Canter-osio?

penttinen

New Member
Liittynyt
16 Elokuu 2009
Sijainti
Muurame
Tarvitsisiko olla canttereille oma looshi? Mitsujahan nekin ovat. itse olen kyllä pelannut aika paljon niiden kanssa. Ja mielelläni kerron, jos joku apuja tarvitsee.
 
Vs: Canter-osio?

Eikös Canter jutustelu passais hyvin tonne Pajero, L200 y.m. Dieselit osioon?
 
Vs: Canter-osio?

Joo, ihan hyvä ehdotus kyllä, ja hyvä että noistakin saadaan tarvittaessa tietoa, mutta pyritään pitämään noi osiot niin ettei ihan joka mallille ole omaansa :)
 
Vs: Canter-osio?

Tuli mieleen, että eikös Canter lasketa kuorma-autoksi, jonka vuoksihan voisi tehdä erikseen raskasajoneuvo osion, johon voisi tulla sitten Canterit, Fusot(vai mikä se nyt oli), trukit yms ei normi autoiksi rekisteröidyt ajoneuvot. En tiedä kuinkahan vilkas tuommosesta osiosta tulisi, mutta olisipahan ainakin semmonen ;D
 
Vs: Canter-osio?

MitsuMi sanoi
Tuli mieleen, että eikös Canter lasketa kuorma-autoksi, jonka vuoksihan voisi tehdä erikseen raskasajoneuvo osion, johon voisi tulla sitten Canterit, Fusot(vai mikä se nyt oli), trukit yms ei normi autoiksi rekisteröidyt ajoneuvot. En tiedä kuinkahan vilkas tuommosesta osiosta tulisi, mutta olisipahan ainakin semmonen ;D

Täällä nyt lähtökohtaisesti on ollut se linja että alueita tehdään tarpeen mukaan, ei siksi että jotain osiota ei ole. ;D
ie. Jos Canter/Fuso jne aktiivit alkavat nostamaan päätään niin sitten pitää harkita. Nykyisellään kuitenkin, Canterit jne menee tuonne " muut dieselit " osioon.
 
Vs: Canter-osio?

Äkistään laskettuna, kautta aikain, löysin seitsemän ketjua, joissa jutellaan pääasiassa/pelkästään Cantereista. Eli toistaiseksi se mennee "muut dieselit" kategoriaan. Toki tilannetta tarkkaillaan silti.
 
Vs: Canter-osio?

Tietoisku:

Canttereita on alle 3,5 tonnisena (paku) ja 6 tonnisena (kuorkki). Fusot sitten muistaakseni 10 tonnisia kokonaispainoltaan. Pienin canttura on 2,3:llä dieselillä, joskin harvinainen. Siis samalla kuin L-300:nen.
Normaalimpi on se isompi ja harvakierroksinen diesel, oliko se nyt 3,3 litrainen (FE-35) . Ja sitten on edellisen ahdettu versio, FE-444, joka on aika kiva ajella (6 tonninen). Ahtopaineet tehtaan säätämänä 1 bar ! FE-63 on sitten jo 7,5 tonninen, ja kone on 3,9 litrainen.

Yleensä pakut on turbottomia ja avolavoja. Kantavuutta jää huimat 1000 kg ! vaikka runko on 6 tonninen. (Hyvä suomen laki...) Samainen kuorma-autoksi katsastettuna kantaa 3500 kg..

Monen cantterin omistajana korjaamot on pyöritellyt silmiään. Ammattitaitoista canter-huoltoa ei ole ollut ainakaan keskisuomessa viimeiseen 15 vuoteen. Merkkiliikkeessä eivät saaneet edes sisempiä takapyöriä irti, vaan olivat hakanneet vanteen orkosille. korjaamoon renkaanvaihtoon auton jättäessäni sanoin, että se avain pinnapultteihin on sitten apparin penkillä, ja toisella puolella on väärän kätiset kierteet... ;D ;D (Pyörän mutterit otetaan normaalisti irti, ja ulompi rengas irtoaa. Sitten otetaan työkalusatsista neliö-avain, jolla pyöritetään pinnapultit irti, jolloin sisempi vanne irtoaa) *reps*

Moni, jolla on cantteri, ja ajaa sillä työkseen, olisi varmaan ilahtunut keskustelupalstasta. Tuolla muut dieselit osiossa cantterijutut painuu alas, ja niita ei löydä helposti. (ehkä google?) Noita harvinaisia pikkukoneita lukuunottamatta Cantteri perustuu ihan erilaiseen tekniikkaan, kuin muut dieselit. (Mm. pakokaasujarrut, lämmityskäyttö, hehku menee päälle aikaisintaan vasta - 15 asteen pakkasella, lukkovanteet vielä -90 vuosimallissa, ohjaamokippi, jne.. kaikenlaista nippeliä..

Jonkin verran agregaattiköytössä on tuota 3,3 litraista konetta myös. Ja veneissäkin. Kaikenkaikkiaan kestävä auto. Yhdellä fe-444 oli rullattu liki 600.000 km. (itse ajoin 200.000 tohon, ja hyvin toimi)
 
Takaisin
Ylös Bottom