Autot vahaan!

Vs: Autot vahaan!

mystinen on hyvinkin oikeassa tuosta IPA pyyhinnästä :) Mutta sen voi hyvin korvata esim. liukkaripesulla (minkä jälkeen on tosin kuivaus pakollinen). Eli juuri ennenkuin mitään vahaa/pinnalle jätettäviä aineita (Glaze/AIO/LSP jne) laitetaan, on aika pieni vaiva poistaa pinnalta rasvat ja mahdolliset pienet epäpuhtaudet mitä edellisistä aineista on tullut, IPA pyyhinnällä. Näin vaha sitoutuu paremmin pintaan ja kestää pidempään. IPA ei tosiaan oo kallis "lisä". Pöllii vaimolta/avovaimolta/tyttöystävältä/äidiltä tyhjäksi menneen suihkepullon, hakee Puuilosta Polaric Go-Jäänestoa/Nesteeltä Jäänestoa ja akkuvettä ja sekoittaa mikstuurat. READY TO GO!

Toi lentoruosteen poisto on tosiaan semmonen juttu ettei kovin moni ole sitä hoksannut ja se on nykyisin itsellä ihan must. Niin pelottavia valumisia nähnyt omissa ja muiden autoissa ja hämmästellyt lopputulosta että huitasen sen jokaiseen autoon minkä teen.

Lentoruoste voi tosiaan alkaa ruostumaan milloin se kuulemma voi ajan kanssa myös porautua maalipinnan läpi ja aiheuttaa sen että korroosio varsinaisessa pellissä alkaa. Ei siis ihan turha homma. Muistutuksena myös että piki voi tehdä myös vastaavat temput yhdessä UV valon kanssa (aurinko).

Harri ei taida enää tarvita Tampereen seudulle De-Iron ainetta ;) Hyvältä näyttää.
 
Vs: Autot vahaan!

Urran: joo ei tarvi enää ;D
Ja tosiaa kuten sanoin, tuntu ettei ko. suihke toiminu ulkona tässä kelis, mut sisätilois hallis toimi paremmin, tarvi sitte autoo työntää ulos-sisään aina ku tein kyljen kerrallaan. Ei totakaa mömmöö kuitekaa kauaks aikaa uskaltanu pintaa jättää. Kyllä töis muute äske ihmettelivät kuvia kanssa, mut myöntivät et alkaa kyljet olee puhtaat ku kävivät kattomas. Ideaali tilanne ku _melkein_ nytku saan autoo pitää iha täällä. Tosin päiväks aina pihalle joudun ajaa, mut pesen sen ensi aina ku tuos tulee hiekkapölyy yllättävä paljo pintaan. Mut eipähä tarvi ajella autolla liikentees enneku on vahat pinnas nyt.
 
Vs: Autot vahaan!

Ainii semmonen kommentti vielä Harrin pelkoon kuivumisesta. Kun pullo hupenee niin vaihda puteli Wolf's Chemicalsin Deironizer Decon Gel:iin. Saa kuivua ja antaa vaikuttaa vaikka yön yli ;)
 
Vs: Autot vahaan!

Oonko ihan kujalla jos teen seuraavaa:

Esipesu shamppoolla + mikrokuitunuudelilla
Liukkaripesua
Malco Bodysol -pyyhintä (Tarviiko tuota "pestä" pois?)
Huuhtelu + kuivaus
Listojen, valojen yms. kulmien teippaus
Naarmujen poisto isolla karvalaikalla (Prestaa tai Farecla G3 + välillä sumuna vettä)
Pyyhintä mikrokuituliinalla
Hologrammit nännilaikalla cyclolla (Presta swirl remover tai Farecla G10 + välillä sumuna vettä)
(Bodysol -pyyhintä?)
Mikrokuituliinapyyhintä (Kunnolla kolot yms.)
Megun DC Step 2 pintaan sienellä
Tunnin päiväunet
Mikrokuituliinaa
Megun DC Step 3
Tunnin päiväunet (tai kaks, miten nyt nukuttaa)
Mikrokuituliinaa

Tuo DC Step 3 voisi olla joku muukin, mutta sattuu jo löytymään..
 
Vs: Autot vahaan!

CatodiuM sanoi
Oonko ihan kujalla jos teen seuraavaa:

Esipesu shamppoolla + mikrokuitunuudelilla
Liukkaripesua
Malco Bodysol -pyyhintä (Tarviiko tuota "pestä" pois?)
Huuhtelu + kuivaus
Listojen, valojen yms. kulmien teippaus
Naarmujen poisto isolla karvalaikalla (Prestaa tai Farecla G3 + välillä sumuna vettä)
Pyyhintä mikrokuituliinalla
Hologrammit nännilaikalla cyclolla (Presta swirl remover tai Farecla G10 + välillä sumuna vettä)
(Bodysol -pyyhintä?)
Mikrokuituliinapyyhintä (Kunnolla kolot yms.)
Megun DC Step 2 pintaan sienellä
Tunnin päiväunet
Mikrokuituliinaa
Megun DC Step 3
Tunnin päiväunet (tai kaks, miten nyt nukuttaa)
Mikrokuituliinaa

Tuo DC Step 3 voisi olla joku muukin, mutta sattuu jo löytymään..

