Bitumimattoa

catodium

JKL
Liittynyt
28 Kesäkuu 2004
Sijainti
Jyväskylä
Mistähän mahtaisi saada hinta/laatu/paino suhteeltaan edullista bitumimattoa?

Hifiliikkeethän myy Vibroblastia mikä varmaan on ehkä "parasta" äänieristykseen ja helpointa työstää, mutta saako jostain vastaavaa mattoa edullisesti, koska tarvitsisin melko paljon peräkonttiin ja lattioille..

Olen jo äänieristänyt auton ovet raskaimmalla bitumimatolla mitä löysin Kumi-centeriltä jyväskylästä mutta en muista mikä oli neliöhinta ja mitä se paino/m2 oli.. esim. AD-Varaosamaailmassa oli 3M:n bitumimattoja, mutta olivat hinnoitelleet sen hiukka arvokkaaksi ni jäi sitten ostamatta..

Ja kannattaako laittaa esim. oviin bitumimattoa ulkopellille ja paksumpaa äänieristyslevyä sen bitumin päälle? Koska olen käsittänyt niiden toimivuuden niin että bitumimatto pienentää ovien resonanssia ja paksumpi "äänieristyslevy" suodattaa korkeita ääniä esim rengasmelut yms. onko mitään hyötyä?

Mistä kannattaisi lähteä kyselemään?
 
Vs: Bitumimattoa

Sinulle vähän kaukana, mutta jos satut liikkumaan Vantaalla, niin käynti Meluton Oy:ssä voisi auttaa. Tai olisiko sillä suunnalla joku vastaava firma?

http://www.meluton.fi/etusivu.html

Noilla on isoja ylijäämäpaloja, joista ei tarvitse maksaa itseään kipeäksi. Tuolta hain itselle noin 6 neliötä bitumimattoa ja samanverran äänieristysmattoa ja hintaa tuli yhteensä noin 60 €. Bitumissa toinen puoli on liimapinnalla ja toisella puolella suojakalvo, joten homma on helppoa ja siistiä - vähän lämpöä puhaltimella ja avot. :peukku

Minä laitoin oviin vain bitumia sekä ulkopeltiä vasten että sisäpuolen peltiin. Lattialle voi laittaa lisäksi äänieristysmattoa, mutta älä laita sitä oviin. Lattian, ovien ja kontin eristämisellä saa rengasmelut todella hyvin hiljennettyä.
 
Vs: Bitumimattoa

Mutta miksi lisätä auton massaa todella paljon bitumilla kun on olemassa huomattavasti parempaakin mattoa? tosin hinta onkin sitten ainakin 10x :S
taitaa olla 270e, 3.3m2, mutta tämä vain ihan ajatuksena, ei kehoituksena, itse olen juuri tästä syystä lykännyt äänieristyksiä.

Dynamatin matto on käsittääkseni ominaisuuksiltaan far superior jopa raskaaseen bitumimattoon verrattuna:

# Paksuus vain 1.7 mm
# Massa vain 2.6 kg / m2

Lisäksi bitumi taitaa painaa ainakin 3x enemmän?
:eek:fftopic

Mutta tuota oon miettinyt mitenköhän rengasmeteli hiljenisi jos tuommoista kaariin sisäpuolelle laittas?, ja onko väliä miten paljon mattoa laittaa? ???
 
Vs: Bitumimattoa

mut eikös rengasmelu johdu sisälle juuri tukirakenteita pitkin? Aikakin maalaisjärjen mukaan...

Eipä ole tarvinnut paljon eristystä miettiä kun ajaa kesät talvet kitkoilla ;D
 
Vs: Bitumimattoa

Nuo on hyviä tietoja laittaa pohdittavaksi äänieristystä mietittäessä. Tottahan bitumi on ominaispainoltaan raskasta tavaraa verrattuna noihin supermateriaaleihin. Toisaalta olen siinä mielessä vanhakantainen ja uskomukseni on vahva siihen, että massa se on, joka vaimentaa. ;D

Bitumin hinta on tosiaan vain murto-osan noista huippuaineista ja se vaikutti aika lailla omaan päätökseen. Omaan kulkimeen meni n. 15 kg bitumia, joka minun mielestä ei vielä ole aivan mahdoton määrä ja vaikutus oli erittäin positiivinen. Tuonkin maton massa oli 2,5 kg/m2 (erona paksuus=4mm), joten painossa ei olisi tullut säästöä. Resonoinnin vaimennuksen tehokkuudesta ja materiaalien välisistä eroista en osaa sanoa mitään vertailevaa, mutta hyvin tuo bitumi ainakin vaimentaa. :peukku

Kaariin laitettu vaimennus vaimentaa lähinnä vain kivien ym. ropinaa, mutta ei varsinaista rengasmelua, joka kulkeutuu runkoa pitkin kabiiniin.
 
