Bensamittarin toimintaperiaate

ErkkaTee

EC5W
Liittynyt
9 Kesäkuu 2009
Eli ihan yleisestä mielenkiinosta johtuen ::), kiinnostaisi tietää että miten vr-4:n bensamittari toimii eli milloin näyttää täyttä ja milloin tyhjää. Ja ottaako mittari signaalin yhdestä tai useammasta anturista. Tietysti jonkun sortin rautalanka esimerkki siitä, että mittari näyttää täyttä, olisi myöskin hyvä. ;D
Jos "ujostuttaa" nii voi YV:lläkin pommittaa/selittää.
 
Vs: Bensamittarin toimintaperiaate

mittari:
syöttövirta -> esivastus -> mittariston viisarin lämpö tms vastus ->
johto tankkiin -> tankin anturi maadottaa

merkkivalo:
syöttö virta -> mittariston valo -> johto tankkin -> tankin anturi joka maadottaa

eipä tuolle mittarin testiä oikeestaan ole kuin tankata täyteen niin viisarin pitäs nousta ylös
ja kun ajaa tyhjäksi että auto sammuu niin pitäs näyttää tyhjää ;D

merkkivalon anturi tankissa on melkein on off tyylinen
ja pa-mittarin anturi toimii siten että tankin ollessä täys vastus on muutamia ohmeja
tyhjänä ollessa mutuna muutama sata ohmia.
jostain service manuskasta pitäs nähä vastus arvot.
 
Vs: Bensamittarin toimintaperiaate

Mr mmc sanoi
eipä tuolle mittarin testiä oikeestaan ole kuin tankata täyteen niin viisarin pitäs nousta ylös
ja kun ajaa tyhjäksi että auto sammuu niin pitäs näyttää tyhjää ;D

;D
Joo, tulikin näköjään huonosti muotoiltua teksti. Eli tarkoitin että lähinnä tolla esimerkillä että mikä sen viisarin saa nousemaan ylös ja tässä tapauksessa se sitten olikin se maadoituksen voimakkuus/vähyys, tai jotain sinne päin...
 
Vs: Bensamittarin toimintaperiaate

kyllä eli mitä pienempi vastus tankin anturissa sitä korkeemalle nousee pa-mittari
 
Vs: Bensamittarin toimintaperiaate

Kuinkas pitkälle Legnum kulkee bensavalon voimin. Oli viikonloppuna appiukko kyydissä ja alkoi jo hiukan puskee hikeä kun oli tultu pitkä siivu bensavalon kanssa eikä asemaa vaan meinannu eteen tulla. Tällä kertaa loppu hyvin kaikki hyvin. Vastaisuuden varalle vaan mietin että koska tulee stoppi.
 
Vs: Bensamittarin toimintaperiaate

Ale sanoi
Kuinkas pitkälle Legnum kulkee bensavalon voimin. Oli viikonloppuna appiukko kyydissä ja alkoi jo hiukan puskee hikeä kun oli tultu pitkä siivu bensavalon kanssa eikä asemaa vaan meinannu eteen tulla. Tällä kertaa loppu hyvin kaikki hyvin. Vastaisuuden varalle vaan mietin että koska tulee stoppi.

yleisesti mitsuissa on ollu n.7-10litraa pa-valon syttyminen.
 
Vs: Bensamittarin toimintaperiaate

Mr mmc sanoi
yleisesti mitsuissa on ollu n.7-10litraa pa-valon syttyminen.

50km maksimissaa menee eli tuota 7litran luokkaa se on varmaan...nykiminen alkaa niin sillo ei pääse kun 3km (koitettu mut sekin riitti ;D )
 
Vs: Bensamittarin toimintaperiaate

Mr mmc sanoi
kyllä eli mitä pienempi vastus tankin anturissa sitä korkeemalle nousee pa-mittari

Minkäs väriset johdot tuolle tankin anturille siellä takapenkin alla olevassa johtonipussa menee?? Ts. miten olette toteuttaneet "viisarin ylhäällä pysymisen"?
 