Olet ehkä hieman kujalla. Mutta seassa on paljon hyvääkin. Krojataan.

Esipesu tarkottaa sitä pesua jossa ei kosketa pintaan eli liukkarit pintaan ja huuhtelet pois.
Sitten shamppoo ja mikrokuitunuudeli.
Sitten suihkutat tuon Malcon bodysolin pintaan ja annat olla tovin (jos teet ulkona niin älä kauaa) eikä ole vaakapinnoille kovinkaan hyvä. Huuhtelu huolellisesti, pese vaikka toiseen kertaan shamppoolla tuon jälkeen.
Sitten teippaat. Jos myllytys on tuttua niin eikai siinä muuta kun laikka laulamaan. Nuo fareclan aineet on aika hirveitä enkä ota kantaa teet niillä sen jutun minkä teetkä. :D Myllytyksen jälkeen ei mitään bodysol pyyhintää. Mielellään ostat sitä nesteen jäänestoa ja teet siitä akkuveden kans 50/50 seoksen. Sillä suihkit pinnat läpi ja pyyhit mikrokuidulla pois. Tai ihan liuotinpeset. Sitten heität roskiin ton step2 (tai älä roskiin). Mutta jos myllytys onnistui eikä holoa jäänyt et tee sillä mitään. Toiseksi se vähentää vahan kestoa. Jossei sulla muuta kunnon vahaa ole kun step 3 niin se sitten seuraavaks pintaan ja homma alkaa oleen siinä. Tuosta reseptistä ny puuttuu kaikenlaista mutta noille sun kamoille sen mulkkasin..... Onko asia ymmärretty ? :)

PS. eipä noita vahoja kannata pitää turhaan jämähtämäs pintaan, tulee haittaa vaan, toiki on carnauba niin pari paneelia käsittelet ja sitte hinkkaat pois.....

Huh ehdinpäs vastaamaan ennen tota Urrania :D
 
Vs: Autot vahaan!

Kiitos korjauksista!

Asiat voi tehdä monella eri tapaa. Lähinnä kanssa mietin miten tekisin jo olemassa olevien aineiden kanssa.

Mennään nyt näillä, ja kattoa sitten kunnon aineet/tekijän kun ryssin tuon ensin korjauskelvottomaks itse..
 
Vs: Autot vahaan!

CatodiuM sanoi
Kiitos korjauksista!

Asiat voi tehdä monella eri tapaa. Lähinnä kanssa mietin miten tekisin jo olemassa olevien aineiden kanssa.

Mennään nyt näillä, ja kattoa sitten kunnon aineet/tekijän kun ryssin tuon ensin korjauskelvottomaks itse..

Juu siitä se lähtee, kyllä noilla aineilla pitäis aikaan saada, teet vaan vähän sinnepäin ku mitä sanoin. Tekemällä oppii. Fareclalla voi kyllä ryssiäkin ihan kunnolla jos vaan suinkin haluaa :) Eiköhän se siitä lähde...
 
Vs: Autot vahaan!

mystinen mä en oo mikää nopee kommentoija.

Mut asiaan. Testaa nyt eka lähteekö valtaosa pois ilman mitään karvalaikkaa. Lähtökohtaisesti Mitsuissa on pehmeä/keskikova lakka (poikkeuksiakin löytyy) joten karvaa et tarvitsisi todennäköisesti ollenkaan. Missään vaiheessa. Karvalla otat vaan turhan paljon pinnasta pois. Joku keskikarkee vaahtomuovilaikka varmasti ajaisi asiansa (ja karkeudella ei sitten ole MITÄÄN tekemistä sen kanssa, miten kova laikka on tunnustellessa). Jos pelkkää hentoa pesunaarmua niin uskoisin että toi viimeistelylaikka ja tahnakin poistaisi jo 95% niistä yhdellä vedolla.

Pakko kysyä: Ootko saanut opit joltain autofiksarilta? Lähinnä kun tuntuu että ne noudattaa reseptiä rankin mahdollinen kombo, oli pinta miten hyvässä kunnossa tahansa tai miten kova lakka tahansa, ensin. Se nyt on suorastaan tyhmää. Tulee otettua turhaan liikaa lakkaa/maalia pinnasta pois. Tahna/Laikka kombo katsotaan aina tapauskohtaisesti mikä on vähiten leikkaava kombo, millä saadaan riittävän hyvää tulosta aikaan.

Sen takia laikkoja on nykyaikaisilla valmistajilla (mihin en laske Fareclaa) monesti melkein 10 eri karkeutta ja tahnojakin on valmistajasta riippuen vähintään neljää eri karkeutta.
 
Vs: Autot vahaan!

Otinpas vähän puskurilla tehtyjä naarmuja pois Sapporosta Bilteman Scratch Removing Waxilla. Kannattaisikohan tuota kokeilla ihan myllytyslaikkaan? Tuskin se nyt noita toisen auton testipintoja pilalle jyystää, jos ei ole turhan tehokas käsipelilläkään. Kokemuksia tuosta tökötistä?
 
