Ahtopaineet ja syöttö

S

Sanna

Guest
Vanhemmiten näyttäisi tuo imusarjan ylipaineventtiili vuotavan kovastikin. Ilmeisesti se ei ole säädettävä?

Uskaltaako sen jättää kokonaan pois? Onko turbossa muuten hukkaporttikin - eikö sen tarkoituksena ole estää ylipaineet?

Miten tuo ahtopaineiden "katoaminen" vaikuttaa savutukseen? Voiko savutusta vähentää poistamalla tuon syttöpumpun kompensaatioletkun imusarjaan? Onko sen poistamisella suurikin vaikutus savutukseen/syöttöön?

sanna
 
Vs: Ahtopaineet ja syöttö

Mulla on ainakin tulpattu se ylipaine-venttiili ( siltikään ei ahdot noussu yli 0,8bar ) Nyt ei sit enään ahda toistaiseksi ollenkaan :seina

Hydrauliikka liikkeestä hain muistaakseni 1" putkikierteellä olevan tulpan (tarkista kuitenkin se kierre varmuuden vuoksi, jotten muista väärin )

Hukkaportin kellon tilasin Proturbosta, kun oli taas kalvo puhjennut ;D, kattoos nyt sit joskus jos tuon enään tulille saa, paljonko ahtaa uuden kellon kera.
 
Vs: Ahtopaineet ja syöttö

Isot pojat sanoi joskus, että jos on ongelmia savutuksen kanssa päästömittauksessa, niin tulppaa sen pumpulle menevän ahtopaineletkun tilapäisesti. (ahtopainerikastus loppuu-savutus vähenee-elämä hymyilee)

Sen ylipaineventtiilin tarkoituksena on nimenomaan toimia varoventtiilinä silloin kun esim. hukkaportin kalvo hajoaa ja hukkaportti lakkaa säätämästä ahtopainetta.

Jos joskus menisin poistamaan sen venttiilin, niin ainakin asentaisin samalla ahtopainemittarin...
 
Vs: Ahtopaineet ja syöttö

Mulla se venttiili oli kokoajan auki, ennen kuin poistin sen (konepeiton vällyissä on kolo sillä kohdalla) Tottakai mittari pitää olla (Bling bling) :peukku
 
Vs: Ahtopaineet ja syöttö

Joo ehottomasti kannattaa laittaa se ahtopainemittari, silloin voi kyllä sen ylipaineventtiilin ottaa pois.

Lisäsyötön letkun irroittamisesta lainaakseni Jorma Olavi Ruonansuuta: "en tiiä toimiiko se, mutta saahan sitä kokeilla" :), eli parraiten sen kokeilemalla näkee, että mikä vaikutus sillä on.
 
Vs: Ahtopaineet ja syöttö

[quote author=nettijussi]
Joo ehottomasti kannattaa laittaa se ahtopainemittari,
[/quote]

Jos ostaa Equusin mittarin, niin kannattaa myös ostaa korvatulpat. Aivan järkyttävää sirinää pitää, häiritsee melko paljon jopa niinkin hiljaisessa autossa kuin diisselipajero...

Asian vierestä...mihinkäs te olette tuon mittarin lähdön laittaneet? Itse katkaisin nimenomaan sen syöttöpumpulle menevän letkun ja pistin mittarin letkun T-haaralla kiinni. Näyttää ahtopaineet hienosti, mutta viisari ei mene pätkääkään alipaineen puolelle edes moottorijarrutuksessa...

-Ville
 
Vs: Ahtopaineet ja syöttö

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=4158.0

Tuolla olis mittareista löpinää, mm. haaroituskohdasta...
 
Vs: Ahtopaineet ja syöttö

Kannattaa ostaa se mittari lvi tms liikkeestä,saa nestevaimennetun kunnon mittarin parilla kolmella kympillä. Ei sirise ja kokojakin on valita asti. Ite löysin just sopivan siihen kallistusmittarin tilalle (olikohan 52 vai 58mm),ei tarvinnu ku painasta se siihen holeen. Letku tulee mullaki siitä pumpulle menevästä letkusta T-haaralla,se ei tosiaan näytä alipainetta ollenkaan,mut haitannekko tuo mittää..
 
