Ajovalon pesimen ja iskareiden kiinnityslaakereiden vaihto

Argento

New Member
Liittynyt
10 Syyskuu 2008
Edellisen omistajan aikana oli pelkääjän puolen ajovalon pesin saanut kipeää eli se pitäisi vaihtaa. Vanhasta ei ole jäljellä kuin ruuvit ja pala letkua puskurin sisässä. Olen uuden pesimen hankkinut ja eilen pintapuolisesti tutkimme miten sen saisi vaihdettua.
Saako sen vaihdettu mitenkään muuten kuin puskurin irrottamalla?
Jos saa niin kuinka?
Jos ei saa niin kuinka iso homma on puskuri irrottaa?

Terävien kuoppien yli ajaessa alustasta kuuluu kolahduksia. Koiranluut vaihdoimme eilen ja tilanne parani, mutta kolinat eivät poistuneet täysin. Kuulin, että mahdollisesti kyseessä voisi olla iskareiden kiinnityslaakereiden kuluminen, samanlainen diagnoosi piti paikkansa edellisen Bemarini kohdalla takaiskareiden ollessa kyseessä.
Voisiko tuo olla järkevä syy? Auto on vm 97 ja sillä on ajettu 200tkm.
Onko tuollaisten kiinnityslaakereiden vaihto kyseiseen purkkiin iso homma ja kuinka takana iskareiden yläpäähän pääsee käsiksi?

Pahoitteluni mahdollisista tyhmistä kysymyksistä, mutta Galant on täysin uusi tuttavuus minulle, joten saattaa hölmääjäkin tulla kyseltyä.

Kiitokset vastanneille jo etukäteen.
 
Vs: Ajovalon pesimen ja iskareiden kiinnityslaakereiden vaihto

Eikö kenelläkään ole tietoa?

Kaikki tiedonhippusetkin otetaan ilolla vastaan...
 
Vs: Ajovalon pesimen ja iskareiden kiinnityslaakereiden vaihto

Kolina kuuluu luultavammin tukivarsista. Haulla löytyy lisää juttua aiheesta.
 
Vs: Ajovalon pesimen ja iskareiden kiinnityslaakereiden vaihto

Kiitos tepi vinkistä. Luin kaikki löytämäni viestiketjut läpi, mutta yksiselitteistä vastausta ei luonnollisestikaan löytynyt.

Rekisteröintikatsastin auton juuri ja katsastusmies kehui alustan jämäkkyyttä, kun vielä erikseen pyysin syynäämään kolinoiden takia. Eli mistään kovinkaan suuresta jutusta ei voi olla kyse, ja haittana on lähinnä vain kolinaa tietyissä olosuhteissa. Tosin nekin haluaisin pois eli siksi kyselen...

Ja onko kukaan koskaan joutunut vaihtamaan ajovalonpesintä kyseiseen kiuluun?
 
Vs: Ajovalon pesimen ja iskareiden kiinnityslaakereiden vaihto

Viestistä ei käynyt ilmi, että kuuluiko kolahdus edestä vai takaa, mutta jos kuuluu edestä, niin alatukivarret vaihtoon. Ja kokemuksesta voin sano, että samalla kertaa kannattaa sitten uusia sekä etummaiset että takemmat etu alatukivarret. Vaihdon yhteydessä kun on hyvä tehdä myös pyörien uudelleen suuntaus. Se on noin 400€ lysti plus työt, mutta kolahdukset loppunevat. Itsekkin kun metästin niitä kolahduksia, niin ei se katsastus setä minullekkaan löytäny ja oli sitä mieltä, että alatukivarret ovat kunnossa, mutta sitten kun ne irroitti niin totuus paljastui.
 
Vs: Ajovalon pesimen ja iskareiden kiinnityslaakereiden vaihto

Alatukivarret saa täältäkin kannatusta. Omien kokemusten perusteella sanoisin, että jos äänen lähteen paikallistaminen ei tahdo onnistua, niin veikkaukseni kohdistuisi takimmaisiin alatukivarsiin. Etummaiset on niin paljon helpompi tsekata. Katsurit kyllä yleensä tsekkaa sen suuntaiset liikkeet, joissa etummaisen pitäisi antaa merkkejä itsestään. Mutta veikkaustahan tämä vain on...

Itse en ainakaan keksi muuta keinoa irroittaa ajovalonpesureita kuin irroittamalla puskurin. Puskuri lähtee helposti irti, kun ottaa maskin, ajovalot ja sisälokasuojat irti, jolloin pääsee käsiksi kiinnityksiin. Ja tietysti irroittaa mahdollisen koneen alla olevan pohjamuovin klipsit on otettava irti.
 
Vs: Ajovalon pesimen ja iskareiden kiinnityslaakereiden vaihto

Kiitokset vastauksista.

Soittelin yhdelle paikalliselle korjaamolle, jota kehuttiin Mitsu-tietämyksestä. Heidän mukaansa kannattaisi vaihtaa kallistuksenvaimentimet kiinnityskumit, jotka kuluessaan saattavat aiheuttaa juuri tuollaisia kolinoita.

Ja mielestäni kolinoita saattaa kuulua myös takaa, tosin yleensäkin tällaisissa asiossa saatan olla jopa ylineuroottinen.

Muuten Galant on tuntunut ihan hyvältä peliltä. Auto on meidän perheessä kakkosauto, joka tulee vaimon jäädessä äityislomalle olemaan hänen käytössä eli kilometrejä ei kauheasti pääse mittariin kertymään.

Minkälaisia kulutuslukemia olette tuollaisella kahden litran manuaalilla saaneet aikaan?
 
Vs: Ajovalon pesimen ja iskareiden kiinnityslaakereiden vaihto

Voihan tuossa olla kallistuksen vakaajienkin puolella vikaa - koiranluiden lisäksi siellä on juuri nuo runkokumit, mutta aika harvoin näissä EA korisissa on ollut sitä vaivaa. Vanhemmissa malleissa tuo on ollut yleisempää. En siis millään muotoa kiistä diagnoosia, mutta tsekkaa kuitenkin ne alatukivarretkin. :peukku Sama pätee takapäähänkin.

Kulutuslukemat oli aiemmalla kaksilitraisella Gallulla sekalaisessa ajossa n. 8 litran nurkissa. Matkalla jopa vähän alle, mutta kaupungissa pikkuisen päälle.
 
Takaisin
Ylös Bottom