Akku tyhjenee itsekseen

  • Viestiketjun aloittaja laurisa
  • Aloituspäivämäärä
L

laurisa

Guest
-89 Lancerissa on ollut virtaongelmaa. Akku on Boschin vajaan vuoden vanha 65 Ah. Kesällä en käyttänyt autoa viikkoon => ei jaksanut pyörittää starttia. => kaapelilla virtaa ja toimi taas.

Pari kertaa olen unohtanut valot päälle. Ensin n. 8 tunniksi, lähti vielä käyntiin. Tänään n. 10 tunniksi, sisävalo jaksoi palaa juuri ja juuri.

Mittasin nyt sitten yleismittarilla. Virrat poissa kulutus 0,11A. Virrat poissa, parkkivalot päällä kulutus reilut 2A.


Tuo 0,11 lienee liikaa lepovirraksi, kun ei tuossa mitään sähköheebeleitä ole. Releet naksahtaa akun vieressä kun kaapelikengän irrottaa/kiinnittää => liekö normaalia? Kokeilin irrottaa mankan sulakkeen, sillä ei ollut mitään vaikutusta. Takakontin valo ei jää palamaan. Mistä lähden vikaa etsimään?

Ihmetyttää myös että kuinka tuo parin ampeerin valovirta voi 10 tunnissa vetää akun ihan tyhjäksi? Liekö akku finaalissa? Se on myös aika paljon, kun autosta on molemmat etuparkit ja rekkarivalot palaneet :) => parkkien ollessa päällä palaa vain takavalot ja mittarivalot. tuleeko niistä tosiaan tuo 2A eli 24W? Vai viekö jokin näiden lisäksi sähköä?
 
laurisa sanoi
-89 Lancerissa on ollut virtaongelmaa. Akku on Boschin vajaan vuoden vanha 65 Ah. Kesällä en käyttänyt autoa viikkoon => ei jaksanut pyörittää starttia. => kaapelilla virtaa ja toimi taas.

Pari kertaa olen unohtanut valot päälle. Ensin n. 8 tunniksi, lähti vielä käyntiin. Tänään n. 10 tunniksi, sisävalo jaksoi palaa juuri ja juuri.

Mittasin nyt sitten yleismittarilla. Virrat poissa kulutus 0,11A. Virrat poissa, parkkivalot päällä kulutus reilut 2A.


Tuo 0,11 lienee liikaa lepovirraksi, kun ei tuossa mitään sähköheebeleitä ole. Releet naksahtaa akun vieressä kun kaapelikengän irrottaa/kiinnittää => liekö normaalia? Kokeilin irrottaa mankan sulakkeen, sillä ei ollut mitään vaikutusta. Takakontin valo ei jää palamaan. Mistä lähden vikaa etsimään?

Ihmetyttää myös että kuinka tuo parin ampeerin valovirta voi 10 tunnissa vetää akun ihan tyhjäksi? Liekö akku finaalissa? Se on myös aika paljon, kun autosta on molemmat etuparkit ja rekkarivalot palaneet :) => parkkien ollessa päällä palaa vain takavalot ja mittarivalot. tuleeko niistä tosiaan tuo 2A eli  24W? Vai viekö jokin näiden lisäksi sähköä?

Lataako sulla laturi kunnolla... toi 2A on ihan normaalia.
samoin tuo "lepovirta". Mitkä releet siellä vetää?
Miten mittasit lepovirran? milloin, akun ollessa tyhjä?
Suosittelen että lataat tuon akun täyteen kunnon laturilla.. esim CTECK..
Jos olet akun parikertaa vahingossa piiputtanut täysin tyhjäksi, niin se vaatii parin päivän latauksen, jotta taas toimii.
 
ei kyllä pitäisi yksikään rele naksua jos on virrat pois
ja akun kengät ottaa irti/kiinittää :nykii

onko sulla joku hälytin tms minkä releet naksuu? tms?
 
