yms...
 
Re:ahtoja Galantiin...

Joo lisää noita vaihtoehtoja!! ja sitten että ne sopis
e33 galluunkin... tykkää olla aina ettei oo saatavilla mulle mitään kivaa :'(

mix mul o aina auto johon ei saa osia/palikkaa...
ja kun noi saksan mosset ei pahemmin kiinnosta
 
Re:ahtoja Galantiin...

Offtopic: Enpä paljon valittaisi osien saatavuudesta e33:n kanssa. Siihenhän saa helposti lähes mitä tahansa. Esimerkiksi jousia ja iskareita muutenkin kuin sovittamalla Fordin osia. Tai ilmansuodattimia alle 70 euroa kpl kahden viikon toimitusajalla. Tai jarrupaloja muutenkin kuin faksaamalla palojen kuvia ympäriinsä...

Nimim. A176 ja opit kulkemaan työntömitta aina taskussa ja soveltamaan. ;D
 
Re:ahtoja Galantiin...

Offtopic: No ei ne foortin coiloverit mun mielestä ole pahajuttu, tupaa muuten maksaan maltaita ;D
Joo on toi e33:n jonkun varran iisimpi ainakin alustan osalta.
<----- Vertaa tohon.

Mutta asiaan....
 
Re:ahtoja Galantiin...

Yritetty on etsiä osaa ja palikkaa alustaan koneeseen, mutta huonoin tuloksin.

nokkaa en löydä, mutta kyl 16v kanteen löytyis.
alustaa ei tahdo löytyä ollenkaan.

syy: Täälä tuppu kyläs kukaan tiedä mitään mitsuista
vaan jostain saksan mosseista..

joten mistä liikkeistä/ web osoitteista löydätte noita
"kunnon" viri / tuning sälää tai edes kunnon alustan.
toi munkin riepu on liian vetelä...

yritys kova ;D mut tulos :'(
 
Re:ahtoja Galantiin...

Nokkia saa teetettyä koneistamolla vanhasta aihiosta.

Eteen löytyy esim. säädettävät Koni Sportit.

Jos Koni ei riitä, niin Ledalta löytyy iskareita johonkin Galanttiin, ei tietoa onko tuohon sopivat.

Säädettävää KYBin AGX:ää näyttäisi olevan eteen ja taakse.

Jousia löytyy esimerkiksi H&R -40 mm, jonka luulisi jo riittävän useimmille. H&R on yleensä ollut todella jäykän jousen maineessa. Muita jousia mm. Cobra, PI, Vogtland, Intrax...

Coilover sarjan kanssa voi olla heikompaa, mutta onhan sitä jo tuossakin madallusta ja jäykennystä.

Parempaa ajettavuutta on saatavissa myös Superflexin puslien muodossa.

Osien hakeminen tietysti aloitetaan etsimällä netistä mitä on saatavilla. Sitten voidaan katsoa valmistajan sivuilta maahantuoja tai selvittää se muuten ja kysyä maahantuojalta kuka niitä myy. Jos ei ole maahantuojaa, niin yritetään ostaa ulkomailta tai kysytään valmistajalta mistä tuotteita voisi ostaa. Jos tuppukylän-tuning-shop ei tiedä jostain asiasta, niin mikä pakko sitä on käyttää?
 
Re:ahtoja Galantiin...

Oli ennemmin puhetta noista ilmamäärä mittareista ett
ne ahistais/tukkona... löysin jotain lääkettä siihen
;D

http://www.slowboyracing.com/Fuel%20Delivery/MAF/MAF.html

toimiskohan toi sovittimen kanssa
kylläkin eclipcen...
http://www.slowboyracing.com/Fuel%20Delivery/MAF%20Translator/1g/1g.html

mut kertokaa joku viisaampi!
 
Re:ahtoja Galantiin...

vähä herättelen tässä ehkä turhia toiveita:

elikkä kiinnostus heräsi kun tossa mainittiin että
mahdotonta muuttaa map anturin jännite signaalia karman vortexin lähettämähsi taajuudeksi.

olisi tarkoitus kokeilla tehä tässä kesän mittaan
sellainen pieni systeemi joka muuttaa sen map anturin antaman tiedon mitsun ecun ymmärtäväksi.
etuja tässä olisi ehkä että voisi käyttää ulos viskaavaa
blowoffia ja ahdistuksesta pääsisi eroon sekä voisi käyttää vapaavirtaus suodatinta.

elikkä nytten tarvittisin tietoa siitä mitä jännitettä ja minkä taajuusta se karman vortexi pukkaa pihalle?
 
Re:ahtoja Galantiin...

Siinä on open collector lähtö, autossa muistaakseni ylösvetovastus 5 volttiin. Taajuus tyhjäkäynnillä on alle 100 Hz. Mittarin näyttämä minimitaajuus on noin 30 Hz ennen kuin menee kokonaan nollaan. Maksimista ei ole tietoa. Skooppi tai edes taajuusmittarilla varustettu yleismittari autoon ja ajamaan niin sekin selviää.

Itse en jaksanut alkaa virittämään, kun koko ECUn tekee melkein saamalla vaivalla. Tosin uudemmissa peleissä tuollainen voisi puolustaa paikkaansa, jos/kun ei halua pistää koko systeemiä uusiksi.
 