Vs: Bitumimattoa

nostokurki sanoi
Eipä ole tarvinnut paljon eristystä miettiä kun ajaa kesät talvet kitkoilla ;D

ei oo kyllä renkailla väliä metelin tasoon nähden minun E3x galantissa ainakaan, ajo sitten kesärenkailla tai talvirenkailla (hieman enemmän meteliä),
jos on istuskellut BMW E39:en "hiljaisuudessa", niin Galantin äänieristys on siihen verrattuna (suoraan sanottuna), aika karmea.. (eikä sillä että galant nyt mitenkään HUONO olisi moneen muuhun saman ikäiseen verrattuna, vaan oishan se kivaa kun meno olisi kuin huopatossu tehtaalla)

ja muuten, eli siis on pakko eristää koko auto jollain matolla jos haluaa että ajomelu olisi 120+km/h vauhdissa hieman siedettävämpi?
(100km/h vauhdissa on "ihan ok", tosin vieläkin kaukana parhaasta)
 
Vs: Bitumimattoa

Rungon kautta tulevaan resonointiin ja rengasääniin ei auta kyllä oikein muu kuin lisätä resonoiviin pintoihin lisää massaa eli lattiaan, oviin ja konttiin. Äänieristysmatot absorboivat melua, mutta eivät poista sitä, joten näiden yhdistelmä olisi paras tapa hiljentää ajomelua.
 
Vs: Bitumimattoa

Skydiver sanoi
Rungon kautta tulevaan resonointiin ja rengasääniin ei auta kyllä oikein muu kuin lisätä resonoiviin pintoihin lisää massaa eli lattiaan, oviin ja konttiin. Äänieristysmatot absorboivat melua, mutta eivät poista sitä, joten näiden yhdistelmä olisi paras tapa hiljentää ajomelua.

Tätä juuri tässä hainkin, mutten kehdannut itse mainita ku ei ollut tietoa asiasta.. :) eli siitä ei ainakaan mitään haittaa ole jos käyttää äänieristelevyä ja bitumimattoa yhdessä.. Paroccia ovet täyteen ;D ja autoahan ei "periaatteessa" tarvi vuorata bitumilla jos haluaa resonansseja pois esim. pokkausten kohdalla onko siitä mitään hyötyä? isommille ja suorille pinnoille vaan..
 
Vs: Bitumimattoa

CatodiuM sanoi
Tätä juuri tässä hainkin, mutten kehdannut itse mainita ku ei ollut tietoa asiasta.. :) eli siitä ei ainakaan mitään haittaa ole jos käyttää äänieristelevyä ja bitumimattoa yhdessä.. Paroccia ovet täyteen ;D ja autoahan ei "periaatteessa" tarvi vuorata bitumilla jos haluaa resonansseja pois esim. pokkausten kohdalla onko siitä mitään hyötyä? isommille ja suorille pinnoille vaan..

Suuret tasaiset pinnat ovat ne ensisijaiset kohteet. :peukku Niilläkään pinnoilla parin sentin raot levyjen välillä eivät ole ongelma, mutta aina parempi, mitä enemmän niille laittaa. Äänieristelevyn ja bitumimaton yhteiskäytöllä tarkoitin lähinnä lattiaa ja konttia. Ovien suhteen saa olla tarkkana, ettei käytetty materiaali kerää kosteutta (itsestään selvää, mutta tulipahan sanottua... ;D ), ja siksi en laittaisi oviin muuta kuin bitumia.
 
Vs: Bitumimattoa

entäs jos vetää oven sisään äänieristemattoa ja kyllästää sen hartsilla? ;D

(ei herneitä)
 
Vs: Bitumimattoa

nostokurki sanoi
entäs jos vetää oven sisään äänieristemattoa ja kyllästää sen hartsilla? ;D

(ei herneitä)

Ei hartsia.. menee vain huonommaksi kuin ennen vaimennusta..