Vs: Ahtopaineet ja syöttö

[quote author=weikko80 ]
Kannattaa ostaa se mittari lvi tms liikkeestä,saa nestevaimennetun kunnon mittarin parilla kolmella kympillä. Ei sirise ja kokojakin on valita asti. Ite löysin just sopivan siihen kallistusmittarin tilalle (olikohan 52 vai 58mm),ei tarvinnu ku painasta se siihen holeen. Letku tulee mullaki siitä pumpulle menevästä letkusta T-haaralla,se ei tosiaan näytä alipainetta ollenkaan,mut haitannekko tuo mittää..

[/quote]

Olet ihan jäljillä...khyl tuon Equussinkin hiljaseksi saa, mutta (neulaa, vaahtomuovia, styroksia etc.yms.jne putkeen)...Alipaineen näyttö on kovin hyödyllinen silloin, kun metsästetään käyntihäiriöitä vajaakaasulla/tyhjäkäynnillä (esim. imusarjan halkeamat, tiivisteen vuodot, alipaineletkujen hyppäminen pois paikoiltaan jne), siksi olis kiva, että sen näytön saisi toimimaan, turbon toiminnan ja ahtopaineen kannaltahan sillä EI ole oikeestaan mitn. väliä.. Oikeesti, onko pakko koneistaa/kairata imusarjaan reikä kierteineen, että saa alipainetiedon pihalle Pajerosta?
 
Vs: Ahtopaineet ja syöttö

Ei pajerosta kyllä juurikaan alipainetta mittariin saa, ottipa mittarin lähdön mistä tahansa. Suurispiirtein alta 1000 kiepin alipainetta on ihan vähän, mutta sen jälkeen turbo alkaa jo antamaan lehmänhenkäystä ja alipaine loppuu.
 
Vs: Ahtopaineet ja syöttö

MikkoM sanoi
Mitäs alipaineletkuja sieltä pajeron imusatsista sitten oikein lähtee ???. Ja miten kummassa sitä alipainetta sinne oikein syntyy.
Minä nyt oon rassanu vaan nuita tuohivirsuajan mitsuja, mutta ei niissä ainakaan mitään alipaineletkuja imusarjassa/putkistossa ole.

Ja se mitätön alipaine syntyy imusarjan ja imuilmanoton välisellä matkalla, eli tyhjäkäynnillä hitaasti pyörivästä turbosta ja tietysti pienen pieni imuvastus on ilmanputsarissaki. Mutta heti kun turbo alkaa pikkusen paremmin pyörimään, niin se on moro alipaineelle.
 
Vs: Ahtopaineet ja syöttö

OK, kai se on uskotatava, diesel ei anna alipainetta. Tuntuu khyl hiukan vitun typerältä.Se on ihan saatanan varma, että toi härveli menee alipaineelle, ei moottorijarrutuksessa yksikään laite voi olla ahdon puolella, kun mietitään termodynaamista palotapahtumaa?? mutta ei kait siinä, näiillä mennään, kun puhutaan Pajatsoststa, pitää laittaa vaimennusta mittariin.
 
Vs: Ahtopaineet ja syöttö

Sen sirinän saa pois vaikka matkan aikana. Ei muutaku solmu mittariin ja toinen viereen. Sen verta vaan kiristää että mittari toimii.

Saa tehtyä myös klemmarilla ja pultilla.

Dieseleissähän ei ole kaasuläppää --> periaattees aina kaasu pohjassa --> ei alipainetta
 
Vs: Ahtopaineet ja syöttö

Ite sävelsin sillai että porasin IC:n etupuolella olevaan pitkeen reijän ja hitsasin siihen ½" muhvin, siihen pneumatiikka kuristin... saa säädettyä sirinän sopivaksi....... Nuilla glyserolilla vaimmenetuilla bourdonkaarilla on se ongelma, notta varsiinni kylmässä jää kaikki piikit pois, tietty kuristettu mittari tekee saman, mutta kylmyys ei vaikuta. Kun jotain vikaa epäilee/ metsästää, niin sirisevästä mittarista voi olla jopa apuakin.......kuristimen kun saa avattua, ja kuristettua takaisinkin
 
Vs: Ahtopaineet ja syöttö

Yllättävän hyvännäköinen (hyvä valaistus) ja värinätön on toi Bilteman uusi turbo mittari (tuote nro 32195). tuli asennettua tohon 2.5 td asuntoautoon, ja ehkäpä laitan pajeenkin korvaamaan ton vanhan equun.
 
Takaisin
Ylös Bottom