Carisma 1.6 -97 nykii ja pätkii kiihdyttäessä.

Morbus

New Member
Liittynyt
1 Maaliskuu 2010
Auto on siis -97 Carisma, 1.6 koneella ja nyt on viimesen viikon aikana lisääntynyt rajusti tuo nykiminen ja pätkiminen kiihdyttäessä, kierrokset kun nousee yli 3500 niin alkaa vetään normaalisti, noilla kierroksilla nykiminen loppuu kuin seinään ja "oikea" kiihdytys alkaa.

Kävin paikallisen pelle pelottoman luona ja hän meinasi että tyhjäkäyntimoottori olis likainen, mutta täällä hetken selailtuani huomasin tuota samaa ilmaantuneen muillakin ja osaa neuvottiin vaihtaan jakohihna tai tulpat. Tulpat olen vaihtanut 10000km takaperin ilmansuodattimen ja öljyjen vaihdon yhteydessä. Omaan järkeen kyllä kävisi enemmänkin tuo tyhjäkäyntimoottori kuin esim. tulpat, jos vika olisi tulpissa niin eikö pätkintää olisi silloin kokoo kierrosalueella?

Onkohan kellään "insinöörillä" varmaa tietoa missä vika olisi, en välittäis alkaa vaihtelee kaikkea mahdollista koneesta periaatteella "jos se olis vaikka toi"...?
 
Vs: Carisma 1.6 -97 nykii ja pätkii kiihdyttäessä.

Tarkastin nyt sit kuitenkin tulpat ja oli siellä yks tulppa kyllä melkoisen musta, liekö sit valmistevikainen vai pätkiikö puolan johto....eipä tässä auta muu kuin ostaa uusi puolien/tulppien johtosarja ja vaihtaa ne tulpatkin siinä samassa... ???
 
Vs: Carisma 1.6 -97 nykii ja pätkii kiihdyttäessä.

naapurin space wagonissa vähän vastaava vika oli.nopeella kaasunpainalluksella rötäs ja pätki .

sitä oli tutkittu ja mitattu varmaan paljon ja kaikki osatkin kertaalleen vaihdettu,sit naapuri sen osti liikkeestä ja minä sitä pari iltaa yritin myös tutkia. meinasin heittää hanskat tiskii kun osa kerralla vaihdoin ja koitin(onneksi mulla vastaavia osia ehjinä oli kotona niin ei tullu kalliiksi) että koska vika loppuu.

ei mikään auttanu,seuraavana aamuna yritin käyntii,ei lähteny.no hyvä sillä nyt vika löyty.

ainoo mitä en vaihtanu oli puola,sen vaihdolla loppu nykiminen ja rötääminen ja lähti käyntiin kun palmun alta. eli puola veti viimesiään VAIKKA auto juuri leimattu ja mitä ilmeisimmin pakokaasutestinkin läpäissy.johdoista näkyy että on arvoja mitattu mutta ei ollu vikaa löydetty.

ja tässäkin autossa 3 ja4 pytyn tulpat olivat mustia. 2 muuta ok.

sulla ei välttämättä puola vika,mutta sekin mahdollinen vaikka auto muuten käy ja kulkee.
 
Vs: Carisma 1.6 -97 nykii ja pätkii kiihdyttäessä.

Kiitos tiedosta, itsekin nuo tulpat tarkastettuani huomasin yhden tulpan olevan melko musta päästä ja öljyinen kierteiltään...muut oli suht. normaalin näköisiä joten itsekin aloin vahvasti epäileen sitä puolaa. Huomenna vien auton korjaamolle jossa laitetaan auto johdon päähän, toivottavasti vikakoodi vahvistaa epäilyni.

Ilmoittelen kun tiedän enemmän...
 
Vs: Carisma 1.6 -97 nykii ja pätkii kiihdyttäessä.

Noniin, vika selvisi, se oli sit se puola mikä nyki ja pätki....sen kun vaihtoi niin johan alkoi taas kulkemaan.
 
Vs: Carisma 1.6 -97 nykii ja pätkii kiihdyttäessä.

Sama auto ja sama vika.
Tullut vaihdettua jo uudet ngk:n tulpat ja pari uutta tulpanjohtoakin.
Vika ei poistunut joten jäljelle jää sytytyspuolien vaihto.

Onkohan kuinka tyyriit kun kaksin kappalein joutuu ostamaan?
 
Vs: Carisma 1.6 -97 nykii ja pätkii kiihdyttäessä.

Mä totesin jossain netissä että on samat puolat kuin 2,4 litran mitsuissa ja jossain sebringissä tai pt cruiserissa. Tilasin Ebaysta kaksi puolaa postikuluineen 44€. Puolien, johtojen ja tulppien vaihdolla pätkiminen alle 3500 kierrosta ei kuitenkaan poistunut kokonaan.
 