Vs: Bensamittarin toimintaperiaate

Bensamittarin toiminta lyhyesti:
Kun viisari on ylä-asennossa, tällöin tankissa olevan anturin resistanssi on korkea (+200ohm)
Ja kun tankki on tyhjä, vastus on läheellä 0 ohm. Eli toisinsanottuna bensamittarin anturijohdon irroitus tiputtaa bensamittarin neulan nolliin, ja kun siihe kytkee +12v niin se nousee tappiin.

Voin tehdä tossa illemmalla ohjeet kytkentäkuvineen, kun tässä kuukausi takaperin tuli perehdyttyä tämän vekottimen toimintaan liiankin hyvin (ohjeet siis että "kuinka saan näyttämään bensamittarin täyttä, kun tankki on tyhjä") :peukku
 
Vs: Bensamittarin toimintaperiaate

Jees, itse pitäisi käydä huomenna konttorilla jälkitarkastuksessa ja tarviis saada jotenkin 4 paikkainen tuosta autosta. Joten tieto/kuva kytkennästä ja johtojen väreistä auttaisi, koska auton kimppuun ei ehdi pidemmäksi aikaa tekemään. Eli pikaohje viisarin huijaukseen tulisi tarpeen!
 
Vs: Bensamittarin toimintaperiaate

varmaan tyhmä kysymys, mut miks sitä mittaria pitää huijata?
 
Vs: Bensamittarin toimintaperiaate

jooonas sanoi
varmaan tyhmä kysymys, mut miks sitä mittaria pitää huijata?

punnitusta varte..saa auton keveämmäks, koska punnituksess tankissa pitää olla ainetta vähintään puolet.
 
Vs: Bensamittarin toimintaperiaate

Harri K sanoi
punnitusta varte..saa auton keveämmäks, koska punnituksess tankissa pitää olla ainetta vähintään puolet.

ahaa....arvasinkin että tähän on joku järkevä selitys :)
 
Vs: Bensamittarin toimintaperiaate

Polttoaine mittarin huijaus:

Polttoainemittari asennossa F: 4.2 +-2 ohm, asennossa E 112 +-7 ohm

Liittimien sijainti autossa
_small.jpg


_small.jpg


Eli kun liittimen E11 pinniin 7 tökkää maan, mittari laskee nolliin. Kun siihen taas kytkee +12v, mittari nousee niin ylös kuin mahdollista.
E11 liittimen pinnistä 6 löytyy maata. Kun pinniin 7 tuo +12v, mittari nousee tappiin. Samassa liittimessä (E11) löytyy yksi +12v lähde, sekin on polttoainepumpun virta, tämä ei tosin ole +12v, vaan 4-12v, joka vaihtelee.

/omalla vastuulla
(tämä ei ole tieto, vain oletus= Liittimen E15 pinnistä 1 pitäisi korjaamokirjan mukaan löytyä +12v, mutta en löytänyt vielä mitään tietoa mikä varmistaisi tämän, selviää kyllä yleismittarilla mittaamalla). omalla vastuulla\

_small.jpg


Tässä sitten polttoainepumpun pakkopäällekytkentä ohje, eli E11 liittimen pinniin 9 vain +12v ja alkaa pumppu hurisemaan.
 
Vs: Bensamittarin toimintaperiaate

Itsellä on Legnum -97 at ja laitoin liittimen E11 pinniin 7 maan suoraan rungosta niin mittari nousi täppiin ja punnitus meni hyvin ;)

Edit: Kokeilin myös +12v pinniin 7 niin mittari meni nolliin.
 
Vs: Bensamittarin toimintaperiaate

Juccaaa sanoi
Itsellä on Legnum -97 at ja laitoin liittimen E11 pinniin 7 maan suoraan rungosta niin mittari nousi täppiin ja punnitus meni hyvin ;)

Edit: Kokeilin myös +12v pinniin 7 niin mittari meni nolliin.

Juurikin näin, eilen tuon kanssa turasin ja pieni ohmisella vastuksella 6 ja 7 väliin sai mittarin näyttämään "lähes" täyttä. Eipä näytä ainakaan niin selvältä huijaukselta noin. 12 voltilla meni tosiaan nolliin. 1 liittimestä ei ainakaan omasta autosta löytynyt 12v.
 
Takaisin
Ylös Bottom