Vibroplast on kuulemma ihan ok..
Itse olen käyttänyt useampaa erilaista bitumia ja muitakin vaimennus aineita..
Suosittelen 10v. kokemuksella laadukasta perusbitumia, suoriin helppoihin pintoihin 4mm, vähän vaikeampiin pintoihin 2mm..
Noi spesiaali vaimennusmatot on kalliita, mutta on ne HYVIÄ. mä aijon käyttää noita "miesten malleja" vaimentamiseen jatkossa..
 
Vs: Bitumimattoa

Siihen tulokseen itekki tulin.. onko Vesku kumicenteriltä hakenut sitä vai mistä? Kattelin tossa noisetekin sivuilta että kumicenterillä ja kuopion kumi oy:llä ois samaa matskua.. pitänee käydä kyselemässä hintoja..
 
Vs: Bitumimattoa

CatodiuM sanoi
Siihen tulokseen itekki tulin.. onko Vesku kumicenteriltä hakenut sitä vai mistä? Kattelin tossa noisetekin sivuilta että kumicenterillä ja kuopion kumi oy:llä ois samaa matskua.. pitänee käydä kyselemässä hintoja..
Mä olen hakenut massat ja bitumit Seppälän automaalista, mutta kannattaa kumicenteristä kysyä.. JA AudioCenteristä silloin ku minä olen siellä töissä ;D
 
Vs: Bitumimattoa

Millaseen hintaan Vesku pystyisit bitumia myymään? Tuun 19. päivä käymään sielläpäin niin voitais vähän hieroo kauppoja... :)
 
Vs: Bitumimattoa

Vesku sanoi
Vibroplast on kuulemma ihan ok..

Itse juuri tulin tallista laittamasta Vibroplastia konttiin. Vielä ei ole toimivuudesta kokemusta, mutta kovin helppoa ja yksinkertaista se on asentaa.. ei vaadi lämmittämistä tms. ottaa vain suojapaperin liimapinnan päältä pois ja painaa peltiin kiinni :peukku Tarkoitus laittaa ko. materiaalia konttiin, lattiaan, kattoon, oviin jne...
 
Vs: Bitumimattoa

CatodiuM sanoi
Onkohan tää vibroblasti normaalia bitumimattoa "pehmeämpää"

On.. ja ohuempaa.. Kaikista helpoin ja mukavin asennettava on stingerin roadkill matto. helkkarin pitävä liima ja on taipuisaa. Ja kallista. n 80€/m2

vidro ei siis ole bitumia, vaan butyylia.. Se on kelpoa ainetta. Normi 2mm bitumi on myös helppoa ja mukavaa asennettavaa.

Muistakaa puhdistaa pelti huolella ennen vaimennuksen laittoa.
 
Vs: Bitumimattoa

Mitenkäs muuten porukka on fixaillut / äänieristänyt autoja kuin vuoramalla bitumimattoa?

esim. itse olen joitain muoviosia/paneeleita "verhoillut" sisäpuolelta huovalla ja vaikutus oli räminän / resonoinnin kannalta huomattava.. ei nitise ja natise jokapaikka..

muita ideoita? :peukku
 
Vs: Bitumimattoa

vm 1990 Galant on tosi hiljanen, jos verrataan esim. Seat Cordobaan vm ~2000. Tosin Mersun 180c ~vm2003 on taas hiljaisempi kuin galant..Mersun tapauksessa puhutaan vähän eri hintaluokan autosta kuin galant.. samoin vuosimalli on "pikkasen" eri. :)
 
Vs: Bitumimattoa

Neppuldo sanoi
Itse juuri tulin tallista laittamasta Vibroplastia konttiin. Vielä ei ole toimivuudesta kokemusta, mutta kovin helppoa ja yksinkertaista se on asentaa.. ei vaadi lämmittämistä tms. ottaa vain suojapaperin liimapinnan päältä pois ja painaa peltiin kiinni :peukku Tarkoitus laittaa ko. materiaalia konttiin, lattiaan, kattoon, oviin jne...

Nostetaanpas vähän aihetta esiin...

Miten on Neppuldo, onko Vibroplast toiminut? Ja oletko jo mihin kaikkialle työntänyt? Kannattaako laittaa?