Vs: Autot vahaan!

Ei kokemusta mutta itse en lähtisi urheilemaan. Nuo rubbing compoundit kun on monesti TOSI karkeita tahnoja ja tarkoitettu käytettäväksi käsin.
 
Vs: Autot vahaan!

Mulla on colliniten vaha ja sitten se esipuhdistusaine. Ne on hyviä ja jopa minä saan niillä kivaa jälkeä mutta kaikki pesuaineet puuttuu. Mitä kannattas hommata esipesua ja kunnon pesua varten? Entä millä aineilla pidätte sisustan kuosissa?
 
Vs: Autot vahaan!

Nyt oli melko laaja kysymys mutta:

-Esipesuun tarkentava kysymys: Onks sulla painepesuria? Mikä? Jos löytyy niin ehdottomasti Foam Lance harkinnan alle (ehkä yks parhaista keksinnöistä ikinä). Sen kaveriks Bilt-Hamber Auto-Foam

Kunnon pesuun:
-2 mitä vaan PUHDASTA ämpäriä, syksyllä/talvella 20L ämpärit maksaa ittensä takasin. Itse maksoin omistani muovituotteiden liikkeeseen vissiin 3,5e/kpl
-Lampaanvillakinnas tai synteettinen kinnas, esim. tosta tai tosta. Jos ei oo kovin innokas putsaamaan pesuvälineitä pesun jälkeen niin suosittelen synteettisiä. Niitä ei voi raiskata, ei hajoa.
-Joku APC eli All Purpose Cleaner aine. Esim. Pineline Tehopesu tai Bilt-Hamberin Surfex HD ja pari suihkepulloa. Sekotat esim. 1:20 ja 1:5 laimennukset. 1:20 ovenväleihin, konehuoneeseen ja koloihin ja 1:5 jos ei tehoa. Näiden kaveriksi esim. Biltemasta tai mistä tahansa sopiva brushi. Esim. Tämmönen (vedät sähköteipin metalliosan päälle niin ei naarmuta jos käy vahinko)
-Kunnollinen vahaturvallinen shampoo. Itse voin suositella varauksetta Dodo Juicen Born To Be Mildia (esim. tosta) tai Bilt-Hamberin Auto-Washia (tosta tai tosta). Lisäksi tarviit esim. Apteekista semmosen Panadol mittaruiskun. Näitä aineita kun laitetaan millilitroja 10L veteen, eli rannemitta ei käy (muuten ei oo enää vahaturvallinen). Muistaakseni AW on 5ml/10L ja BTBM on 12,5ml/10L. Jos en väärin muista niin se mittaruisku on 12ml :D

Sisustaan käy myös toi APC mutta tosi laimeena, esim. 1:100. Pyyhit sillä pinnat ja perään pelkkään veteen kostutetulla (pesuaineen ei sais jättää kuivua pintaan). Sit joku Polymeeripohjainen suoja aine perään. Itse käytän Ultiman Interior Guardia (myös projectech) ja voin varauksetta suositella. Mutta myös 303 Aerospace Protectant on hyväksi havaittu. Nahkaosien pesuun pehmeä harja (jos pelkkä ratti niin vanha hammasharja käy), kissasaippuaa, vettä ja pari puhdasta puuvillaliinaa.
 
Vs: Autot vahaan!

Raikali kurkkaappa tuonne jäsenten suljetulle puolelle Mystinengalantti on rustaillu sinne kelpoohjeistukset pesutoimenpiteistä jne.

Itse käytän ja myös suosittelen Sonaxin tuotteita. Ei oo tarvinnu pettyä kertaakaan.

Kannattaa myös kurkata www.pesukinnas.com <-- etenki kaikkien, jotka eivät ole club member - statuksella.
 
Vs: Autot vahaan!

Hmm, pitäisiköhän sitä vähän itsekin päivittää pesu- ja vahauskalustoa... Megun NXT:tä on vielä sen verta paljon että sitä en vielä vaihda, mutta noita ns. "kunnon" pesuaineita voisi kokeilla.

Urranilla vinkkiä mistä saisi hyvän kokoisen ja riittävän tehokkaan suihkepullon? Aikaisemmin kun on tarvinnut jotain sumutella niin olen yleensä käyttänyt Bilteman 1ltr tehorasvanpoistoainepulloa (yleensä sitä jonka alkuperäinen sisältö on vartti aikaisemmin suihkittu liuottimena auton pintaan ;D), mutta ajattelin että jos nyt haluaisi vaikka testata tuota BH Auto-Foamia sumutinpullolla (painepesuria ei ole) niin alkaa parin auton pesun jälkeen kädessä tuntumaan kun noiden suihku ei hirveän tehokas ole - ennen kuin auto on suihkittu läpi niin on joutunut suorittamaan jo aikas monta puristusliikettä...

Myöskin uusi claybar pitäisi hommata, ehdotuksia?
 
