auto gauge amppeeri-mittari

moogeli84

Evo IV & Evo VI
Liittynyt
27 Elokuu 2004
Sijainti
Punkaharju
ostin tos voltti ja amppeeri mittarin merkkiä autogauge, voltti-mittarin sain kyl toimii, mut noist amppeeri mittarin ohjeist en kyl tajuu just mitää, ku ei toi englanti oikee hallus oo...
piuhojahan siihe ei tuu ku kaks, mut mistä?
???joten onks kukaa laittanu samanlaista tai vastaavaa E31 galluun?
 
itse asensin amppeerimittarin seuraavasti:

akussa on kiinni sulakerasia (ainakin suurimmassa osassa mitsuja ilmeisesti) josta lähtee kaksi johtoa, toinen menee starttiin ja toinen muille auton sähkövempeleille. tämän sähkövempeleille menevän johdon katkaiset ja liität amppeerimittarin siihen väliin.

johtojen järjestyksestä en ollu varma mutta kai se selviää manuaalista. muistaakseni johto tuodaan amppeerimittarin + napaan ja - navasta takaisin.
 
eikö siihen väliin tuu pelkästään vaan semmonen shuntti vastus. ts eikai sitä kaikkea virtaa sen poloisen mittarin lävitse viedä.
 
Tepi sanoi
eikö siihen väliin tuu pelkästään vaan semmonen shuntti vastus. ts eikai sitä kaikkea virtaa sen poloisen mittarin lävitse viedä.

Siihenhän amppeerimittari perustuu että se mittaa kaiken kulkevan virran (paitsi startin) ja mittarin tarkoitus on vain näyttää mihin suuntaan virta kulkee (virtaa akkuun tai akusta pois) ja ilmoittaa myös amppeerien määrän mitä esim. erilaiset sähkölelut autossa vievät :)
 
Ööö..tota. :eek: Niinhän se olikin...

Tepi: semmottinen löytyy vaan kunnollisista mittareista. Ei pilipalimittareissa käytetä shunttia. Niin sairaalta kuin se kuulostaakin, tosiaan kaikki virta kierrätetään mittarin kautta. Jännitehäviöt ovat toki melkoiset ja lataus ei toimi yhtä hyvin käytettäessä laturin sisäistä jännitesäädintä, valot eivät ole yhtä kirkkaat jne, mutta toimiihan se jotenkuten. Kunhan käyttää tolkuttoman paksua kaapelia.

Vaan enpä kyllä omaani laittais...

Löytyykös muuten kunnollisia (lue: shunttia käyttäviä) ampeerimittareita autokäyttöön mistään inhimilliseen hintaan?
 
Toimivuudesta en tiä,mut omaan aattelin kokeilla sitä pilteman pihti-mallista mittaria,joka kykenee vähän suurempaankin virtaan.Siis JOS ei synny häviöö ku vie sen "pihti"-osion moottoritilaan ja näytön kabiiniin.
 
Pihdistä ei kyllä tule mitään häviötä. Että ei muuta kun heti hankkimaan :)

Pihdissä on sekin hyvä puoli, että voit mitata mitä tykkäät. Joko akun latautumista/purkautumista (mukaanlukien starttivirta), laturin syöttämää virtaa tai kulutusta. Riippuu siitä, mihin pihdin laitat ja on helppo vaihtaa paikkakin.
 
Esku sanoi
Pihdistä ei kyllä tule mitään häviötä.
Meinasinkin sitä johdon välistä häviötä,kun kabiinist m.tilaan olisi kuitenkin n.1,5m matka,että kuinka tarkka mittaus tuossa on,eli tuleeko siitä pienestä resistanssista mikä on pihdin/itse mittarin välillä?
 
Tjaa.. enpä ole tasavirtapihteihin niin tutustunut. Vaihtovirtapihdissä ainakin käy niin, että mittariin menee pihdistä virta eikä jännite, joten se pieni resistanssi ei tee mitään.. virta pysyy oikeana, mutta jännite voi vähän kohota. Näin ainakin periaatteessa. Tai sitten olen antanut itseni ymmärtää väärin... :p
 
Noin mäkin uskon,onhan siin erikseen "norm." testaustikut jännitettä,resistanssia jne varten.Tottakai ku olin hakemas nii loppuhan ne oli..
 
Takaisin
Ylös Bottom