Re:ahtoja Galantiin...

juu, kattelin sitä härpäkkää hiukan tarkemmin,
sama pömpeli sisältää paine-anturin ja imuilman lämpöanturin sekä tämän ilmamäärämittarin.

ecua pitäisi silloin huijata näiden kaikkien osalta,
imuilman lämpötila-anturin voi siirtää imusarjaan.

ainoaksi tehtäväksi jää oikean ilmamäärän ilmoittaminen eculle.

edit:
eli toi taajuus on 0 /+5V pulssia
joka on ilmamäärä(L/s)*6 = taajuus.



tässä on luettava se arvo map anturilta ja muutettava
se vastaamaan taajuudeltaan ja jännite arvoltaan oikeaa vastaavaksi.

elikkä nyt asiasta tietävät onko ton ilmanputsarin oma
map anturi tarpeellinen vai voitaasiinko sen antamasta
jännitteestä muuttaa se karman vortexin taajuus.

miksi yleensä se sisältää molemmat?
 
Re:ahtoja Galantiin...

Se ilmanputsarissa oleva paineanturi on kai vain ulkoilman paineen tunnistamiseen (esim. vuoristo vs. merenranta). Vanhemmissa sitä ei ole ollenkaan kuten -81 Lancerissani. Sen vaikutus lienee siis lähinnä polttoainemäärän ja sytytysennakon hienosäätö suhteessa korkeuteen merenpinnasta. Näin ainakin Chrysler Conquest -88:n (=Starion) huoltomanuaali väittää.

Ellei uudemmissa sitten ole vielä jotain muuta anturia?

Mistäs muuten tuo ilmamäärä * 6 = taajuus kaava on peräisin?

Chryslerin manuaali muuten kertoo myös, että ilmamäärämittarin taajuus on synkroninen ruiskutustaajuuteen verrattuna kaksipisteruiskussa. Suoraan imukanaviin ruikkivassa nelipisteruiskussa asia ei välttämättä ole näin.

Ilmanpaineanturista todetaan seuraavaa: 101 kPa, jännite 4 volttia, 88 kPa, jännite 3.5 volttia.

Ilmamäärämittarista on maininta, että taajuus on 10 Hz tai alle moottorin käydessä tyhjäkäynnillä. Tämä ei kyllä täsmää omiin mittauksiini joten on mahdollista että mittarin rakenteessakin on tullut tuohon vaikuttavia muutoksia aikaa myöten.
 
Re:ahtoja Galantiin...

lueskelin noi jutut tosta galantin service manuaalista.

750 rpm 25-50 Hz
2000 rpm 70-130 Hz



tosta saa sen teoreettisen ilmamäärän laskettua joka ei ota huomioon ylitäyttöä.
toi kaava perustuu tohon yllä olevaan eli

moottori on 2000cc
2000 rpm jolloin se ottaa 1000l/min
1000/60 = 16.666667 l/s
100hz / 16.6666667 = 6

toistetaan sama tolla tyhjä käynnillä:

moottori on 2000cc
750 rpm jolloin se ottaa 375l/min
375/60 = 6,25 l/s
37,5hz / 6,25 = 6

elikkä tohon perustuu se kaava

ilmamäärä(l/s)*6 = taajuus

galantti miehet pitääkö paikkansa?


galantin manuaaalin mukaan sen taajuus on suoraan verrannollinen ilmamäärään.

eli ei muuta kun väsäämään.
 
Re:ahtoja Galantiin...

4g92 1.6 lancerin arvot:

idle 800rpm = 20 - 46 hz
2000 rpm = 42 - 80 hz

4g93 1.8 doch arvot:

idle 800rpm = 22 - 48 hz
2000 rpm = 42 - 88 hz
 
Re:ahtoja Galantiin...

jkorpelalle:

nyt löytyi sulle osoite joka voisi auttaa hiukan toss sun turbo projektissas, elikkästä tuolta löytyy 4g64 turbottamisen ohjeita (Turbocharging the 4G64).

http://4g64.150m.com/turbo.html


ilmoittele kun saat penkkiin ton vehkeen.
 
Re:ahtoja Galantiin...

Näit vortex-muunnos-kittejä alkaa olee jo vissii aika paljon markkinoilla.
Tässä nyt yksi versio taas, bonus täs oli se et sivulla mainitaan myös vanhempia mitsumalleja johon se kävis!

http://www.pro-flow.com/KarmannVortex/opening.html
 
Re:ahtoja Galantiin...

nostetaas taas ylös tämä juttu!

tuli mieleen että näin yksinkertaisesti ajatellessa

jos on isommat suuttimen samassa suhteessa isompaan ilmamäärä mittariin eli (mulla sapon ilmamäär.m. +sapon suuttimet) ruisku toimii oikein

no jos turbotan koneen ja suurennan suuttimia ja noita ohivirtaus kanavia oikeassa suhteessa ruisku pysyy järjissään ja seokset kohdallaan kun viel lamba hieno säätää järjestelmää
miten on?

eli jos laitan evon putsarin missä isot ohivirtaus kanavat ja siihen suhteessa suuttimet

toimiskohan?
mitä mieltä?
 
Takaisin
Ylös Bottom