Vs: Autot vahaan!

Siis viittaat painepulloon? Kun levitellään esipesuainetta niin sitä menee äkkiä 2L tai ainakin vajaa 2L. Se on kettumaista levittää liian pienellä pullolla kun saa olla kokoajan pumppaamassa. Mulla on 5L Hyndai merkkiset painepullot tarjoustalosta missä on messinkiset suuttimet, ne on ainakin ihan kelvot, mutta myös Bilteman 8L painepullo on saanut kehuja. Tosin nykysinhän ite levittelen esipesuaineet lancella. Ei noita sumutinpulloilla kannatakkaan levittää. Saat vielä jännetupen tulehduksen ;D

Taino. Oon kerran levittäny ONR (Optimum No-Rinse, pesuaine mikä ei vaadi huuhtomista, söpöä kamaa) semmosella isolla Foam Spray Headilla. Tommonen: PT Spray Head, tosin Shinearamasta. Sen jakso hyvin suihkia. Mutta ONR on tosi lirua, tekee vedestä melkeen ohuempaa kun vesi on normaalisti. Tosin ei AF:kään oo viskositeetiltään kovin paksua.

Ehkä paras Claybar mihin oon törmänny on Bilt-Hamber Auto-Clay Soft. Parhaiten toimii jos saa letkulle semmosta kädenlämpöstä vettä ja käyttää tota niin että suihkuttaa kokoajan vähän juoksevaa vettä pinnalle. Mystisen kanssa spekuloitiin että ehkä yks turvallisimmista tavoista käyttää clayta (kun molemmat on joskus saanu tuhoa aikaan pelkän clay liukasteen kera). Jos clayliukasteen kanssa niin Sonuksen Ultra Fine Clay on ehkä hellävarasin mitä tiedän, tosin oon käyttäny vaan sitä vanhempaa, vihreetä versiota.
 
Vs: Autot vahaan!

Kungs.in paine pullo on myös hyvä,itellä on noita 6kpl ja kaikki ainakin vielä toimii.
https://www.toknet.fi/kungs-paineruiskupullo-2-l/6423800055775/dp
Wurthin pullo on myös hyvä,mutta hieman kalliimpi
 
Vs: Autot vahaan!

Ite ostan claybarin vaikka motonetistä tai sitte jopa mamasan myy noita jotka ei ole yhtään sen huonompia lättyjä kun nuo "hifiversiot". Tuhoa saa aikaan tummille maaleilla helposti millä vaan lätyllä jossei se pinta ole ihan vesimärkä. Itse suosin nykyään ennemmin rajuja liuottimia mutta ne on sellasia (esim malcon bodysol) että saako sitä edes kovin helposti yksityiset? Ensin vetää sillä pari kierrosta ja raudanpoistoon joku toine ja jos vielä tuntu että tarvii jotain niin sitten claybar. Käytännössä ihan kylkien alaosissa voi olla tarvetta ja sitten vaakapinnoilla jos on jotain mahlaa tarttunut. Kylkien yläosat ei ole mun käsittelemissä autoissa aikoihin tarvinnut clayta niin turha hinkata. Osta DaJackal Vaikka Sonax mun puolesta :D

Ite oon motonetistä ostanu semmosen ison useamman litran (5-10?) säiliön josta ruiskii monta kertaa... sinne vaan riittävälä seoksella autofoamia. Sitte vaan saat huuhdella aika paljo. Voit myös koittaa virittää jotain omaa verkkoa siihen eteen?
 
Vs: Autot vahaan!

Urran sanoi
Nyt oli melko laaja kysymys mutta:

-Esipesuun tarkentava kysymys: Onks sulla painepesuria? Mikä? Jos löytyy niin ehdottomasti Foam Lance harkinnan alle (ehkä yks parhaista keksinnöistä ikinä). Sen kaveriks Bilt-Hamber Auto-Foam

Ei ole omaa painepesuria. Tulee kyllä aika paljon pestyä anoppilassa mutta ei harmainta hajua että mikä se pesuri on merkiltään. Tota oon kyllä miettinyt että toi ois tosi hyvä vehje.

Kunnon pesuun:
-2 mitä vaan PUHDASTA ämpäriä, syksyllä/talvella 20L ämpärit maksaa ittensä takasin. Itse maksoin omistani muovituotteiden liikkeeseen vissiin 3,5e/kpl
-Lampaanvillakinnas tai synteettinen kinnas, esim. tosta tai tosta. Jos ei oo kovin innokas putsaamaan pesuvälineitä pesun jälkeen niin suosittelen synteettisiä. Niitä ei voi raiskata, ei hajoa.
-Joku APC eli All Purpose Cleaner aine. Esim. Pineline Tehopesu tai Bilt-Hamberin Surfex HD ja pari suihkepulloa. Sekotat esim. 1:20 ja 1:5 laimennukset. 1:20 ovenväleihin, konehuoneeseen ja koloihin ja 1:5 jos ei tehoa. Näiden kaveriksi esim. Biltemasta tai mistä tahansa sopiva brushi. Esim. Tämmönen (vedät sähköteipin metalliosan päälle niin ei naarmuta jos käy vahinko)
-Kunnollinen vahaturvallinen shampoo. Itse voin suositella varauksetta Dodo Juicen Born To Be Mildia (esim. tosta) tai Bilt-Hamberin Auto-Washia (tosta tai tosta). Lisäksi tarviit esim. Apteekista semmosen Panadol mittaruiskun. Näitä aineita kun laitetaan millilitroja 10L veteen, eli rannemitta ei käy (muuten ei oo enää vahaturvallinen). Muistaakseni AW on 5ml/10L ja BTBM on 12,5ml/10L. Jos en väärin muista niin se mittaruisku on 12ml :D

