Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tepi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Hyvä ettei ihan turhaan tullut noita tehtyä. :peukku

Pitäisikö ylläpidon siirtää nuo ohjeet ja tuo Strayn kuva vaikka tuonne Tepin aloitusviestin perään, niin olisi kytkis ja selkokieliset ohjeet peräkkäin??
 
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Kantapään kautta kokeiltiin, että Galantissakin on ainakin kahta erilaista korkeudensäätöpotikkaa. Se toinen on täysin erilainen kuin tuo mihin nuo ohjeet on. Lancerin potikka käy kunhan perään juottaa hieman ylimääräisiä vastuksia. Pexi voi kertoa tästä lisää :) Seuraava kokeilu on Radioduosta ostetuilla "normaalipotikalla" toteutettu ratkaisu, kustannuksia n. 3 euroa.
 
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

nokonzok sanoi
Kantapään kautta kokeiltiin, että Galantissakin on ainakin kahta erilaista korkeudensäätöpotikkaa. Se toinen on täysin erilainen kuin tuo mihin nuo ohjeet on.

Oliko minkä ikäisestä gallusta tuo potikka? Mietin, olisiko noissa jotain eroja iän pohjalta.
 
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Nyt pelittää korkeudensäätö mullakin, erittäin paljon kiitoksia kaikille jotka ovat viitsineet vaivautua neuvomaan... :driver
 
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

nokonzok sanoi
Seuraava kokeilu on Radioduosta ostetuilla "normaalipotikalla" toteutettu ratkaisu, kustannuksia n. 3 euroa.

Tästä tulee halvin/ järkevin ratkaisu kunhan joku elektoniikkaan perehtynyt tekee toimivan kytkentä ohjeen :seina
 
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Uldiz sanoi
Tästä tulee halvin/ järkevin ratkaisu kunhan joku elektoniikkaan perehtynyt tekee toimivan kytkentä ohjeen :seina

Ei taida poiketa yhtään tuosta mun säätimestä mikä on jostain Lancerista. Yhtä ruma kun perus potikka jos ei jopa rumempi ja ei tuossa käsittääkseni mitään muuta ole kuin portaittain säätyvä säätövastus. yhen vastuksen joutuu lisäämään jonka kautta lyödään maihin. Vastuksen kokoja vaan en satu muistamaan ulkoa.
 
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Samppa sanoi
Ei taida poiketa yhtään tuosta mun säätimestä mikä on jostain Lancerista. Yhtä ruma kun perus potikka jos ei jopa rumempi ja ei tuossa käsittääkseni mitään muuta ole kuin portaittain säätyvä säätövastus. yhen vastuksen joutuu lisäämään jonka kautta lyödään maihin. Vastuksen kokoja vaan en satu muistamaan ulkoa.

Tässä tapauksessa on kyse pelkästä viisi asentoisesta kytkimestä johon juotetaan eri ("asento") napojen väliin vastukset kiinni ym. ym.
Ei saatu pelittämään kunnolla..
 
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Uldiz sanoi
Tässä tapauksessa on kyse pelkästä viisi asentoisesta kytkimestä johon juotetaan eri ("asento") napojen väliin vastukset kiinni ym. ym.
Ei saatu pelittämään kunnolla..

Pitäisi sen käsittääkseni toimia tuollakin ja myös ihan perus potikalla, kun vastusarvot vaan "keksii" kohilleen. Jos tuota sähkökaaviota katsoo etusivulta ja miettii tuota omaa toteutusta jossa tuo "kolmas liitäntä" tehdään itse vastuksen kautta maihin, voisi kuvitella, että perus potikka riittäisi tuohon korvaaman tuon säätimen. Laitoitteko sitä maa piuhaa ollenkaan vai mistä kiikasti?

Mulla siis on seuravanlainen kytkentä. Virta tulee potikalle ja siitä toisesta liitännästä lähtee sitten säätömoottorille sekä vastukselle jonka kautta kytketään maihin. Toimii ja näin se myös on käsittääkseni jonkun vuosimallin Lancerissa mistä tuon säätimen ja vaastuspaketin hommasin.
 
