Carisma 1.6 -99, hirveä polttoaine kulutus

tipu

New Member
Liittynyt
19 Huhtikuu 2024
Vanha auto syö polttoainetta, neuvoja kehiin? Millä sitä kulutusta alemmas?
Auto syö 10L/100km. Ei ole varaa vaihtaa autoa, yritän selvitä nykysellä.

Mikä selittäisi korkeaa kulutusta?

Tehdyt toimenpiteet:
Rengaspaineet -> 2.5bar nostettu.
Öljyt vaihdettu laadukkaaseen.
Katsastus läpi puhtain paperein.
Ilmastointi ei toimi -> eli ei vaikuta kulutukseen.
Ilmansuodatin, moottorinsuodatin ja öljynsuodatin vaihdettu.
Wunderbaumi laitettu (tää tunnetusti vaikuttaa)

Tulevat toimeenpiteet:
Sytytystulpat menevät vaihtoo sunnuntaina 21.4.2024.

Huomattu toimenpidettä vaativa tarkastelu:
Joustoputki vuotaa vähän ehkä? Ei varmuutta korjaamoilta. Pakoputkea hitsailtu.
Jokin kosketushäiriö sähköissä, välillä valojen korkeudensäätö toimii ja välillä ei?

Tehdyt toimeenpiteet:
Akku vaihdettu, startti vaihdettu, iskarit vaihdettu, raidentangonpää mol. puolet vaihdettu, vetoakseli vaihdettu, vaihteiston öljyt vaihdettu, puolat vaihdettu, vetonivelet vaihdettu, ohjauskulmat tehty, jarrut vaihdettu, takajarrut rumpuineen ja sylintereineen vaihdettu, jakopääsarja vaihdettu, moniurahihnat vaihdettu, vesipumppu vaihdettu, sekä polttimot ja umpiot vaihdettu (vaikka ei liity asiaan).

MITSUBISHI CARISMA Sedan (DA_) 1.6 (DA1A), 1999. Tyres: NEXEN N'BLUE HD PLUS 185/65 R14 86T , Benzine, 4 (1597cm3), 73 kW / 99 hv

(Älkää ehdottako auton vaihtoa, ei ole varaa autoa vaihtaa nykyisessä elämäntilanteessa valitettavasti ja auto on ihan pakko olla elämässä), Sijainti Vantaa. Voidaan myös nähdä jos haluat ja haluat jotain autolle kikkailla? Autohan on loppuun ajettu 300tkm mittarin mukaa, muttei mittari tai moottori alkuperäisiä, vaan vaihdettu jossain vaiheesta vastaavasta autosta siihen aikaisempien omistajien mukaa ja edellinen omistaja ajannut pylvääsee autolla kuulema...

Olen omistanut monia autoja, korjannut itse joskus yksinkertaisia asioita, ollut huonoa tuuria autojen kanssa ja vaihtokaupassa. Tunnetusti "säästö biilit", ovat noita foodora/woltin suosimia pizza autoja jos haluaa helpolla päästä auton valinnassa. Autokauppa ja auton korjaaminen on Suomessa melkoinen villi länsi.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Tähän lisään vielä:
X1R käsittely on tehty myös! -> Vaikutus lähinnä ajossa kivempi. (Ei vaikuta polttoainekulutukseen)

Lisäaineita käytetty polttoaineen seassa , mm seuraavat:
Motox Petrol injection cleaner 400ml
Motox Petrol System Trim 400ml
Bensiinin lisäaine Masinol E100, 0,5 l

Lisäaineita käytin ohjeiden mukaisesti eli pari litraa polttoainetta ja moottoria rääkkii kierroksilla motarilla, jotta kaikki paha tulee ulos pakoputkesta. Vaikutus pieni 0.2L ero ajoneuvon tietokoneen mukaa... Ajoneuvon kulutuksen mukaa alunperin siis oli koko ajan 10.9L, nykyään pyörii siinä 10.4L-10.7L.

Neuvoja ja ohjeita otetaan vastaan. Taloudellisesti ajan, suorittanut monet "Taloudellisen ajon koulutusta".

Ajan melkein aina samoja reittejä (ajanut isän kanssa myös samoja reittejä vuosikausia)...

