Bensapumppu

Legnumi

huolella möykkyä!
Liittynyt
15 Tammikuu 2008
Bensapumpun vaihtoa olen ajatellut, mielessä käyneet vaihtoehdot:

1. Walbro 255 lph sisäinen alkuperäisen paikalle
- Jännite: jatkuva 12 V ("hot wire") vai vaihtuvalla "alkuperäisellä" jännitteellä ?

2. esim. Bosch 044 ulkoinen alkuperäisen pumpun jatkeeksi
- Jännite tankin sisäiselle: jatkuva 12 V vai vaihtuvalla "alkuperäisellä" jännitteellä ?
- Jännite tankin ulkopuoliselle: ilmeisesti vaatii toimiakseen jatkuvan 12 V ?

Tässä lienee viisainta olla myös tankin sisäiselle jatkuva 12 V, jotta tankin ulkopuolinen saa tankin sisäiseltä riittävästi soppaa ?

3. esim. Bosch 044 alkuperäisen pumpun tilalle
- Jännite: ilmeisesti vaatii toimiakseen jatkuvan 12 V ?

Mihin saakka tuohon alkuperäiseen bensanpaineensäätimeen kannattaa luottaa eli meneekö heti vaihtoon, kun minkä tahansa uuden tehokkaamman pumpun laittaa ?

Ja näin irrallisena kysymyksenä yleisemmin, toimiiko nuo/muut pumput alkuperäisellä vaihtelevalla jännitteellä ihan ok, jos vaikka korvaisi vain alkuperäisen pumpun ?

Jospa nämä näin pohjaksi.

Edit: Tällainen "tieto", että alkuperäisen pumpun jännite tyhjäkäynnillä luokkaa 7 V ja lämä tiskissä 11-12 V ?
 
Vs: Bensapumppu

Melko turhaa laittaa ylimääräisiä osia jos/kun Walbron tuotto riittää ja sehän riittää melko pitkälle.

Onkohan tuossakin samanlainen idiootti systeemi kuin Evossa että bensapumpun virta kulkee virtalukon kautta? Evossa kytkentää voi muuttaa niin että jänniteohjaus toimii edelleen mutta virta menee vähän suorempaa tietä. Yhden ylimääräisen releen joutuu lisäämään tulipeltiin.

Alkuperäisellä paineensäätimellä voi käydä niin että virtaus ei riitä ja bensakiskon paine nousee korkeammalle kuin vakiona pienellä kuormituksella eli seos rikastuu jonkun verran. Tilanne on varmaan vielä pahempi jos poistat jänniteohjauksen samalla.
 
Vs: Bensapumppu

Evo-talk siirretty: http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=25101.0
 
Vs: Bensapumppu

Luultavasti osa "Evo talkista" koskee myös VR-4:sta eli kannattaapa katsoa linkki.

Jos jostain löytyy VR-4 sähkökaaviot niin voisin vertailla.
 
Vs: Bensapumppu

Tällaisia löysin, en tiedä onko apua / kaikki tiedot oikein:

VR41small.jpg


vr42small.jpg


vr43small.jpg


PG1.jpg


PG2.jpg


PG3.jpg


PG4.jpg
 
Vs: Bensapumppu

Eli sama kuin Evossa, sähköt tulevat virtalukon kautta. Jännitettä vaihtaessa jännite katkeaa releen tilanvaihdon ajaksi eli sitä ei ainakaan noiden kaavioiden mukaan ole korjattu kuten Evo 6:ssa ja uudemmissa (muistin väärin, kytkentää on muutettu vasta kuutosesta alkaen, eli Evo 5 on vielä samanlainen kuin Evo 4).

Piuhoitus näyttää kutakuinkin samalta kuin Evoissa, tosin tuolla on 3:lla merkittyä kaapelia joku väli mitä ei ole Evo 4/5:ssa.

Jos releiden sijainti on sama kuin Evossa niin Fuel pump relay on auton sisällä ja Fuel pump relay 2 tulipellissä. Jos haluaa muuttaa niin yksi uusi rele tulipeltiin rele 2:n viereen, rele 1:n kautta ohjaus tälle uudelle releelle ja sulakkeen kautta sähköt uudelle releelle suoraan akulta. Uusi rele sitten katkoo akkusähköä alkuperäiselle releelle 2 ja jännitteenohjaus jää toimintaan, mutta sähkö ei enää kulje virtalukon kautta ja ohutta piuhaakin jää välistä aika pitkä pätkä.

