Auton huoltaminen

  • Viestiketjun aloittaja Galant16v
  • Aloituspäivämäärä
G

Galant16v

Guest
Olen nyt siis kiinnostunut oppimaan autoista kaikennäköistä, nyt haluaisin opiskella vähän auton huoltamista. Eli te osaavat, voisitteko listata mitä kaikkea autossa pitää huoltaa tietyn väliajoin?
 
Vs: Auton huoltaminen

Galant16v sanoi
Olen nyt siis kiinnostunut oppimaan autoista kaikennäköistä, nyt haluaisin opiskella vähän auton huoltamista. Eli te osaavat, voisitteko listata mitä kaikkea autossa pitää huoltaa tietyn väliajoin?

jos hyvänä haluat pitää:

-10tkm välein öljyt + suodatin (tai useemin riippuen moottori tyypistä esim 5tkm välein öljyt ja 10tkm välein öljyt + suodatin)
-60 / 90tkm välein (riippuen moottorista) jakohihna + tasapaino akselin hihna + kiristimet
-tulpat 50tkm välein tai miten valmistaja suosittelee
-ilmansuodatin puhdistaa/vaihtaa 10tkm välein riippuu myöskin suodattimen valmistajasta mitä suosittelee
-180tkm välein vesipumppu (suositus)
-jarrut kerran vuodessa huoltaa, palat / levyt uusia tarvittaessa
-kotelosuojaus kerran vuodessa ( EI MASSAUSTA vaan kotelosuojaa) ja mielellään syksyllä ennen kura/suolavelli kelejä
-kerran vuodessa tarkistaa nivelet/jouset ja vaihtaa jos välystä löytyy (katsastus setä on kiitollinen kun ei löydä sun puolesta vikoja)
 
Vs: Auton huoltaminen

Helpoinhan olis hommata jostain autoon sopiva korjausopas, siinä on yleensä määräaikaishuollot merkitty + ohjeet niiden toteuttamiseksi.

Toisaalta mitsuihin on ollut aina aika heikosti noita oppaita, ainakaan suomenkielellä.
 
Vs: Auton huoltaminen

Korjausoppaita tai huoltokirjoja ei vaan kannata lukea kuin piru raamattua, tästä löytyy esimerkkejä Mitsultakin. Usein esim. jakohihnojen vaihtovälejä on saatettu liioitella kaupallisten tekijöiden paineessa. Lisäjännitysmomenttinsa hihnojen kestoon vanhemmissa autoissa tuo öljyinen jakopää ja kuluneet hihnapyörät.

Sitten on näitä juttuja jotka KANNATTAA tehdä ainakin levyjarrullisssa Mitsuissa: aina kun pyörät vaihtuvat (kevät, syksy), liukumalliset satulat kannattaa herkistellä, putsata ja rasvata. Samalla tulee seurattua palojen kulumista.
 
Vs: Auton huoltaminen

Mitsun korjaamoille tarkoitetussa workshop manualissakin on omituisuuksia. En paljoa ole autoa joutunut (onneksi) korjaamaan, mutta tässä pari:

Etupuskuria irroitettaessa käsketään ottamaan moottorin alusmuovit pois. Todellisuudessa riittää vain alusmuovi-puskuri kiinnikkeiden irroitus.

Etuovien lasien irroitus. Manuska käskee purkamaan "uralistat" joita pitkin lasi liukuu ylös-alas. Todellisuudessa riittää, kun lasia vähän kallistaa ja nostaa pois.
 
Vs: Auton huoltaminen

No tämä asiahan riippuu paljon siitä mistä se roikkuu ;D. Eli jos saisi tietoa mistä autosta on kysymys niin se auttaisi tekemään tarkemman listauksen huollettavista asioista ja huolon yhteydessä malliin liittyvistä huomioitavista asioista.

t. mitsubishin merkki huollon - mekaanikko.
 
Vs: Auton huoltaminen

Kiitoksia! Nyt olen sitten paljon viisaampi auton huollon suhteen :driver
 
Vs: Auton huoltaminen

Niko Päivinen sanoi
Korjausoppaita tai huoltokirjoja ei vaan kannata lukea kuin piru raamattua, tästä löytyy esimerkkejä Mitsultakin. Usein esim. jakohihnojen vaihtovälejä on saatettu liioitella kaupallisten tekijöiden paineessa. Lisäjännitysmomenttinsa hihnojen kestoon vanhemmissa autoissa tuo öljyinen jakopää ja kuluneet hihnapyörät.

Semi-offtopic:
Totta, mutta suurin tekijä on sen jakohihnan kireys. Hihnan kestoikä on kääntäen verrannollinen hihnassa vaikuttavan jännityksen kuudenteen potenssiin.

Yleisesti aiheesta Mr mmc laittoi aikas hyvän listan. Öljynvaihdoista kun pitää huolen ja katselee, että muitakin nesteitä (jarru-, kytkin-, jäähdytys- jne) on sopivasti (säiliöistä löytyy minmax-rajat joiden välissä nestepinnan pitäisi olla), niin sillä pääsee jo pitkälle. Nivelistä jne ei välttämättä tarvitse aloittelevan liikaa ressata, kyllä katsastusmieskin kertoo sitten vuosittain että onko siellä jotain mitä pitää vaihtaa. Muista toimenpiteistä ehkä tärkeintä on kuulostella sen auton toimintaa aktiivisesti ja aina jos esiintyy jotain outoa niin reagoida nopeasti tilanteeseen, vaikkapa täältä apua kysymällä. Itsellä menee nytten edestä jarrulevyt vaihtoon todnäk juuri sen takia kun en riittävän nopeasti tajunnut, että oikea etujarru laahaa + että oli vaan sen verran pakollista ajoa, että ei ehtinyt riittävän ajoissa ryhtyä toimenpiteisiin. :( Noh, eipä tuo katastrofi ole enkä siitä sen enempää itke, mutta näin esimerkkinä siitä, että nopeammalla toiminnalla voi säästää huomattavasti.

Sama pätee muuten myös siihen jakopäähihnan vaihtoon, vaihtamalla hihna ajallaan ei homma maksa halvimmillaan kuin ~100e plus työt, mutta jos vaihdetaan vasta sitten kun napsahtaa niin joudutaan venttiilihommiin ja laskusta tulee huomattavasti isompi. :)
 
Takaisin
Ylös Bottom