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Kaupunki ajossa,
10.4L Vantaa-Helsinki, sekalaista ajoa 30km/40km/60km/80km-nopeusrajoituksilla
10.7L Vantaa-Kerava, sekalaista ajoa 40km/50km/80km-nopeusrajoituksilla
10.3L Vantaa-Espoo, sekalaista ajoa 40km/60km/70km-nopeusrajoituksilla
10.5L Vantaa-Kauniainen, sekalaista ajoa 40km/60km/80km-nopeusrajoituksilla

Maantiellä, jos puhutaan pitkistä reissuista tähän asti ajokoneen mukaan:
Vantaa-Lahti 90km/h nopeudella -> 9.3L
Vantaa-Lahti 120km/h nopeudella -> 9.6L
Vantaa-Kouvola 80km/h nopeudella -> 9.1L
Vantaa-Kouvola 110km/h nopeudella -> 9.4L

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tämän kyseisen ajoneuvon olen omistanut nyt noin 5kk. Aikaisemmat ajoneuvot olleet huonoja valintoja, koska säästämisellä olen ajautunut monenlaiseen epärehelliseen myyjään ja joutunut monenlaiseen vaikeuteen, sekä ulosottoon... (Tähän asti olen ollut tyytyväinen nykyiseen autoon, koska edullisesti ns. sain osamaksulla ja paljon huollettu entuudestaan ihan ok huoltoliikkeissä, mm. Atoyssa, Mekonomen, Euromasterilla, eikä missää "ns. nyrkkipajalla".)

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Itse päädyin Mitsubishi Carismaa puhtaasti sen takia, kun tulee samasta tehtaasta, kuin Volvo V40/S40 aikoinaan ja "laatu valinnaksi" kehuttu aikoinaa, eikä nettiautossa maksa tonnia enempää, eikä ulosotto tai mikää huomioi autoa edullisuutensa vuoksi. Lisäksi kun Mitsuja harrastelee lähinnä vain suomalaiset, niin ei tarvitse miettiä, että sekoitetaan muun maalaisuuteen. Lisäksi ostamisen tilanteessa olivat vaihtoehdot vähissä ja piti tehdä tiukkoja taloudellisia päätöksiä... Tarvitsin edullisen työmatka auton, edullisella verotuksella ja vakuutuksella. (avautumista päätöksen valintaa jos jotakin kiinnostaa)


----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


mitsubishi.JPG


----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Huom. voi myös palkata töihin jos töitä tarjoo pk-seudulla. (tekniikan insinööri tutkinto löytyy, fyysistä kuntoa ei.)
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 
Suositusta edulliseen vikakoodin lukijaan tähän autoon? Taitaa olla OBD2:lla, pistoke löytyy kuskin jalkotilasta keskikonsolista. Mitä noi anturit edullisimmillaa jos kaikki uusii, maksaa tai löytyiskö joltain? Millä aineella noita antureita puhdistaa? Joskus niitä puhdistanut aikaisimmista ajoneuvoista, mutta jokaseen anturii myyty omaa "tököttiä" CRC:llä. Esim MAF-puhdistus aine, elektroniikan puhdistus aine, contact spray jne.
 
Vaikea näin etänä tarkempaa syytä polttoaineen kulutukseen tietää. Kokemuksesta kyllä tulee mieleen jarrut, jos ne vähänkin laahaa, vie auto enempi poltoainetta mitä normaalisti.
 
Vaikea näin etänä tarkempaa syytä polttoaineen kulutukseen tietää. Kokemuksesta kyllä tulee mieleen jarrut, jos ne vähänkin laahaa, vie auto enempi poltoainetta mitä normaalisti.
tai jos kytkin luistaa, ajo tyylikin vaikuttaa
 
1713637888804.png


Tuo, missä MAP-sensori oli, on täynnä mustaa "tahmeaa" juttua ja se ulottuu maf-sensorille asti. Puhdistin MAP-sensorin ja MAF-sensorin puhdistusaineella ja hieman pyyhkäisin ympäriltä "isoimmat" tahrat, mitä pystyi mikrokuituliinalla. En tiedä, mikä tuo "keräin juttu" tossa ilmaputkessa on. Kulutus ajotietokoneessa laski 10.4L -> 7.9L ja auto toimii paljon paremmin. "Throttle body, eli kaasuläppä pitäisi puhdistaa ja selvittää, mikä tuo keräin juttu on?
 
1713638131712.png


Eli mikä tuo juttu on? Se oli niin täynnä mustaa tahmasta ainetta päältä, enkä tiedä sen toimintafunktiota. Jossain vaiheessa puran kaiken ja puhdistan kotona kylpyhuoneessa. En tiedä, miten purkaa asioita ja mitä uskaltaa purkaa. Moni sanoo eri foorumissa, että riitti maf/map-sensorin puhdistus. Elm327 vikakoodin lukija ei autossa toiminut.

