Bilteman Galvaaninen RCA-erotin, epäkunnossa?

NeQ

New Member
Liittynyt
12 Syyskuu 2003
Sijainti
Turku
Elikäs tilasin biltemasta GALVAANISEN RCA-EROTTIMEN poistamaan häiritsevää "vinkunaa" kaiuttimista (tulevaisuuden hifistys suunnitelmia varten). Noh, testasin laitetta kaverin autossa, jossa vinkuu myös. Elikkä RCA piuhat pois vahvarilta ja laite väliin, suoraan vahvistimeen.
Ja lopputulos: Vinkuna koveni HUOMATTAVASTI! Mitä tein väärin ??? Onko laite epäkunnossa? Luultavasti oikein kytkin, kunnei tuota nyt niin kauhean monella eri tapavalla voi kytkeä.
Hommasin sen, koska sitä suositeltiin ja monet kertoivat sen toimivan oikeasti!

PS. Kertokaa kaikkea häiriön poistajaan liittyvää tähän topicciin. Omia kokemuksia, mahdollisia korjaus ehdotuksia minulle. Kaikki "häiriönpoistajaan" liittyvä pölinä on tervetullutta.

GALVAANINEN RCA-EROTIN by Biltema.
 
;D Mulla on toi häiriönpoistaja itsellä kiinni. Vanhalla soittimella se hiukan inisi. Ja päätin kokeilla sitä kun ei ihmeitä maksanut. Ja se jopa toimi. Ei sen asentamisessa varmastikkaan voi mtn väärää tehdä ;D

Nyt vaihtu soitin uuten ja ininä lähti vanhan mukana ;)
 
Voiko laitteen toiminta olla kiinni esim. vahvistimesta? Tai soittimesta? Ei toimi kaikilla laitteilla samanlailla? Vai onko se ihan sama minkä laitteiden väliin lyö ja aina poistaa vikinät ja ininät?
 
No siis kaverilla toi ei toiminut ollenkaan sen autossa. Mut ei kyllä lisännytkään ininää. Enkä usko että se rikki on.

Kunnon johdotukset vaan teet sille kaverille ja katsot maajohtojen kiinnitys kohdat niin luulen että ei inise enää :)
 
Maadoituksista voidaan olla montaa mieltä, mutta väitän (ja olen koittanutkin), että vaikka maadoitukset tekisi kuinka hyvin ininää ei saa loppumaan. Riippuu tietysti monista asioista kuten autosta ja laitteistosta.
 
Kyllä mä sitä pienenemään sain kun kiersin maadotusruuvin kiinni ;D
 
Jaakko N sanoi
Maadoituksista voidaan olla montaa mieltä, mutta väitän (ja olen koittanutkin), että vaikka maadoitukset tekisi kuinka hyvin ininää ei saa loppumaan. Riippuu tietysti monista asioista kuten autosta ja laitteistosta.

Mulla itsellä laturin vinkuminen tulee soittimesta, siihen auttaa kun tekee alumiinista/kuparista soittimelle kuoren..
toi Galvaaninen erotin auttaa vain jos häiriö syntyy Soittimen ja Vahvistimen potenttiaali erosta..
Sulla häiriö tulee soittimesta, joten soittimen maadoitus tarkistettava, samoin RCA- johtojen kireys ja tuo soittimen suojaus olis varmaan hyvä kokeilla..
 
Vesku sanoi
Mulla itsellä laturin vinkuminen tulee soittimesta, siihen auttaa kun tekee alumiinista/kuparista soittimelle kuoren..
toi Galvaaninen erotin auttaa vain jos häiriö syntyy Soittimen ja Vahvistimen potenttiaali erosta..
Sulla häiriö tulee soittimesta, joten soittimen maadoitus tarkistettava, samoin RCA- johtojen kireys ja tuo soittimen suojaus olis varmaan hyvä kokeilla..
Eli siis ihan vaan kehikko soittimelle? Ei mitään sen ihmeempää? Pitääpi kokeilla tuota kun tässä nytten alan oikeen urakalla autoo purkamaan ja hifejä asentaan.

