Auto tuli kansipahvin vaihdosta =>Kone tärisee

HB -91

Galant -91 GLi & Saab 9000 -89
Liittynyt
8 Elokuu 2004
Sijainti
Oulu
Pitää laittaa uus otsikko kun nyt on kiire. Auto oli siis kansipahvin vaihdossa ja hain auton korjaamolta, nyt kone resonoi todella tuntuvasti kun antaa kierroksia ja check engine valo syttyy uudestaan kun auto on ollut käynnissä pari minuuttia eikä sammu ennenkuin sammuttaa auton.

Onko vika tasapainotusakseleissa?? Vai mistä muusta se voisi johtua??

Huomenna pitää viedä takaisin ja vaatia takuuseen tasapainoakseleiden uudelleen ajoituksen!!

Vastailkaa nopeasti niin voin selvittää korjaamolla mitä pitää tehdä, Kiitos!!!
 
Re: Auto tuli kansipahvin vaihdosta =>Kone tärisee, nopeaa neuvoa please!!!

TP-akselilta kuulostaa...

eli jossain täällä foorumilla on ohje miten sen saa oikeaan kohtaan...

kokeile hakua ;D ;D
 
Re: Auto tuli kansipahvin vaihdosta =>Kone tärisee, nopeaa neuvoa please!!!

Eli varmaan sen 180 astetta pielessä mikä tuntuu helposti käyvän jos ei ole tp akselista kokemusta. Siitä voisi tuo tärinä.
 
Re: Auto tuli kansipahvin vaihdosta =>Kone tärisee, nopeaa neuvoa please!!!

Lueskelin jo nuita juttuja tasapainoakseleista, ja siitä tuntuis johtuvan tuo tärinä, mutta mutta, miksi 'check engine' valo syttyy n. 1-2 min jälkeen kun se on käynnistyksen jälkeen sammunut?? Liittyykö mitenkään tasapainoakseleihin tai ö.pumppuun?

Kiitän jälleen etukäteen nopeista vastauksista, aamulla klo 8.00 aion olla huoltamon ovan edessä :)
 
Re: Auto tuli kansipahvin vaihdosta =>Kone tärisee, nopeaa neuvoa please!!!

Kokeile lukea vika koodit
sieltä löytyy varmasti syy/vika miksi syttyy saataisi vaikuttaa
että joku ilmamäärä mittarin johtolöysällä tai lamdan johto irti.. myös lämpö anturi jos on viallinen tekee tuota että syttyy vikavalo

mutta lue vikakoodit niin saat syyn
 
Re: Auto tuli kansipahvin vaihdosta =>Kone tärisee ( VOI POISTAA )

Vein auton takasin ja asentajaässä sano suoraan ettei varmasti oo ajotus pielessä hän on kolmeen kertaan tarkastanu että merkit kohallaan. Ei millään uskonut ku sanoin että tp-akselin ajoitus pielessä, "tuo tärinä on sähköpuolen vika" yritti kaveri neuvoai. No rupesin selvittään asiaa ja näytin kuvat, jotka täältä foorumilta tulostin :), että se toinen tasapainoakseli on sen 180 tai 360 pielessä.

Ukko uhkas että jos purkaa uudelleen nii joudun maksamaan sen työn. Meinasin reiveleihin käyä kiinni, prkleen ukko kun ei voi uskoa mitä sanon. No, aikovat tehä korjaukset, josta en todellakaan aio maksaa, mutta vasta ensi viikon tiistaina!!! V*tun huonoa palvelua, ja CE valo palaa koko ajan, sitäkään ei tienny mistä johtuu, eikä ollu etes vikakoodinlukijaa näillä mestareilla.

Ens kerralla teen kyllä ite kaikki remontit..
 
Re: Auto tuli kansipahvin vaihdosta =>Kone tärisee

Joo huomasikko sano sille asentajalle että se tp-akseli
on välitetty 1/3(öljypumpun rattailla) ja siksi voi olla 360ast jompaan kumpaan suuntaa pielessä ;D ;D

ps. ei muuten poisteta topikkia... hyvä esimerkki ja oiva varoitus / opetus muille jotka ihmettelevät mix tärisee 8)
 
Re: Auto tuli kansipahvin vaihdosta =>Kone tärisee ( VOI POISTAA )

Kerroin, että siinä on välitys, joten ei ole tp-akseli kohdallaan. Ukko tosiaan kiven kovaan selvitti, että kaikki merkit oli kohdillaan, että ei voi olla pielessä. Mutta onneksi tulostin nuo kuvat ja selvitin sitä asiaa, joten luulis sen nyt tulevan kohilleen. Jätin tosiaan tällä 'ässälle' ne valokuvat ja ohjeet tp-akselin ajoituksen kohistamisesta ja tuon koneen manuaalin, josta löytyy räjäytyskuvat :) .