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Samppa sanoi
Pitäisi sen käsittääkseni toimia tuollakin ja myös ihan perus potikalla, kun vastusarvot vaan "keksii" kohilleen. Jos tuota sähkökaaviota katsoo etusivulta ja miettii tuota omaa toteutusta jossa tuo "kolmas liitäntä" tehdään itse vastuksen kautta maihin, voisi kuvitella, että perus potikka riittäisi tuohon korvaaman tuon säätimen. Laitoitteko sitä maa piuhaa ollenkaan vai mistä kiikasti?

Mulla siis on seuravanlainen kytkentä. Virta tulee potikalle ja siitä toisesta liitännästä lähtee sitten säätömoottorille sekä vastukselle jonka kautta kytketään maihin. Toimii ja näin se myös on käsittääkseni jonkun vuosimallin Lancerissa mistä tuon säätimen ja vaastuspaketin hommasin.

siis sinulla on perus lineaarinen potentiometri siellä välissä? minkä arvoinen?
 
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

nostokurki sanoi
siis sinulla on perus lineaarinen potentiometri siellä välissä? minkä arvoinen?

Ei ole vaan jonkun vanhan Lancerin säätönamiska. Uskoakseni kuitenkin ihan vastaava missä vain vastus muuttuu, kun nuppia kääntää. Vastusarvoja en nyt valitettavasti ulkoa muista ja mielenkiinto koko systeemin purkamiseen mittausta varten on tällä hetkellä aika vähissä, kun ei ole edes lämmintä tallia missä askarrella :-\

Pitänee koittaa joku kerta mitata nuo vastukset, kun auton kimppuun kerkeää ja saa motivaatiota jostain, niin selviää tämäkin.
 
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Uldiz sanoi
Tästä tulee halvin/ järkevin ratkaisu kunhan joku elektoniikkaan perehtynyt tekee toimivan kytkentä ohjeen :seina

Onnistui kuitenkin.

Helppoa kauraa elektroniikkaa ymmärtävälle, ei tosiaankan mun alaa..

Tossa mun pojan piirtämä "kytkentä kaavio" (ja osa radio duon, vai mikä se nyt oli) potikalle.

Hintaa tulee säätimelle n.4€ sisältäen tinan ja sähkön :)
 
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Samppa sanoi
Ei ole vaan jonkun vanhan Lancerin säätönamiska. Uskoakseni kuitenkin ihan vastaava missä vain vastus muuttuu, kun nuppia kääntää. Vastusarvoja en nyt valitettavasti ulkoa muista ja mielenkiinto koko systeemin purkamiseen mittausta varten on tällä hetkellä aika vähissä, kun ei ole edes lämmintä tallia missä askarrella :-\

Pitänee koittaa joku kerta mitata nuo vastukset, kun auton kimppuun kerkeää ja saa motivaatiota jostain, niin selviää tämäkin.

Alkuperäisen potikan vastusarvot, service manual:n mukaan:
Asento Vastusarvo
0 120
1 300
2 620
3 1100
4 2000

Niiden johdoissa olevien vastusten arvoja en tarkkaan muista, mutta oisko ajovalo plussan jarruna ollut 180 ohm ja maata vasten 630ohm. Tarkistan nuo kun käyn tallilla.
 
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Asian selventämiseksi, lancerissa ja galanteissa on siis kiertokytkin ja sen perässä vastuspaketti, jollaista edellisissä viesteissäkin replikoitiin.

Potentiometri kun on säätövastus itsessään, niin ei tietämättömät mene sellaista ostamaan ja ihmettele kun ei olekaan tarpeeksi nastoja... :)
 
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

nostokurki sanoi
Asian selventämiseksi, lancerissa ja galanteissa on siis kiertokytkin ja sen perässä vastuspaketti, jollaista edellisissä viesteissäkin replikoitiin.