No ei voi olla 0,11A normaali lepovirta, tosta tulee nimittäin 18,5 Ah viikossa. Eli kolme viikkoa jos autoa seisottais niin 55 Ah olis mennyt. Kai nyt mitsun kuuluu startata vaikkei joka päivä ajeliskaan..

joku rele siinä tosiaan naksahtaa akun vieressä sulakekotelossa. Täytyy tutkia lisää. Laturinkin vika voinee aiheuttaa tällaista => seuraavaksi koetan irrottaa laturin johdon.

lepovirran mittasin akkukengän ja miinusjohdon välistä, akku ei ollut tyhjä vaan sillä oli ajettu hetki virran antamisen jälkeen.

Miksi pitäisi jollain laturilla ladata? Eikö riitä että autolla ajaa ja antaa auton laturin hoitaa loput?
 
Niin joo ei ole mitään hälyjä tms. Ainoa epäilyttävä seikka on edellisen omistajan jäljiltä Mitsubishi Club Finlandin jäsentarra ikkunassa! ;D
 
Tuo 0,11A on ihan normaali purkuvirta silloin kun mitään laitetta/kuluttajaa ei ole päällä. Kello, mankka yms. kuluttaa vähän vaikka ovat pois päältä. Silloin kun akku on mennyt tyhjäksi, pitää se ladata pienellä virralla ajan kanssa. Auton oma laturi on ns. pikalaturi jolla ei saa ladattua tyhjää akku täyteen, jolloin se tyhjenee nopeasti kun sitä kuormitetaan esim. silloin kun auto ei käy. Tuolla 2A virralla 55Ah akku on tyhjä 27,5 h kuluttua...
Kannattaa tutustua lyijyakun ominaisuuksiin.
 
Jos sulla on 55Ah akku ja se on purkautunut tyhjäksi, niin et saa sitä ladattua täyteen ilman että lataat pari vuorokautta kunnon laturilla.. näin se vain on..
Ja lyijy akusta kun katoaa varauksesta puolet, niin jää auto käynnistämättä.
Kun varaus tippuu, laskee myös jännite, kun jännite tippuu niin tippuu radikaalisti virran saanti..
 
Ajelin aikoinaan laina-ooppelilla, jossa ilmeni (yllättäen) samanlaista virtojen katoamista. Syyksi paljastui huono maadoitus, joka pääsi heilumaan kiinnikkeessään ja ihan kipinää lyömään.

Mut enpä enää kyl muista millä välillä se maajohdin oli... :D
 
-91 1.5 GLXi Lancerissa samantapaista ongelmaa..

Oisinki kyselly mikä siellä voi sitten vielä olla kun akku o itestään tyhjentynyt vuoden sisällä kahdesti --> vaihtoon, nyt uus akku paikalla ja matka jatkuu mut kuinka kauan?

Kävin huoltoasemalla mittauttamassa (käydessä) laturin, kuulemma ok.

Autossa on häly, Cobran joku vanha, muistaakseni 978-malli.

Voiko se Cobra syödä virtaa vai lyökö maihin jostain?


Mistä se yleisimmin on viallinen, jos sitä itte lähtis paikallistamaan ja millä tavalla ???

EDIT: siin o myös kattoluukku & A/C jos antaa yhtään lisävihjeitä.. toisis merkeis näköjään nämäkin vaikuttaa.
 
Akun varauksen purkautumiseen on useimmiten syynä joko itse akku, laturi tai molemmat yhdessä. Viallinen laturi tuhoaa uudenkin akun muutamassa kuukaudessa.

Laturin on tarkoitus syöttää akulle suht. tasaista tasajännitettä. Laturin tasasuuntaussillassa on 6 kpl tasasuuntausdiodeita, jotka saavat aikaan sen, että laturin muodostamasta kolmesta erillisestä vaihtosähkökomponentista "muutetaan" (eli tasasuunnataan) yksi lähes puhdas tasajännite. Jos tästä tasasuuntaussillasta yksikin diodi alkaa vuotamaan, eli päästää sähköä myös toiseen suuntaan, niin silloin tuo laturin tuottama jännite ei enää olekaan puhdasta tasajännitettä.