Nonni, taitaa lähtee tilaus näistä vielä tässä lähiaikoina. Kiitoksia hyvistä vinkeistä. Tuo De-ironizer taitaa olla kans fiksu ostos samaan läjään?
 
Vs: Autot vahaan!

JOS on nopeasti saatava lentoruoste pois niin CarPro:n IronX toimii. Sonaxin vannepesu jota tällä hetkellä saa kaupoista ei ole yhtä tehokas. Tuo Wolfsin vastaava tuote vaatii vissiin vähän aikaa toimiakseen?

Ite tykkään IronX:stä mutta on vaan hullun kallista.
 
Vs: Autot vahaan!

mystinen älä sekoile. Claybareissa on ihan h*lvetisti eroja. Toistaiseksi ainoat mitkä itse havainnut/kuullut juttua, että olisi riittävän turvallisia ovat nimenomaan Sonus ja Bilt-Hamber Soft. Nää siis eroaa normaaleista claysta (mitkä valmistaa varmaan valtaosan kuitenkin sama valmistaja). Kaikkien muiden kanssa ollut ongelmia tai tullut jopa jälkiä. Soft on idioottivarma jos saatavilla on vesiletku mistä tulee kädenlämpöistä vettä (ei siis kylmää). Jatkuvalla vedensyötöllä varmistaa että clayn ja maalipinnan välissä tosiaan on kokoajan pieni vesikalvo eikä clay naarmuta pintaa.

Enkä mä edelleenkään veisi mitään laikkaa pinnalle jos autoa ei oo käyty läpi claylla. Mä kun en ole saanut kun tasan kerran claylla tehtyä jälkiä, ja tiedän mistä se johtui :)

Lisäksi IronX EDELLEENKIN toimii ihan yhtä hitaasti kun Wolf Chemicalsin vastaava tuote :D Me on testattu se jo kahteen kertaan ja mä oon raportoinu siitä myös sulle ;D IronX on huonompi vaihtoehto etenkin maallikolle koska aineen ei saa antaa kuivua, toisinkun Wolfin kama. Lisäksi se on viskositeetiltään tosi paljon ohuempaa joten valuu pinnalta nopeammin pois -> saattaa tarvita useamman käsittelyn. Deironizer on geeli. Muistutetaan nyt vielä että PolishedBliss niminen "pikku fiksari lafka" brittien saarella (tekee mm. semmosia £10 000 meikkejä fiatteihin ja muihin italialaisiin ja saksalaisiin karvalakkimalleihin) lopetti IronX:n käytön ja jälleenmyymisen kun Deironizer tuli markkinoille, että sen verran vakuuttavasta tuotteesta kyse.

Ainiin ja sivusta lukevalle. Tää ei oo mitään foorumikeulimista vaan ihan vaan mun ja laten välistä provo/kenttäv*ttuilua ;D

Raikalille: Toi AutoFoam on eri kätevä aine myös painepullosta ;) Deironizer ehdottomasti jos ennen vahausta pesuun.
 
Vs: Autot vahaan!

Kyllä sillä Sonaxin vannepesulla ruoste lähtee vaikka ei ole ehkä nykykuosissaan aivan niin tehokas kuin vartavasten raudanpoistoon tarkoitetut aineet.

Pesukinnas pitäis hankkia mut en oo vielä saanu oikein selvyyttä että minkälainen olisi paras, synteettinen, lampaasta repästy vai mikä? Ja mistä sen hankin?
 
Vs: Autot vahaan!

Tossa luin Shineraman nettikaupasta että toi Wolf Chemicalssin tökötti on vain vanteille. Liekkö siksi kovempaa? Ironx luki että myös auton pelleille.
 
Vs: Autot vahaan!

SKTU5 = Shinearama voucher code = yli 6 puntaa alennusta (ilmaiset postit) kun itse tein tilausta.
 
Vs: Autot vahaan!

Harri K sanoi
Tossa luin Shineraman nettikaupasta että toi Wolf Chemicalssin tökötti on vain vanteille. Liekkö siksi kovempaa? Ironx luki että myös auton pelleille.

katselin ihan samaa. mutta pellekö voi suihkia tuota wolfia myös auton peltiosille? jompaa kumpaa pitäis tilata ja käyttää vanteiden lisäksi ennen auton vahausta.
 
Vs: Autot vahaan!