Potentiometri kun on säätövastus itsessään, niin ei tietämättömät mene sellaista ostamaan ja ihmettele kun ei olekaan tarpeeksi nastoja... :)

Siis mitä meinaat nastojen määrällä? Eikö tuon voisi saada toimimaan myös ihan perus potentiometrillä, tosin siinä ei olisi noita "askeleita", jos vain sopivalla säätövaralla oleva löytyy? Eli vaikkapa noiden Pexin laittamien arvojen mukaan potikka missä säätövara (0)100-2k.
 
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Samppa sanoi
Siis mitä meinaat nastojen määrällä? Eikö tuon voisi saada toimimaan myös ihan perus potentiometrillä, tosin siinä ei olisi noita "askeleita", jos vain sopivalla säätövaralla oleva löytyy? Eli vaikkapa noiden Pexin laittamien arvojen mukaan potikka missä säätövara (0)100-2k.

Voi toki, meinasin vaan sitä kun täällä puhutaan ristiin potikoista ja säätövastuksista niin ei mene käsitteet sekaisin. Itse ajattelin juurikin koittaa tuollaisella ~2kohm potentiometrillä, johon lisään vielä tuon n.120ohm maattovastuksen.

Olishan se aika hieno kun olis portaaton säätö. Mulla seatissa on just niin, eli siinä ei askeleita tunnu, ja kun avasin niin säätövastushan se siellä oli sisällä.
 
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Tossa tänää kävin ostamassa timanttitiskiltä uudet umpiot 470e parihintaan, sitte tos rakentelin potikalla säädettävän korkeudensäädön:

_small.jpg


_small.jpg


Eli osia on kaks 680ohm vastusta, 2Kohm säätövastus ja pikkasen johtoa, ei paljoo maksanu. Noitten potikan päissä olevista vastusten arvoja en lyö lukkoon, mutta kun kääns potikan asennon toiseen suoraan niin moottorit säätyy mukavasti, ilman noita vastuksia se ei toimi. Vastukset voi toki olla pienempiä arvoiltaa, mutta tolla kokoonpanolla 1m matkalla kuviot säätyy 7cm verran.
Ja nuo värit on samat mitkä menee sinne korkeudensäätömoottorille, sininen +12v, musta on maa ja vihreä on säätö.

EDIT: tässä tarkemmin kun tutkin kytkentää ja kokeilin eri vastuksia, niin tuo potikalle menevä +12v oleva vastus, se voi olla alle 680ohm, mutta kuitenkin yli 150ohm. Ja tuo maattovastus on hyvä olla tuo 680ohm. Jos vastusarvo menee liian pieneks, niin säätömoottori alkaa jurraa ja se sitten ei osaa säätää itteänsä mitenkää.

EDIT2: Lisäsin kuvan vielä, miltä se sitten näyttää.

EDIT3: Kuvien lähdesivujen osotteet päivitetty ajantasalle
 
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

osaisko joku vähän auttaa....
mulla on nissanin säätömoottorit,kytkin on carismasta.
nyt kun laitan kytkimeen ja moottoriin + ja - ja kytkimestä säätösignaalin moottorin mitään ei tapahdu.
mittasin säätösignaalin niin että laitoin + ja - ja mittari - ja säätösignaalin väliin silloin kun kytkintä vääntää virtaa menee 6v-13v
 
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Olenko nyt käsittänyt oikein että korkeudensäätöpotikan ja valojen päässä olevan moottorin tulee olla ns. samaa paria niin päästään helpolla? Esim jos auto on jo vuosimallia 00 niin sinne voisi siirtää samaisen setin vuosimallin 97 suomiautosta?

Nyt mullekkin henk.koht selvisi miks ihmiset on laitellu noita rumia yleismallin sumarikatkasijoita, ilmeisesti sen takia että pitää olla se indikaattori sumarin päälläolosta eli tässä tapauksessa kytkimen valo. Mittaristoon kun ei hevillä valoa saa.

edit. Tuolla aikasemmin oli puhetta että olisi kolmea eri umpiosettiä olemassa. Ainakin capsi antoi samat numerot 98 ja 03 mallin galanteille. Siis umpioihin ja korkeudensäätönappulaan.
 