Tuo tasajännite kulkee akun sisällä vain yhteen suuntaan. Jos laturi tuottaa sellaista epäpuhdasta jännitettä, jossa on tuota yhden viallisen diodin aiheuttamaa vaihtosähköä mukana, niin tämä vaihtosähkökomponentti aiheuttaa akun sisällä elektrodien edestakaista liikettä, joka taasen kuluttaa akun sisällä olevat lyijylevyt nopeasti loppuun.

Tuollainen laturi kyllä lataa niin normaalin tuntuisesti, että diodivikaa ei pysty tavallisilla yleismittareilla toteamaan. Laturien korjauksia työkseen tekevät autosähköliikkeet omistavat jo sellaisia mittalaitteita, joilla pystyy tuon diodivian aiheuttaman epäpuhtaan tasasähkön toteamaan (Oskilloskoopin tyyppinen laite).

Diodivikainen laturi purkaa akun ihan muutaman päivän aikana. Tuollaisen diodivian voi itsekin yrittää paikallistaa sillä, että ottaa yhdeksi yöksi (Jos mahdollista, niin vaikka useammaksikin vuorokaudeksi) auton sulakkeet irti ja aamulla mittaa akkujännitteen. Tällä eliminoidaan auton omien sähkölaitteiden aiheuttama virrankulutus. Seuraavana iltana ottaa akunkengän irti ja taas aamulla mittaa akkujännitteen. Akunkengän irrottaminen eliminoi laturin kautta kulkevan vuotovirran. Jos akkujännite yön aikana esim. akunkenkä irrotettuna putoaa 10V:n, tai alle, niin silloin vika on akussa. Akkujännite yön seisomisen jälkeenkin tulee olla siinä 12V:n paikkeilla ja auton käydessä sellaiset 14 - 14,5V. Akun vaihtamisen jälkeenkin pitää jatkaa tutkimuksia, koska tuollainen em. laturi tuhoaa nopeasti sen uudenkin akun.

Laturiin tulevasta päävirtajohdosta voi halvallakin yleismittarilla todeta vuotovirran: Ensimmäiseksi irrotetaan akunkenkä, ettei tapahdu mitään oikosulkuja/sätimisiä, kun irrotetaan tuo laturiin tuleva paksu kaapeli. Kun kaapelikenkä on irrotettu ja laitettu/tuettu sellaiseen paikkaan, ettei se pääse ottamaan runkoon, laitetaan Ampeerimittari tämän johdon ja laturissa olevan liittimen väliin. Akunkenkä painetaan varovasti paikalleen ja samalla seurataan mittarin lukemaa (Ei käynnistetä autoa!). Muutama milliAmpeeri vuotaa terveestäkin laturista, mutta jos virtaa kulkee yksikin A, tai enemmän, niin silloin on syytä epäillä juuri tuota tasasuuntaussillan diodivikaa.

Jos on taitoa/uskallusta avata laturi ja vaihtaa itse tuota tasasuuntaussiltaa (yksittäistä diodia on todella vaikea vaihtaa), niin sekin onnistuu aika helposti. Samalla kannattaa vaihtaa molemmat laakerit ja hiilet. Laturin valmistajasta/tyypistä/tehosta riippuen tasasuuntaussilta maksaa 20-40€, laakerit n.5€/kpl (itse otan varovasti laakerin pölysuojan irti ja laitan lisää vaseliinia uuteenkin laakeriin. Jos vanha laakeri ei ole kovin väljä, niin rasvaamalla saadaan sillekin useita käyttövuosia lisää) ja pelkät hiilet sen n. 5€. Osat yhteensä n. 30 - 60€ ja työaikaa saa varata ainakin pari tuntia, eli ei kannata alkaa tuhraamaan ruokatunnilla. Purkurilla vanhasta laturista joutuu pulittamaan sellaiset 50€, mutta samankaltainen remontti sitäkin kohta odottaa...

