Auton äänentoistojärjestelmän säätö

M

mikada

Guest
En löytäny, että täällä olis tämmöstä käyty läpi. Tuossa ollu rakentelemassa autonäänentoistojärjestelmää ja täysin ummikkona tuli lähettyä rakentelemaan. Järjestelmä on rakentunut 6 kanavaisesta vahvarista, poppikone, 2 kpl 6,5" erkkasarjaa, 2kpl 6,5" midwoofereita ja 10" subbari. Vahvistin on sen verran fiksu, että siitä löytyy ali- ja ylipäästö suotimet joka kanavaparia kohti sekä suotimet voi laittaa yhtäaikaa päälle, joten siitä saa kaistanpäästösuotimen. Ongelma on se kun en tiedä noista säätöjutuista yhtään mitään, mutta korvakuulolla aloin säätelemään ja iltahan siinä meni ja sittenkin tuntui ettei vielä ihan kympillä vörki. Korvakuulolla sain tämmöisiä taajuusarvoja: subbari menisi 60Hz alaspäin, midwooferit toimivat noin 70Hz-250Hz ja tuon erkkasarjan säädin 100Hz ylöspäin. Tuossa kun jätin subille ja midwoofereille tuon pikkuvälin, niin sain eliminoitua semmoisen vittumaisen kuulosen jyrinän pois. Nuo taajuus arvo lukemat ovat saatu siitä vahvarin taajuussuotimen sivuun merkityistä suurinpiirtein lukemista. Onko noissa taajuusarvoissa mitään järkeä toimivan äänentoiston perustalle vai millaset arvot kannattaisi laittaa pohjille, mistä lähteä hienosäätämään? Tuntui aina kun vaihtoi erityyppiseen musiikkiin, että saisi aina lähteä veivaamaan säätöjä uusiksi, mutta tarkoitus olisi jotta ali- ja ylipäästösuotimet saisi säädettyä kohtalaisesti ja sitten musiikki tyylistä riippuen on helppo säätää subin ja midwooferien voimakkuutta suoraan mankasta. Vai onko tämmösiin mitään yleispätevää säätöohjetta?
 
Vs: Auton äänentoistojärjestelmän säätö

eikös 2-tie erkkasarjoissa ole yleensä midbassot ja diskantit?

eli sulla olis edessä 4x midbassot + 2x diskantit ja takana 2x midbassot ja 2x diskantit?
eikä mikään soita 60-70 Hz taajuuksia?
erillissarjoissa on ne hassut muovikopat mihin kaijuttimet tulee kiinni. niitä kutsutaan jakosuotimiks. ne säätää sen taajuuden niin et ne mukana tulevat kaijuttimet toimis hyvin. ei erillissarjalle tarvi säädellä taajuuksia vahvistimesta...

nämä nyt vaihtelee jonkunverran mut jotenki tällee:
subwooferille 0-30 - 60-70 Hz (eli oikeestaa vaa säädät alipäästön 60-70 Hz)
midbassoille 60-70 Hz - 200-250 Hz
keskiääniselle 200–250 Hz - 3–5 kHz
diskantille 3–5 kHz (ylipäästöllä)

eli esimerkiks: sub alipäästö 65 Hz, midbasso 65-225 Hz, keskiääni 225-4000 Hz ja diskantti 4 kHz ylipäästö
nämähän tietty vaihtelee elementtien suosituksista ja omista mieltymyksistä.
kuitenkin niin et se mihin toisen elementin taajuusalue loppuu, sen molemmilla puolilla on heti perässä toisen elementin taajuusalue.

voihan noihin säätää vaikka hiukan overlappia. eli sub alipäästö 65 Hz ja midbasso 60-225 Hz.


ja tosta mankasta säätelyyn... meinaatko korostuksia? esim bassboost tjsp? eli tyyliin subbarille +6db?

ei kannata. rikot elementtis. älä säätele mankasta niitä.
nyt vaikka esimerkkinä: vahvistin pystyy antamaan vaikka 200 W supparille. 0db korostuksella supparille menee 200 W. +3db vaatii tuplatehon eli 400 W (ja 6db vaatii 4x tehon eli 800 W). mistäs ne puuttuvat 200 W? tosta tulee säröä kun koitetaan antaa tehoa mitä ei ole -> särö ei oo kiva -> suppari rikki.