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Hemppis sanoi
Tossa tänää kävin ostamassa timanttitiskiltä uudet umpiot 470e parihintaan, sitte tos rakentelin potikalla säädettävän korkeudensäädön:

korkeudensaato.JPG
korksaatopot.JPG


Eli osia on kaks 680ohm vastusta, 2Kohm säätövastus ja pikkasen johtoa, ei paljoo maksanu. Noitten potikan päissä olevista vastusten arvoja en lyö lukkoon, mutta kun kääns potikan asennon toiseen suoraan niin moottorit säätyy mukavasti, ilman noita vastuksia se ei toimi. Vastukset voi toki olla pienempiä arvoiltaa, mutta tolla kokoonpanolla 1m matkalla kuviot säätyy 7cm verran.
Ja nuo värit on samat mitkä menee sinne korkeudensäätömoottorille, sininen +12v, musta on maa ja vihreä on säätö.

Nytku viel sais sen auton ;D

EDIT: tässä tarkemmin kun tutkin kytkentää ja kokeilin eri vastuksia, niin tuo potikalle menevä +12v oleva vastus, se voi olla alle 680ohm, mutta kuitenkin yli 150ohm. Ja tuo maattovastus on hyvä olla tuo 680ohm. Jos vastusarvo menee liian pieneks, niin säätömoottori alkaa jurraa ja se sitten ei osaa säätää itteänsä mitenkää.

EDIT2: Lisäsin kuvan vielä, miltä se sitten näyttää.

Onkohan tuosta mitään haittaa jos potikka on vähän isompi esim 4.7kohm? Vai voiko se toimia tuolla?
 
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

rolla sanoi
Onkohan tuosta mitään haittaa jos potikka on vähän isompi esim 4.7kohm? Vai voiko se toimia tuolla?

En osaa tarkkaan sanoa että miten toimii. Kun tuo säätömoottori ottaa siihen korkeudensäätöön vertailuarvon potikalta, niin voi tulla semmonen tilanne että potikan keskialueella ei välttämättä tapahdu säätöä ollenkaa, vaan se säätö tapahtuu reunoilla. Tai sitten se säätö-alue on tosi pieni potikan molemmilla reunoilla. Ite en oo kokeillu tuolla 4.7kohm potikalla, mutta en yht.äkkiä keksi syytä että miksei se toimisi, riippuu tosi paljon säätömoottorin elektroniikan herkkyydestä. Mutta kokeile ihmeessä ja kerro sitte tännekki että toimiko, ollaan kaikki taas sen jälkeen vähän viisaampia :)

ps. Muista laittaa nuo maatto ja plussaan tulevat vastukset!
 
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Kokeiltu on nyt. Säätö toimii, mutta tuntuu että moottori ajaa "yli alueen". Keskellä moottorin ääni on terve mutta, säädön ollessa lähellä maksimia tai minimiä moottori kuulostaa pyörittävän vaivalloisesti.
Täytyy varmaan etsiä jostain sellainen 2kohmin potikka ja kokeilla sillä.
 
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

rolla sanoi
Kokeiltu on nyt. Säätö toimii, mutta tuntuu että moottori ajaa "yli alueen". Keskellä moottorin ääni on terve mutta, säädön ollessa lähellä maksimia tai minimiä moottori kuulostaa pyörittävän vaivalloisesti.
Täytyy varmaan etsiä jostain sellainen 2kohmin potikka ja kokeilla sillä.

Joo tota mä itekki vähän mietiskelin, että joku säätö-alue ei tule toimimaan kunnolla. Bebekistä tai jostain muusta elektroniikka liikkeestä saa potikoita, hinta alle 2 euroa. 1/4W tehonkestoltaan oleva potikka riittää hyvin. :)
 
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Varmistetaan nyt asiaa vielä ennen kytkentöjen tekemistä:

Käytettäessä kaksi nastaista korkeudensäädinkatkaisijaa (MR250918) ryöstetäänkö virta toiseen nastaan ja toisesta nastasta lähtee signaali säätömoottoreiden vihreille johdoille sekä 120ohmin vastuksen kautta maihin?
 
