Carisma 1.8 GDI - Paljon näillä yleensä ajetaan ennen liikenteestä poistoa?

H.Moilanen

New Member
Liittynyt
23 Heinäkuu 2015
Hei!

Olen hankkimassa itselleni ensimmäistä Mitsubishi Carismaa ja ajattelin kysyä täältä asiantuntijoilta neuvoa :)
Kuinka paljon tällaisilla 1.8 GDI Carismoilla yleensä ajetaan (-99) ?

Olisin mahdollisesti ostamassa edellä mainitun kaltaista Carismaa jonka mittarissa on 330tkm tällä hetkellä.
Kuulostaa paljolta, mutta mitäs te olette mieltä?

Kiitos!
 
Vs: Carisma 1.8 GDI - Paljon näillä yleensä ajetaan ennen liikenteestä poistoa?

Varsinkin GDI kone sellainen mylly että täysin edellisestä omistajasta kiinni, lähinnä tuossa koneessa ongelmia aiheuttaa tuo EGR (=pakokaasujen takaisinkierrätys) ja sen aiheuttama imusarjan/kaasuläppäkotelon ja pitkällä ajalla koko motin karstoittuminen (noilla kilsoilla rupeaa jo painamaan mikäli asialle ei ole koskaan mitään tehty eli kirjaimellisesti kone tukehtuu omaan p*skaansa ;) ) . Mikäli on huollettu, läppäkoteloa ja imusarjaa säännölisesti nuohottu ja blokattu tuo EGR-venttiili kokonaan hyvissä ajoin niin kyllähän tuolla pitäisi aika ongelmitta vähintäänkin 350tkm mennä mikäli GDI lelut (eli lähinnä polttoaineen syöttöjärjestelmä) kestää ja toimii niinkuin pitää ;D. Kone (4G93) muuten melko kestävää tekoa ja kyllähän noita ihan hyvin toimivina suht isoilla kilometreillä näkee. Mutta mikäli sopivaa yksilöä ei tunnu löytyvän niin kannattaa ehkä suosista vilkuilla tuota 1.6 perusmallia, ei yhtä lastentautinen kuin tuo 1.8GDI.
 
Mulla on lanceri gdi koneella ja toiminut hyvin viimeisen vuoden, mitä nyt nakutus anturi ja katalysaattori hajos. Muuten tuo gdi kone tuntuu ihan asialle, toki en tiedä millainen luonne vapaasti hengittävässä on kun tuo meidän lanceri on turbolla maustettu.
Jakopään osat eivät ole hirveän kalliita eikä työ pitäisi olla mikään kovin iso.
Isoksi tekee jos aletaan puhdistamaan kantta/imusarjaa sekä blokataan se egr niin saadaan varmasti toimiva auto.

Toki nykyinen työ kulkine carisma -96 1.6gl on kyllä kaukana japanilaisesta, tuohon pommiin on vaihdettu kaikki missä lukee hella tai bosch ja rakenus tapa on lähempänä volvoa esim johtosarjat vedetty viulun kielelle ja nippareilla kiinni kun aidossa japsissa on liitimissä vähän ylimääräistä.

Muuten sopiva säästöpossu ajella venäjän bensalla kun kulkee ~900km tankillisella helposti, eikä nyt ole edes kovin paha sisämelu, toki ohjaus tuntuma lanceriin on kyllä eriplaneetalta ja äärikäyttäytyminen tuntuu ettei sitä pidä lapassessa mitenkään helposti.

Mun carismassa ~400tkm

Ja lancerissa ~155tkm
 
Vs: Carisma 1.8 GDI - Paljon näillä yleensä ajetaan ennen liikenteestä poistoa?

Mr mmc on kyllä sikäli oikeassa et Carisma ei oo ihan ehta japsi vaan sitä vaivaa samat ongelmat kuin muitakin S40 mk1 pohjautuvia autoja et jarruosat särkyilee. Niitä kattelisin ainakin ostaessa. Ne ei oo kylläkään pahan hintasia.

Koneet kestää huollettuina tosi hyvin. GDI:ssä tosiaan suurin ongelma toi EGR. Ite valitsisin mahdollisimman uuden 1.6litrasen.
 
Vs: Carisma 1.8 GDI - Paljon näillä yleensä ajetaan ennen liikenteestä poistoa?

Kiitos vastauksista teille!

Minulla on se sellainen tilanne, että olen yrittänyt katsoa itselleni galanttia/carismaa johon vaihtaisin E-sarjan mersuni.
Olen 2 Galanttia omistanut ja olen ollut niihin niin tyytyväinen, että pakko palata nyt takaisin Mitsuun. Pitäisi vaan hankkia halvempi auto kuin tuo dieselmersu juuri alkaneiden opiskelujen takia.