+mikä auto, mikä vahvistin, mikä soitin, mitkä erkkasarjat sun muut? olis helpompi auttaa ku tietää et mitä valmistajat suosittelee taajuuksiks :)

ja sitte sellanen et jos auto on porrasperänen ni se suppari sieltä takakopasta ei kuulu sinne hytin puolelle hyvin. kuitenki takakoppa on pellillä eristetty muusta autosta.

Lisätietoa nyt löytää vaikka http://www.autoala.net/autohifi/
 
Vs: Auton äänentoistojärjestelmän säätö

no eikös mulla ole 2x (eikä 4x) midbassot+2x diskantit edessä ja 2x midbassot takana (takana ei ole mitään diskantteja, kun eihän siellä istu pirukaan jos korvanjuuressa diskantit rääkyy), mutta kun erkat ovat etuovissa ja vaikka ovet ovat vaimennetut, niin siitä huolimatta olivat midbassot hieman ohuet, joten heitin lisä midbassot taakse tukevoittaakseni kyseistä aluetta ja kyllähän tuo subin ääni tuntuu tulevan matkustamoon ainakin sedan Galantissa. Kyseessä on Sony:n soitin ja en tarkoittanut mitään bassboost, loudness enkä mitään muutakaan tuommoista säätöä vaan ihan soittimen erillistä subbari lähdön tason voimakkuussäädintä. Lähtökohtana minä pidän kaikki korostukset poispäältä, mutta koska erkat ovat aika kirkkaasti soivat, niin treblejä tiputettu hieman keskitason alapuolelle. Midbassoon äänen voimakkuutta pystyy taas säätelemään hieman faderilla, koska siis kysymys 6 kanavasesta vahvarista, joista 1 ja 2 kanavat erkoille, 3 ja 4 midbassoille taakse ja 5 ja 6 siltakytkettynä subille.
Auto: vm-00 GDI Galant sedan
Soitin: Sony CDX-F7750
Erkat: Cerwin Vega 6,5" Vmax
Vahvistin: SPL Dynamics S-4006
Subi: SPL Dynamics 10" (22 litran suljetussa kotelossa)
Midbassot: Impulse 6,5" (mallimerkintää en nyt muista)
 
Vs: Auton äänentoistojärjestelmän säätö

ite oon soittimesta laittanu subi lähdöt täysille ja sit säätäny vaffarin, ja sit mieltymyksen mukaa voi bassoa laskea tai nostaa soittimesta, eipähä ainaka pääse hakkaamaa vahingossakaa yli
 
Vs: Auton äänentoistojärjestelmän säätö

Säätöohjeita :)
http://www.powerset.fi/autohifi/ohjeet/vahvistimet-gain.htm
http://www.powerset.fi/autohifi/ohjeet/suotimien-saato.html
 
Vs: Auton äänentoistojärjestelmän säätö

Jakken linkeissä oli hyvää asiaa. Ainoastaan vaan tuohon suotimen säätöön tarvittavaa levyä ei ole, joten kyllähän se korvahommaksi menee. Meinasin lähteä sitte siitä liikkeelle, että erkkasarjalta vahvistimen taajuussäädöt kokonaan pois käytöstä, koska siinähän ilmeisesti pitäis olla sille optimaaliset taajuudet jo sen omassa suotimessa. mid bassot sitte 65Hz-225Hz:iin ja subi 65 Hz alaspäin ja eikun säätelemään. No tuota vahvarin yliohjaamista tuskin tulee tapahtumaan, kun itse en nauti semmoisesta musiikin kuuntelusta, että korvat piippaa sen jälkeen ja kyllähän sen särön kuulee jokainen ja tajuaa olla kääntämättä sinne asti poppikoneen potikkoja. Vaan kunhan saisi tuon systeemin tasapainoisen kuuloisesti soimaan.
 