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Stray sanoi
Mä tein juurikin näin, sillä erotuksella että en kytkenyt vielä säätimen taustavaloa.
Mitään ei tapahdu.Virtaa tulee joka paikkaan ja säätimessä jännite/ signaaliarvot muuttuu kun rullaa mut valot ei liiku mihinkään.... ::)
Polttimo paikalla?
 
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Seuraavat Hellan säätömoottorit pitäis mennä aikalailla Bolt-On.

Merkki Malli Moottori Vuosimalli Tuotenumero
-VW Golf III 1,4-2,9 08.91-04.99 6NM007282211
-VW Passat 1,6-2,8 02.88-11.00 6NM007282211
-VW Santana 1,8-2,0 08.94- 6NM007282211
-VW TransporterT4 (1,9-2,5) 11.90-04.03 6NM007282211
-VW Vento 1,4-2,8 11.91-09.98 6NM007282211
-Audi 80 1,6-2,8 09.91-01.96 6NM007282211
-Audi 100 1,6-2,8 12.90-07.94 6NM007282211
-Audi A6 1,8-4,2 06.94-12.97 6NM007282211
-Audi Coupe 2,0-2,8 10.88-12.96 6NM007282211

Itsellä on nyt 3kopasen golffin moottorit (Hella) ja hyvin toimii ;)
 
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Evoon tehty tää modaus ja hienosti toimii. :) Orggis valot jossa tuli mukana moottorit!


Kiitos vielä!
 
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Juccaaa sanoi
Seuraavat Hellan säätömoottorit pitäis mennä aikalailla Bolt-On.

Merkki Malli Moottori Vuosimalli Tuotenumero
-VW Golf III 1,4-2,9 08.91-04.99 6NM007282211
-VW Passat 1,6-2,8 02.88-11.00 6NM007282211
-VW Santana 1,8-2,0 08.94- 6NM007282211
-VW TransporterT4 (1,9-2,5) 11.90-04.03 6NM007282211
-VW Vento 1,4-2,8 11.91-09.98 6NM007282211
-Audi 80 1,6-2,8 09.91-01.96 6NM007282211
-Audi 100 1,6-2,8 12.90-07.94 6NM007282211
-Audi A6 1,8-4,2 06.94-12.97 6NM007282211
-Audi Coupe 2,0-2,8 10.88-12.96 6NM007282211

Itsellä on nyt 3kopasen golffin moottorit (Hella) ja hyvin toimii ;)

Minkä auton kytkintä käytit ohjaukseen?
 
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Motonetin yleismallinen Hellan portaaton säädin toimii hyvin ainakin alkuperäisten säätömoottorien kanssa. Yhden vastuksen joutui lisäämään koska jännite nousi niin korkeaksi säädin 0-asennossa että moottorit pysähtyivät.
 
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Näillä mennään. Nyt on juurikin tuo Motonetin yleismallinen säätönumikka tulossa ja Golffin moottorit. Kalliit olivat perkeleet, 83e/kpl kun kaikki romarit myivät joko ei-oota tai olivat kiinni lomailun takia.
 
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Mulla on yksi käytetty alkuperäinen Mitsun säätömoottori muistaakseni. Olisiko vaikkapa 30 euroa + mahdolliset postit sopiva hinta? :)
 
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Houkuttelisi 50e säästö, mutta ne tilattiin erikseen nimelläni siihen firmaan joten en kehtaa tehdä ohareita.
 
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Kertokaas missä ois syy/vika kun vasen ajovalo jää "ajeleen" ylös-alas normaalissa asennossa yhden pykälänsäätöväliä itekseen. Sittenku käyttää josssai muussa asennossa ja palauttaa siihen niin pysyy paikallaan mut sitte taas ajossa huomaa ja paikallaan että se suristelee edes takaisin...
 