PS. niin siis tuo häiriönpoistaja ei toiminut kaverini autossa vaan kovensi vikinää. Ei siis minun mitsubiilissäni ;)
 
Maadoitukset voivat olla varsin hyvin kiinni korissa, vaan ovatko vahvistin ja poppikone samassa pisteessä kiinni? Jotta vinkunoista päästään, kannattaa kaikkien poppiin liittyvien vermeiden maadoitukset tällätä samaan paikkaan. Ja tietty sinne lähelle vahvistinta, ei hituvirtalaitteita.
Noin tehtäessä ei kyllä sitten tee sillä erottimellakaan mitään...
Ja se erotinhan on melkoinen häiriöantenni myös, eli jos se on häiriöisessä paikassa, niin taatusti ottaa kaiken potaskan vastaan. Ferromagneettisesta aineksesta tehtyyn koteloon tuo. (Eli siis tavallista teräspeltiä..) Kupari tai alumiini eivät auta magneettikenttiin. Sähkökenttiin kylläkin..
 
Mutta edelleen ihmetyttää, että miksi vinkuna koveni häiriönpoistajan kanssa? Luulisi, että tarvittaessa vähentää tai ei vaikuta ollenkaan...
 
sulla koveni vinkuna koska ns. muuntaja toimii muös ns. kuristimena. kun sitä kautta maadoitetaan.. eli järjestelmäsi mankka tai vahvistin saa maansa nyt vain ja ainostaan rca:n kautta siispä laita maadoitukset kuntoon ettei pian poksahda laitteet..
 
Molmis sanoi
sulla koveni vinkuna koska ns. muuntaja toimii muös ns. kuristimena. kun sitä kautta maadoitetaan.. eli  järjestelmäsi mankka tai vahvistin saa maansa nyt vain ja ainostaan rca:n kautta siispä laita maadoitukset kuntoon ettei pian poksahda laitteet..
Oho... Onko noin? No eipä oo mun järjestelmä vaan kaverin... Täytyy valaista frendiä ko. asiasta ;)
 
Voe voe voe :) kannattais ne johdotukset laittaa kerralla kuntoo ;) taidan tietää kenen autosta on kysekin. Sattuu sitä paremmissakin piireissä ;D
 
Tota.. ei se ihan noinkaan mene. Siitä erottimesta kun ei mene sähkö läpi ollenkaan. Eli sen läpi ei voi maadoittaa ollenkaan. Sieltä menee vain ja ainoastaan vaihtosähkö läpi, tasasähkö ei. Ja tuohon toosan maadoittamiseen kumminkin tarvitaan tasaista.. ja jonniin verran enemmän kuin erottimesta menee mitään läpi.

Mutta sen se tekee, että kun ei se kerran päästä sitä tasasähköä läpi, niin eipä päästä maatakaan -> jos toosat ovat eri potentiaaleissa, niin edes se onneton karva niiden välillä ei poista potentiaalieroa...senkään vertaa, mitä se ennen teki. Siksi vinkuu. Tokihan koko mokkulan tarkoitus on estää potentiaalieroista johtuva ininä, mutta kun kaikesta päätellen jostain kautta kiertää edelleen. Luultavimmin poppikoneen ja vahvistimen kuorien kautta koriin..

Eli siis, maadoitukset kuntoon ja samaan pisteeseen...

Ja jos jotain vinkumisenpoistimia käyttää, niin kannattaa hankkia semmoinen, joka laitetaan sähkönsyöttöjohtoon syömään laturin vinkunat sieltäkin osastolta.

Kuulostaisi sen sortin viritykseltä, että mikään ei välttämättä ole hajoamaisillaan, kuskin päätä lukuunottamatta, ellei suurempia tehoja käytellä...
 
Esku sanoi
Eli siis, maadoitukset kuntoon ja samaan pisteeseen...

