Moro!
Tällä viikolla tulin hakeneeksi kyseisen kulkineen itselleni ja tutkimani perusteella auton ongelmat ovat ne tyypilliset. Venttiilivälysten tasaajat naputtaa hieman ja tyhjäkäynti vaeltaa 500-1000 RPM haarukassa.
Tänään tulin ottaneeksi kaasuläppäkotelon irti ja samalla purin & puhdistin sen. Magneetti oli kiinni ja palikat vaikuttivat olevan ihan ok. Nokeakaan ei ollut kuin hieman. Myös imusarja vaikuttaa verraten puhtaalta. Odotin huomattavasti pahempaa. TPS ei kasattaessa mennyt ihan alkuperäiseen asentoonsa, koska en purkaessa huomannut sen olevan säädettävää mallia.
Kasauksen jälkeen auton tyhjäkäynti rauhoittui 1000 RPM seudulle, mutta sen sijaan moottori nosti itsestään kierroksia ajoittain 1500-2000 RPM alueelle. Kaasua painettaessa ja kierrosten laskiessa ne jäivät 3000 RPM kohdalle miettimään toviksi ennenkuin palautuivat tyhjäkäyntialueelle. Kaasuun moottori vastasi aivan eri tavalla. Se ei jäänyt miettimään, vaan kierrokset nousivat samantien kun kaasua painoi. Lisäksi koeajolenkillä auto teki sen, että erään täyskaasukiihdytyksen aikana moottorin vikavalo alkoi vilkkumaan ja tehot katosi vikatilan seurauksena. Virtojen kääntäminen pois ei poistanut vikatilaa, mutta heti kun virtojen ollessa pois kytkettynä käänsin kaasuläpän asennontunnistinta hieman, tilanne palautui normaaliksi.
Aikani säädettyä löysin sellaiset säädöt, että vikatilaa ei tule kiihdytyksen seurauksena mutta silloin tyhjäkäynti seilaa, eikä moottori reagoi kaasuun ihan niin hyvin kuin hyvä olisi. Kyllä sillä ajaa, eikä se sinänsä käyttöä haittaa. Ei nyi tasakaasulla ajettaessa jne.
Osaatteko sanoa, voisiko TPS itsessään viallinen, vai onko tämä surullisen kuuluisa kaasuläppäkotelo sanonut työsopimuksensa irti?
EDIT: Hep! Pahoittelut, heti tämän kirjoitettuani huomasin FAQ:n olemassaolon. :seina Pahoittelut, tutkin sen hetimiten.
Tällä viikolla tulin hakeneeksi kyseisen kulkineen itselleni ja tutkimani perusteella auton ongelmat ovat ne tyypilliset. Venttiilivälysten tasaajat naputtaa hieman ja tyhjäkäynti vaeltaa 500-1000 RPM haarukassa.
Tänään tulin ottaneeksi kaasuläppäkotelon irti ja samalla purin & puhdistin sen. Magneetti oli kiinni ja palikat vaikuttivat olevan ihan ok. Nokeakaan ei ollut kuin hieman. Myös imusarja vaikuttaa verraten puhtaalta. Odotin huomattavasti pahempaa. TPS ei kasattaessa mennyt ihan alkuperäiseen asentoonsa, koska en purkaessa huomannut sen olevan säädettävää mallia.
Kasauksen jälkeen auton tyhjäkäynti rauhoittui 1000 RPM seudulle, mutta sen sijaan moottori nosti itsestään kierroksia ajoittain 1500-2000 RPM alueelle. Kaasua painettaessa ja kierrosten laskiessa ne jäivät 3000 RPM kohdalle miettimään toviksi ennenkuin palautuivat tyhjäkäyntialueelle. Kaasuun moottori vastasi aivan eri tavalla. Se ei jäänyt miettimään, vaan kierrokset nousivat samantien kun kaasua painoi. Lisäksi koeajolenkillä auto teki sen, että erään täyskaasukiihdytyksen aikana moottorin vikavalo alkoi vilkkumaan ja tehot katosi vikatilan seurauksena. Virtojen kääntäminen pois ei poistanut vikatilaa, mutta heti kun virtojen ollessa pois kytkettynä käänsin kaasuläpän asennontunnistinta hieman, tilanne palautui normaaliksi.
Aikani säädettyä löysin sellaiset säädöt, että vikatilaa ei tule kiihdytyksen seurauksena mutta silloin tyhjäkäynti seilaa, eikä moottori reagoi kaasuun ihan niin hyvin kuin hyvä olisi. Kyllä sillä ajaa, eikä se sinänsä käyttöä haittaa. Ei nyi tasakaasulla ajettaessa jne.
Osaatteko sanoa, voisiko TPS itsessään viallinen, vai onko tämä surullisen kuuluisa kaasuläppäkotelo sanonut työsopimuksensa irti?
EDIT: Hep! Pahoittelut, heti tämän kirjoitettuani huomasin FAQ:n olemassaolon. :seina Pahoittelut, tutkin sen hetimiten.