Onneksi on tämä foorumi ja teitä asiantuntevia Mitsumiehiä, muuten ei ikipäivänä olis ruvennu laittamaan tuota uudelleen jos en olisi osannut oikein vaatia.

Joo, ei sitten poisteta tätä topicia, jatkan raportointia tämän alla kunhan autosta taas jotakin selviää.
 
Lyhyesti tilanne: Saivat tasapainoakselin ajotettua ja tärinät loppui, mutta CE valo paloi edelleen. Käytin merkkiliikkeessä luettamassa koodin -> nakutuksen tunnistin anturi rikki!! Eli vaikka nollasi koodin se tuli heti takaisin. Ja johdot näytti olevan kohdillaan.

Miten voin vaatia tätä nyrkkipajaa maksamaan ja vaihtamaan uuden anturin? Anturi ei siis ollut rikki kun vein auton pajalle, joten siellähän sen on täytynyt särkyä. Ilmeisesti kannen purkuvaiheessa säretty?!

Jos joltakin löytyy ehjä anturi niin ostan pois, soita 044-5347145. Merkkiliikkeessä 125 euroo!!!!
 
anturi ittessään on mielestäni varsin kestävää tekoa (kai), mut vois olettaa että anturin piuha on vain irti tai jotain?.. vai miten tuo piuhoitus on tapahtunut uudemmissa galanteissa? ???
 
No näinhän siinä kävi. Eli merkkiliikkeen kaveri muka katsoi, että kaikki piuhat ja liittimet oli kohillaan, mutta kun tuossa lähdin ajelemaan niin käytin yhen nakutuksen tunnistimen anturin liittimen, joka on tuossa ihan koneen päällä näkyvillä, irti/kiinni ja kappas vain CE valo ei enää syttynyt ajon aikana !! Huh helpotusta, tuli jo tarpeeksi maksamaan tuo tehty remontti ja hermojen palamista ei rahalla etes pysty mittaamaan :)

Alunperin syynä oli siis 4 pytyn liekkirenkaan pettäminen, sitä kautta oli sylkenyt vettä sylinteriin ja aiheutti ilmeisesti ilmalukon kanteen. Miten se oli pettänyt, sitä en tiedä kun eivät sen enempää osanneet kertoa.

Kansi oli siis ehjä, se oikaistiin ja koeponnistettiin. Vesipumppu, termari ja jakopään remmi + rullat ja kiristimet tuli vaihatettua samalla ja tietysti öljyt ja nesteet. Nyt siis vain kovaa ajoa vailla meikäläisen kalantti :)

Kiitokset vielä kerran kaikille auttaneille ja tietoa jakaneilla.

Editzione: Tietenkin yläpään tiivistesarja vaihdettiin myös ja venttiilin ohjurikumit, ihan varmuuden vuoksi.
 
Vielä tuli mieleen, että tarviiko tuo kansi jälkikiristyksen?

Haulla etin, niin ainakin pajeron kansissa pitää tehdä tuo jälkikiristys (tosin siitäkin oltiin useampaa mieltä).

Aion käyä vielä kerran täällä nyrkkipajalla hakemassa sen 20 egee, jonka maksoi tuo vikakoodin luku, niin siinä samassa vois vaatia sen jälkikiristyksen jos se pitää tehdä. Sen jälkeen en aio sylkästäkään sen pajan suuntaan :)

Niin ja sytytys pitäis säädättää kohalleen, kun pikkusen pätkii välillä, mutta eiköhän ne sen suostu tappelematta tekemään.
 
Kyllä se pitää kiristää ainakin mulla oli jossain paperissa
merkitty jälki kiristys momentti.. en löytänyt sitä tähän hätään...


sitten sytyn säädöstä... muistaa maadottaa se huoltoliitin että saa perus ennakon säädettyä...


edit: joo korjaus 15min käyttö ja sit kiristys ei muuta
 
Ja eikun ongelmat jatkuu :(

Eli sytytystä en vielä ole säädättänyt, koska CE valo alkoi jälleen palamaan ajon aikana, mutta nyt se ei sammu ollenkaan käynnistyksen jälkeen vaan palaa koko ajan.