Kytkemällä rele 2:n nastat 4 ja 5 kiinteästi yhteen loppuu jännitteen katkeaminen vaihtotilanteessa. Silloin rele 2 kytkee tarvittaessa vastuksen B-14 rinnalle suoran piuhan eli nostaa pumpun jännitettä.
 
Vs: Bensapumppu

Päivitetääs tähän hiukan. Asentelin Walbron, FSE malpassin bensanpainesäätimen (paineohjattu) ja jatkuvan akkujännitteen pumpulle (alkuperäinen jännite ohjaa relettä).

Ensin asensin walbron, toimi perstuntumalta ihan ok alkuperäisen bensanpainesäätimen kanssa. En tiedä miten olisi alkuperäinen kestänyt uuden pumpun kanssa. Alkuperäinen säädin ei kyllä vakuuta ainakaan kooltaan. Paineita en tuossa mitannut.

Sitten asensin uuden bensanpainesäätimen, jossa painemittari. Bensanpaine aina pomppasi tyhjäkäynnistä => kierroksille -tilanteessa 0,5-0,7 baria. Ilmeisesti johtuen jännitteensäädöstä.

Viimeiseksi jatkuva akkujännite pumpulle. Pumppu kyllä heräsi henkiin ja bensanpaineen sai paremmin vakioitua haluttuun arvoon, kun ei tuo jännitevaihtelu ole sekoittamassa. Sopan pitäisi nyt kyllä riittää.

Ehkä jossakin vaiheessa voisi vielä tuon ast:n mainitseman nastakytkentäjumpan tehdä.

Ei sovi unohtaa pumpun surinan aiheuttamaa katu-uskottavuuden ja tehon lisääntymistä ;)

edit. Niin juu, bensanpainemittarin lisäksi laajakaista-lambda mukana koko ajan (=syytä olla), tiesi kohtalaisen hyvin missä mentiin sopansaannin suhteen. Vertailukohtana about-arvot ennen pumppua ja säädintä.
 
Vs: Bensapumppu

Hemppis sanoi
Walbro Part no; ITP237
http://www.camskill.co.uk/products.php?plid=m22b0s1399p8713
http://www.fuelpumpsonline.co.uk/walbro-fuel-pump-mitsubishi-galant-vr4-twin-turbo-96-296-p.asp
Menisiköhän toi ihan "plug and play"? Toki jos vielä tekee ton yllämainitun sähkön jatkuvan syötön tukevammalla johdolla paineiden noston toivossa.
Kokemuksia? :)
Kyllä ainakin camskillin pumppu menee helposti. Ainut mikä siinä oli, uuden pumpun kaula oli silmän harituksen / käsikopelon verran ohkasempi mitä alkuperäisen, tai siltä se ainakin tuntui, kun alkuperäisen pumpun tiivistettä siihen sovitteli. Ehkä mä sen vaihtaisin sopivampaan, jos haluaa varmistella. Mutta kyllä se alkuperäinenkin on mulla nostanut / pitänyt paineen.

FSE:n säädintä ei kannata laittaa.. Alussa toimi ok, mutta jossakin vaiheessa paineet alkoivat vaihdella (olin säätänyt n. 3 bariin, myöhemmin olikin sitten jo 4 bar).
 
Vs: Bensapumppu

Joo tossa walbron pumpussa on vähän ohuempi kaula, eli se ei ole ihan tiivis orkkis o-renkaalla. Kyl se ajossa toimii mutta paineet karkaa pysähtää moottorin, pitää sitten veivata kauemmin että käynnistyy.. Ainakin vaihdoin sinne sopiva 0-rengas ja hyvin on sen jälkeen toiminut.
En minäkään suosittele FSE säädintä ei ollut stabiili ja oli liian herkkä lämpötilavaihteluille eikä ollut ihan tiivis
 
Vs: Bensapumppu

No onkos kellään hajua paljonko tuo alkuperäinen pumppu tuottaa?
Eli tuleeko pumppupäivitys oikeasti kuinka nopeasti välttämättömänä eteen?
 