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Harri K sanoi
Kertokaas missä ois syy/vika kun vasen ajovalo jää "ajeleen" ylös-alas normaalissa asennossa yhden pykälänsäätöväliä itekseen. Sittenku käyttää josssai muussa asennossa ja palauttaa siihen niin pysyy paikallaan mut sitte taas ajossa huomaa ja paikallaan että se suristelee edes takaisin...
Sää oot taas ajellu jossain uimarannan läheisyydessä ja sille on jäänyt "tahaton" flirtti päälle ;)
 
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Kapula7 sanoi
Sää oot taas ajellu jossain uimarannan läheisyydessä ja sille on jäänyt "tahaton" flirtti päälle ;)

sillä o ollu toi flirtti päällä aina ;D vuoden oli korkeuspiuhat irtiki sen takia :)
 
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Jännitevaihtelee / säätömoottorin sisällä on liukuvastus joka siis seuraa akselin liikettä, josko siinä vastuksessa olisi likaa.
 
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

tepi sanoi
Jännitevaihtelee / säätömoottorin sisällä on liukuvastus joka siis seuraa akselin liikettä, josko siinä vastuksessa olisi likaa.

Veholta 2v sitte ostetut täydelliset umpiot... tosin toinen vuotaan ny jo vettä sisäänsä :seina
 
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Oikeesti ota se säätömoottori irti ja chekkaa sen sisälmykset.

Ku otat irti niin kokeile tekeekö samaa toiselle puollelle kytkettynä / ilman toista moottoria.
 
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

En huomannut oliko täällä näistä puhetta mutta laitetaan omia havaintoja ja toteutuksia tänne kuitenkin. Mitsujen lisäksi ainakin vm. 88-92 Mazda 626:sta löytyy parkkien johtosarjasta korkeudensäätömoottoriin sopiva kolmionmallinen liitin, tosin kaksi nastaa vain käytössä mutta eiköhän romikselta löydy kolmaskin liitin mistä saa nuo puuttuvat pinnit ja johdonpätkät.

Saksan ebaysta löytyy purkuosana hyvin tuota pientä kojelaudan paneelia missä on korkeudensäätökytkin mukana, itelle tilasin sen ja etu/takasumuvalojen kytkimen samalla. Toimituskuluineen yhteensä vähän yli 24€ :)
 
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

tein tuolla systeemillä evoon korkeudensäädön kun hemppis edellisellä sivulla kirjotti,mutta nyt tuntuu että säätö aluetta on ihan hulluna edes sun takasin. eli säätää liian korkeelle kun vääntää nupin kaakkoon. säädetäänkä nyt valot manuaalisesti oikeelle kohalle kun moottorit on vetäny ne ylös?? eli säätöä jäää vain alaspäin???? hä
 
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

laineracing sanoi
tein tuolla systeemillä evoon korkeudensäädön kun hemppis edellisellä sivulla kirjotti,mutta nyt tuntuu että säätö aluetta on ihan hulluna edes sun takasin. eli säätää liian korkeelle kun vääntää nupin kaakkoon. säädetäänkä nyt valot manuaalisesti oikeelle kohalle kun moottorit on vetäny ne ylös?? eli säätöä jäää vain alaspäin???? hä
Mä ainakin legun valoista otin moottorit irti ja säädin tangon pituudet sopiviksi kun toisessa umpiossa ei riittänyt enää säätövarat.
 
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

PetuS sanoi
Mä ainakin legun valoista otin moottorit irti ja säädin tangon pituudet sopiviksi kun toisessa umpiossa ei riittänyt enää säätövarat.

hmm. joo tarvii koittaa jos noikin moottorit irtois ilman hajottamista että pääsis säätämään.
 
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

laineracing sanoi
hmm. joo tarvii koittaa jos noikin moottorit irtois ilman hajottamista että pääsis säätämään.

hhahaa,toimiiii. sain säädettyä ihan sopivaks säädöistä suoraaan. toi potikka +vastus homma oli hyvä ja halpa homma. jopa mä sain sen kikkailtua toimimaan.
 