Ja olisko muilla kokemuksia kyseisestä materiaalista?
 
Vs: Bitumimattoa

Save82 sanoi
Nostetaanpas vähän aihetta esiin...

Miten on Neppuldo, onko Vibroplast toiminut? Ja oletko jo mihin kaikkialle työntänyt? Kannattaako laittaa?

Ja olisko muilla kokemuksia kyseisestä materiaalista?

Kyllä tuo vibroplast on ajanut asiansa niinkuin kuuluukin. Viimetalvena vuorasin auton melkein kokonaan sillä. Ideanahan on saada sitä "laajoille" pinnoille vähentämään resonointia ja tällä tavalla vähentämään sisämelua. Sekä tietysti räminää kun luukuttaa subeja ;) Tuon hyviä puolia on laitettaessa joustavuus ja laittamisen helppous, ei tarvitse liimailla tms. Huonona puolena pidän vaan hintaa, ainakin itsellä meni sitä n. 10 pakettia..
 
Vs: Bitumimattoa

Itte eristäny kaks autoo jo vibrolla ja ollu toooosi tyytyväinen...sitä ennen käytin ns"normi bitumia"eikä ollu läheskää niin hyvää ku toi vibro.
 
Vs: Bitumimattoa

rautakaupasta itseliimautuvaa pintakaistaa/harjapalaa/sokkelikaistaa, 10metrin rulla (30-40cm leveetä yleensä), maksaa muutaman kympin.
 
Vs: Bitumimattoa

Mitä käytännön eroa on vibroplastilla (3,4kg/m2) ja ihan normaalilla bitumi tai raskasmatolla jota saa skaalassa 2-16kg/m2 muutakun vibron helpompi asennus?
 
Vs: Bitumimattoa

MikkoM sanoi
Ja toisekseen itsekseenhän noi ei mihinkään liimaudu ja taivu, kyllä kosanilla joutuu "keittämään".
kapeassa kaistassa on liima kokomatkalla, ei tartte sulatetella jotta tarttuisi, toki pitää lämmittää että saa hyvin muotoonsa. Ei varmasti parhainta tavaraa mutta ei ole ökyhintaistakaan.
 
Vs: Bitumimattoa

Save82 sanoi
Miten on Neppuldo, onko Vibroplast toiminut? Ja oletko jo mihin kaikkialle työntänyt? Kannattaako laittaa?

Ja olisko muilla kokemuksia kyseisestä materiaalista?

Lainataapas omaa viestiä vähänsen...

Elikkäs tuli tuossa vuoden vaiheessa asennettua hiviä autoon ja samalla tuli äänieristettyä ovet (plus takakontti kun jäi yli.

Ovien ulkopellit laitoin kokonaan vibrolla peittoon ja oli myös todella helppoa. Ensin mittasin palan koon suunnilleen ja leikkasin sopivan palan jota sitten soviteltiin, meneekö miten paikalleen ja mistä kolosta saa työnettyä palan ja kädet. Sen jälkeen suojapahvi pois ja pala paikoilleen.

Tarttuu todella helposti puhdistettuun peltiin ihan käsipainelulla ja muokkaantuu myös pinnan mukaisesti suhkot helposti. Suoriin kohtiin (ja paikoihin mihin mahtuu) suosittelen hommaamaan saumarullan.

Auto hiljeni huomattavasti tämän käsittelyn jälkeen, ellikä kyllä toimii.
 
Vs: Bitumimattoa

Miten Vibroplast tarttuu kotelonsuoja-aineeseen? Vai pitääkö olla ihan puhdasta peltiä?
 
Vs: Bitumimattoa

Ehdottomasti puhtaalle pellille. Rasvanpoistoaineella pinnat puhtaaksi ja sitten vaimennukset päälle.
 
Vs: Bitumimattoa

RTU sanoi
Miten Vibroplast tarttuu kotelonsuoja-aineeseen? Vai pitääkö olla ihan puhdasta peltiä?

Ei mitenkään.. Rasvanpoistolla pellit puhtaiksi, sitten tarttuu hyvin.
Vaimennuksen jälkeen voit suihkuttaa reunoihin kotelonsuojan uudestaan jos haluat.
 