1713650260306.png


1127 on siis kerääjä, eli kerää isommat jutut kaasuläpältä
 
Viimeksi muokattu
Tuossa kuva moottorista, itse en paljoa tiedä, mutta huomasin, että monessa paikassa on aikaisemmin käyty koskemassa, koska jotain purkka/teippi virityksiä.


Tällä hetkellä tiedän:
-Ilmansuodatin ja sen kotelo pitäisi puhdistaa, mutta ennen sitä tuota maf/map-sensori ja tuo kaasuläppä kotelo itseasiassa.
-Akkuun pitää hankkia kaksi mutteria ja aluskiinnikelevy, koska nykyiset on nysättyjä. Sekä navat putsata.

motor.jpg



Enempää ehdotuksia, millä kulutusta alentaa?
 
Viimeksi muokattu
Moottorin lämpötila anturilla ja lambdan vaihtoa ehdottaisin
Viallinen lämpö anturi ryypyttää kun luulee että motti on kylmä vaikka olisit tunnin runtua antanut ja lambda sitten taas ottaa itteensä raa’asta bensasta…
 
Moottorin lämpötila anturilla ja lambdan vaihtoa ehdottaisin
Viallinen lämpö anturi ryypyttää kun luulee että motti on kylmä vaikka olisit tunnin runtua antanut ja lambda sitten taas ottaa itteensä raa’asta bensasta…
tämä, eikä edes anna P0420 koodia ennenkuin katti on lopullisesti paskana, kokemusta on
 
Näytä liitetiedosto 24937

Tuo, missä MAP-sensori oli, on täynnä mustaa "tahmeaa" juttua ja se ulottuu maf-sensorille asti. Puhdistin MAP-sensorin ja MAF-sensorin puhdistusaineella ja hieman pyyhkäisin ympäriltä "isoimmat" tahrat, mitä pystyi mikrokuituliinalla. En tiedä, mikä tuo "keräin juttu" tossa ilmaputkessa on. Kulutus ajotietokoneessa laski 10.4L -> 7.9L ja auto toimii paljon paremmin. "Throttle body, eli kaasuläppä pitäisi puhdistaa ja selvittää, mikä tuo keräin juttu on?
sen verta selvennystä että tuo ei ole map anturi vaan TPS (throttle position sensor) eli kaasuläpän asento tunnistin, jos kaasuläppä on mustana niin huohotus letkulta tulee blow by öljyä kampikammiolta, asenna pieni läpi näkyvä filtteri ja katso tuleeko sinne öljyä hujohotus letkulta mikä menee kannesta imuputkelle

Ajotiteokoneen kuluts lukemiin ei kannata katsoa, lasket itse, tankki täyteen ja trippi mittari nollaan ja siitä sitten L/100km

tuo "keräin boxi" ei oo muutakun vaimentaa ns. matala taajuisia imuääniä ja resonointia
 
1713651311920.png


Pesin tämän kotona. Kiristin nuo "pannat" kunnolla ympäriltä. Katsoo, miten vaikuttaa. Tukossa tuo putki oli, mikä tulee tuosta ohuempi letku ilma juttuu, sitä mustaa ainetta. Katsoin tuon kaasuläpän saa neljällä mutterilla irti, mutten tiedä, miten tuon vaijerijutun saa purettua vielä, mutta asia kerrallaa hyvä tulee vaihe vaiheelta. Multa löytyy kotoa autoliikkeestä joskus hankittu moottorinpuhdistusaine, niin vihdoin sille käyttöä, sillä tuli tosi puhdasta jälkeä tuosta. Pohdin moottorisuodattimen hankintaa ja pitäisikö ilmansuodattimen kotelo ottaa kotii myös pestäväksi läpikotoisin.
 
sen verta selvennystä että tuo ei ole map anturi vaan TPS (throttle position sensor) eli kaasuläpän asento tunnistin, jos kaasuläppä on mustana niin huohotus letkulta tulee blow by öljyä kampikammiolta, asenna pieni läpi näkyvä filtteri ja katso tuleeko sinne öljyä hujohotus letkulta mikä menee kannesta imuputkelle

Ajotiteokoneen kuluts lukemiin ei kannata katsoa, lasket itse, tankki täyteen ja trippi mittari nollaan ja siitä sitten L/100km

tuo "keräin boxi" ei oo muutakun vaimentaa ns. matala taajuisia imuääniä ja resonointia

Kyllä, se oli ihan mustaa töhnää täynnä, sitä pyyhittiin mikrokuituliinaa ja maf-puhdistimella suihkutettiin ja puhdistettiin. En ole varma kuuluuko siinä olla O-rengas vai ei, koska siihen oli aikaisemmin edellinen omistaja koskenut. Sitä samaa mustaa töhnää oli tuossa putkessa ja peitti maf sensoria myös. Nyt on maf sensori puhdas ja tuo tps-sensori siis puhdas, mutta kaasuläppä yhä likainen, koska ei ole kokemusta/osaamista/uskallusta/rahaa vielä ostaa puhdistusainetta sitä varten.