Ei ole tullut vastaan oikein hyvää 1.6 koneella tai sitten ei olla saatu vaihtoa aikaan. Sellaisen olisin kyllä mieluummin laittanut.
Pitää soitella huomenissa vielä tuolle automyyjälle ja kysellä vähän lisätietoa tuosta Carismasta. Sai suht hyvän vaihtotarjouksen kyseiseltä myyjältä.
Tässä se olisi jos vaikka sattuisi olemaan klubilaisen :) :
http://www.nettiauto.com/mitsubishi/carisma/7349188

Lauantaina on tarkoitus lähteä pienelle kesäreissulle ja suunnitelmissa oli , että auto vaihtuisi samalla reissulla. Jännä nähdä miten käy :)

Ymmärsinkö nyt oikein, että ton EGR:n voi halutessaan poistaa kokonaan ilman sen kummempia ongelmia?
 
Vs: Carisma 1.8 GDI - Paljon näillä yleensä ajetaan ennen liikenteestä poistoa?

Joo, Carismassa ei paljoa muuta japsia ole muutakuin nimi. Hollannissa koottu Volvon alustalla oleva auto tosiaan kyseessä ja ainakin nuo edellämainitut jarruviat ovat tuttuja kun niitä erään tuttavan caritsasta jouduttu laittamaan (jarruputket anto periks melko maltillisilla kilsoilla) eli niiden kuntoa kannattaa ainakin tutkia. Ajettavuus kyllä kaukana vrt. Lanceriin & Galanttiin mutta kyllä sillä nyt toimeen tulee. Koneena tuo GDi ihan ok mikäli EGR on poissa pelistä kuten täällä jo aikaisemmin kirjoitettiin, jotain pientä lastentautiahan noista löytyy, pientä nykimistä ym. mutta kyllä niiden kanssa elää voi. Toki mikäli tarvitsisi Galantin ja Carisman väliltä valita niin ensimmäinen kyllä tässä tapauksessa. :)

Ymmärsinkö nyt oikein, että ton EGR:n voi halutessaan poistaa kokonaan ilman sen kummempia ongelmia?

En nyt 1.8 GDi koneesta mene sanomaan, mutta ainakin Galantin samanikäisessä 2.4 GDi:ssä tuon pystyy melko kivuttomasti blokkaamaan EGR-kanavaan asennettavalla "sokealla" laipalla joka estää pakokaasujen takaisinvirtauksen imusarjaan. Päivässä hoituu vähemmänkin autoja tehneeltä kun rauhassa tekee ja saa ne karstat jotenkin puhdistettua (on kyllä tiukassa sitten!!) En tiedä löytyykö Carismasta täysin samannäköinen EGR-venttiili, mutta sanoisin että hyvin pitkälti on samannäköinen.

Tämän linkin viimeistä kuvaa kun katsot niin saat hieman vinkkiä mitä tuolla sokealla laipalla tarkoitetaan :) http://www.galantgdi.de/umbauen.htm Tämä siis Galantista mutta idea on sama.

Ainoana haasteena on saada tuo palan kohta tiiviiksi jotta ei sitten höri ilmaa välistä. Lähinnä voi katsastuksessa tulla päästöissä ongelmia jos falskaa välistä, paljonhan näitä(kin)? on katsatettu EGR tukittuna. Typen oksidejahan (joita siis enimmäkseen dieselit päästävät) tuolla koitetaan vähentää, niitä ei kuitenkaan leimalla erikseen päästömittauksessa katsota joten maailmanparannukset sikseen. :D :D

Toivottavasti tästä jäi jotain käteen. ;D
 
Vs: Carisma 1.8 GDI - Paljon näillä yleensä ajetaan ennen liikenteestä poistoa?

Peksih sanoi
Ainoana haasteena on saada tuo palan kohta tiiviiksi jotta ei sitten höri ilmaa välistä. Lähinnä voi katsastuksessa tulla päästöissä ongelmia jos falskaa välistä, paljonhan näitä(kin)? on katsatettu EGR tukittuna.
Tuonkin saa helposti tiiviiksi, kun käyttää tiivisteliimaa, joka kestää kuumuutta 300 asteeseen ja pakkasta sitte tuonne lopulle 40 astetta.
Niin ja sen jälkeen kun tuo EGR on tukittu, niin ei tarvi enää nuohota sen enempää imusarjaa kuin kaasuläppäkoteloakaan. :)
 
Vs: Carisma 1.8 GDI - Paljon näillä yleensä ajetaan ennen liikenteestä poistoa?

TUlipas se sitten Carisma laitettua.
-99 1.8 GDI, Mittarissa 337tkm.

Välistä vähän nykii kiihdyttäessä. Silloin tällöin käynnistyksen jälkeen tyhjäkäynti vähän outoilee.
Mutta nämä ongelmat pois lukien voi sanoa , että hyvä auto on! Mukava ajella ja kulutuskin on kohtuullinen.
 
Takaisin
Ylös Bottom