Vs: Bensapumppu

Anderz sanoi
Kyl se ajossa toimii mutta paineet karkaa pysähtää moottorin, pitää sitten veivata kauemmin että käynnistyy..
Mulla ei ole paineet karanneet sammutuksessa mihinkään (olen mittaria seurannut, muistaakseni tuntienkin päästä paineet lähes samoissa), ettei falskaava säädin ole syy siihen..

Kaikkitietävää nettiä kelanneena olen törmännyt lukemiin about 190 kw nakeilta, joka ylitettäessä pumppu olisi hyvä vaihtaa. Kait se vakio perusvireihin riittää, itse vaihtelin "varuiksi".
 
Vs: Bensapumppu

LegnumVR4 sanoi
Mulla ei ole paineet karanneet sammutuksessa mihinkään (olen mittaria seurannut, muistaakseni tuntienkin päästä paineet lähes samoissa), ettei falskaava säädin ole syy siihen..

Kaikkitietävää nettiä kelanneena olen törmännyt lukemiin about 190 kw nakeilta, joka ylitettäessä pumppu olisi hyvä vaihtaa. Kait se vakio perusvireihin riittää, itse vaihtelin "varuiksi".

Voi olla että mulla oli joku maanantaikappale.. Kokeilin ottaa paluuletkun pois kun moottori oli seis ja järjestemässä oli painetta, ja tiputtihan se
 
Vs: Bensapumppu

_AH_ sanoi
No onkos kellään hajua paljonko tuo alkuperäinen pumppu tuottaa?
Eli tuleeko pumppupäivitys oikeasti kuinka nopeasti välttämättömänä eteen?

Alkuperäisen tuotosta minulla ei ole tiedossa lukemia enkä ole tuon oman tuottoa mitannut. Yleisellä tasolla tuosta vaihtotarpeesta sen verran, että vakio näyttää riittävän kunnossa ollessaan ainakin viritasossa, jossa ahdot on n. 1,2 baria ja säädöt on tehty sen mukaan. mutta oma näkemys on, että pumpun vaihto on halpa vakuutus, sillä vanha on aina vanha ja siksi omaanikin hommasin Walpron Camskilliltä. Vaihtoa en ole vielä tehnyt, mutta ohjelmassa se kyllä on.
 
Vs: Bensapumppu

Tarvitseko tuo Walbro mitään sen kumempaa asennussarjaa Legnumiin vai riittäkö jos hankin tuon GSS-342 pumpun?

Suodatin ja liitinhän siinä ilmeisesti aina seuraa mukana.
 
Vs: Bensapumppu

_AH_ sanoi
Tarvitseko tuo Walbro mitään sen kumempaa asennussarjaa Legnumiin vai riittäkö jos hankin tuon GSS-342 pumpun?

Suodatin ja liitinhän siinä ilmeisesti aina seuraa mukana.

Sitten kun joku asentaa sen walbron niin aiheesta tehdään wiki-artikkeli tai se tehdään ja itketään samalla :peukku (erityisesti jos homma ei ole bolt-on) Tosiaan halpa vakuutus...
 
Vs: Bensapumppu

_AH_ sanoi
Tarvitseko tuo Walbro mitään sen kumempaa asennussarjaa Legnumiin vai riittäkö jos hankin tuon GSS-342 pumpun?

Suodatin ja liitinhän siinä ilmeisesti aina seuraa mukana.
Etpä sä muuta tarvitsekkaan kuin mitä tollasen pumpun mukana nyt yleensä tulee.
 
Vs: Bensapumppu

mystinengalant sanoi
Sitten kun joku asentaa sen walbron niin aiheesta tehdään wiki-artikkeli tai se tehdään ja itketään samalla :peukku (erityisesti jos homma ei ole bolt-on) Tosiaan halpa vakuutus...
Ensiviikolla tulee pumppu niin voin projektin jotenkin dokumentoida. :peukku
 
Vs: Bensapumppu

LegnumVR4 sanoi
Sitten asensin uuden bensanpainesäätimen, jossa painemittari. Bensanpaine aina pomppasi tyhjäkäynnistä => kierroksille -tilanteessa 0,5-0,7 baria. Ilmeisesti johtuen jännitteensäädöstä.

Johtuu siitä että moottorinalipaine laskee jolloin b-paine nousee vastaavasti.
 
Takaisin
Ylös Bottom