Noissa on vähän se et mitä tehokkaampi aine niin mielellään annetaan suosituksia ettei ihan "amatöörit" mee ekaa kertaa kokeileen jotain voimakasta liuotinta tai muuta sellasta.... Esim pienpoistoaineissa se mene ejuuri tuolla tavalla.
 
Vs: Autot vahaan!

mystinengalant sanoi
Noissa on vähän se et mitä tehokkaampi aine niin mielellään annetaan suosituksia ettei ihan "amatöörit" mee ekaa kertaa kokeileen jotain voimakasta liuotinta tai muuta sellasta.... Esim pienpoistoaineissa se mene ejuuri tuolla tavalla.

no onko mun nyt sitten parempi ottaa tuota ironx:ää, vaikka aika arvokasta onkin? pitääkö tuota suihkia ihan raakana vai laimennetaanko ensin (eli riittääkö litran puteli mihinkään)?
 
Vs: Autot vahaan!

Shinearamaan lienee jäänyt vanhat tekstit. Deironizer kun oli vanhalta nimeltään Brake Buster mikä muutettiin koska se oli harjaan johtava, tuotetta kun voi käyttää myös maalipinnalla. Eli tuote on safe on all surfaces. Molempia kokeilleena en edes miettisi IronX:n ottamista Deironizerin tilalle. Siks multa varmaan nykyisin löytyykin 5L tonkka Deironizeriä tallista :D
 
Vs: Autot vahaan!

nahkuri sanoi
no onko mun nyt sitten parempi ottaa tuota ironx:ää, vaikka aika arvokasta onkin? pitääkö tuota suihkia ihan raakana vai laimennetaanko ensin (eli riittääkö litran puteli mihinkään)?

sitä ironx:ää kuluu ihan pirusti..... tai siis kalliiksi tulee. Ota vaan se toinen tuote, nuohan ei edes ole happoja. Veikkaan kyl et sulla on isoin tarve sille pienpoistolle jos asx:stä puhutaan. Toki siellä sitä lentoruostettaki on ettei siinä.
 
Vs: Autot vahaan!

mystinengalant sanoi
sitä ironx:ää kuluu ihan pirusti..... tai siis kalliiksi tulee. Ota vaan se toinen tuote, nuohan ei edes ole happoja. Veikkaan kyl et sulla on isoin tarve sille pienpoistolle jos asx:stä puhutaan. Toki siellä sitä lentoruostettaki on ettei siinä.

joo no lähinnä tekee mieli vaan testata tuollasta kamaa. ainakin faijan pihasta löytyy runsaasti sopivia testikohteita, mutta voishan tuon tötterönkin joskus vahata, jos jaksaa. talven jäljiltä suolat + muut pinttyneet paskat lähtivät kyllä suht hyvin pienpoistoaineella.
 
Vs: Autot vahaan!

No nyt on Gallu vahattu. Ensin liuotin pesuaine käsittely ja autoshampoolla pesu, sitten AutoGlymin puhdistavalla yleisvahalla käsittely ja lopuksi kulta vahalla käsittely (huh huh mikä urakka). Jotta homma ei olisi tullu itselle näin helpoksi, niin tuli pestyä ja vahattua luukkujen ja ovien välit ja alareunatkin eli kaikki peltiosat, mitkä näkyvät 8) Sitten mustat muovit ja kumiosta Bumber Carella. Nyt täytyy sanoa, että palasi aika mieleen, kun haki Gallun aikoinaan uutena kaupasta. Ei uskoisi autosta päällepäin, että aikaa on vierähtänyt siitä jo liki 13 vuotta ja reilut 300tkm :peukku Ainoa virhe koko komeudessa on nyt nuo aika nuhjaantuneen näköiset lasinpyyhkijän varret :( Tietääkö kukaan muuten, mistä löytyisi uusia varsia kohtuuhinnalla EA Galanttiin? Ei vissiin tarvikkeena löydy?

No seuraavaksi pitäisi siirtyä sisätilaa jynssäämään.
 
Vs: Autot vahaan!

^Ei tuossa nyt vielä mitenkään hirveä urakka ole. Nimim. 80h detaili Honda S2000 :D

Ja pedanttia miestä häiritsee punaisen glymin nimitys vahaksi. Mutta ei siitä sen enempää.

Mutta helpoiten noi pyyhkijänvarret saanee kuntoon uudelleen maalaamalla. Uskaltaisin arvata että uudet on melko pahan hintaiset. Maalinpoisto vanhoihin ja satiininmustaa Bilteman HVLP ruiskusta päälle :)
 
Vs: Autot vahaan!

Urran sanoi
Ja pedanttia miestä häiritsee punaisen glymin nimitys vahaksi. Mutta ei siitä sen enempää.
No elä perhana ja minä kun olen ollut siinä luulossa, että AutoGlym:in tuotteet ovat ihan laadukkaita ja tuli hommattua tuota kyseistä vahaa vielä litran pullo, että riittääkin vähäksi aikaa :D
 
Vs: Autot vahaan!