Vs: Bitumimattoa

Itsekin nyt moista harkitsemassa kun tuo nykyinen EA on varmaan äänekkäin auto mitä tähän mennessä ajanut rengasmetelin puolesta, osasyyllisenä varmasti Star Performer - merkkiset "laaturenkaat". Tuli semmoinen mieleen että kun siellä ovessa ei pahemmin kotelosuojaa valmiiksi ole niin ei ole isoa puhdistusongelmaa. Mutta....

Toisaalta tekisi mieli myös suojata auto ruostetta vastaan, Onko näin että jos laitan oven ulkopeltiin bitumilevyä esim spray liimalla, niin ne ovet melkeen lahoaa herkemmin? ?? sinne alas jää varmaan ainakin kohta mihin saa pelkkää kotelosuojaa pellille, juurikin siellä alhaalla mistä taitaa ruostuminenkin alkaa. Ovet avaan joka tapauksessa. joko sinne tulee kotelosuojaa tai sitten bitumimattoa ja sekaan kotelosuojaa lopuksi.

Tuossa ainakin Save kommentoinut että pelkkien ovien bitumointi auttoi huomattavasti meluun. Muilla samanlaisia kokemuksia?
 
Vs: Bitumimattoa

Mä en kyllä itse aio bitumimatolla ovia vetää. Voi olla että mulla on väärä mielikuva hommasta, mutta pystysuorat pinnat, bitumi ja tumma auto on kesällä aika huono yhdistelmä, bitumi alkaa irtoamaan kuumuudesta. Ennemmin laittais jotain kevyempää äänieristettä. Bitumihan tekee ovista samalla myös raskaammat, saranat joutuu kovemmille jne. Ite ajattelin alottaa ton farkun vaimentamisen takakontin lattiasta, luultavasti sieltä tulee suurin melu farmariautossa, sen jälkeen jaksaessani revin koko lattiaverhoilun pois ja ohut kerros bitumimattoa alle.

Ja eihän se bitumi vaikuta mitenkään ruostumiseen, jos sen laittaa puhtaan pellin päälle. Eri asia on jos alle jää ruostetta muhimaan, varmasti mätii tuplaten nopeammin. Kotelosuoja-aine on aina hyvästä, laitoit sitten bitumia, jotain muuta tai et mitään.
 
Vs: Bitumimattoa

Niin siis pointti oli se toistaiseksi aika ruosteeton ovi olisi pitkäikäisempi pelkän kotelosuojan kanssa kuin että siellä olis liimattuja bitumilevyjä + kotelosuojaa läsnä mutta ei luonnollisestikaan niin paljon kosketuksissa peltiin. ????

Sedanissa ei tunnu paljoa kontti auttavan, eräs sankari ainakin tuossa veti koko kontin bitumilla....
 
Vs: Bitumimattoa

Olen Miikan kanssa samoilla linjoilla..
oviin kotelosuojaa, ronkkiin voi aatella bitumia ja pohjaan massaa(!!!) (+uudet renkaat ja radiota lujemmalle jos vielä meteli häiritsee). Jos joka paikkaan änkee bitumia alkaa kyllä kiloja kertyä.
 
Vs: Bitumimattoa

kapsu sanoi
pohjaan massaa(!!!)

sitä tuli lisättyä, ei isoa vaikutusta, niinkun ei sillä yleensä olekkaan, jos ei ihan hirveetä kerrosta lutraa. Veikkaan joo että eniten renkaista kiinni. Oon vaan semmosen kuvan saanu kans et nää ovet vaikuttais ihan mielettömästi ???
 
Vs: Bitumimattoa

Itselläni tosiaan tuo melu väheni huomattavasti ovien bitumituksella. Eikä niihin oviin nyt hirveästi painoa lisää tullut, en ainakaan käytössä ole huomannut mitään eroa saati sitten saranoissa rasitusta. Takakontiinkin (farkku) laitoin ja sieltäkin melu hiljeni.


miikka sanoi
Mä en kyllä itse aio bitumimatolla ovia vetää. Voi olla että mulla on väärä mielikuva hommasta, mutta pystysuorat pinnat, bitumi ja tumma auto on kesällä aika huono yhdistelmä, bitumi alkaa irtoamaan kuumuudesta.