Vs: Carisma 1.6 -97 nykii ja pätkii kiihdyttäessä.

Morbus sanoi
Auto on siis -97 Carisma, 1.6 koneella ja nyt on viimesen viikon aikana lisääntynyt rajusti tuo nykiminen ja pätkiminen kiihdyttäessä, kierrokset kun nousee yli 3500 niin alkaa vetään normaalisti, noilla kierroksilla nykiminen loppuu kuin seinään ja "oikea" kiihdytys alkaa.

Kävin paikallisen pelle pelottoman luona ja hän meinasi että tyhjäkäyntimoottori olis likainen, mutta täällä hetken selailtuani huomasin tuota samaa ilmaantuneen muillakin ja osaa neuvottiin vaihtaan jakohihna tai tulpat. Tulpat olen vaihtanut 10000km takaperin ilmansuodattimen ja öljyjen vaihdon yhteydessä. Omaan järkeen kyllä kävisi enemmänkin tuo tyhjäkäyntimoottori kuin esim. tulpat, jos vika olisi tulpissa niin eikö pätkintää olisi silloin kokoo kierrosalueella?

Onkohan kellään "insinöörillä" varmaa tietoa missä vika olisi, en välittäis alkaa vaihtelee kaikkea mahdollista koneesta periaatteella "jos se olis vaikka toi"...?

Apuva itsellä oli aluksi sama ongelma joka moottorin lämmittyä pitkän ajon jälkeen poistui oikeastaan kokonaan mutta noin viikko tämän jälkeen auto ei lupaakkaan käyntiin bensapumppu toimii ja moottori pyörii startatessa eli vika todennäköisemmin menisi johonkin sähköpuoleen?

onko kellään tietoa mitsun sähkövioista kun ei sytyt? käyn vielä kaikki liittimet läpi heti kun kerkeän mutta veikkaan jotain komponenttia...
 
Vs: Carisma 1.6 -97 nykii ja pätkii kiihdyttäessä.

Koohpeeh sanoi
Apuva itsellä oli aluksi sama ongelma joka moottorin lämmittyä pitkän ajon jälkeen poistui oikeastaan kokonaan mutta noin viikko tämän jälkeen auto ei lupaakkaan käyntiin bensapumppu toimii ja moottori pyörii startatessa eli vika todennäköisemmin menisi johonkin sähköpuoleen?

onko kellään tietoa mitsun sähkövioista kun ei sytyt? käyn vielä kaikki liittimet läpi heti kun kerkeän mutta veikkaan jotain komponenttia...

Itselläni oli normaali 1.8 carisma (ei siis GDI) joka pätki, puolat vaihtoon ja toimi hyvin. Viallinen puola ainaki itsellä oli hieman palanut ruskeaksi. Romuttamolta ostin 2kpl ja maksoi jotain 50e, marmorilta muistaakseni 175e/kpl ::)

Kerran teki siis myös niin, että kone pyöritti mutta ei meinannu millään käynnistyä, vasta pitkän (n.30min) sahaamisen jälkeen käynnistyi.
 
Vs: Carisma 1.6 -97 nykii ja pätkii kiihdyttäessä.

Meidän 4G13 koneisessa Lancerissa on täsmälleen sama ongelma ja puolan suuntaan alan itsekin taipua (Maksaa rutosti tähän malliin). Ongelmat ilmenevät nimenomaan kylmällä koneella. Olemme oppineet, että auto kannattaa käyttää lämpimäksi käynnistyksen jälkeen ennen kuin koskee kaasupolkimeen. Muuten kastuu heti tulpat. Jonkun minuutin ajan käynyt kone toimii sitten lähes ongelmitta. Kovissa kiihdytyksissä huomaa "portaittaista" nykimistä tai oikeastaan kiihtyvyyden pausseja. Mua neuvottiin käyttämään tässä autossa iridium tulppia ja alan ymmärtää miksi. Jos puolan antama kipinä on heikentynyt, niin iridium tulppien pienempi vastus tietysti auttaa asiaa. Nyt autossa on kesällä uusitut perus Densot. Niiden vaihdon jälkeen auto nyki pari kuukautta tosi voimakkaasti. Nyt ilmiö on rauhoittunut. Käsittääkseni sytystulppien vastus on uusilla tulpilla hieman korkeampi kuin käytetyillä. Ainakin edellisessä Volvossa ilmennyt pieni nykiminen vain paheni kun tulpat uusittiin. Autoa ei tahtonut saada millään edes käyntiin. Silloin viaksi osoittautui lopulta pilalle syöpyneet tulpanjohdot, mutta ero uusien ja vanhojen tulppien toimivuudessa vajaalla teholla oli selkeä.
 
Takaisin
Ylös Bottom