^En mä sitä. SRP on ihan käyttökelvollista kamaa mutta ei se vahaa ole. Oikea termi lienee cleaner/glaze tai kun on tämmönen yhdistetuote niin ammattilaisen suussa AIO, eli All-In-One. Ja ammattilaisella melko harvoin viittaan Suomalaiseen, työkseen fiksausta tekevään henkilöön :D

Ja kun puheeksi otin niin koen melkein velvollisuudeksi linkata tännekkin nähtäville tämän:
http://www.pesukinnas.com/viewtopic.php?f=17&t=2054

Siinä on jotain miettimistä, ennen kuin vie auton "ammattilaiselle". Huom. Alkup kirjoittelijan, Ka11e:n jutut on hänen pyynnöstään poistettu.

Vaha on lähtökohtaisesti jotain, mikä sisältää vahaa. Kultanenkin on sealant, eli suomeksi pinnoite (ei kestopinnoite, se on eri juttu), eikä vaha. Vahaksi käy toki mikä vaan mut autonhoitotuotteissa yleisimmät lienee mehiläisvaha, candella vaha ja erityisesti ... carnauba vaha.

Ja kun vaha on tän näköstä sellaisenaan:
Carnauba_Wax_T1_Lumps.jpg


Niin autonhoitotuote, nimeltä vaha, on normaalisti tälläistä:
260fl9s.jpg


Kun purkit hupenee niin kysele tässä topicissa neuvoja uusien ostoon. Minä, mystinengalant, Basbarduu ja Wolfie annetaan neuvoja niin hyvin kun osataan (sori jos unohdin jonkun foorumilaisen detailerin).

Vahaaminenkin alkaa palkitsemaan ihan eri tavalla kun sen kesto nelinkertaistetaan :D
 
Vs: Autot vahaan!

Noh noh. kyllä suomalaiset aika usein tekee työnsä hyvin pokasta riippuen. nämä ulkomaan ihmeet joita tällä alalla riittää lähes joka kulman takana on niitä pahimpia tusina touhuilijoita.

ja mitä tarkoitan "pokasta riippuen" niin suurin osa asiakkaista on yksinkertaisesti idiootteja. noi 120e pikafiksit silikoonilla on useimmiten autoliikkeille jotka eivät auto täys fiksistä enempää maksa. muut asiakkaat taas haluavat saman hoidon ja tulevat ihmettelemään kun "kiillotus" ei kestä muutamaa pesua kauemmin. (jännä juttu). sitten kun aletaan puhumaan pokalle myllytyksestä 20-50e/h niin aletaan saamaan jo jälkeä josta n.10% asiakkaista on valmiita maksamaankin.

Joten mikä tän jutun pointtina oli niin suositaan suomalaista, ja mieluiten pienempiä putiikkeja joilla ei kiirettä ole. hinnat korkeammat mutta useimmiten työnjälkikin on jotain ihan muuta. tai sitten harrastelijaa joka tykkää nuohota autojen kimpussa lähes sairauteen viittaavaan pisteeseen asti. tai sitten vaan yksinkertaisesti todetaan että autot naarmuntuu, ja jollet ole näyttelyyn viemässä ja auto kelpaa ajamiseen mihin se on tarkoitettukkin ja olet itse tyytyväinen oman käden jälkeen ja tekemisen iloon niin tee näin.
 
Vs: Autot vahaan!

^Itsekkin korjaillut useamman fiksarin virheitä. Ja lueppa toi linkattu juttu. Fiksistä maksettu 800e, eli ei puhuttu nyt mistään hinnat-alkaen kiillotuksesta..

Kyllä mä oon edelleen hyvin vakaasti sitä mieltä että 99,5% suomessa työskentelevistä fiksareista ei ole ajan tasalla ja niistäkin valtaosa tekee päin mäntyä. Kunnes toisin todistetaan.

Suomessahan mun näkemyksen mukaan nimenomaan oman käden jälki on se ainut tiet onneen. Ja mitä noita fiksareiden holohelvettejä korjanneena niin en mä sellasia kehtais näyttelyihin viedä, mut tuntus kovin moni kehtaavan :D
 
Vs: Autot vahaan!

Joo luinkin tuon linkin tekstin vasta jälestä päin.. ::) ite en oo vissiin koskaan joutunut kun kaksi fiksarin tekemää autoa pelastamaan, mutta nekin oli juurikin näitä silikoni rävellyksiä. tosin useammin sai nauraa asiakkaiden autoja kun olivat tuoneet omat korrekit mukanaan että näillä vahataan, ja ihmettelivät kun niitä viemäriin kaatelin ja sanoin etten viitti pilata pintaas enempää.

mutta edelleen kyllä mä noiden nyrkki pajojen puolesta liputan että on siellä väkeä jotka todella osaavat hommansa. niihin vaan kannattaa perehtyä aika tarkkaan että mihin sen autonsa lykkää jos se kiiltäväksi pitää saada. :peukku
 
Vs: Autot vahaan!

Koska noko on näköjään päättänyt tyhjentää minulta tilin kokonaan, niin kysytäänpäs sitten raadilta...

