Bensapumpun rele

V

VR4SS

Guest
Sammahti Galantti risteykseen, ja ei tahdo korva erottaa bensapumpun ääntä kun laittaa virrat päälle... Joten missähän mahtaa olla bensapumpun rele niin pääsen testailemaan? Auto siis Galant 2.0 -96.
Toki muitakin ehdotuksia mahdollisesta viasta otetaan vastaan.
 
Chiltonin kirjan (US-Galantiin) perusteella näyttää, että "MFI relay", joka sähkökuvien perusteella ohjaa myös bensapumppua, löytyisi ECUn liepeiltä hanskalokeron takaa oikealta.

Pumppuun ja sen liittimiin pääsee ilmeisesti käsiksi takapenkin alta.
 
Tuosta tulikin mieleen et vanhemmassa mallissa sille "MFI" tai jotain on myös sulake konehuoneessa, tarkista se, mulla se kerran kärvähti...

-Eki
 
Kylläpäs se alkoi vastustamaan... Kerronpa koko tarinan, jos jollakulla tulisi jotain vinkkiä mieleen.

Sammahti siis risteykseen. Startatessa aavistuksen hörähti, mutta ei muuta. Hinaamalla tallin pihalle ja vielä siinä starttailin, niin hörähtelykin loppui. Siitä päättelin että bensansaantivika (hörähteli viimeisillä bensoilla ja sitten loppui?)
Tänään sitten tutkiskeltiin. Bensapumppu ei käväissyt käynnissä kun virrat laitetaan päälle. Sen pitäisi käydä 1-2 sekuntia ja tehdä paine bensalinjaan ja jäädä sitten käyntiin kun startataan. Sitä relettä sitten etsimään... Ei löydy. Soitto merkkiliikkeeseen, josta kerrottiin että rele on moottorinohjausboksissa sisäisenä, boksin hinta 1050e :seina
No, ei muuta kuin vielä diagnosoimaan. Bensapumpulle suoraan virtaa. Pumppu toimii ja vie bensan konehuoneeseen. Vaan autopa ei käynnistynyt vaikka pumppu pyöri. Tulppa irti => märkä => kipinän tarkistus => ei ole :seina
Joten...
- Älyääkö boxi jotenkin että b-pumppu ei toimi niin ei anna kipinää? Mitenhän se sitten sammahtamisen jälkeen kuitenkin lupaili? Ilman kipunaa ei paljon hörähtele...
- Onko jossain jemmassa joku sulake jota en ole löytänyt? - Hajoaako tuollainen helv..in boxi noin vaan kesken ajon?
- Sulakkeet konehuoneen laatikosta on tarkistettu, onko jossain lisää (toki kuskin jalkatilassa, mutta ne eivät käsittääkseni vaikuta muihin kuin apulaitteisiin, valoihin jne.)

Mitäs kokeillaan seuraavaksi? Boxia en todellakaan osta tuohon hintaan, enkä varsinkaan jos en tiedä vian olevan siinä...
 
Ei muuta kuin ecu Eskulle huoltoon ;D
Ecu -asiaa on puitu moneen otteeseen sivuilla, kannattaa lueskella. Ja huollattaa se ecu (mikäli se ei ole jo päästänyt viimeisiä savuja)

P.S. Jäsenet saavat alennusta mm. ecun huollosta
 
No niin, ecu tuli irroitettua...

- Voinko mitenkään varmistaa että vika on siinä? Kun auto ei todellakaan joutaisi seisomaan, varsinkaan niin pitkää aikaa kuin Eskulle on jonoa. Sitten jos vika ei olekaan siinä, niin remontti jatkuu taas...
- Konkat oli pullistuneet hivenen kyljestä? En ole elektroniikan asiantuntija, mutta joskus olen tietokoneiden emolevyihin noita joutunut uusimaan ja ne ovat poikkeuksetta olleet pullistuneet päältä? Näissä oli kyljessä tippa ikäänkuin kuumaliimaa, joten ilmeisesti ovat vuotaneet?
- Muita huomioita ecussa oli muutama paikka piirilevyllä, jotka oli tavallaan hapettuneen näköisiä, onkohan normaalia?

Jos joku asiantuntija kertoisi onko mitään hyötyä uusia nuo konkat, vai onko siellä muutakin vikaa jos nuo ovat pullistelleet?
Oulun kupeesta jos sattuu olemaan joku ystävällinen sielu joka antaisi kokeilla takuulla ehjää MD198736 ecua autooni, niin ainakin kaljakorin tienaa :p
 
Toinen kulkupeli on tilalla, joten auto myytävänä tuollaisenaan, hinta 3000e. Kysy tarkemmin p.0400 978 458 jos kiinnostaa.
 
VR4SS sanoi
No niin, ecu tuli irroitettua...

- Voinko mitenkään varmistaa että vika on siinä? Kun auto ei todellakaan joutaisi seisomaan, varsinkaan niin pitkää aikaa kuin Eskulle on jonoa. Sitten jos vika ei olekaan siinä, niin remontti jatkuu taas...
- Konkat oli pullistuneet hivenen kyljestä? En ole elektroniikan asiantuntija, mutta joskus olen tietokoneiden emolevyihin noita joutunut uusimaan ja ne ovat poikkeuksetta olleet pullistuneet päältä? Näissä oli kyljessä tippa ikäänkuin kuumaliimaa, joten ilmeisesti ovat vuotaneet?
- Muita huomioita ecussa oli muutama paikka piirilevyllä, jotka oli tavallaan hapettuneen näköisiä, onkohan normaalia?

Jos joku asiantuntija kertoisi onko mitään hyötyä uusia nuo konkat, vai onko siellä muutakin vikaa jos nuo ovat pullistelleet?
Oulun kupeesta jos sattuu olemaan joku ystävällinen sielu joka antaisi kokeilla takuulla ehjää MD198736 ecua autooni, niin ainakin kaljakorin tienaa :p

Olen törmännyt samaan konkkien pullisteluun emolevyillä.Ainakin emolevyissä ne meni vaihtoon.Jossain topicissa oli mainittu jotain ecun "pullistelusta".

Oma galant (94) ei enään käynnistynyt tänä aamuna.Eilen vielä hörähti ekalla! Kipinä tulee jokaiselle tulpalle,sulakkeet käyty läpi(kaikki mitkä löydettiin),pumpun rele toimii mutta pumppu ei käynnisty kun laittaa virrat päälle.
:seina
...alkaa pikkuhiljaa riittää...
 
No joo...äsken kävin kokeilemassa vaimon kanssa käynnistää.Pumppu ei lähde käyntiin kun ON asennossa.Mutta kun starttaa niin tuntee kuinka pumppu pyörii?! Mutta ei lähde. Huomenna täytyy käydä hakemassa uusi suodatin varmuuden vuoksi.
 
Takaisin
Ylös Bottom