Kolvasin itelleni tuon vikakoodin morsettajan ja morsetuksen perusteella auto antoi kaksi vikakoodia, eli 11=Lambda-anturi ja 31=knock sensor. Knock sensor oli aikaisemminkin vikana mutta se sammui n. vuorokaudeksi kun käytin liitintä auki/kiinni.

Mitä nyt kannattais tehdä?? Saako nuo anturit irti ihan kotikonstein ilman suurempia purkamisoperaatioita?? Ja tuleehan tuo lambda anturi tuohon pakosarjaan?! Voiko tosiaan ajossa kerralla kummatkin anturit lakata toimimasta, ei kai?!

Sytytys on tosiaan vielä pielessä, eli pätkii kohtalaisesti. Voiko tästä johtua??

Tämmöstä tänään, katotaan mitä huomenna.
 
Ruisku muistaa kaksi viimeistä vikaa...
vika muistin saa nollattua ottamalla akunkengän irti puolex tunniksi.. samalla nollautuu koko ecu ja sen jälkeen hakee hetken noita arvoja...

kokeile ensin nollata ecu ja sit lukee uusix vikakoodi
jos antaa kaksi koodia vika voi olla ecussa tai sitten ihan antureissa.
 
Nollaus ei välttämättä saata tarvita puolta tuntia,voi
aloittaa ihan puolesta minuutista ja lisätä aikaa tarpeen
mukaan,ei tarvi ootella niin kauaa...

Myöskään ei kannata liikaa tuijottaa siihen mitä koodit
kertovat eikä ainakaan välttämättä hankkia kalliimpia
osia tutkimatta muutenkin,boxi vetää omia johto-
päätöksiään saamistaan tiedoista ja veikkaa jotain
vikaa,mutta todellisuudessa se saattaa olla jossain ihan
muualla,omakohtaisia kokemuksiakin on asiasta...
 
No niin, nollasin tuon ecun muistin ottamalla tuon akunkengän irti ja CE valo ei ainakaan toistaiseksi ole vielä ruvennu tuikkimaan. Kävin tuon sytynkin sitte merkkiliikkeessä sääjättämässä ja vaihoin sytytystulpat samalla. Nyt 80 km ajelua takana ja hyvin tuntuis pelaavan.

Ainoa mikä on niin kierrokset käy tosi alhaalla (500 rpm) aina kun kaasun löysää. Johtuukohan siitä, että ecu vielä ettii asetuksia? Heti kun akunkengän laitoin takasin ja tarttasin niin se välillä aina itsekseen tyhjäkäynnillä käytti nuita kierroksia tosi alhaalla. Ensiapuna säädin tuosta kaasuvaijerin päästä tyhjäkäynti kierroksia hieman korkeammalle ihan mekaanisesti sillä ruuvilla.
 
löyhdytä vaijeri ja anna käydä 15min/puol tuntia tyhjä käyntiä niin ecu löytää tyhjäkäynti nopeuden itse...
 
Ainakin "Teepa"n galantti toimi silleen kun ecu käväs huollossa eli
sammuili risteyksissä ja tyhjä käynti seilas...

ilmailtiin siinä kytkintä ja auto käynnissä, tyhjäkäyntiä n.15-20min
sen jälkeen oli ihan kohdallaan tyhjäkäynti ja loppui risteyksiin sammuilu ja tyhjäkäynnin seilaaminen.
Ecu haki vain kohtansa mutta siinä meni aikaa vähän.
 
Itsellänihän tuo tyhjäkäynti oli jo ihan normaalia, mutta kaasun noston jälkeen tippu nuo kierrokset. Ensiapu tuntui toimivan ja auto tuntuu vihdoinkin taas ihan normaalilta. Täytynee kuitenkin vielä koittaa tuota, että antaa auton käyä tyhjäkäyntiä tarpeeksi kauan niin voi löysätä tuota vaijeria.

Nyt ei pääse taas hetkeen kunnolla ajeleen kun selkä meni rikki ja ei tohi oikein autossa istua.
 
löysää eka vaijeri ja anna käydä vaikka käykin vähän huonosti.. hakee paikkansa ja "tallettuu" muistiin niin alkaa pysyyn tyhjäkäynti...

ajossa ei säädy että ihan vain tyhjäkäydä pihassa sen 15->puol tuntia niin varmasti toimii
jos vain ecu ja tyhjäkäynti moottori on ehjä...
 