Mitkä kaksi Collinite-tuotetta kannattaisi ostaa kun vahaan autot käsin enkä koneella? Vahan olisi siis erittäin suotavaa levittyä ja kiillottua kohtuullisella vaivannäöllä.
 
Vs: Autot vahaan!

Auto on muuten OK vahassa mutta ajovaloumpiot on huonossa kunnossa. Kunnon srapoja pitkin kuskin umpiota ja muutoma naarmu apparin linssissä.

Mutta hyviä vinkkejä löytyy linssin kiillotukseen klubilta, ku viittis hangata puhtaaksi. :)
 
Vs: Autot vahaan!

DaJackal sanoi
Koska noko on näköjään päättänyt tyhjentää minulta tilin kokonaan, niin kysytäänpäs sitten raadilta...

Mitkä kaksi Collinite-tuotetta kannattaisi ostaa kun vahaan autot käsin enkä koneella? Vahan olisi siis erittäin suotavaa levittyä ja kiillottua kohtuullisella vaivannäöllä.

Se 915 on paras. Jos jotain muuta nyt on pakko ostaa niin ota sitte vaikka se kliineri. Ei niitä vahoja useampaa laiteta. Tai sitten varastoon ostat sitä 476s kliinerin asemasta.
 
Vs: Autot vahaan!

mystinengalant sanoi
Se 915 on paras. Jos jotain muuta nyt on pakko ostaa niin ota sitte vaikka se kliineri. Ei niitä vahoja useampaa laiteta. Tai sitten varastoon ostat sitä 476s kliinerin asemasta.

Meinasin että jos on jompikumpi hyvä niin ostan vaikka 2 samaa putelia ja annan toisen lahjaksi...

Mitä eroa 915 ja 476s?
 
Vs: Autot vahaan!

DaJackal sanoi
Meinasin että jos on jompikumpi hyvä niin ostan vaikka 2 samaa putelia ja annan toisen lahjaksi...

Mitä eroa 915 ja 476s?

No muistaakseni 915 sisältää enemmän carnaubaa (on toki kalliimpi), 476s:n pitäisi olla kestävämpi mutta jossain testeissä meni toisinpäin. 915 on myös hivenen helpompi levitettävä.
 
Vs: Autot vahaan!

mystinengalant sanoi
No muistaakseni 915 sisältää enemmän carnaubaa (on toki kalliimpi), 476s:n pitäisi olla kestävämpi mutta jossain testeissä meni toisinpäin. 915 on myös hivenen helpompi levitettävä.

Molempia testasin kun ne tulivat markkinoille. Molemmat on hemmetin hyviä ja helposti käsin levitettävissä, 915 on vielä hieman helpompi.
 
Vs: Autot vahaan!

Mielenkiintoisia testejä :D Jokainen saa vähän eri tuloksen ;) 915 on mun mielestä kevyempi levittää mutta siinä pitää korkean carnaubapitoisuuden takia muistaa ettei vedä koko autoa ennenkun pyyhkii. Kun taasen 476S:n jäljiltä voi vetää koko auton ennenkun pyyhkii (ainakin ~viileissä talliolosuhteissa). Mut noin ruutiinina paras on jos pyyhkii aina edellisen panelin kun saa uuden levitettyä, ei oo minkään vahan kanssa missään olosuhteissa hankalaa :) Ja jos joskus jonkun vahan kanssa käy niin että meinaa jämähtää niin levittää sen kuivuneen vahan (niin, sen ei tosiaan kuulu kuivua kokonaan ennen pois ottoa) päälle tuoretta -> pehmittää ja taas lähtee.

En mä miettis hetkeekään. 915 tilaukseen :peukku

Ja komppaan Latea, en tilais kahta tuotetta. En edes sitä kliineriä (sen tilalle on maailmanluokan tuotteita saatavilla).
 
Vs: Autot vahaan!

Kerpeleen hifistelijät kun teette tästä taas liian vaikeata, oli pakko selailla parit reviewit tuosta FK1000P ja alkoi houkuttaa (eikä vähiten sen takia koska törppö on puolet isompi). :mad:

Mistäs tuota sitten kannattaisi ostaa? Ja kun kerran kuitenkin vedetään koko setti uusiksi niin kertokaapa sitten mitä aineita kannattaa hommata samalla yhdestä paikasta. Kannattaako alle laittaa glymin SRP, vai ihan liuotin + huolellinen pesu + claybar ja sitten vain tuo pintaan? Muistakaa sitten Urran & kumpp. että meikäläisellä ei ole aikaa käyttää koko päivää auton kiillotukseen ja että teen kaiken käsin ilman koneita. Arvostan kätevyyttä ja nopeutta sen verran, että voin helposti uhrata jokusen % lopputuloksen pikkutarkasta laadusta näiden hyväksi.

Ensi kesälle tosin saatan ehkä ostaa painepesurin ja vaahdotussuuttimen jos löytyy sopiva hyvällä tarjouksella...
 
Takaisin
Ylös Bottom