Vs: Auton äänentoistojärjestelmän säätö

Ilmaisia testi samplejä löytyy netistä paljon, toi subi kannattas asentaa refleksikoteloon ;D
 
Vs: Auton äänentoistojärjestelmän säätö

-Jakke- sanoi
toi subi kannattas asentaa refleksikoteloon ;D
Tuohon perusteluja.

Tuota gain:in säätöohjetta pikkuisen ihmettelin, kun siinä käskettiin laittaa fader puoleenväliin eli etupäähän ja takapäähän tasavoimalla. Eikös tuo gain:in säätö olisi parempi tehdä ensiksi kääntämällä kokonaan eteen ja sitten alkaa vahvarista etu gain:ia nostamaan niin kauan että soi etupää vielä puhtaasti ja sitten kääntää fader taakse ja nostaa taas taka gain:ia niin kauan kun takapää soi vielä puhtaasti?
 
Vs: Auton äänentoistojärjestelmän säätö

Refleksikotelo on kaikin puolin parempi kuin suljettu, jos tietää miten laitteiston rakentaa.
http://www.ddaudio.com/dd/caraudio/enclosureInfo/portInfo.asp

Pystytkö ohjaamaan joka kanavaa ohjelmalähteestä (etu / taka / sub) ?
 
Vs: Auton äänentoistojärjestelmän säätö

Kannattaa varmaa kyl iha eka ottaa selvää et toimiiko se suppari paremmin siinä refleksikotelossa vai suljetussa...

Ei sitä kannata vaa randomilla arpoa. se on elementistä kiinni. autosoundin sivuilla on tollanen ohjelma millä pystyy kattomaa kummassa olis parempi.

Ja oletin että edessä + takana erillissarjat koska mainitsit 2kpl
 
Vs: Auton äänentoistojärjestelmän säätö

Elementin valmistajalta pitäisi löytyä aina kotelosuositus, oli se sitten refleksi, suljettu tai joku muu mahdollisista yhdistelmistä, sekä tarvittava tilavuus.

Taajuusjakoja ei tosiaan tarvii noille erillissarjoille miettiä liikaa, niissä on yleensä, ainakin kunnollisissa, ylipäästöt ja leikkaukset sekä midille että diskantille. Jos nyt jostain syystä tarvitsee alataajuuksia leikata, niin jostain 80-120 alueelta todennäköisesti löytyy ihan kelpo leikkaustaajuus, riippuen pitkälti autosta ja asennuksesta. Nuo erkan miditkin voi laittaa muutaman litran suljettuun koteloon, parantaa napakkuutta aika usein.

Tuo subinkin jakotaajuus riippuu paljon elementistä, halutusta erottuvuudesta/korostuksesta, kotelosta ja leikkaustaajuuden jyrkkyydestä (6/12/18/24db) Yleensä isompia elementtejä leikataan alempaa ja pienempiä hiukan ylempää. Kympille varmaan sieltä 70-100 alueelta löytyy ihan sopiva.

Ja säätöhän lähtee siitä, että kaikenlaiset korostukset on pois kytketty ja pikkuhiljaa haetaan toivottua saundia jollain levyllä, josta itse tietää miltä sen tulisi kuulostaa. Voi myös tehdä testilevyllä, mutta ite olen aina mieluummin kuunnellut laadukkaasti tallennettua musiikkia.

Tossa yksi näkemys ja niitä löytyy ihan yhtä monta kuin on per***n reikiä maailmassa. Niistä vaan pitää kokeilemalla valita itselleen mielekkäimmän oloinen.
 
Vs: Auton äänentoistojärjestelmän säätö

Mkz sanoi
Kannattaa varmaa kyl iha eka ottaa selvää et toimiiko se suppari paremmin siinä refleksikotelossa vai suljetussa...

Ei sitä kannata vaa randomilla arpoa. se on elementistä kiinni. autosoundin sivuilla on tollanen ohjelma millä pystyy kattomaa kummassa olis parempi.

Ja oletin että edessä + takana erillissarjat koska mainitsit 2kpl

Mikä suppari toimii paremmin suljetussa kotelossa ? miksi suppari toimisi paremmin suljetussa kotelossa ?
 
