automaatti Lancerin tyhjäkäynti

Shooter

Galant 16v Tic -89
Liittynyt
30 Elokuu 2003
Sijainti
Kirahvilandia
Tyhjäkäynti n.500 rpm(mittaristossa valot himmenee,ja meinaa auto sammua),ja nykyään kun laittaa aamulla kylmänä käyntiin,kierrokset eivät lähde nousemaan ollenkaan sinne missä ne normaalisti ovat automaatiryypyn ollessa päällä(n.1600rpm)... ???
Auto on -92 1.5 Glxi lancer 4-pykäläisellä automaatilla...

Edit:Kun esmes.liikennevaloissa nyppää paikallaan ollessa käsijarrun päälle,niin kierrokset nousevat sinne 1000rpm korville...
 
taitaa olla vaan pikkasen paksut öljyt laatikossa, jos nyt tulkitsen tuon käsijarru esimerkin oikein (laitat vaihteen vapaalle ja käsijarrun päälle)?

OLETHAN lukenut nuo aiemmat threadit joiden aiheena on tyhjäkäynti-kaasuläppä kotelo-tyhjäkäynnin säätäminen ruiskuautossa?
 
no vaikuttaa se, kylmänä: ajattele miten paljon työtä jonkun automaattilaatikon pyörittäminen ottaa, jos siellä sisällä on paksut öljyt....

Mutta jos vika on myös auton ollessa lämmin niin sitten vikaa on etsittävä muualta....

Tyhjäkäyntimoottori kannattanee syynätä ensimmäisenä. Samoin vikakoodit kandee lukea.
 
Automaatin ei pitäis juurikaan jarruttaa edes kylmänä, jos vaihde on vapaalla.
Tutkipa moottorin lämpöanturia.
 
ECU tunnistaa moottorin lämpötilan lämpöanturilla. Jos anturi on sökö, saattaa ECU luulla että moottori on käyntilämpöinen, eikä käytä ryyppyohjelmaa vaikka auto on kylmä. Kuinkas käyttäytyy normaalilämpöisenä?

Lämpöanturi on jossain termostaattikotelon lähettyvillä, ja siihen menee yksi johto.
 
Shooter sanoi
Tyhjäkäynti n.500 rpm(mittaristossa valot himmenee,ja meinaa auto sammua),ja nykyään kun laittaa aamulla kylmänä käyntiin,kierrokset eivät lähde nousemaan ollenkaan sinne missä ne normaalisti ovat automaatiryypyn ollessa päällä(n.1600rpm)... ???
Auto on -92 1.5 Glxi lancer 4-pykäläisellä automaatilla...

Mulla on automaatti-Coltissa se ongelma että se antaa liian vähän ryyppyä kun on ollu moottorilämmitin kytkettynä....

Missä kunnossa sun sytytystulpat on? Entäs akku?
 
Tulpat oon vaihtanu vajaa 1000km sitten,ja akku on n.vuoden vanha...Normaalilämpöisenä käyttäytyy myös huonosti=tyhjäkäynti n.500rpm...Moottorin lämpöanturi vaihdettu,ei mitään vaikutusta...
Paikallaan ollessa kun heittää D:ltä vapaalle(N),ja nyppää käsijarrun ni tyhjäkäynti nousee sinne 1000rpm hujakoille,missä sen kuuluis olla normaalistikin... ???
 
voisko ruiskuautossa (automaatilla) olla samantapainen "idle up" kytkin kuin esim. ilmastoidussa kaasari koneessa? (kytkee tyhjäkäynnin isommalle kun ilmastointi kytketään päälle).

Jo onko se tyhjäkäynti moottori nyt syynätty? koodit luettu?
 
Jep,ilmoittivat korjaamosta että tyhjäkäyntimoottori on OK,mutta antaa vikakoodia:intake air temperature sensor=imuilman lämpötilatunnistin???Ota nyt sitten tosta jotain selvää...Kuulin myös eräästä tapauksesta jossa oli ilmamäärämittari sökö kun käyttäytyi oudosti tyhjäkäynnillä...tiedä sit... :p
 
se lämpömittari on siinä ilmanmäärä mittarissa.

se lämpövastus näkyy siinä tiheän kennoston etu/takapuolella... hemmetin pieni satiainen. Vastuksen näköinen.
 
Jos löydät samanlaisen sensorin, niin riittää että vaihdat sen. Jostain varmaan löytyy arvot siihenkin. Elektroniikkaliikkeessä maksaa varmaan 50 senttiä, jos vaan tiedät mitä haluat.

Kannattaa kytkeä koko ilmamäärämittari irti systeemistä, niin voit ajaa normaalisti kunnes saat osat hommattua. Tällöin ECU käyttää muita muuttujia seoksen laskemiseen, ja autoa voi taas ajaa normaalisti.

Jos auto ei käy tyhjää ilmamäärämittarin pistokkeen irroittamisen, ja ECU:n resetoinninkaan jälkeen, on vika luultavasti ECUssa.
 
No se ilmamäärämitsku on irti,ja ECU resetoitu...Joten ECUn elämänkaari saavutti päätepisteensä :'(.No,onneks saa alennusta kun lähtee korjautamaan... ;)
 
Joopa 8)

Vaan neuvo: älä enää edes yritä käynnistää sitä, nimittäin se ecu saattaa tusahtaa sen viimeisen tusauksensa hetkenä minä hyvänsä. Tarkemmin ottaen, älä edes laita virtoja päälle. Vielä tarkemmin, revi se irti heti paikalla :p
 
Vanha tänne! Hipi hopi! :p

Ehjätään se jollekulle hädänalaiselle...jolta voi ehjästä pyytää surutta kolme kertaa enemmän kuin mitä minä otan korjauksesta :)
 
Voe helekkari.
Itellä ilmaantui sellainen ongelma, että kylmänä käy nätisti, mutta muutaman kilometrin ajon jälkeen kun moottori lämpiää , niin tyhjäkäynti häviää lähes olemattomiin. Välillä sammuu auto kokonaan. Vaihdatin juuri lambda-anturin ja ongelma ei ratkennut sillä. Pitänee vielä testata tuo ilmamääräanturi ja toivoa parasta. Toivottavasti ei ole ECU rikki. :-\
 
Vs: automaatti Lancerin tyhjäkäynti

Tää nyt on vähän vanha aihe, mut...

Lambda-anturi, oli se sitten sökö tai rikki, ei aiheuta ongelmia tyhjäkäynnillä eikä kierroksilla, ei kiihdytyksessä eikä hidastuksessa, vaan katsastuksessa! Toki kulutus on mitä on ja katti kärsii jne, mutta auto on aina ihan ajettavassa kunnossa, jos vika on lambaadassa.

Ja se, että ohjekirja sanoo vikavalon tarkoittavan jotain lambda-anturi/katalysaattori -linjalta on vain täyttä potaskaa.
 
Takaisin
Ylös Bottom