Näin se menee, itse vaihdoin / asensin 5 kpl maajohtoja ja ininä katosi ilman Bilteman apua. Eikä sitten säästellä sen johdon kanssa, paukkulanka ei kelpaa maajohdoksi!
 
ei kyllä oikeestaan liity tähän juttuun, mutta.....jos se "ininä" kuuluu sillon kun auto on käynnissä niin saattaa johtua siitä jos vahvarin virtapiuha ja rca menee samalta puolelta....tän te kyllä varmaan tiesittekin ;)
 
jooonas sanoi
ei kyllä oikeestaan liity tähän juttuun, mutta.....jos se "ininä" kuuluu sillon kun auto on käynnissä niin saattaa johtua siitä jos vahvarin virtapiuha ja rca menee samalta puolelta....tän te kyllä varmaan tiesittekin ;)

Juu, eli johdotukset kuntoon. RCA:t ja virrat erikautta ja niin ettei risteä missään ja maa johdot mahdollisimman lyhyiksi. Noista johdotuksista lienee johtuu 99% noista ininöistä ja jos tuo ei auta niin laturiin kun vielä heittää häiriönpoistajan ni luulis loppuvan.

edit. Ja kato toki ettei kajarinpiuhatkaan kule lähelläkään virtapiuhoja...
 
Jossakin vanhassa Bilsportissa oli että kaapelit kannatta vetää toinen kynnys virta (sama kuin auton), toinen kynnys kaiutinjohdot ja kardaanitunneli RCA. Jos ei onnistu, niin väh. 20-30 cm väliä. Ja jos joutuu risteämään, niin 90' kulmassa.

Se että soitin ja vahvistin maa on eri paikoissa ei ole niin vaarallista, mutta takakontin asennukset saman ruuvin alle, suurimmasta tehosyöpöstä pienempään. Ja ennenkaikkea: peltipuhdasta ja hammasprikka auttamaan...
 
Jasse sanoi
jooonas sanoi
ei kyllä oikeestaan liity tähän juttuun, mutta.....jos se "ininä" kuuluu sillon kun auto on käynnissä niin saattaa johtua siitä jos vahvarin virtapiuha ja rca menee samalta puolelta....tän te kyllä varmaan tiesittekin ;)

Juu, eli johdotukset kuntoon. RCA:t ja virrat erikautta ja niin ettei risteä missään ja maa johdot mahdollisimman lyhyiksi. Noista johdotuksista lienee johtuu 99% noista ininöistä ja jos tuo ei auta niin laturiin kun vielä heittää häiriönpoistajan ni luulis loppuvan.

edit. Ja kato toki ettei kajarinpiuhatkaan kule lähelläkään virtapiuhoja...

Itse olen tutkinut/yrittänyt korjata useampiakin autoja joissa on ininä kuulunut ja koskaan ei ole ollut vika siinä, että johdot menee vierekkäin. Tuntuu yleiseltä (vanhalta) olettamukselta, että siinä sitä vikaa olisi. Ja maadoitusjohdon mitalla on varmaan aika marginaalinen merkitys ko. ongelmaan.
 
Jaakko N sanoi
Itse olen tutkinut/yrittänyt korjata useampiakin autoja joissa on ininä kuulunut ja koskaan ei ole ollut vika siinä, että johdot menee vierekkäin. Tuntuu yleiseltä (vanhalta) olettamukselta, että siinä sitä vikaa olisi. Ja maadoitusjohdon mitalla on varmaan aika marginaalinen merkitys ko. ongelmaan.

Mulla kokemukset on taas valla erilaisia:) Yleisin vika mitä minä olen huomannut on että vahvistimelta lähtevä kajarinpiuha menee liian lähellä virtapiuhaa...
 
Jasse sanoi
Mulla kokemukset on taas valla erilaisia :) Yleisin vika mitä minä olen huomannut on että vahvistimelta lähtevä kajarinpiuha menee liian lähellä virtapiuhaa...
Tarkoitin RCA:ta ja virtapiuhaa... Mikäli nämä ovat häiriöalttiita mennessään vierekkäin häiriö on kuulemani mukaan erilaista "vinkunaa".
 
Noissa molemmissa tapauksissa vinkuna on mielestäni samnmoista ja kastaa kierrosten mukana... (nämä siis mun kokemuksia asiasta...)
 
Takaisin
Ylös Bottom