Vs: Auton äänentoistojärjestelmän säätö

-Jakke- sanoi
Pystytkö ohjaamaan joka kanavaa ohjelmalähteestä (etu / taka / sub) ?
No siinä mielessä, että subin linjatasoa pystyy säätämään sekä lähinnä faderilla etu ja taka kanavien voimasuhteita ja tietysti balancia.

No nyt sain tuon jo lähes mieleiseksi. Ainoastaan tuli semmoinen juttu nyt esille, että sub:in tarkkuus ei ole paras mahdollinen kaikentyyppisessä musiikissa (etenkin tuplajalkabassojen yhteydessä), mutta soundi on nyt aika mukavan tukeva ja tasapainoinen myös hiljaisilla äänenvoimakkuuksilla, mutta sitte ei nyt enää aivan huippu ole todella kovilla voimakkuuksilla, mutta sillä ei ole niin väliä, kun niillä voimakkuuksilla ei ole enää pirukaan autossa. Nuo taajuudet tuossa säädin tuommoiseksi, kuin tuossa 16:16 kirjoittamassani viestissä. Tärkeä tekijä oli kanavapari kohtaisten gain:ien säätö keskenään sopiviksi, niin sillä alkoi saada soundia toimivaksi. Tuolle sub:in epätarkkuudelle ajattelin kokeilla ensitilassa semmoista jippoa, että laitan elementin pikkusen pienempään koteloon kokeeksi, kun sattuu tuommonen 17 litran suljettukotelo olla reservissä. Jos tuolla ei saa toimivaa ratkaisua, niin sitten pitää miettiä refleksi koteloa tai jopa parempaa elementtiä, kun tuo on spl:n edullisin 10" elementti tuolta 4 vuoden takaa. Mutta kokonaisuutena alan olla jo melko tyytyväinen tuohon ja kyllä nuo lisä mid bassot toivat sitä toivottua tukevuutta ja sen huomaa siinä kun faderilla kääntää ne pois päältä ja sitten päälle.
 
Vs: Auton äänentoistojärjestelmän säätö

MitsuMi sanoi
No siinä mielessä, että subin linjatasoa pystyy säätämään sekä lähinnä faderilla etu ja taka kanavien voimasuhteita ja tietysti balancia.

No nyt sain tuon jo lähes mieleiseksi. Ainoastaan tuli semmoinen juttu nyt esille, että sub:in tarkkuus ei ole paras mahdollinen kaikentyyppisessä musiikissa (etenkin tuplajalkabassojen yhteydessä), mutta soundi on nyt aika mukavan tukeva ja tasapainoinen myös hiljaisilla äänenvoimakkuuksilla, mutta sitte ei nyt enää aivan huippu ole todella kovilla voimakkuuksilla, mutta sillä ei ole niin väliä, kun niillä voimakkuuksilla ei ole enää pirukaan autossa. Nuo taajuudet tuossa säädin tuommoiseksi, kuin tuossa 16:16 kirjoittamassani viestissä. Tärkeä tekijä oli kanavapari kohtaisten gain:ien säätö keskenään sopiviksi, niin sillä alkoi saada soundia toimivaksi. Tuolle sub:in epätarkkuudelle ajattelin kokeilla ensitilassa semmoista jippoa, että laitan elementin pikkusen pienempään koteloon kokeeksi, kun sattuu tuommonen 17 litran suljettukotelo olla reservissä. Jos tuolla ei saa toimivaa ratkaisua, niin sitten pitää miettiä refleksi koteloa tai jopa parempaa elementtiä, kun tuo on spl:n edullisin 10" elementti tuolta 4 vuoden takaa. Mutta kokonaisuutena alan olla jo melko tyytyväinen tuohon ja kyllä nuo lisä mid bassot toivat sitä toivottua tukevuutta ja sen huomaa siinä kun faderilla kääntää ne pois päältä ja sitten päälle.

Subin toiston viivettä säätämällä voisit saada parempaa tarkkuutta bassoon.