Akunkenkien ja -napojen, sekä maadoituskaapeleiden kiinnityspisteiden huolellinen puhdistus ja rasvaus (vaikka sitten tavallisella öljyllä/vaseliinillakin) auttaa laturia lataamaan akkua kunnolla -ja toisaalta akusta päin tulee kunnolla virtaa uloskin päin, varsinkin kylmäkäynnistyksessä tuo asia korostuu. Jos startti ei saa kunnolla virtaa, niin se ei jaksa kunnolla pyörittää konetta, jolloin tulpat kastuvat, jne... .
 
Tuossakin linkissä lisää tietoa tähän asiaan liittyen:

http://www.petrisimolin.com/ThePalsta/topic.asp?TOPIC_ID=33260
 
Kiitos Kartse selvityksestä. Epäilin että laturissani voisi olla tuollaista diodivikaa, mutta nyt olen vielä enemmän ymmälläni. Irrotin laturin sulakkeen, ja mittasin ampeerit virrat poissa: 0,0. Sulake kiinnitettynä menee virtaa 0,1 ampeeria koko ajan, mitattuna siis akkunavan ja kengän välistä.

Mutta sitten huomasin sellaisen ilmiön, että kun laturin sulake on irti, ei sisävalo eikä takaluukun valo pala. Kaikki muu toimii. Mites tämä on mahdollista? Onkohan autossani jonkun pelle pelottoman virityksiä? Voisikohan virtojen häviäminen johtua näistä virityksistä?

ps. saako noita laturin 80A sulakkeita ostaa ihan perushuoltamoilta / biltemasta. tosiaan revin sen irti kun oliskin pitänyt ensin avata ruuvit..
 
Onpahan tosiaan mitsusssa melkoiset sähköt. :seina sisävalo ja takaluukun valo ei toimi ilman laturin sulaketta, jos kone ei käy. Mutta sitten kun kone käy, niin sisävalo ja takaluukun valokin toimii! Ja myös kellon valo toimii vain koneen käydessä. ???

Elikkä näille tulee virta jotenkin suoraan laturilta? Ei varmaan ole mitsun normaali ominaisuus? Kaikki muut sähköt tuntuu toimivan normaalisti.

sisävalossa on vielä sellanen erikoisuus, että off-asennossa palaa ja on-asennossa on pois päältä.

Täytyypä varmaan huomenna vielä kokeilla mikä on tilanne jos poistaa sisävalon sulakkeen. Löytyykös jostain lancerin sulakkeista kunnollista karttaa, auton opaskirjassa ei ole kaikkien laitteiden sulakkeita mainittu.

kiitoksia vaan jos joku osaa näiden ihmesähköjen kanssa jeesata! ;)
 
:seina :seina :seina :seina :seina :seina :seina
Selvisihän se vikapaikka sitten. Radio vie virtaa. Kun irrotin sisävalon sulakkeen, niin radiokin sammui. Ja kyllä se sammuu myös kun sen oman sulakkeen irrottaa. Mikähän järki tuossa kytkennässä on? vai kuuluuko sen noin ollakin ??? Ja tosiaan koitin vielä molemmat sulakkeet paikallaan irrottaa radion johdoistaan, virrankulutus oli sillon 0,0A.

onkos tuollanen 0,11 ampeeria normi "lepokulutus" normimankalle? Kyseessä on joku vanha pioneerin CD-soitin. Mun mielestä aika paljon vie sähköä virrat poissa!
 
Kyllä se sun radio on tainnut olla hiukan oikosessa,ts,purkaa runkoon lian,pölyn yms, mönjän takia.
Itsellä oli erään halpiksen kanssa samaa vaivaa. :peukku
 
Takaisin
Ylös Bottom