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

PItäis itsekkin korkeussäätö värkkäillä, käytössä on depon umpiot, galantin korkeussäätö roottorit kolmella pinnillä, se nyt on jo aika selkee niissä, mikä tulee mihinkin.

Mutta, käytössä on myöskin galantista oleva korkessäätönamiska. Osaako joku kertoa, että mitä mihnkin pinniin tulee? , kunnei liitintä namiskaan ole.

Ja tarviiko tämä viellä jotain erillisiä vastuksia korkeussäädön toteuttamiseen? Tai jotain muuta huomioitavaa. Vai johdot ja sulakkeet kiinni ja säätämään.

12092011573.jpg


12092011574.jpg
 
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

MäTSi sanoi
PItäis itsekkin korkeussäätö värkkäillä, käytössä on depon umpiot, galantin korkeussäätö roottorit kolmella pinnillä, se nyt on jo aika selkee niissä, mikä tulee mihinkin.

Mutta, käytössä on myöskin galantista oleva korkessäätönamiska. Osaako joku kertoa, että mitä mihnkin pinniin tulee? , kunnei liitintä namiskaan ole.

Ja tarviiko tämä viellä jotain erillisiä vastuksia korkeussäädön toteuttamiseen? Tai jotain muuta huomioitavaa. Vai johdot ja sulakkeet kiinni ja säätämään.
Ei tarvi erillisiä vastuksia, sulakkeet ja johdot vaan kiinni niin pitäs pelata. Mulla pitäis olla jossain kytkentäkaavio, muistaakseni ihan Galantin service manualista sen otin.
 
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

PetuS sanoi
Ei tarvi erillisiä vastuksia, sulakkeet ja johdot vaan kiinni niin pitäs pelata. Mulla pitäis olla jossain kytkentäkaavio, muistaakseni ihan Galantin service manualista sen otin.


Olis hienoa jos löytyis, sais ehkä jo huamenna alkaa värkkäämään, sikäli mikäli kelit sallii 8)
 
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Leiman lähestyessä huomasin että toinen säätömoottori ei säädä ollenkaan. Koitin sitten mittailla, kaikki tulee ok, molemmin puolin samat arvot. Koitinpa vielä apparin puolella olevien sähköjohdoillakin, ei pelannut. Edellinen omistaja on nämä ostanut viime kesänä Autobodypartsilta, eipä auta kuin koittaa virhevastuun perusteella saada uusi tilalle :/

Taidanpa hakea kiinnittää umpion ja käydä hakemassa vikalistan..
 
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Olisko jollain tietoa -98 lancerin säätömötikän seuraavista väreistä? Sais piuhat järjestykseen ;)

edit:selvis jo.
 
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Nyt keskustelu päälle! Kuulin kaverilta että jatkossa JDM,USDM ym. tuontiautot mennään katsastamaan niin suomi valot eivät olisi enään pakolliset. Eli siis nokalla saisi olla väärän puolen valot kiinni. Syy tähän on että vaadittavia valoja ei meinaa autoihin saada/löytää jolloin leimalle on menty "peräkärry" valojen kanssa.

Kertokaa ihmeessä joku jos tämä kuulemani pitäisi paikkaa !! :peukku
 
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Huhua on ollut että valojen e-hyväksyntä voitaisiin korvata todistuksella joita saisi kirjoittaa jotkut katsastusasemat tarkistettuaan että e-hyväksynnän edellytykset täyttyvät. Ajovalojen tulisi edelleen olla kätisyydeltään oikeanpuoleiseen liikenteeseen sopivat.
 
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Voisiko tuo käytännössä meinata sitä, että ainakin facelift legnumien takavaloista naljailu loppuu. Eli otettas vihdoin järki käteen. Se on mielestäni selvää että vääräkätisillä valoilla ei ajella (vaikkei käytännössä siinäkään isoa eroa ole paljon ne häikäsee)
 
Takaisin
Ylös Bottom