Itse säätäsin etu / taka + L / R balanssia ohjelmalähteestä, vahvistimen gain:ien säädöillä hakisin max tehot
 
Vs: Auton äänentoistojärjestelmän säätö

Mitenkähän tuota sub:in viivettä pystyy säätämään? Itse en ole tuosta järjestelmästä semmoista mahdollisuutta löytänyt.
 
Vs: Auton äänentoistojärjestelmän säätö

-Jakke- sanoi
Mikä suppari toimii paremmin suljetussa kotelossa ? miksi suppari toimisi paremmin suljetussa kotelossa ?

No vaikka DLS RW12 toimii paremmin suljetussa kuin refleksissä.
En oo nii perehtyny että miksi. varmaa koska tehtaalla ovat päättäneet että siitä tehdään sellanen että se toimii suljetussa. tota pitäs varmaa kysyä ihan valmistajilta?

tuolla autosoundin sivuilla on tuo bassbox tms. laskuri. sillä saa katottua että mihin sopii paremmin. jotkut sopii molempiin.

vääränlainen kotelointihan voi jopa hajottaa sen elementin. eikä sitte saa takuusta mitään koska se ei oo valmistajan vika et käytät vääränlaisia koteloita.

EDIT:

AutoSoundista:
Kymmenen yleisintä syytä kaiuttimen hajoamiseen.
1. Teholtaan liian pienen vahvistimen yliohjaus
2. Ylisuuret basso/diskanttikorostukset
3. Ruuvimeisseli kartion lävitse
4. Vääränlainen tai huono bassokotelo
5.Taajuudet kaiuttimelle tarkoitetun toistoalueen ulkopuolella
6. Vahvistimen DC-vuoto (mikälie. vahvistin rikki => suppari rikki)
7. Jokin muu itse aiheutettu syy
8. Liian suuri vahvistinteho
9. Huonolaatuinen halpiskaiutin
10. Valmistusvika

Eli periaatteessa on epätodennäköistä että elementissä on vika tai tehoa on liikaa. (kuten monet ajattelee)
Korostukset pois ja polttakaa ne röökit ennen ku rupeette kiinnittelee niitä kaiuttimia ni ei heilu se ruuvimeisseli siinä käden mukana sinne kartioon ni saadaa tosta 3 ensimmäistä karsittua.

et välttämättä pysty säätämään subin viivettä... DSP:llä pystyisit.
 
Vs: Auton äänentoistojärjestelmän säätö

-Jakke- sanoi
Mikä suppari toimii paremmin suljetussa kotelossa ? miksi suppari toimisi paremmin suljetussa kotelossa ?

Erittäin monet subbarit toimii paremmin suljetussa.
Kannattaa miettiä jokainen, että mitä se "paremmin" tarkoittaa?
Onko se sama kuin kovempaa?
Sama kuin tulee matalaa enempi?
Sama kuin basso on tarkempi?
Erottelee sävyjä paremmin?
"Soi" paremmin?

Eri kotelotyypeillä ja kotelo koolla saadaan erilainen lopputulos. Kaikki vaikuttaa kaikkeen.

Esim. DD:n subit on poikkeuksetta kaikki refleksiviritteisiin suunniteltuja.

Kun taas esim. pioneerin litteää ei refleksissä kuuntele kukaan.

Suljettu kotelo on helpompi ja antaa enemmän anteeksi eli ns. varma valinta. Koko sitten elementin suositusten mukaan.
 
Vs: Auton äänentoistojärjestelmän säätö

No nyt tuli vaihdettua tuo spl 10" subi elementti 17 litran suljettuun koteloon ja kyllähän tuo tarkkuus parani ja bassosta tuli napakampi ja semmoinen ärsyttävän kuuloinen "möyryäminen" väheni. Ajattelin kuitenkin, että jospa saisi bassosta vielä napakamman ja tarkemman toisella elementillä. Eli nyt kuuntelisin suosituksia hyvistä elementeistä, joilla saa napakan ja tarkan basson. Elementin valintaa rajoittavat tekijät olisivat seuraavat: Suljettu kotelo 17 litraa tai 22 litraa (koska semmoset nurkista löytyy), elementin koko 10", vahvistin teho 320W RMS:ää.
 
Takaisin
Ylös Bottom