Tämä käsitys on aivan väärä, ainakin vibroblastin kohdalla. Kahdella kaverilla on mustat autot ja molempiein ovista löytyy vibroblastia. Ei ole kolmen vuoden aikana mihinkään irronnut. Toiselta löytyy myös katosta ja kiinni on ja pysyy.
(Ellei sitten lähde repimään kuumailmapyssyn kanssa, tosin silloinkin oli veemäinen homma ottaa irti. Kattoluukun asennuksessa meni pari tuntia, vibron irroituksessa neljä...)
 
Vs: Bitumimattoa

Save sanoi
Itselläni tosiaan tuo melu väheni huomattavasti ovien bitumituksella. Eikä niihin oviin nyt hirveästi painoa lisää tullut, en ainakaan käytössä ole huomannut mitään eroa saati sitten saranoissa rasitusta. Takakontiinkin (farkku) laitoin ja sieltäkin melu hiljeni.


Tämä käsitys on aivan väärä, ainakin vibroblastin kohdalla. Kahdella kaverilla on mustat autot ja molempiein ovista löytyy vibroblastia. Ei ole kolmen vuoden aikana mihinkään irronnut. Toiselta löytyy myös katosta ja kiinni on ja pysyy.
(Ellei sitten lähde repimään kuumailmapyssyn kanssa, tosin silloinkin oli veemäinen homma ottaa irti. Kattoluukun asennuksessa meni pari tuntia, vibron irroituksessa neljä...)

Seuraavaksi lomalla olisi tarkoitus jatkaa eristystä:
- Pyöränkaariin kunnolla massaa
- Uudet kumit alle, todettu toisessa autossa hiljaisiksi.
- Matkustamon pohjan äänieristys jollain. (En ole vielä päättänyt vibro vai joku muu)
 
Vs: Bitumimattoa

nostetaas aihetta ylös :D


ST7R-raskasmatto
Materiaali: bitumi.
Paksuus: 3,5 mm. Toleranssi: ±0,5 mm.
Neliömassa: 6,5 kg/m2.
Väri: musta.
Levykoko: 1000 x 1230 mm ja 1000 x 1530 mm.
Kiinnitys: tarraliima.

hinta 34e+alv tuo isompi kokoinen pala muistaakseni.

http://www.noisetek.fi/rasvaim.html

huomenna ajattelin käydä katsomassa ja hakemassa...

Mitäs suositttelisitte takapyörän kaariin (sisäpuoleltapäin). On penkki pois ni vois samalla vähän laitella noita äänieristyksiä ::)
 
Vs: Bitumimattoa

^ Kaariin, konttiin ja lattiaan tuo bitumimatto passaa minusta oikein hyvin. Kovin paljon kevyempää en laittaisi silloin kun on kyse nimenomaan bitumista. Ovet ja luukut on sitten eri asia ja sinne laittaisin jotain kevyempää tai kokonaan muuta kuin bitumia.
 
Vs: Bitumimattoa

Näkyy motonetista saavan 4mm:stä RS-bitumimattoa 40x100cm palan 13,90e hintaan joten on halvempaa vähän...
 
Vs: Bitumimattoa

Tas käynyt rasittamaan tuo EA/EC sarjalaisten kaamea sisämelu, toki osan melusta tuo myös ovitiivisteet mutta joo, onko kellään tämmösestä kokemusta:
http://www.hifikonex.fi/product_details.php?p=958

Vaikuttais nääs hinnaltaan aika halvalta. Vibroplastin kartellihinta jokapaikassa on 35e laatikko ja mitä mä lasken että jos koko auton haluis tehdä viimesen päälle (ovet, sisäpuoli ja kontti) niin vois mennä se se 10 laatikkoa helposti. RS bitumia en kyllä oo laittamas, kyllä tuommonen 6 kiloa neliöltä tuo jo ihan kivasti autoon lisäpainoa. :)
 
Vs: Bitumimattoa

Mulla jäi ylimääräseks 1,5neliötä tuota 3.5mm bitumimattoa mitä hain noisetek:lta... voin myydä jos joku NOUTAA sen...postita/lähetä en sitä :D
 
Vs: Bitumimattoa

Harri K sanoi
Mulla jäi ylimääräseks 1,5neliötä tuota 3.5mm bitumimattoa mitä hain noisetek:lta... voin myydä jos joku NOUTAA sen...postita/lähetä en sitä :D

Paljonkos huudat tosta määrästä?
 
Takaisin
Ylös Bottom