JKorpela sanoi
Ainakin "Teepa"n galantti toimi silleen kun ecu käväs huollossa eli
sammuili risteyksissä ja tyhjä käynti seilas...

ilmailtiin siinä kytkintä ja auto käynnissä, tyhjäkäyntiä n.15-20min
sen jälkeen oli ihan kohdallaan tyhjäkäynti ja loppui risteyksiin sammuilu ja tyhjäkäynnin seilaaminen.
Ecu haki vain kohtansa mutta siinä meni aikaa vähän.

Juu näinhän se mulla. eli vaan antaa käydä tyhjäkäyntii ja välil voi polkast hiuka kaasuu ni näkee pysyykö jo käynnissä. ;D
 
eli ihan siitä vaan että vetää ihan löysäksi sen ruuvin millä "ns" säädetään sitä tyhjäkäyntiä ja sitten auto käymään niin sitte se ettii paikkansa.. kuulostaa vähä liian helpolta ;D
 
Joo, mulla ei ainakaan ollut mitään vaikutusta. Pidin n. puoli tuntia autoa tyhjäkäynnillä ja 15 minuutin kohdalla rupesin väliin antaan kierroksia, vaan aina ne tippu n. 500 rpm:n kun kaasun löysäs ja sitten taas nousi parin sekunnin kuluttua tuohon n. 850 rpm:n, jolla auto siis kävi tyhjäkäyntiä.

Löysäsin siis ruuvia aluksi 6 täyttä kierrosta ja kun puolen tunnin jälkeen edelleen kierrokset tippu aina kaasun löysäämisen jälkeen niin kiersin 2 kierrosta ruuvia kiinnipäin ja nyt toimii niinkuin pitääkin, eli kaasun löysäämisen jälkeen kierrokset tippuu tuohon n. 900-1000 rpm:n.
 
Tsädäm! :seina

Lambda-anturia ehdottaa aina vaan tuo vikakoodi. Eli olen nyt viitisen kertaa nollannut vikakoodimuistin ja aina vaan CE valo syttyy 20-50 km ajon jälkeen ja aina vilkuttaa tuota 11:sta kun lukee koodin. Johtuukohan tuo vika esim. pakosarjan tiivisteen vuotamisesta?? Vai mistä syystä lambda alkaa herjaamaan?

Anturi oli ehjä kun vein auton korjaamolle ja aluksihan tuo herjas sitä knocksensoria, mutta nyttemmin tulee vain tuo lambda. Ehdotuksia/neuvoa kaivataan taas!!
 
Jokos siitä on ECU huollettu? Eikö tuo -91 ole sitä vuosikertaa, jossa niitä paukkuu varsin yleisesti (olettaen että nimimerkki viittaa Galant HB -91:een) ja alkavat herjaamaan ties mitä? :-\
 
Ei oo ecua huollettu. Auto on 130 tkm ajettu ja ei se mitä sattuu herjaa vaan ainoastaan tuota lambdaa. Ja auto on Galant hb ja valmistettu ennen 5/90, mutta rekisteröity -91.

Nyrkkipajalla vaihdettiin yläpään tiivistesarja ja ajattelin, että alkaako lambda herjaamaan jos saa ilmaa jostain tiivisteen välistä? Tai esim. jos pakosarja on halki?

ko. nyrkkipaja oli helevetin huono eivätkä olleet ikinä galanttia laittaneet, joten liittyy tuohon remontin yhteyteen. Siis CE valo ei palanut vaikka nelospytty oli "täynnä" vettä ja auto kävi kolmella pytyllä glykolia polttaen. Auto toimii mielestäni muuten täysin normaalisti.
 
Lambdahan mittaa juuri pakokaasun ja ulkoilman happipitoisuuden suhdetta, joten kyllä minusta nuo arvelemasi viat voisivat olla mahdollisia syitä.

Ja tosiaan, jos valon palaminen alkoi remontin jälkeen... :seina
 
Nojoo, katsomallahan se tietysti selviää, mutta itse olen selkävaivainen tällä hetkellä, niin ei pysty mitään tekemään :mad:

Alkaa pikkuhiljaa tuntumaan siltä, että lambda on rikki. Ecukin kyllä varmaan kannattaisi käyttää huollossa, koska onhan autolla jo rippikouluikä. Tosin auto käy todella siististi eikä esim. tyhjäkäynti seilaa eika muuta vastaavaa vikaa.
 
Takaisin
Ylös Bottom