Edit: Missä map-anturi on sitten?


Seuraava toimeenpide: Puhdistaa throtle body, tps/maf-anturi uudelleen ja vaihtaa suodatin. Heti kun antoi kaasua, alkoi kulutus taas nousemaan. (likaantui)
 
Viimeksi muokattu
Kaasuläpälle ei ole o rengasta, onko mimmonen öljyn kulutus moottorilla?

Ite putsaan iha vaan bensalla tai brake cleanerillä, MAF puhsistus AI että vaan maffiin, ne sen ihmeelisempiä osia ole

Ja 4g92 koneessa ei ole map-anturia ellei mivec, (sinun on iha normi joten ei map anturia)
 
Tuo kotelo tuossa ilmaputkessa on "resonaattori", vaikuttaa lähinnä imuääniin.
Voi nakata mäkeen tuon.
Kaasuläppäkotelon, imusarjan kanavistoa voi ensiapuna putsata "brackeclenarilla", käyvään koneeseen varoen , suoraan läppäkoteloon
Saattaapi "poksahtaa silmille" jos on huoleton.
 
Meinasin puhdistaa, mutta yksi Mitsubishi asiantuntija korjaamolla sanoi, että ajokoneen voi "painamalla disp" näkee kulutuksen siltä hetkellä.

Annoin autoni käyttöönsä ja totesi ettei ole mitää vikaa. Pitkällä ajolla kulutus normaali 6L ja kaupungissa 7-8L. Eli ei kannata puhdistamaan lähteä. Muutoin olisin puhdistanut ja nähnyt vaivaa. :(

Idle Air Control Valve?

Tekisi mieli puhdistaa, mutta en halua ottaa riskiä tms ja rahatilanne heikko, kun on rahaa sitten voisi puhdistaa.


Eli siis lyhyesti ajokone mittaa siltä hetkeltä kun painat kaasua, eli se on täysin epäluotettava oikeastaa ja näyttää vain siltä hetkeltä lukeman. Pienin lukema ollut 0.01L/100km (jalka pois kaasulta kokonaa vauhdissa ja N asentoo ajossa vaihde) ja ns "kevyesti painelemalla motarilla" 2.9L, eli ei mitenkää luotettava tai en osaa vain tulkita. Katson mielummiin perinteisesti bensamittarii ja kulutettuun polttoaineeseen.
 
Näytöllä on kaksi eri kulutus mittausta, hetkellinen ja keskikulutus. Keskikulutus moodissa mitataan pidemän matkan kulutusta ja hetkellisellä kulutus moodilla näyttää paljonko kone imasee bensaa kun esim. survaset kaasun pohjaan.
 
Kaasuläpälle ei ole o rengasta, onko mimmonen öljyn kulutus moottorilla?

Ite putsaan iha vaan bensalla tai brake cleanerillä, MAF puhsistus AI että vaan maffiin, ne sen ihmeelisempiä osia ole

Ja 4g92 koneessa ei ole map-anturia ellei mivec, (sinun on iha normi joten ei map anturia)

E95:lla vai E98:lla ja minkä aseman bensalla? Niissä on eri liottimia ja lisäaineita valmistajien mukaa, sen takia en ole bensalla mitää uskaltanut pestä. En tiedä, mikä on fiksuin puhdistusaine kaikkiin toimenpiteisiin vielä.

Näytöllä on kaksi eri kulutus mittausta, hetkellinen ja keskikulutus. Keskikulutus moodissa mitataan pidemän matkan kulutusta ja hetkellisellä kulutus moodilla näyttää paljonko kone imasee bensaa kun esim. survaset kaasun pohjaan.

En ole semmoista havainnut, siis kun nollaa niin ilmaisee sen hetkisen kulutuksen ja alkaa siitä laskemaan keskikulutusta matkan aikana?
 
Takaisin
Ylös Bottom